Volgens mij hangt het af waarvoor je de speakers zal gebruiken. Zijn ze bedoeld voor muziek in de woonkamer, of zou je ze gebruiken om feestjes te geven?
De speakers hebben een gevoeligheid van 88dB bij 1W.
Dat wil zeggen dat ze voor 100dB 16W nodig hebben. (per 3dB verdubbelt het vermogen)
Dat lijkt me meer dan voldoende in een woonkamer
Een luidspreker kan kapot gaan door 2 dingen:
- Overbelasting (oververhitting)
Dit betekent dat er gedurende een lange periode te veel vermogen doorgaat.
- Overexcursion
Dit betekent dat de speaker zodanig ver in en uit beweegt, dat er schade ontstaat.
Muziek is dynamisch. Dat betekent dat je niet constant aan het maximum volume zit te draaien.
In de professionele geluidswereld rekenen ze meestal op deze manier:
Als de versterker net zit te clippen (hoogste voltage dat hij kan produceren bij de piek, maximaal volume dus), dan is de RMS waarde rond de 1/8 van het maximale vermogen. In jouw geval dus zo'n 23.5W. Hier zie ik dus geen probleem.
Overexcursion kan in principe wel als de versterker boven de 160W gaat. Daarom zou ik dus inderdaad het maximaal vermogen instellen op 85%.
Daarmee zit je volgens mij wel veilig.
In de professionele wereld gebruikt men vaak versterkers die 1,5x de RMS-waarde hebben van de luidsprekers. Dit kan geen kwaad, zolang je geen statische toon afspeelt door de boxen. White noise op maximaal volume afspelen is dus geen goed idee
Voor muziek zou ik er nu niet echt mee inzitten.