QWERTY layout kiezen in W10

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Mijn zoon heeft dit QWERTY keyboard gekocht. Ik probeer nu te weet te komen welke QWERTY layout ik in Windows 10 moet kiezen. Ik koos eerst "Dutch QWERTY" maar kwam er ineens achter dat sommige tekens anders waren (bvb de 2 heeft een @ terwijl er een " verscheen) en er dus ook regionale verschillen zijn bij QWERTY toetsenborden. Maar de vraag is dan hoe je weet welk toetsenbord je moet kiezen, want in de keuzelijst staat het bol van de QWERTY toetsenborden.

Ik heb nu gegokt op "US International QWERTY" maar er is ook gewoon "US QWERTY" en "UK QWERTY" die valide kandidaten lijken. Ik kan natuurlijk alle toetsen gaan afgaan, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling :). Ik heb overigens gemerkt dat " en ' zich nu gedragen als modifiers om trema- en accent-letters te krijgen en je spatie moet typen om quotes te krijgen. Wellicht komt dit door de "International" keuze ? Ik heb in mijn ver QWERTY verleden dat overigens altijd zo geweten, terwijl ik nu en dan lees over issues met trema's of accenten, met dan de heel onhandige Unicode workaround (ergens een toestcombo gevolgd door de Unicode - dus 4 keystrokes voor 1 accentletter).
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

Lijkt toch een standaard US Qwerty: http://kbd-intl.narod.ru/english/layouts
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Terwijl er in de beschrijving staat: Nederlands QWERTY toetsenbord...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Qwerty dutch wordt quasi niet meer gebruikt, zelfs niet in Nederland.
Als je een Qwerty hebt gekocht in België is de kans zeer reëel dat het een US versie is(wordt in Nederland gebruikt). De US international is quasi dezelfde, met het verschil dat er modifiers zijn voor accenten zoals é ü enz.
Afhankelijk van hoeveel accenten je gebruikt ga je dus best voor 1 van deze 2.
Zelf gebruik ik US intl en het enigste probleem dat ik heb is dat ik geen quotes kan gebruiken in MySQL workbench. Maar dat is slechts 1 programma.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Het is allesinds een niet standaard layout: het heeft een grote 'enter' toets van de ISO layout en de linker 'shift' van de ANSI layout.
De karakters komen het meest overeen met US (international), met uitzondering van de 'enter' en de '\ |'-toets die iets anders gepositioneerd zijn.

Stel je keyboard in op US (international) en kijk of de '\'- en '|'-toets correct werkt.

Het grote verschil tussen US en US international zijn inderdaad de dead keys voor de accenten en de extra symbolen voor andere talen.

US:Afbeelding

US international:

Afbeelding

US international is de beste keuze om correct Nederlands en Frans te typen. Je kan heel gemakkelijk puntjes en accenten op de e, a, o,... zetten met de dead keys.
US geniet mijn voorkeur om te programmeren. Je hebt dan geen accenten nodig op de letters maar gewoon de enkele en dubbele haakjes.
Ik gebruik ze dan ook beide door elkaar afhankelijk van mijn werk op dat moment.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

UK qwerty heeft, iirc, ook een dubbelhoge enter key, zoals onze azerty.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als je de unieke UPC code eens googlet die in de productbeschrijving staat vind je al snel betere specs waar in idd vermeld staat dat het de US-INTL Qwerty variant betreft. De fabrikant heeft nog heel wat layout-varianten gemaakt die je onder andere codes terugvindt.

Dat gezegd zijnde, het is geen ANSI US-INTL maar wel een ISO US-INTL, getuige de grotere Enter-toets en de regio errond, hetzelfde wat Apple doet met hun US-INT toetsenborden. Maar ook in dat geval zou de US-INTL layout gewoon moeten werken.
Slafes schreef:Terwijl er in de beschrijving staat: Nederlands QWERTY toetsenbord...
Lijkt me een vrij generieke waarschuwing die Bol erop zet als het toetsenborden betreft. Verander de instelling van Bol naar Nederland en de waarschuwing verdwijnt.

"Nederlands" betekent hier dan "een toetsenbord met een layout die in Nederland gebruikt wordt", en niet de specifieke "Nederlandse QWERTY".
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

ITnetadmin schreef:UK qwerty heeft, iirc, ook een dubbelhoge enter key, zoals onze azerty.
Klopt, maar dat is dan ook een volledige/correcte ISO layout met een kleinere linker shift en extra toets rechts ervan.
De symbolen zijn op veel plaatsen ook verschillend van US qwerty.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Als je inzoomt op de product foto, zie je dat op de "5" toets een € teken staat. In principe is het dan gewoon Qwerty US International. Als ik de layout vergelijk met hetgeen ik hier voor mijn neus heb staan komt dat voor zover ik kan zien volledig overeen.

En ik heb volgende layout ingesteld in Windows:

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op de site staat bij Productspeficaties:
Toetsenbord indeling: QWERTY
Taal toetsenbordindeling: UK Layout
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Taal toetsenbordindeling: UK Layout
Dat zal dan wel niet kloppen want dat is een andere UPC code, die Bol overigens niet verkoopt.

Hier zie je een afbeelding van dit toetsenbord met de UK layout.

Als het natuurlijk zo is dat het de vermelde UPC code is die verkeerd is, en dat het effectief een UK layout is dat Bol verstuurd heeft, dan zal Tomby dit dus kunnen zien aan het cijfer 3.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb de indruk dat ie een knop mist, idd.
De linkershift is te groot voor een standaard keyboard met een dubbelhoge enter key.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Thanks. Het is inderdaad zeker geen UK layout, want op de 3 staat '#' en niet '£'.
US-Intl QWERTY lijkt me dus een superset van US QWERTY in de zin dat diverse toetsen dan als 'dead keys' fungeren ? Dan zou ik in principe beide kunnen configureren. Want om te coderen zou het wel zeer ambetant zijn als ' en " dead keys zijn. Maar om teksten te typen, zouden ze dan weer zeer interessant zijn.
Het toetsenbord heeft overigens een ALT GR, wat dus volgens die layouts van MaT hierboven ook zou wijzen op US-International. Maar op het toetsenbord zelf staat eigenlijk enkel bij de 5 een extra symbool voor ALT GR (nl. het euro-teken) en al de rest moet je er dus wel bij fantazeren bij US-International.

EDIT: ik herinner me overigens ineens dat ik vroeger een "ë" nog getypt heb met CTRL+: gevolgd door E. Dat is ook nog een propere oplossing en vereist dan geen dead keys. Zal eens moeten testen vanavond.

EDIT2: CTRL+: werkt dus ook, zowel in US als US-Intl. Echter, ALTGR+5 levert enkel in US-Intl een Euro-teken op, en dus is US in principe een no-go voor dit toetsenbord. Idealiter zou ik eigenlijk US-Intl willen, maar zónder dead keys. Want alle speciale accent-karakters zijn dus met die CTRL truuk ook te maken. Na wat googlen, blijkt dat er helemaal geen zo'n layout bestaat, en ik zeker niet de enige ben die US-Intl wil zonder dead keys. Blijkbaar zou je wel ook custom layouts kunnen definiëren. Ik vond ook ergens een link naar een installer voor zo'n extra layout, maar lijkt me wat shady om dat te 'installeren' zelfs al is het goed mogelijk dat het gewoon een gecompileerde versie is van een gelijkaardig github projectje.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”