Blijkbaar had EDPnet gisteravond een DDOS aanval en lagen de DNS servers eruit. Ik had geen internet meer. Wat ik raar vond, want ik gebruik mijn eigen DNS-server (WalterB deed ooit de suggestie: https://blog.uncensoreddns.org/). Toch had ik er last van. Hoe kan dat?
Mijn opstelling is: DNS-servers (beide) in fritzbox ingevuld als intern 192.168... adres van Pihole op het interne netwerk. In Pihole: zowel ipv4 als ipv6 ingevuld met de Uncensoreddns gegevens.
Klopt het dat je zelfs dan nog last kunt hebben van DNS storingen op de server van je internetprovider?
DNS probleem - maar eigen DNS?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 65 keer
Ik had er gisteren ook last van.
Ik draai unbound via pi-hole en indien ik via unbound (via root-dns) wou werken, ging het niet.
Via google/cloudflare/... ging het op dat moment dan weer wel.
Ik draai unbound via pi-hole en indien ik via unbound (via root-dns) wou werken, ging het niet.
Via google/cloudflare/... ging het op dat moment dan weer wel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
er waren gisteren meer problemen, niet enkel edpnet. waarschijnlijk zal je dat eerder gevoeld hebben.
Hier niks gemerkt maar was vooral lokaal bezig. nu valt af en toe radio weg (nu ja, tweede keer vandaag)
Hier niks gemerkt maar was vooral lokaal bezig. nu valt af en toe radio weg (nu ja, tweede keer vandaag)
-
- Elite Poster
OK bedankt. Maar als het enkel de DNS-server van EDPNet had geweest, dan had ik dat dus niet mogen voelen?
Zou het slim zijn om bv DNS1 op uncensoreddns te zetten en DNS2 op 9.9.9.9 Quad9 (omdat die gisteren blijkbaar een goeie uptime hadden volgens sommigen)?
Zou het slim zijn om bv DNS1 op uncensoreddns te zetten en DNS2 op 9.9.9.9 Quad9 (omdat die gisteren blijkbaar een goeie uptime hadden volgens sommigen)?
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik gebruik ook andere DNS-servers dan die van EDPnet en sommige domeinen zijn lastig of helemaal niet bereikbaar. Het gaat niet over het resolven van de domeinnaam naar adres, maar puur het bereiken ervan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Let op hiermee, DNS2 is niet gewoon een backup voor als DNS1 niet bereikbaar is. Ze kunnen eigenlijk gewoon door elkaar gekozen worden door je toestellen.liegebeestig schreef:OK bedankt. Maar als het enkel de DNS-server van EDPNet had geweest, dan had ik dat dus niet mogen voelen?
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Momenteel ligt bij de website van EDPnet al een paar uur uit. De rest lijkt te werken. Verbonden met EDPnet, DNS van uncensoreddns.org
... en telefonie ligt ook uit. OVH, weepee en localphone ..verbinden niet door DNS-probleem volgen het log.
... en telefonie ligt ook uit. OVH, weepee en localphone ..verbinden niet door DNS-probleem volgen het log.
Laatst gewijzigd door WalterB1 31 aug 2020, 12:32, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Bij pihole kun je er meer dan 4 instellen. Mag door elkaar gebruikt worden van mij. Bedankt voor de waarschuwing.powaq schreef:Let op hiermee, DNS2 is niet gewoon een backup voor als DNS1 niet bereikbaar is. Ze kunnen eigenlijk gewoon door elkaar gekozen worden door je toestellen.liegebeestig schreef:OK bedankt. Maar als het enkel de DNS-server van EDPNet had geweest, dan had ik dat dus niet mogen voelen?
Heb nu censoreddns en quad9 ingesteld en ik raak nu redelijk vlot overal doorheen ondanks de vele problemen blijkbaar.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Alle VOIP lag er hier ook uit, maar na reboot modem kwamen alle lijnen direct online.
Klopt overigens mijn redenering dat je in de FB weliswaar kan instellen welke DNS server hij moet adverteren richting geconnecteerde clients, maar dat de FB zélf voor alle nameresolving steeds gebruik maakt van de door de ISP (via DHCP) geadverteerde nameservers?
Klopt overigens mijn redenering dat je in de FB weliswaar kan instellen welke DNS server hij moet adverteren richting geconnecteerde clients, maar dat de FB zélf voor alle nameresolving steeds gebruik maakt van de door de ISP (via DHCP) geadverteerde nameservers?
-
- Elite Poster
Volgens mij dus niet, of dat zou ik toch niet willen. Ik wil gebruik maken van die uncensoreddns en 9.9.9.9, niet die van de ISP.tdemeyer schreef:Alle VOIP lag er hier ook uit, maar na reboot modem kwamen alle lijnen direct online.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Zoals ik het begrijp;liegebeestig schreef:
Volgens mij dus niet, of dat zou ik toch niet willen. Ik wil gebruik maken van die uncensoreddns en 9.9.9.9, niet die van de ISP.
Vul je de DNS'en in van twee verschillende aanbieders dan gaat regelmatig de Fritzbox met de teerling gooien en willekeurig eentje gebruiken.
Het is niet dat als de ene DNS-server iets niet kan vinden er dan een poging gaat gebeuren om het met de andere te vinden.
Dit forum wil trouwens regelmatig ook niet inladen bij mij momenteel.
-
- Elite Poster
OK snap ik. Ik verwijs in de Fritz enkel intern naar mijn pihole. Daar kun je er een hele hoop instellen.
Maar het zou normaal niet mogen dat Fritz toch naar de provider dns kijkt. Ik denk dat dat ook niet gebeurt want als de pihole eruit ligt dan draait het hier vierkant.
Nu ik bijkomend 9.9.9.9 toegevoegd heb, geen problemen meer hier bij mijn edpnet internet.
Maar het zou normaal niet mogen dat Fritz toch naar de provider dns kijkt. Ik denk dat dat ook niet gebeurt want als de pihole eruit ligt dan draait het hier vierkant.
Nu ik bijkomend 9.9.9.9 toegevoegd heb, geen problemen meer hier bij mijn edpnet internet.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
maar hier ook DNS instellingen.. Met expliciete verwijzing naar clients..
Maar wat ik dan toch eigenaardig vind: Bij mij is bij Internet->Toegangsgegevens->DNSserver ook een andere DNSserver ingevuld (1.1.1.1), maar toch lagen tijdens de DDoS aanvalllen op de DNS servers van EDP al mijn VOIP lijnen eruit. Of zou dit dan puur komen door de massale hoeveelheid data die de boel verstopte..
Maar wat ik dan toch eigenaardig vind: Bij mij is bij Internet->Toegangsgegevens->DNSserver ook een andere DNSserver ingevuld (1.1.1.1), maar toch lagen tijdens de DDoS aanvalllen op de DNS servers van EDP al mijn VOIP lijnen eruit. Of zou dit dan puur komen door de massale hoeveelheid data die de boel verstopte..
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Waarschijnlijk dat laatste.. 't zijn niet puur de DNS servers die aangevallen worden, lijkt me.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik denk ook dat laatste. Ik gebruik al eens andere DNS servers dan die van Edpnet en dat was het eerste wat ik gisteren heb veranderd zonder deftig resultaat.
Ook de routing heeft het zwaar te verduren gehad, tot zelfs een paar uur geleden.
Maar Netflix is hier altijd vlot blijven doordraaien...
Ook de routing heeft het zwaar te verduren gehad, tot zelfs een paar uur geleden.
Maar Netflix is hier altijd vlot blijven doordraaien...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Het wisselen van DNS maakte hier ook niets uit. Wat vervelender was was dat EDPnet telefonie er lang heeft uit gelegen. Van ong. 10u tot 13u en van 13:30 tot na 17u.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 7 keer
En we zijn weer vertrokken...
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Het probleem is niet enkel bij DNS maar een algemeen routing-probleem van verkeer over het internet, waarbij sommige adressen slecht tot helemaal niet bereikbaar zijn, los van het resolven van het adres achter een domein. Dus volledig verklaarbaar wat jij ziet.tdemeyer schreef:Maar wat ik dan toch eigenaardig vind: Bij mij is bij Internet->Toegangsgegevens->DNSserver ook een andere DNSserver ingevuld (1.1.1.1), maar toch lagen tijdens de DDoS aanvalllen op de DNS servers van EDP al mijn VOIP lijnen eruit. Of zou dit dan puur komen door de massale hoeveelheid data die de boel verstopte..
-
- Elite Poster
Sinds toevoeging DNS 9.9.9.9 op Pihole gisterochtend, niks meer gemerkt van het EDPnet probleem.