Van telenet naar EDPNET ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Wij hebben momenteel een internet only abonnement bij Telenet, All internet (€54/maand). Terwijl wijzelf al streamend naar TV kijken, speelt de zoon online games via zijn computer, en surft dochter op haar tablet.

Zou ik EDPnet VDSL XL (€ 35, er is geen fibre hier op het platteland)) als een waardig alternatief kunnen beschouwen voor mijn huidig abonnement ?

Benieuwd naar jullie reacties ...
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Ik zou een lijntest doen op de website van proximus of edpnet en zien wat je snelheid is op koper.

Als dat 100 Mb is dan moet dat voldoende zijn.

Maar je moet goed kijken welke snelheid je kan krijgen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Test de hoogst haalbare snelheid van je lijn eens op http://www.lijntest.be of https://www.proximus.be/internetsnelheid
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Edpnet heeft een mooie upload. Als het echt niets zou worden op uw adres kan je ook eens naar Orange love duo met een go plus kijken. Snelheid zal daar vermoedelijk gegandeerder zijn maar lagere upload. Als je die Orange go plus aan 15 euro waardeert dan zit je daar voor 34+30-15= 39 euro op de kabel aan 100/5. Edpnet in principe wel echt onbeperkt ipv 750gb (ik vermoed dat die 'limiet' ook bij Orange geldig is). Bij Edpnet ga je nog wel een modem moeten aanschaffen (bij Orange inbegrepen). Ik zou voor Edpnet gaan.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Het beste is dat je inderdaad eerst een lijntest doet, op Proximus en Edpnet hun website,
vorig jaar toen ik dit deed kreeg ik twee verschillende waardes. Ga ervan uit dat je de laagste snelheid krijgt.

Als je een gezin hebt met kinderen moet de snelheid toch hoog genoeg zijn en als je op het platteland leeft dan kan het zijn dat je lijnwaarden niet zo goed zijn. Maar doe de test en zie wat er uit komt.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Dfrog schreef:Edpnet heeft een mooie upload. Als het echt niets zou worden op uw adres kan je ook eens naar Orange love duo met een go plus kijken. Snelheid zal daar vermoedelijk gegandeerder zijn maar lagere upload. Als je die Orange go plus aan 15 euro waardeert dan zit je daar voor 34+30-15= 39 euro op de kabel aan 100/5. Edpnet in principe wel echt onbeperkt ipv 750gb (ik vermoed dat die 'limiet' ook bij Orange geldig is). Bij Edpnet ga je nog wel een modem moeten aanschaffen (bij Orange inbegrepen). Ik zou voor Edpnet gaan.
Orange:
100/5 voor VOO-netwerk, 100/10 voor Telenet netwerk.
Limiet is evenzeer van toepassing (al kan je daar gemakkelijk rondfietsen door wat te plannen)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb intussen de test gedaan :

EDPnet Download 98 Mbps - Upload 39 Mbps
Proximus Download 86,3 Mbps - Upload 14. Gegarandeerd download 62

Momenteel bij All Internet van Telenet : download 180, upload 19 (in theorie download 300)
Verbruik per maand (3 personen heel actief, 4e persoon af en toe) = 850 GB per maand

Zou EDP net VDSL XL voldoende zijn ter vervanging van Telenet?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Filibert schreef:Zou EDP net VDSL XL voldoende zijn ter vervanging van Telenet?
Jazeker! Je beschikt enerzijds over onbeperkt datavolume en een véél hogere uploadsnelheid waardoor foto's en video's met vrienden en familie delen véél sneller zal gaan dan bij Telenet. Anderzijds is de downloadsnelheid iets lager dan bij Telenet, maar meer dan voldoende om met heel je gezin tegelijkertijd te surfen, te streamen en te gamen. Het snelheidsverschil merk je alleen bij het downloaden van héél grote bestanden.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Tuurlijk.
Edpnet is ook onbeperkt maar ECHT onbeperkt. Niet zoals de "Onbeperkt*" trucjes van andere ISP's...
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Die 98/39 bij EDPnet is een 100/40-profiel en het maximale wat je op dit moment kan halen op VDSL.
Filibert schreef:Zou EDP net VDSL XL voldoende zijn ter vervanging van Telenet?
Nodig is een breed begrip en is voor iedereen anders.
Ik heb jaren met een 20/4 gewerkt en sinds kort pas 50/4. Die 4Mbps upload is soms traag (zeker in vergelijking met toen ik tijdelijk 35Mbps up had), maar ik kan zeker niet klagen.
Joachim verwijst in Van VDSL XS naar VDSL XL naar Welke internetsnelheid heb je nodig? Lees die pagina even om je een beter beeld te vormen.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dat is zeker genoeg !
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, bedankt voor de duidelijke reacties.
Eerst en vooral mijn Telenet mailadres omzetten naar Outlook of Gmail, iedereen verwittigen, en dan gaan we de stap maken ... :-D
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Je mail adres blijft zeker nog 6 maand actief en bereikbaar via webmail.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Je e-mailadres kan je inderdaad nog bereiken via webmail, en dat nog 18 maanden lang.
Zie https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... webruimte/

Maar je begint beter vroeg dan laat met je nieuwe e-mailadres in gebruik te nemen :wink:

Welkom bij Edpnet alvast, ik ben ook een tevreden klant van hun.
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Dan toch nog een obstakel ?

Ik had nog nooit een vaste telefoonlijn thuis. Blijkbaar zou een coaxkabel/koperdraadkabel noodzakelijk zijn voor EDPnet. Onze oprit beschadigen om zo'n kabel nieuw te leggen, ga ik niet doen.
Wat ik wel heb, is binnen zo'n ouderwets Belgacom stopcontact in de muur van de voorgevel met 6 gaatjes, doet dit iets ter zake?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Filibert schreef:Wat ik wel heb, is binnen zo'n ouderwets Belgacom stopcontact in de muur van de voorgevel met 6 gaatjes, doet dit iets ter zake?
Ja, dat is al een goed teken. EDPnet maakt gebruik van het vaste Proximus-netwerk, wat vroeger bekend stond als het Belgacom-telefoonnet. Je moet dus op zoek naar de plaats waar die koperkabel jouw woning binnenkomt vanaf de straat. Meestal is dat vlak naast de elektriciteitsmeter.
Op de binnenkomende koperkabel zal EDPnet een nieuwe aansluitdoos plaatsen. Daarop wordt dan de internetmodem aangesloten.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Filibert schreef:Dan toch nog een obstakel ?

Ik had nog nooit een vaste telefoonlijn thuis. Blijkbaar zou een coaxkabel/koperdraadkabel noodzakelijk zijn voor EDPnet. Onze oprit beschadigen om zo'n kabel nieuw te leggen, ga ik niet doen.
Wat ik wel heb, is binnen zo'n ouderwets Belgacom stopcontact in de muur van de voorgevel met 6 gaatjes, doet dit iets ter zake?
Dat ouderwets ding bevat waarschijnlijk de telefoonlijn vanaf het proximus netwerk waarop de edpnet modem aangesloten kan worden.
Hierbij zal de installateur dit stopcontact ineens vervangen door een NTP. Check wel is door het oude stopcontact open te schroeven dat er nog een kabel op aangesloten zit :wink:

Edit: raf was me voor :)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou adviseren om na het abonneren op EDPnet Telenet nog niet op te zeggen. Om tijdelijk beide te nemen.

Het is waarschijnlijk dat er geen probleem zal zijn met EDPnet maar problemen kunnen steeds opduiken. Als het hebben van een werkende internetverbinding van groot belang is dan is het veiliger om een overlapping te hebben. Tot je zeker bent dat de oplevering goed verloopt en ook correct werkt.

Natuurlijk indien het potentieel hebben van geen internet of instabiel internet geen probleem is kunt u zo besparen door direct op te zeggen.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier indertijd ook overgeschakeld met bedoeling eerst wat overlap te hebben maar bleek niet echt nodig. Opzeg bij Telenet dan via telefoon en was zelfs op de datum die al voorbij was. Gebruikte die lijn ook niet meer sinds de overschakeling. Nu nog enkel TV van Telenet maar da's binnenkort ook gedaan.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV

Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Ik denk dat ik geluk heb, zie beide foto's :
Koper 1.jpeg
koper 2.jpeg
Dat grijs kabeltje zal de Proximus koperkabel zijn, vermoed ik.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dat is inderdaad die van Proximus.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dat lijkt eerder VVT2 binnenbekabeling. Dit is wellicht niet het eerste aansluitpunt. Je moet echt op zoek naar het andere uiteinde van deze kabel, wellicht is die aangesloten op een ander doosje op de plaats waar de nutsvoorzieningen de woning binnenkomen.
Filibert
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2020, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, Raf, klopt dit stopcontact bevindt zich in de bureau, niet in de buurt van de electriciteitskast.

Ik ga daar verder zoeken, want ik wil binnenkort graag de overstap maken.

Alvast bedankt iedereen voor jullie hulp.
Ik besef dat dit forum gesponsored wordt door EDPnet, waardoor de commentaren over die firma hier niet snel negatief zullen uitvallen, maar toch hebben jullie mij allen goed geholpen !
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Zoals op verschillende plaatsen op dit forum gemeld heeft edpnet niets in de pap te brokken qua moderatie.
Computer(k)nul
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Filibert schreef:Ik besef dat dit forum gesponsored wordt door EDPnet, waardoor de commentaren over die firma hier niet snel negatief zullen uitvallen
+1 Sinna

Als mensen ontevreden zijn over Edpnet, wordt het hier evengoed gepost. En gem. eisenprofiel van klanten hier is bovengemiddeld. :-D

Als ik per toeval FB groepen in de buurt lees. 'orange plat?' 'proximus tv plat' 'telenet plat'. Dan glunder ik toch ff. dat dit bij EDp lager ligt hoor. Maar daar kan je die mensen niet van overtuigen hoor.

Gewoon 'no-nonsense' formule, waarbij je zelf de hardware in de hand hebt. En een mooie uploadspeed. (handig in tijden van cloud computing). Dat je er een gratis telefoonnummer bijkrijgt (bij mij enkel VOIP-IN), is mooi meegenomen. Helpdesk ook performant.

Voor mijn profiel is hun mobiel gedeelte absoluut oninteressant.
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 20 okt 2010, 14:21
Locatie: Schilde
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

welke snelheid zou ik nu krijgen van EPnet ?
als ik zou gaan voor VDSL XL ,?ik heb nu Proximus 20/4
Screen Shot 08-25-20 at 10.25 AM.JPG
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hetzelfde als je nu bij proximus hebt :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 20 okt 2010, 14:21
Locatie: Schilde
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

als ik mijn 'telefoonnr' Raw copper in geef krijg ik een 'fout" melding.!!!
Is er nu op geen enkele manier mogelijk een hogere snelheid te bereiken met mijn configuaratie FB 7590 ? Dus wil net naar Telenet overstappen omdat ik dan die 7590 niet kan bezigen.
Als ik de snelheden hier zien 100/40 enz of nog meer krijg ik hart pijn. met mijn 20/4,
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat houdt je tegen om naar Telenet over te stappen als de snelheid van 20/4 jou hartpijn bezorgt?
Zelfs het goedkoopste Telenet abonnement is nog veel sneller.

De 7590 kan je toch perfect gebruiken bij Telenet: deze heeft zelfs een extra WAN poort, die je op de Telenet modem kan aansluiten.
Tip: vraag bij Telenet de "E-router" (CV8560E), waar je de IPv4 "bridge" kan activeren, zodat je Fritz!Box 7590 een publiek IPv4 adres krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Kan ik dit topic even kapen voor een vraag:
Bij Telenet werken ze pro-rata. Dus als ik contract stop zet krijg ik geld terug.
Bij EDPnet betaal je ook vooruit, hanteren ze ook pro-rata manier bij beëindigen van abonnement?
Vind op hun website niet meteen deze info terug
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Ja, je krijgt het geld terug vanaf je stopt na de initiële 6 maand contractduur, pro-rata, dat is zelfs legaal zo geregeld.

Meer details hier: https://www.edpnet.be/nl/support/oploss ... etten.html
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”