Alternatief voor Wifi: zigbee of z-wave?

Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Een paar maanden geleden gestart met HA met een paar van die LSC spullen in de aanbieding waarvan ik een deel heb geflasht met Tasmota terwijl ik toen niet wist dat het met bepaalde dingen niet mogelijk was.
Dan toch maar die Tuya integratie op gezet en dat werkt verrassend goed.

Omdat Wifi hier een probleem is door de vele AP's in de buurt op 2,4 ben ik de alternatieven aan het bekijken om devices draadloos aan te sturen.
Op de HA site wordt zigbee precies stiefmoederlijk behandeld ten voordele van z-wave.

1) Welke draadloze protocollen gebruiken jullie?
2) Waarom die keuze?
3) Wat is de betrouwbaarheid?

Alvast bedankt!
Gelukkig & gezond 2022!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik gebruik Zwave voor de sturingen waar er stroom voorhanden is en Lora voor monitor doeleinden (bv regenput). Ik heb voor zwave gekozen omdat dit problemen met compatibiliteit zou mogen hebben (zigbee 3.0 zou hier ook geen last meer van hebben) en het signaal verder draagt. Ik heb een paar Fibaro's icm aeotec Z-wave stick in een RPI3
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruik een ConbeeII stick met deconz integratie in Home Assistant, zigbee dus. Ondertussen zitten er toch al een 20-tal devices op dat netwerk zonder problemen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Hier een Homey die zowat alle draadloze protocols ondersteunt. Dus de “open” standaarden maar via apps ook proprietary protocols.

Z-wave lijkt wat robuuster. Zigbee is dan weer (soms) goedkoper. Zo heb ik Aquara/Xiaomi sensoren in alle kamers (temp, vochtigheid,luchtdruk) die slechts 7 of 8 euro kosten (Ali)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hier een stuk of 15 Z-Wave devices (voornamelijk fibaro dimmers/relays) en een stuk of 35 zigbee devices.

Als je de keuze hebt tussen ZigBee en Z-wave, zou ik voor ZigBee gaan. Z-Wave devices zijn duurder owv licentiekosten. Een route in het netwerk kan ook maar uit max 5 hops bestaan. Ook gaan ZigBee devices langer mee op batterij dan toestellen op Z-Wave of Wifi. Ook zijn ze veel sneller actief op het netwerk na een sleep, iets wat bij Wifi niet het geval is.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Mij leek het ook dat zigbee een goede keuze is maar vermits op de HA site enkel z-wave een sectie in de docs heeft twijfelde ik.
Wifi met die Tuya devices was leuk om mee te starten en vertrouwd te raken met HA maar heb besloten niks meer via Wifi bij te hangen.

Mag ik nog wat extra dingen vragen?
Ik weet niet hoe lang jullie al met 'smart home' bezig zijn, zouden jullie nu/opnieuw dezelfde keuze maken?

@lithion:
1) Wat bedoel je 'voor sturingen waar stroom voorhanden is'; is dat om geen devices op batterijen te gebruiken?
2) Draai je HA op diezelfde RPi3?

@devilkin:
1) waarom deconz?
2) waar (welk platform) steekt die stick?
3) is dat uw enige 'station' in het netwerk?

Ik draai HA via venv in een LXC container (Proxmox) dus stelt zich de vraag of ik dat daar aan de praat ga krijgen.

@R2D2: waarom homey?
Ik heb ook al zitten kijken naar die Aquara producten, lijken me écht interessant.
Gelukkig & gezond 2022!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Door deconz te gebruiken, kan je ZigBee devices van verschillende fabricanten door elkaar gebruiken zonder dat je verschillende hubs nodig hebt. Alles zit op hetzelfde netwerk (wat een voordeel is voor de coverage !).

Je kan op de conbee stick dan Hue lampen, Aqara sensoren, ikea stopcontacten etc etc door elkaar gebruiken, zonder dat je een hub nodig hebt.

Ik gebruik het hier ook.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ernie schreef: Ik weet niet hoe lang jullie al met 'smart home' bezig zijn, zouden jullie nu/opnieuw dezelfde keuze maken?
Gestart met Domoticz + RFLink, dan overgestapt op HA wegens zeer weinig movement op Domoticz. Dan RFLink vervangen door RFXCom.
Dan een Ikea TRADFRI hub + hun lampen, dan wat Shelly plugs, dan de ConbeeII, tradfri weggedaan. Waarschijnlijk ga ik die Shelly plugs ook vervangen door Zigbee stuff.

Ik vind Wifi leuk enz, maar niet geschikt voor dit soort doeleinden. Goedkoop, sure, maar .. dunno. Ik heb meer issues met ontvangst op die Shelly plugs dan op alles van Zigbee in dezelfde ruimte.
Ernie schreef: @devilkin:
1) waarom deconz?
2) waar (welk platform) steekt die stick?
3) is dat uw enige 'station' in het netwerk?

Ik draai HA via venv in een LXC container (Proxmox) dus stelt zich de vraag of ik dat daar aan de praat ga krijgen.
Ik draai HA op een RPI4, samen met alle plugins ervoor.
De keuze voor Deconz is gemaakt omdat er toen (een klein jaar geleden?) nog geen deftige andere integraties waren op HA. Eigenlijk ben ik wel tevreden van deconz, ik stuur er allerlei dingen mee aan:

* Aqara sensors (temp/luchtvochtigheid/licht/motion)
* Aqara switches
* HUE motion sensor
* TRADFRI lampen
* TRADFRI power sockets
* Innr power sockets
* Icasa remotes

en alles werkt gewoon.
De ConbeeII is mijn enige station, maar er zijn wel veel devices die werken als repeaters. Ik kan je wel eens een screenshot doorsturen van m'n netwerk ;)

Wat betreft draaien in Proxmox/LXC: ik zie geen reden in waarom dit niet werkt - je moet enkel het USB device als passthrough device meegeven... en you're good to go.
De enige reden dat dit momenteel op een Pi bolt is omdat er een DSMR integratie aan hangt (dus kabel rechtstreeks naar de 'slimme' meter. Als ik dit nog op een andere manier kan oplossen dan vliegt die Pi ook en vervang ik dit door een installatie op LXC.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ernie schreef: 1) Welke draadloze protocollen gebruiken jullie?
2) Waarom die keuze?
3) Wat is de betrouwbaarheid?
1) Een 30-tal Shelly's (Plug-S, 1PM en 2.5). Dus Wifi.
2) - Goedkoop
- Goed Wifi-netwerk was reeds voorhanden met Unifi access points.
- Zeer goeie integratie in Home Assistant via ShellyForHass
3) Betrouwbaarheid vind ik zeer goed, ook onder redelijke belasting.

Voor sensoren en schakelaars die op batterijen werken zou ik inderdaad ook niet voor Wifi kiezen. Te lange verbindingstijd, batterijen gaan niet lang genoeg mee. Tenzij het niet anders kan probeer ik alles aan het vaste stroomnet te hangen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ernie schreef:Ik heb ook al zitten kijken naar die Aquara producten, lijken me écht interessant.
Hun website ligt wel plat nu :?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Op https://www.xiaomiproducts.nl/ kan je er veel terugvinden. Anders gewoon gaan zoeken op Ali ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ernie schreef: @lithion:
1) Wat bedoel je 'voor sturingen waar stroom voorhanden is'; is dat om geen devices op batterijen te gebruiken?
2) Draai je HA op diezelfde RPi3?
Bvb in mijn regenput heb ik geen stroomvoorziening en daar heb ik een sensor op batterij dia data via lora doorstuurt. Dat is typisch monitoring. Voor sturingen is er meer stroom nodig en dat gaat niet goed met batterijen. Ik heb dus van die Fibaro's die aangesloten zijn op het stroomnet.

Ik draai HA op die RPI3 omdat er issues zijn/waren met mijn zwave stick icm rpi4.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

devilkin schreef: De enige reden dat dit momenteel op een Pi bolt is omdat er een DSMR integratie aan hangt (dus kabel rechtstreeks naar de 'slimme' meter. Als ik dit nog op een andere manier kan oplossen dan vliegt die Pi ook en vervang ik dit door een installatie op LXC.
Geen connectie met onderstaande website,maar:
http://www.esp8266thingies.nl/wp/shop/
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Begrijp ik het goed dat zigbee ook niet altijd met mekaar werkt?!
Ik ben al meermaals die nogal goedkope zigbee2mqtt sticks tegengekomen: wat denken jullie daarvan?

@devilkin: door wat ga je die shelly plugs vervangen?
Bij de kennismaking met smarthome & HA had ik die Shelly devices al eens gezien en vind het concept om te kunnen gebruiken in een bestaande installatie - die dan ook nog blijft werken - wel bijzonder interessant... helaas, ook Wifi...
Gelukkig & gezond 2022!
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb hier thuis een mini servertje met een zigbee conbee 2 stick en een aeon labs zwave stick. Werkt perfect samen.
Gebruik home assistant.
Wel mounten op ID in configuration.yaml
zwave:
usb_path: /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

Configuratie van deconz voor zigbee stick, ook op ID

device: >-
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2147255-if00
vnc_password: xxxxx
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Na dit topic
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=111&t=58725
heb ik beslist voor een CC2531 stick te kiezen, ik heb die preflashed op Amazon gekocht. Degene die je voor een paar eur koopt moeten doorgaans nog met zigbee2mqtt firmware geflashed worden.

Ik had Mosquito (MQTT broker) al geïnstalleerd omdat ik dat voor een andere toepassing nodig had, dus het installeren van zigbee2mqtt was een paar minuten werk. En tot nu toe werkt het naar behoren.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

@SpecialK: heb je die uiteindelijk toch op een RPi draaien?

Je hebt het in dat andere topic over een magazijn: ik denk dan aan een grotere oppervlakte dan een gemiddeld huis.
Bedien je met die ene stick meerdere schakelaars en wat voor schakelaars zijn het?
Gelukkig & gezond 2022!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Voorlopig één stick die rechtstreeks in de VMware machine zit; ik ben nog niet toegekomen aan de rest van het gebouw. Ik heb al enkele Sonoff relais en de eerste drukknop (Aqara Opple) is onderweg.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Gebruik je dan die BASICZBR3 en waarom geen sonoff drukknoppen?
Gelukkig & gezond 2022!
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”