2 beeldschermen op oude pc ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Ik heb in de kelder nog een oudere pc staan die echter nog prima werkt maar waar ik graag een tweede beeldscherm zou willen op aansluiten.
1 scherm voor internet, 1 scherm voor een ander programma.
Pc heeft enkel 1 vga aansluiting.
Scherm 1 heeft 1 vga aansluiting en scherm 2 een vga en een dvi aansluting.
Ik dacht van gewoon een vga split kabel te gebruiken(1 aansluiting pc, 2 uitgangen voor de twee schermen)
Maar kan ik op deze manier op de twee schermen twee verschillende programma's open zetten(1 scherm dus internet, tweede scherm bv mail) of welke oplossing gaat er hier werken ?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 22 keer

Het goedkoopste gaat zijn om een 2e (tweedehandse) beeldkaart in het systeem te steken. Er bestaan ook USB docks waarmee je een 2de vga scherm kan aansluiten, maar dat gaat duurder zijn en minder goed werken. Wat voor sloten heb je nog vrij op het moederbord?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Neen. Wel als je op de 2 schermen hetzelfde wil zien.
Er zal dan toch een grafische kaart bij in moeten. Of iets van USB-C dongle met VGA.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Moederbord is een Asrock H61M-VG4.
https://www.asrock.com/mb/Intel/H61M-VG4/index.asp
Welke niet al te zware videokaart zou hierin passen want de voeding is maar 300 watt ?
https://www.2dehands.be/l/computers-en- ... ntsTo:2000
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Vanuit je 2ehands link lijkt deze kaart perfect, low power + vga & dvi aansluiting:
https://www.2dehands.be/a/computers-en- ... ousPage=lr
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member

gunmaster schreef:Vanuit je 2ehands link lijkt deze kaart perfect, low power + vga & dvi aansluiting:
https://www.2dehands.be/a/computers-en- ... ousPage=lr
Inderdaad, zoiets, ik heb ook nog zo eentje liggen met 256mb regio Mechelen
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind hier net in de kelder nog een videokaart die in een HP pc gezeten heeft met HDMI + DVI uitgang.
Ik heb deze erin gestoken maar nu werkt enkel het tweede scherm dat met dvi op deze kaart is aangesloten.
Zou het kunnen door deze kaart erin te steken dat de vga uitgang op het moederbord nu is afgesloten ?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat kan inderdaad.
Hangt af van instelling in bios welke vga kaart prioriteit krijgt.
Meestal is de ingeplugd kaart beter, dus wordt de on board vga uitgeschakeld als er een kaart is ingeplugd.

Met een hdmi naar dvi kabel kan je het dvi scherm laten werken
En met een dvi naar vga adapter kan je het vga scherm laten werken.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Allen bedankt voor de goede ondersteuning.
Een dvi naar vga stuk had ik nog liggen dus scherm 1 werkt terug.
Nu nog een hdmi naar dvi stuk en dan is alles werkend.
:beerchug:
karine
Elite Poster
Elite Poster

Jongens, nog even inpikken op deze zaak.
Intussen heb ik al enkele weken twee schermen aan mijn oude hp pc hangen in de kelder aan de hand van de videokaart.

Echter wanneer de twee schermen in gebruik zijn(scherm 1, synology met 3 cams en scherm 2 internet, outlook) begint de pc het na een tijdje warm te krijgen en dan beginnen de ventilatoren van de processor en videokaart aardig wat kabaal te maken.

De ventilator van de kast zelf staat uit omdat deze ook enorm kabaal maakt.(maakt enorm veel toeren)
Merk FOXCONN Model PVA092G12M
https://www.amazon.com/Foxconn-PVA092G1 ... B005Z4HRDE

Kan ik dat ding niet vervangen door iets wat minder kabaal maakt of het wat minder toeren laten maken ?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member

Een goedkope oplossing is om een draadje om te solderen van 12v naar 5v, waardoor de fan heel wat minder toeren en dus kabaal gaat maken
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een computer heeft koeling nodig, ik begrijp dus niet waarom je de fan in de case niet laat draaien. Zeker met een extra videokaart erin heb je de extra koeling nodig.

Investeer dus in stille fans die je met een fan controller regelt.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ok, zal eens uitkijken voor eentje.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Een fan controller lijkt me overkill, of kan je altijd achteraf nog doen. Een moderne/nieuwe ventilator is zelfs op hoogste toeren vrij stil. Sowieso gaat je CPU en GPU fan minder werk moeten verrichten, want nu zitten ze volle bak te draaien terwijl de warme lucht gewoon in de kast blijft omdat je geen case fans hebt. Een case fan is absoluut nodig omdat die koele lucht uit je kamer in de kast zuigt. Dit zorgt dan sowieso voor wat overdruk waardoor de warme lucht nog wel zijn weg naar buiten kan zoeken, al is een naar buiten blazende fan aan de achterkant/bovenkant nog wel wat beter voor de luchtcirculatie.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fan controller is misschien overkill, je kan natuurlijk ook de connector op je MB gebruiken en de instellen via de bios. Toerental zal normaal geregeld worden als de temperatuur in de case te hoog wordt. Zoek een stille fan, meestal een 120mm. Meet dit wel na voor je besteld. Belangrijk is ook of deze 4 pin of 3 pin connectoren hebben.

Als de fans al een zekere leeftijd hebben kunnen ze door slijtage meer lawaai maken.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe kleiner de ventilator, hoe hoger het toerental om eenzelfde volume lucht te verzetten, en dus meer geluid (al hangt dat ook van de kwaliteit van de 'lager' af -- de frictie die de as ondergaat). Als je die 92mm fan(s) kan vervangen door een 140mm fan (of groter), kan je de computer waarschijnlijk een stuk stiller maken, zeker in combinatie met een fancontrollerke om toerental manueel te regelen (bijvoorbeeld Zalman FanMate2).

De goedkope fans van Arctic Cooling (€5) vond ik beter/stiller dan mijn relatief dure Corsair en Zalman fans, en zelfs een Noctua fan. Ik prefereer een fan met een hoge maximum rpm en dan zelf vertragen met controllerke tot het geluidsniveau okee is, maar je kan ze ook gewoon met een lager rpm kopen -- onder de 1400rpm zou je toch niet veel mogen horen. Bij fans wel opletten of het 3-pin of 4-pin aansluiting is, kwestie van de connectorkes niet te moeten aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”