best of both worlds.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
en 'goedkoper'.
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doensatsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
Oh, maar als je het de PR afdeling van eender welke Big Corp vraagt, is wit echt wel een ander soort zwart, of blauw een soort rood.satsurfer schreef:begrijpend lezen:
"QD-OLED could become the holy grail of high-end TV tech by combining the deep blacks of OLED panels with the outstanding brightness of QLED sets.
"QD-OLED TVs will use blue OLEDs as a backlight source, with both red and green quantum dots printed over the top of the blue OLED layer. The result would be an ultra-punchy picture, in a super-thin panel, at a cheaper price than an OLED equivalent. "
De Qled schermen van Samsung zijn toch ook niet slecht?selder schreef:Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doensatsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
zijn niet wasmachines vs displaypanels hé (uw vergelijking van auto's met pepermolens). Displays TV's en smartphones blijven displays. Alle merken gebruiken de AMOLED's van samsung, zoals alle OLED's van LG komen.heist_175 schreef:Oftewel: de positionering in markt A zegt toch niets over markt B? (cfr Porsche kleding vs Porsche auto's, ook in Friends)
Het zelf een Sony LCD TV die destijds ook de hemel in geprezen werd, maar ik begin me weer meer en meer te ergeren aan de typische beperkingen van LCD TVs: blooming, vignetting en dirty screen effect. Het is gewoon een inherente beperking van de technologie. Eerst proberen het scherm zo uniform mogelijk te verlichten met zones (nagenoeg onmogelijk) om dan dat licht per pixel te gaan tegenhouden. Die Quantum technologie van Samsung gaat daar niets aan verbeteren.satsurfer schreef:De Qled schermen van Samsung zijn toch ook niet slecht?
mensen toch, zo veel negativisme. Ik vind OLED ook iets beter dan QLED, maar het grote prijsverschil niet waard.
EN mijn tv is 5 jaar oud, en ik kan gerust wachten op die Qled/Oled hoor, of een zuivere OLED. Heb geen oogkleppen op zoals sommigen hier, of een onbeperkt budget.
Dus Samsung kan ook OLED produceren (groter dan touchscreens van enkele CM's.selder schreef:Uhmm, tegen iemand "begrijpend lezen" zeggen, maar dan zelf wel een laag-verbruik touchscreen van enkele vierkante centimeters met extreem hoge DPI vergelijken met een laag-dpi scherm van enkele vierkante meters. Je moet het maar doensatsurfer schreef:[...] op de smartphone [...]
heist_175 schreef:Oh, maar als je het de PR afdeling van eender welke Big Corp vraagt, is wit echt wel een ander soort zwart, of blauw een soort rood.
Of jij dat als klant wil geloven, kies je zelf.
Dus QLED/OLED in 2021/2022 zit er dik in. Best of both worlds. WC-eend/marketing bullshit of niet.selder schreef:Ik vraag me ook af waar die quote vandaan komt. Ik vind het een beetje teveel naar "wc-eend" ruiken.
Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testensatsurfer schreef: Dus QLED/OLED in 2021/2022 zit er dik in. Best of both worlds. WC-eend/marketing bullshit of niet.
We spreken dan af? Selder en heist_175?
Het gaat toch niet over 'vs' maar de combinatie van beide ? Namelijk hun QLED technologie die nu gewoon gebruikt wordt met een LCD panel met LED backlight (en dus niet per pixel dimmable), gaan toepassen op een monochroom OLED scherm dat puur als doel heeft om op pixel niveau de quantum dots te triggeren.heist_175 schreef:satsurfer schreef: Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testen.
wat staat er op deze link?boonpwnz schreef:Amoled versus oled is ook wel een verschil sat....
Het zou best kunnen dat Sony in de toekomst Samsung oled panels gaat gebruiken. Wat dan?!Unicorn1 schreef:Samsung oled komt hier nooit in. Never.
Sony of LG.
Euhm... alle oled TVs op de markt werken zo: witte OLEDs met kleurenfilters ervoor... (Kodak/ LG WOLED). De doorbraak zou zijn om blauwe OLEDs te gebruiken ipv witte, dan win je aan helderheid. Ook met QD als kleurenfilters wij je in theorie aan helderheid, en kleurenvolume.Tomby schreef:Het gaat toch niet over 'vs' maar de combinatie van beide ? Namelijk hun QLED technologie die nu gewoon gebruikt wordt met een LCD panel met LED backlight (en dus niet per pixel dimmable), gaan toepassen op een monochroom OLED scherm dat puur als doel heeft om op pixel niveau de quantum dots te triggeren.heist_175 schreef:satsurfer schreef: Altijd bereid een maandje een OLED vs QLED te testen.
Natuurlijk nog afwachten of het in werkelijkheid even goed werkt als op papier.
Vraag me trouwens dan ook af of OLED ook niet met gewone LCD gecombineerd kan worden. Ik dacht dat een van de issues met OLED is dat de verschillende kleuren aan een verschillend tempo verouderen. Als de backlight gewoon allemaal witte OLEDs zijn, heb je dat probleem niet. Het is ahw een LCD panel met local dimming, maar dan local = pixel niveau. EDIT: silly me, want dan heb je natuurlijk ook geen LCD meer nodig, want de LCD dient om op variabele manier licht te blokkeren of niet, maar dat is niet nodig want er zitten OLEDs achter. Dus zou het enkel witte OLEDs zijn met een RGBW filter voor. Maar er zal wel een reden zijn waarom ze het zo niet doen.
Dat lijkt me toch evident, en ben verbaasd dat een kenner als jij je dat afvraagt..ub4b schreef:hoe gaan ze het halo probleem oplossen?
Vanuit de Barco CRT techniek weten we dat blauw de kleur is dit voor de helderheid zorgt, straffer nog, je kan blauw defocussen en zolang rood en groen scherp zijn, heb je visueel een zeer strak plaatje. Mijn Barco was dan nog gecalibreerd en ik had mensen uit de special effects industry die hun VFX demoreels op mijn Barco kwamen kijken (ik werkte toen voor een VFX bedrijf) .... heb in totaal drie Barco CRT projecteren gehad, de eerste HDTV LCD TV op de markt en twee plasma's .....Tomby schreef:Dat lijkt me toch evident, en ben verbaasd dat een kenner als jij je dat afvraagt..ub4b schreef:hoe gaan ze het halo probleem oplossen?
QLED heeft geen last van inbranden...ub4b schreef: Het enige wat Samsung nog beter kan gaan doen is het inbrandprobleem wat nu al veel minder is dan plasma, en nog helderder maar daar zit ik niet op te wachten. Ik zit niet te wachten op nog meer heldere tv's ...
uw elektriciteitsfactuur zal ook blij zijn.Tomby schreef:Zou eigenlijk dit jaar onze HD-Ready (1024x768) 42” plasma uit 2006 willen vervangen door een 55” OLED, maar gezien het vooral voor Netflix en PlayStation is, twijfel ik toch nog altijd serieus, zelfs al hebben we met die plasma 0 burn-in issues.
Ivm met de factuur zul je wel gelijk hebben. Ik vind het enerzijds zonde van die nog perfect werkende plasma TV weg te doen, want ik ga daar ook nog hooguit een appel en een ei voor krijgensatsurfer schreef:uw elektriciteitsfactuur zal ook blij zijn.![]()
'HD-Ready' met Netflix 4K mogelijkheid