Amazon Drive + Synology

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tot hiertoe gebruikte ik Amazon Cloud Drive als backup voor mijn Synology.
Oorpsronkelijk was de prijs €70 voor "unlimited",
dan steeg de prijs naar €70/TB
en nu is de prijs €100/TB
Maar vanaf 01/11/2020 gaan ze Synology access tot Amazon Drive afschaffen:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... azon_Drive
Vanaf 1 november 2020 hebben Synology Cloud Sync en Hyper Backup geen toegang meer tot Amazon Drive en hebt u alleen toegang tot uw opgeslagen inhoud via de web-, desktop- en mobiele apps van Amazon Photos.
& via email
Afin de garantir une transition fluide, nous demandons à tous les utilisateurs de Synology Cloud Sync et d'Hyper Backup de suivre les étapes ci-dessous :

Pour les photos et le contenu vidéo :
1. Si vous ne l'avez pas encore fait, téléchargez l'application mobile ou de bureau Amazon Photos. (L'application mobile gère les photos et vidéos stockées sur votre téléphone. L'application de bureau enregistre le contenu stocké sur un disque dur ou un ordinateur.) Vous pouvez également utiliser la version Web en vous rendant sur : https://www.amazon.fr/photos.
Vérifiez si votre contenu inclut des fichiers chiffrés ou des formats de fichiers spéciaux. Si vos fichiers sont chiffrés, vous devrez enregistrer le contenu dans un autre format. Synology a fourni de plus amples informations sur l'accès aux sauvegardes et aux données chiffrées. Vous les trouverez à l'adresse suivante : https://sy.to/rogvp
2. Téléchargez votre contenu non chiffré sur Amazon Photos à l'aide des applications ou du site Web.
Pour les autres fichiers :
1. Si vous ne l'avez pas encore fait, téléchargez l'application Amazon Cloud Drive. Vous pouvez également utiliser la version Web en vous rendant sur : https://www.amazon.fr/clouddrive.
Vérifiez si votre contenu inclut des fichiers chiffrés ou des formats de fichiers spéciaux. Si vos fichiers sont chiffrés, vous devrez enregistrer le contenu dans un autre format. Synology a fourni de plus amples informations sur l'accès aux sauvegardes et aux données chiffrées. Vous les trouverez à l'adresse suivante : https://sy.to/rogvp
2. Téléchargez votre contenu non chiffré sur Amazon Drive à l'aide de l'application ou du site Web.
Dus een vervanger/opvolger is nodig tegen dan.

Is er eigenlijk iets mis met Dropbox (€120/2TB) of OneDrive (€70/1TB)? Beide ondersteunen ook Synology integratie (nog niet door mij getest)
Zeker van Dropbox ben ik - als gratis gebruiker - best tevreden.
Afbeelding
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Is het puur voor backup? Indien ja, zou ik AWS S3, Azure Blob Storage of Backblaze gebruiken, goedkoper.

Indien je ook file sync gebruikt, dan zit er bij een Office 365 subscriptie 1Tb of 5x 1Tb bij.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Puur backup: 820Gb -> momenteel op Amazon Cloud Drive, daily backup (Sync, geen Hyper) = foto's, muziek, ... al wat ik niet kwijt wil raken
Sync + access anywhere: 6Gb -> momenteel op (gratis) Dropbox = documenten en al wat ik constant gebruik

@Office
Ik heb een legale offline Office licentie (Office 2016), dus dat is geen reden of factor om rekening mee te houden
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hoeveel TB moet je backuppen ?

Zelf gebruik ik nog altijd CrashPlan (unlimited) voor mijn cloud backup, die voor 90% van data uit mijn Synology is. Dit is zowel gewoon NAS data files (incl. hele muziek-collectie) alsook de backups van alle PCs, iPads, PS4.. in huis, waarvan de backup files op de Synology komen. Daardoor zit ik wel aan bijna 5TB aan data die gebackupt wordt. En door alle versioning zit ik blijkbaar zelfs aan 19TB online, wat ik nu wel probeer terug te schroeven met minder retention, want er zijn al berichten van klanten die door CrashPlan gecontacteerd werden en gevraagd van hun backups onder de 10TB te krijgen (tot zover 'unlimited').

Vroeger was er alleszins ook een CrashPlan client voor Synology. Zelf draai ik echter CrashPlan op mijn Windows 10 server waarop de data shares van mijn Synology als read-only gemount worden als extra veiligheid. Prijs is $9.99 per maand + BTW, wat neerkomt op ongeveer €11. De enkele keren dat ik restores moest doen, ging dit aan >100Mbps. Vroeger was backup/upload wel traag aan 4Mbps, maar tegenwoordig zie ik CrashPlan vaak de 20Mbps van mijn Telenet volduwen als er eens een grote wijziging is. CrashPlan komt ook altijd netjes mailen als hij gedurende enkele dagen geen backup ziet gebeuren. Zo werd vorige week mijn Server naar Windows 10 b2004 geüpgraded en werkte de boottime mounting niet meer correct (nu moet je blijkbaar ook de hostname opgeven bij je login-credential in NET USE). Had dit niet opgemerkt en na paar dagen kreeg ik warning mail van CrashPlan.
heist_175 schreef:Puur backup: 820Gb -> momenteel op Amazon Cloud Drive, daily backup (Sync, geen Hyper)
Ok, minder dan 1TB dus, en dan kunnen andere opties goedkoper zijn. Maar als je zegt 'Sync' bedoel je dan dat je geen versioning hebt ? Want voor mij is geen versioning in een backup gewoon compleet waardeloos en nauwelijks de naam 'backup' waard. Als om de een of andere reden files corrupt geraken, gaan die corrupte files gebackupt worden en ben je de goeie files kwijt. De helft van de keren dat ik eens een restore heb moeten doen was omdat files een wijziging hadden (al dan niet bewust) die ik achteraf wou terugdraaien, en niet omdat de files ineens weg waren.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb daar destijds ook zwaar over nagedacht op allerlei cloud-oplossingen maar uiteindelijk heb ik gewoon een basic model Synology bijgekocht met wat schijven erin die ik nog had liggen en die ergens anders gezet. Wekelijks doet mijn Synology een backup naar die andere (die andere start gewoon elke vrijdagavond op net voor de backup start, zodat die niet constant aan staat en energie staat te verbruiken voor niks). Dat was sowieso de meest kost effectieve methode. Ik moest destijds een 5TB backuppen, nu is dat naar de 7 aan het gaan.
Stel ook dat ik de backup echt nodig heb, die Synology gaan ophalen en lokaal restoren gaat véél sneller gaan dan via eender welke cloud service. Om niet te spreken over de initiële backup! Praktischer en goedkoper. Je moet enkel wel iemand hebben waar je die mag zetten natuurlijk.
ben144
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Gsuite werkt goed, unlimited in theorie. Als je met enkele mensen dit deelt (encrypted backup nemen) dan ben je redelijk goedkoop af.
Werkt goed samen met synology, zowel hyperbackup als cloud sync.

Prijs is +-150 eur/jaar, je hebt maar 1 account nodig voor unlimited (op de site van google staat 5, maar dat is puur theorie).

(edit: nadeel er is wel een upload-limiet van 750GB/dag, kan een probleem zijn initieel bij de opstart)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Sinds enkele weken ben ik ook aan het backuppen naar Gsuite. Ik zit nu aan 2.8 TB.
Inderdaad 1 account is genoeg. Ik heb een account zoals [email protected]
Voor [email protected] heb ik een groep gemaakt waardoor die mails dan doorgestuurd worden naar [email protected], een gewoon gmail-account.
Daar staat [email protected] ingesteld als default afzender voor het verzenden van email, zodat iedereen in ons gezin zijn mail-adres heeft zonder 4 gsuite accounts te moeten betalen.
Daarbij komt dat gsuite-accounts niet gebruikt kunnen worden voor Google Family om Youtube music te kunnen kopen en gekochte apps te kunnen delen.

edit: mijn upload limiet is 20 Mbps, ik kom technisch niet verder dan 200 GB per dag upload.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

ben144 schreef:Gsuite
https://gsuite.google.nl/intl/nl/pricing.html
Kan ik dat "business" abo nemen, ook voor 1 persoon?
Ik gebruik dan de Google Drive/Google Cloud Storage component in de Synology Sync?
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Backblaze B2 kan je icm Cloud Sync gebruiken om je data te backuppen, versioning wordt gewoon gedaan aan de kant van BackBlaze ondanks dat het hier om een sync-job betreft ipv een backup-job dus is het toch een volwaardige backup. Cloud Sync ondersteunt client side encryption, dus BB kan niet aan je data.

Dan resten er ook nog Wasabi, Amazon S3, Amazon Glacier en Synology C2 die werken icm HyperBackup. Het leuke aan Synology C2 is dat die deduplicatie ondersteunen én dat de meerkost door verbruik van versioning niet meetelt én dat het uploaden en downloaden van data niks kost in tegenstelling tot de andere cloud backup providers. De maandelijkse prijs is helaas wel iets hoger dan bij bv BB B2. Tja, kiezen voor gemak of om de prijs te knijpen tot de laatste euro, gelukkig IS er die keuze.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Dan resten er ook nog Wasabi, Amazon S3, Amazon Glacier en Synology C2
1TB backup:
Synology C2: €60/Y
Amazon S3 Standard: €300/Y -> te duur
Amazon Glacier S3: €54/Y
Wasabi: heb ik vorig jaar getest, was - ook met EU/Amsterdam servers - veel te traag in UL

@C2/Hyper
ze houden versies "maar" 30 dagen bij, wat in mijn use case compleet irrelevant is (en 7 versies per dag).
Alsof ik 7 versies per dag maak :).
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Tomby schreef:[...] versioning [...]
Just a side note, maar "versioning" is geen vakjargon bij backups. We spreken bij backups eerder over full backup, differential en/of incremental, maar nooit over "versioning". Uiteraard begrijp ik dat het vanuit een user-perspectief op hetzelfde neerkomt "je hebt verschillende versies van bestanden in je backup zitten", maar ik heb dus nog nooit iemand horen praten over "versioning" als het over backups gaat :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Snapshots is dan wellicht de term die gebruikt wordt ;). I.e. op elk moment in het verleden de status van de files op dat moment kunnen terug opvragen. Full / Incremental / Differential lijken me dan eerder implementaties om tot snapshots te komen ?
Google ook op 'backup' en 'versioning' en je vindt hopen informatie over de 2 in één en dezelfde context. Maar bon, we verstaan er hetzelfde onder en zijn het er over eens dat het iets essentieel is in backup systemen.

EDIT: CrashPlan spreekt wel degelijk gewoon over Frequency en Version settings. Retrospect (dat ik gebruik voor lokale backups) spreekt over snapshots.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Google One is ook nog een optie? 100€/jaar voor 2TB. Kan je ook voor alle andere Google prul gebruiken (foto's, gmail, drive, ...).

Zelf doe ik alle foto's naar Google Photo (unlimited indien niet in origineel formaat), de rest richting Google Drive (vooral scans/documenten). En uiteraard Gmail voor alle documenten/facturen/etc. die ik via mail binnen krijg, de search doet goed z'n werk.
Laatst gewijzigd door cloink 27 aug 2020, 15:45, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:@C2/Hyper
ze houden versies "maar" 30 dagen bij, wat in mijn use case compleet irrelevant is (en 7 versies per dag).
Helaas is retention policy bij Synology C2 enkel aan te passen bij Plan II dat begint bij 1TB en dat iets meer kost: €7/TB/maand storage.
ben144
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: https://gsuite.google.nl/intl/nl/pricing.html
Kan ik dat "business" abo nemen, ook voor 1 persoon?
Ik gebruik dan de Google Drive/Google Cloud Storage component in de Synology Sync?
Ja 1 persoon is voldoende. Ze checken de 5 user limiet niet, zou wel kunnen in de toekomst.
Je moet wel ook een domeinnaam hebben/kopen.
In synology dan de google drive component gebruiken, bij hyperbackup of bij cloud sync. Het voordeel van hyperbackup is dat de bestandsnamen dan ook encrypted zijn, bij cloud sync zijn de originele bestandnamen zichtbaar.
Wel zorgen dat je niet publiek zaken gaat delen die je kunnen bannen.

[ warning niet officieel ok : Eventueel kan je ook op ebay.com een gsuite account kopen voor $3.95 eenmalig. De aanbieder van dat account kan je data ook zien, en je op elke moment eruit knallen. Dus als je het doet, min bij 2 verschillende kopen en zorgen dat het geen .EDU account is, die werken maar 6 maanden. Zeker strong encrypten.
Via een free google f1 virtual machine kan je heel snel je data kopieren van drive 1 naar drive 2 (tot op de 750gb / dag limiet) Dus als iemand je eruit knalt na x maanden, koop je snel een nieuwe en zorgt met rclone op google f1 vm dat de data in sync is. ]
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:
heist_175 schreef:@C2/Hyper
Helaas is retention policy bij Synology C2 enkel aan te passen bij Plan II dat begint bij 1TB en dat iets meer kost: €7/TB/maand storage.
Wat dus eigenlijk nog steeds goedkoop is en zou voldoen aan mijn wensen :).

@GSuit eBay
Ja, ik zal ff al mijn documenten delen met één of andere kwiet.
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Is er eigenlijk iets mis met Dropbox (€120/2TB) of OneDrive (€70/1TB)? Beide ondersteunen ook Synology integratie (nog niet door mij getest)
Zeker van Dropbox ben ik - als gratis gebruiker - best tevreden.
Dropbox pro gebruiker hier; werkt prima. 't is dat ik Dropbox pro al gebruik voor andere doeleinden en de overige vrije ruimte zo dan maar benut. Anders zou ik waarschijnlijk al overgestapt zijn naar OneDrive, Family pakket is regelmatig te vinden voor € 60-70 / jaar waarmee je 5 accounts van 1 TB kan maken. Beiden hebben ook de optie om een folder / hele drive terug te zetten naar een datum in het verleden, scheelt me zelf veel zorgen voor als het toch de soep in zou draaien (wat gelukkig nog niet is voorgevallen).
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Wat dus eigenlijk nog steeds goedkoop is en zou voldoen aan mijn wensen :)
Bwa, BackBlaze B2 kost maar $5/TB/maand (denk aan de omrekening naar euro) en daar moet je maar exact betalen wat je verbruikt van storage, bij Synology C2 plan II moet je elke volledige terrabyte die je begint te verbruiken betalen, dus voor 1,001TB moet je 2TB betalen (als ik mij niet vergis).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:BackBlaze B2
Afbeelding
Alles onder de €150 is oké :)
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Met Jottacloud heb je voor 75 euro onbeperkte opslag (uploadsnelheid vermindert vanaf ik dacht 5Tb).
Ik ben er klant geweest, nu terug weg, maar ik denk van de eerste weken terug in te stappen.
Je kan Jottaclient niet draaien vanaf Synology dacht ik, wel tussenkomst van een server.
Ik lees dat Duplicati naar Jotta kan schrijven. Nog niet getest.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Synology integratie zonder geprul en "workarounds" is wel een must.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik gebruik hier al een dik jaar Blackblaze B2. Geen problemen mee gehad. Ik laat de files client-side encrypten door mn synology, dus de files worden encrypted geupload.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Afbeelding
Alles onder de €150 is oké :)
Da's een simulatie die begint bij 850GB per maand en er dan 12x50GB bijtelt, dus kom je uit op 1450GB.

Bij Synology C2 kost dat €169,4 per jaar. Bij Backblaze B2 blijkbaar minder. Weet wel dat je zal moeten bijbetalen om een backup te downloaden als je BB B2 kiest, dat kost niks bij Synology C2.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hoe vaak ga je een cloud backup restoren ... Zeker niet 1x/jaar mag ik hopen :-)
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef:Hoe vaak ga je een cloud backup restoren ... Zeker niet 1x/jaar mag ik hopen :-)
Inderdaad, dus netto lijkt BB B2 significant goedkoper dan Synology C2.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef:Hoe vaak ga je een cloud backup restoren ... Zeker niet 1x/jaar mag ik hopen :-)
Partiele restores misschien toch wel gewoon om je backup te valideren ?
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Scaleway S3 storage is misschien ook nog een optie https://www.scaleway.com/en/docs/backup ... t-storage/

Eerste 75 GB gratis. Dan 0,01 EUR/GB/maand.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Partiele restores misschien toch wel gewoon om je backup te valideren ?
HyperBackup heeft ingebouwde functionaliteit om integriteitschecks te doen op geplande tijdstippen. Geen idee hoeveel data die exact nodig heeft om dat te doen, maar het lijkt wel dat dit ervoor zal zorgen dat er gedownload zal worden en dat is belangrijk als downloaden veel zal kosten.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 29 aug 2020, 13:36, in totaal 1 gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

BertG3 schreef:Scaleway S3 storage is misschien ook nog een optie https://www.scaleway.com/en/docs/backup ... t-storage/

Eerste 75 GB gratis. Dan 0,01 EUR/GB/maand.
Net proberen aan te melden.
Ze vragen een creditcard als 'robot-check' en halen 2 euro op die ze als credits teruggeven.
Enkel lastig wanneer je wil testen en je hebt niet de intentie te blijven, of niet de intentie van meer dan 75Gb te gebruiken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”