We hebben sinds enkele weken zonnepanelen liggen. Overal lees ik dat je dan best overschakelt van dag/nacht-meter naar een enkelvoudig meter. Nu is mijn vraag of dat wel nodig is in mijn situatie. De energieleverancier waar ik momenteel bij ben hanteert immers voor al zijn contracten/klanten een enkelvoudig tarief. Of ik nu dag of nacht verbruik, het tarief is hetzelfde.
is het in deze situatie toch aangewezen om mijn electriciteitsmeter te laten aanpassen of maakt dit voor mij niets uit ?
Alvast bedankt voor jullie feedback !
uzzi
Zonnepanelen en tweevoudig tarief ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Wat is de geschatte productie tov je huidige verbruik?
Als je nu een veelvoud verbruikt van je geschatte productie heeft het weinig zin.
Je energietarief is misschien hetzelfde maar toch zijn het aparte tellers.
Mocht je toch meer produceren dan het week verbruik kan je al proberen wat verbruik te verschuiven door je wasmachine oid tijdens de dag in te zetten. De meter vervangen kost wel wat en een enkelvoudig tarief is vaak significant duurder. Eventueel als je een digitale meter krijgt kan je gratis overstappen.
Als je nu een veelvoud verbruikt van je geschatte productie heeft het weinig zin.
Je energietarief is misschien hetzelfde maar toch zijn het aparte tellers.
Mocht je toch meer produceren dan het week verbruik kan je al proberen wat verbruik te verschuiven door je wasmachine oid tijdens de dag in te zetten. De meter vervangen kost wel wat en een enkelvoudig tarief is vaak significant duurder. Eventueel als je een digitale meter krijgt kan je gratis overstappen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
De geschatte productie (circa 8.500 kWh) is duidelijk groter dan het huidige verbruik (circa 6.500 kWh). Ik heb al wat marge genomen voor eventuele toekomstige uitbreidingen (hybride auto, airco ...).
Is het niet zo dat in mijn geval de energieleverancier de 2 gaat samentellen en uiteindelijk alles gaat verrekenen ?
Bedankt voor je snelle feedback !
Uzzi
Is het niet zo dat in mijn geval de energieleverancier de 2 gaat samentellen en uiteindelijk alles gaat verrekenen ?
Bedankt voor je snelle feedback !
Uzzi
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat is het energie tarief. De nettarieven blijven toch verschillend tussen dag/nacht?Uzzi schreef:De energieleverancier waar ik momenteel bij ben hanteert immers voor al zijn contracten/klanten een enkelvoudig tarief. Of ik nu dag of nacht verbruik, het tarief is hetzelfde
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
@Philippe : daar heb je een punt. Mijn energieleverancier zal misschien wel dag en nacht verrekenen maar Fluvius zeker niet.
Wat ik gelezen heb is dat je de omschakeling best zo dicht mogelijk bij je jaarlijks meteropname doet. Die is bij mij in december, dus ik heb nog even. Bovendien heb ik nog wat marge om mijn tellers te laten terugdraaien : dag en nacht staan elke ruim 2.000kWh hoger dan de laatste meteropname.
Wat ik gelezen heb is dat je de omschakeling best zo dicht mogelijk bij je jaarlijks meteropname doet. Die is bij mij in december, dus ik heb nog even. Bovendien heb ik nog wat marge om mijn tellers te laten terugdraaien : dag en nacht staan elke ruim 2.000kWh hoger dan de laatste meteropname.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Je energieleveranciers verrekend niks. Die kijkt gewoon naar de 2 aparte tellers. Voor netkosten is het sowieso verschillend.
Als je toch zo'n productie overschot hebt, geen zorgen maken. In het weekeind telt je nachtteller af dus je zonnestroom zal voor 28.5% van de nachtteller afgaan. Zo lang je nacht nu onder de 2422 KWh zit ben je safe want dat is de geschatte productie voor de nachtteller.
Als je toch zo'n productie overschot hebt, geen zorgen maken. In het weekeind telt je nachtteller af dus je zonnestroom zal voor 28.5% van de nachtteller afgaan. Zo lang je nacht nu onder de 2422 KWh zit ben je safe want dat is de geschatte productie voor de nachtteller.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Heb je al een digitale meter of nog een analoge?
Als je een digitale hebt kun je gemakkelijk overschakelen maar door je overproductie is dit waarschijnlijk niet nodig.
Als je een analoge hebt zullen ze eerst een digitale komen installeren op je kosten en kan je dan overschakelen maar dit zou ik zo lang mogelijk uitstellen wegens de onzekerheid rond de terugdraaiende meters, piektarief,...
Als je een digitale hebt kun je gemakkelijk overschakelen maar door je overproductie is dit waarschijnlijk niet nodig.
Als je een analoge hebt zullen ze eerst een digitale komen installeren op je kosten en kan je dan overschakelen maar dit zou ik zo lang mogelijk uitstellen wegens de onzekerheid rond de terugdraaiende meters, piektarief,...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Gezien je zelf vragende partij bent zullen de meterstanden opgenomen worden en een afrekening gebeuren.
Heb je zonnestroom over (teller lager dan de vorige jaarafrekening) dan ben je die kwijt, had je nog verbruik dan ga je dat betalen. De testperiode naar de volgende afrekening zal ook een kwijt of betaling zijn.
Dus best omschakelen op de jaarafrekening maand.
En of je nu een analoge of digitale meter hebt dat maakt niet uit, voor een digitale meter moet je 2 tellerstanden van elkaar in mindering brengen
Heb je zonnestroom over (teller lager dan de vorige jaarafrekening) dan ben je die kwijt, had je nog verbruik dan ga je dat betalen. De testperiode naar de volgende afrekening zal ook een kwijt of betaling zijn.
Dus best omschakelen op de jaarafrekening maand.
En of je nu een analoge of digitale meter hebt dat maakt niet uit, voor een digitale meter moet je 2 tellerstanden van elkaar in mindering brengen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ja, toch in ieder geval hier in het Kortrijkse bij distributienetbeheerder Gaselwest maar misschien heb je meer geluk bij uw distributienetbeheerder?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Blijkbaar klant bij Ecopower te lezen.Uzzi schreef:We hebben sinds enkele weken zonnepanelen liggen. Overal lees ik dat je dan best overschakelt van dag/nacht-meter naar een enkelvoudig meter. Nu is mijn vraag of dat wel nodig is in mijn situatie. De energieleverancier waar ik momenteel bij ben hanteert immers voor al zijn contracten/klanten een enkelvoudig tarief. Of ik nu dag of nacht verbruik, het tarief is hetzelfde.
is het in deze situatie toch aangewezen om mijn electriciteitsmeter te laten aanpassen of maakt dit voor mij niets uit ?
Alvast bedankt voor jullie feedback !
uzzi
Neem daar info , staat al veel op hun website.
En indien daar klant wordt het verbruik berekend op de 2 tellers aan het zelfde vaste tarief.
Weet ook dat het mogelijk is om de nachtteller te laten uitschakelen door Fluvius.
Kostprijs denk rond de 200 €. ( dus geen nieuwe meter ).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Maar het kan toch dat je 7000 Kw produceert voor dagstroom en 1000 Kw voor nachtstroom, als je dan meer dan 1000Kw verbruikt voor de nachtstroom dan moet je daarvoor betalen (ook al heb je dagstroom over) of zie ik dat verkeerd?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 8 keer
Nee, klopt volledig.silencer schreef:of zie ik dat verkeerd?
Beide telwerken worden afzonderlijk afgerekend.
De enige manier om ze te laten verrekenen is door een enkelvoudige meter aan te vragen bij Fluvius.
In de praktijk wordt dan meestal (altijd?) een digitale meter geplaatst.
Bij een verandering van tarief wordt een afrekening gemaakt. Dit doe je dus inderdaad best rond de jaarlijkse opname.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Bij een analoge dubbelvoudige meter wordt het verbruik afzonderlijk berekend. Je gaat in dit geval alle overproductie op de dagteller verliezen en alle meerverbruik op je nachtteller moeten betalen. Dit wordt niet met elkaar verrekend. Dat is ook de reden dat in veel situaties een enkelvoudig tarief voordeliger is wanneer je zonnepanelen hebt.
Als je nu een analoge meter hebt en je wil overschakelen naar enkelvoudig tarief, dan zal deze ongeacht vervangen worden door een digitale. Bij Fluvius is het al jaren zo dat (voor de digitale meter er was) de dubbelvoudige analoge meter op het containerpark werd gegooid (ongeacht de leeftijd) en werd vervangen door een enkelvoudige. In de regio Antwerpen (andere netbeheerder) schakelden ze dit op de meter uit en was de kostprijs lager.
Als je denkt voordeel te kunnen halen uit een digitale meter die niet "terugdraait" dan kun je de overstap overwegen. De regeling waarbij gezinnen met een digitale meter en zonnepanelen nog tot 15 jaar lang (te rekenen vanaf plaatsingsdatum) kunnen genieten van een terugdraaiend systeem, zal zeker geen 15 jaar meer bestaan (cfr. uitspraak Zuhal Demir; https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200709_95207043). Het systeem van terugdraaiende teller op de digitale meter wordt aangevochten door de VREG bij het grondwettelijk hof, de uitspraak daarvan is nog niet gevallen. Mogelijks is dat ook de reden dat Demir deze uitspraak deed.
Als je nu een analoge meter hebt en je wil overschakelen naar enkelvoudig tarief, dan zal deze ongeacht vervangen worden door een digitale. Bij Fluvius is het al jaren zo dat (voor de digitale meter er was) de dubbelvoudige analoge meter op het containerpark werd gegooid (ongeacht de leeftijd) en werd vervangen door een enkelvoudige. In de regio Antwerpen (andere netbeheerder) schakelden ze dit op de meter uit en was de kostprijs lager.
Als je denkt voordeel te kunnen halen uit een digitale meter die niet "terugdraait" dan kun je de overstap overwegen. De regeling waarbij gezinnen met een digitale meter en zonnepanelen nog tot 15 jaar lang (te rekenen vanaf plaatsingsdatum) kunnen genieten van een terugdraaiend systeem, zal zeker geen 15 jaar meer bestaan (cfr. uitspraak Zuhal Demir; https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200709_95207043). Het systeem van terugdraaiende teller op de digitale meter wordt aangevochten door de VREG bij het grondwettelijk hof, de uitspraak daarvan is nog niet gevallen. Mogelijks is dat ook de reden dat Demir deze uitspraak deed.