Sonos Amp en zoneplayer Speakers

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Hi

Ik heb een nieuwe Sonos Amp.
De speakers had ik al: Artsound AS250.2, 80w RMS (160w max), 6 ohm

Volgens de site van Sonos
https://support.sonos.com/s/article/4717?language=en_US
mag ik 187.5w speakers aansluiten.

In de Sonos app kan ik het maximum vermogen instellen onder de vorm van een percentage.

Om mijn speakers te beschermen lijkt me dat best.

Q: op welk percentage moet ik dat instellen?
85% (160w max van de speaker/ 187.5w vermogen van de Amp)
42% (80w rms van de speaker/ 187.5w vermogen van de Amp)
?% (omdat ik een rekenfout maak, en niet weet hoe ik het precies moet berekenen :-) )
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

42%. De Sonos levert 187W RMS (al lijkt me dat optimistisch...), de speakers kunnen 80W RMS aan.
Krulwilg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Volgens mij hangt het af waarvoor je de speakers zal gebruiken. Zijn ze bedoeld voor muziek in de woonkamer, of zou je ze gebruiken om feestjes te geven?

De speakers hebben een gevoeligheid van 88dB bij 1W.
Dat wil zeggen dat ze voor 100dB 16W nodig hebben. (per 3dB verdubbelt het vermogen)
Dat lijkt me meer dan voldoende in een woonkamer :-)

Een luidspreker kan kapot gaan door 2 dingen:

- Overbelasting (oververhitting)
Dit betekent dat er gedurende een lange periode te veel vermogen doorgaat.

- Overexcursion
Dit betekent dat de speaker zodanig ver in en uit beweegt, dat er schade ontstaat.

Muziek is dynamisch. Dat betekent dat je niet constant aan het maximum volume zit te draaien.
In de professionele geluidswereld rekenen ze meestal op deze manier:
Als de versterker net zit te clippen (hoogste voltage dat hij kan produceren bij de piek, maximaal volume dus), dan is de RMS waarde rond de 1/8 van het maximale vermogen. In jouw geval dus zo'n 23.5W. Hier zie ik dus geen probleem.

Overexcursion kan in principe wel als de versterker boven de 160W gaat. Daarom zou ik dus inderdaad het maximaal vermogen instellen op 85%.
Daarmee zit je volgens mij wel veilig.

In de professionele wereld gebruikt men vaak versterkers die 1,5x de RMS-waarde hebben van de luidsprekers. Dit kan geen kwaad, zolang je geen statische toon afspeelt door de boxen. White noise op maximaal volume afspelen is dus geen goed idee :lol:
Voor muziek zou ik er nu niet echt mee inzitten.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ze hangen boven de zithoek, gewoon om naar TV te kijken, zonder de 2.1, 5.1, ... gekte (ik ben geen filmfanaat).
Ze staan nu op 50%, misschien de ik het nog iets hoger zet, want het is me net te zacht (wanneer ik de boel volledig opendraai), dus ze kunnen toch wel iets meer hebben denk ik.

Anyway, iets gelijkaardig.

Ik heb 4 sony speakertjes 8ohm, 100w. Maar nu gaat mijn vraag niet over watt, maar over Ohm (vermoed ik).

Ik heb nog de oude Sonos Zoneplayer ZP120. Die heeft ook gewoon maar een aansluiting voor 2 speakers, maar ik wilde die in 2 aangrenzende ruimtes hangen.

Mag ik zomaar 2 speakers aansluiten op de L, en 2 op de R? ik vermoed van niet, hoe kan het veilig zonder teveel extra materiaal (dan misschien nog eens stroom verbruikt) ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

2 speakers van 8 Ohm parallel aansluiten resulteert in 4 Ohm per speaker uitgang.
De meeste versterkers verdragen wel 4 Ohm, controleer de specificaties van de Zone player.

Je kan er een 4 Ohm weerstand (serie) toevoegen, maar dat schijnt niet zo goed te zijn (dempingsfactor?).

Je kan ook telkens 2 (identieke) speakers in serie aansluiten, dan krijg je 16 Ohm.
Beter voor de versterker, je vermogen gaat iets minder zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Op deze manier ?
https://images.app.goo.gl/yxtfcLjDTGcHE7WX9

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling van zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke waarde te blijven waar de versterker voor is voorzien (?)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”