Jullie tips om goedkoop vliegtuigtickets te vinden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Dames en Heren,

Welke websites en technieken gebruiken jullie om goedkopere vliegtuigtickets te vinden?

Zo heb ik het idee om eind dit jaar, begin volgend jaar naar Curaçao te vliegen. Je moet immers een PCR-test op voorhand doen, waardoor ik het risico kleiner vind om te reizen.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Gewoon veel googlen en alles rustig overlopen en tchecken. Het staat er vol van vd keuzes.

https://www.goedkopevliegtuigtickets.be ... gIiLvD_BwE
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Google flights en het volgen van enkele frequent flyer pagina’s voor de eventuele leuke error fares en mileage runs
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

https://www.google.com/flights

Hier maken wij gebruik van, de nodige parameters invullen en dan trackingmail activeren zodat je mail krijgt bij prijswijzigingen.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

VPN uit verschillende landen gebruiken. Dan heb je ook al serieuze prijsverschillen als je via google vluchten gaat zoeken. Zelfs bij Ryanair website
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik neem liever zelf het heft in handen ipv te vertrouwen op derde partijen (die commissies rekenen edm).

Goedkoopste gepubliceerde fare vinden, checken wat de vereisten zijn voor die fare, dan beschikbaarheid vinden voor de boekingsklasse verbonden aan die fare. Ook checken wat verschillen zijn als je BRU verandert door AMS, LHR, CDG, FRA, ... .

Zo is de goedkoopste heen/terug fare voor BRU-CUR een "instant purchase" fare van 62 EUR (zonder taksen weliswaar), gepubliceerd door Jetairfly, in boekingsklasse K. Vinden maar. Geen idee of Jetairfly uberhaupt nog vliegt naar daar, geen idee of ze boekingsklasse K ooit openzetten op die route, maar ze publiceren nog steeds een fare.

De volgende is 163 EUR (zonder taksen), Jetairfly, boekingsklasse L.

Dan 200 EUR (zonder taksen), Air Canada, boekingsklasse K. Vervalt wel na 16 december. Moeilijker, want dat zal uiteraard via Toronto of Montreal zijn, en je moet K beschikbaarheid vinden op de vluchten naar daar en dan de vervolgvluchten naar CUR, en dat telkens telkens H/T.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Naar Curaçao ga je zelfs geen rechtstreekse vluchten uit Brussel vinden.
KLM, 1-stopper via BRU-AMS-CUR voor €629 H/T, 21-daagse trip begin januari is het goedkoopste dat ik nu terugvind.
https://www.google.com/flights?hl=en#fl ... 1;sd:1;t:f
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Open jaw tickets. Alhoewel het de laatste tijd wat stil is voor open jaw batjes :(
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

lukadad schreef:Naar Curaçao ga je zelfs geen rechtstreekse vluchten uit Brussel vinden.
KLM, 1-stopper via BRU-AMS-CUR voor €629 H/T, 21-daagse trip begin januari is het goedkoopste dat ik nu terugvind.
Ik heb al meteen een die 80 EUR goedkoper is op die data, United @ 540 EUR per persoon. Weliswaar met overstappen in Newark en Panama, ESTA vereist dus.

Als je flexibeler bent in data heb ik die Air Canada K-fare van hierboven prijs op 15-24 jan, met overstap in Montreal. Fare is 200 EUR zoals ik aangaf, taksen zijn 271 EUR, totaal 471 EUR. Goedkoper ga je niet vinden vandaag. Morgen misschien wel, als de fares veranderen. Boeing 787 (yay) op de transatlantische segmenten, Boeing 737 MAX (yikes) op de transcontinentale segmenten, in de veronderstelling dat die dan weer mag vliegen :-), dit type staat immers al meer dan een jaar aan de grond.

Die ultra-goedkope Jetairfly fare bestaat in de computer, maar is niet boekbaar bij gebrek aan vlucht (en dus beschikbaarheid). Waarom ze die dan publiceren weet niemand. Die fare zit er wel al ongewijzigd in sinds 21 november 2017, weliswaar zonder vervaldatum, dus mss vlogen ze vroeger op die route, nu niet meer, en zijn ze gewoon vergeten de fares terug in te trekken.

Edit: sinds mijn vorige post heeft Delta een fare van 150 EUR (zonder taksen) gepubliceerd in klasse V. Weliswaar niet geldig in de kerstvakantie. Zoals je ziet, is dit allemaal heel dynamisch, zeker op zo'n markt waar Europese en Amerikaanse maatschappijen tegen elkaar opboksen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Als ik het aantal stops niet beperk dan komen die United en Air Canada vlucht ook tevoorschijn :

https://www.google.com/flights?hl=en#fl ... 2;sd:1;t:f

Maar kijk eens naar het aantal vluchturen?
Gewoon crazy en bij CCatalyst-air zou ik nooit mijn vlucht boeken :wink:

Speel gewoon met de vluchtdata, een dag eerder of vroeger vertrekken kan al veel maken.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Heb ook al vaak gehad dat er uit Google flights vluchten komen die niet boekbaar zijn. En Google heeft ook niet alle vluchten hoor. Op Orlando bijvoorbeeld ben ik vaak goedkoop gegaan met tuifly uit Amsterdam en die staan gewoon niet in Google.

Ikzelf ben trouwens fan van https://matrix.itasoftware.com/l
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

lukadad schreef:Speel gewoon met de vluchtdata, een dag eerder of vroeger vertrekken kan al veel maken.
Dit heeft ons ook al eens honderden euro's opgeleverd. We zijn ooit met ons vieren naar Madagascar gevlogen met tussenstop en overstap in La Réunion.
Eén dag per week was er toen ook een vlucht uit China naar Madagascar met tussenstop in La Réunion waarbij veel Chinezen Réunion als eindbestemming hadden. De vrije plaatsen voor het laatste stukje tussen Réunion en Madagascar werden voor een koopje van de hand gedaan en sloten naadloos aan op het 1ste deel van onze vlucht.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn beste deal was eens 280eur H/T naar hoofdstad van Nieuw Zeeland in topseizoen :banana:
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

bollegijs schreef:Mijn beste deal was eens 280eur H/T naar hoofdstad van Nieuw Zeeland in topseizoen :banana:
En waaraan zou dit dan te danken zijn geweest? Er zeer snel bij geweest of juist niet door op het allerlaatste moment te hebben geboekt?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Flippi schreef:
bollegijs schreef:Mijn beste deal was eens 280eur H/T naar hoofdstad van Nieuw Zeeland in topseizoen :banana:
En waaraan zou dit dan te danken zijn geweest? Er zeer snel bij geweest of juist niet door op het allerlaatste moment te hebben geboekt?
Error fare. Dus wss software fout of menselijke fout. Je moet hier idd snel bij zijn. Veel maatschappijen annuleren die tickets echter niet, 80eur H/T naar New York was ook een leuke. Of 250 eur H/T Mumbai in Kerstvakantie met het one in a kind El Al Airlines was ook een ervaring.

https://www.fly4free.com is mijn aanbiedingssite voor die dingen.

Trouwens, in Collect & Go van Colruyt komen ze ook meer en meer voor. Amazon ook. Foute prijzen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

lukadad schreef: Maar kijk eens naar het aantal vluchturen?
Gewoon crazy en bij CCatalyst-air zou ik nooit mijn vlucht boeken :wink:
Vanaf je eisen begint te stellen, gaat de prijs omhoog. Dat is een wet. OP vroeg echter achter de goedkope optie (zie ook titel). Goedkoop zal altijd gecompenseerd worden op een of andere manier, dat is een andere wet. Voor wie nog jong is, zijn lange layovers doorgaans geen probleem.

De fare van United laat toe om een kort zijtripje te maken naar New York op de heen-, en Panama City op de terugvlucht, zonder meerkost. De fare van Air Canada laat toe om Toronto te zien op de heen- en Montreal op de terugvlucht (ik ben in beiden geweest - telkens aanraders!). Telkens drie vliegen in een klap dus, en evenveel reiservaringen rijker. Maar dat hoeft niet: de kans is bijzonder groot dat het geboekte vluchtschema nog aangepast wordt door de maatschappij gezien de huidige situatie. In dat geval heb je de kans om je vluchtschema te verbeteren en de lange layovers eruit te werken zonder meerkost (zolang je de data in stand houdt tenminste).

Wil je zekerheid (wat ook weer een eis is) dan boek je idd best bij KLM tegen een meerkost, want die zullen die AMS-CUR vlucht wel niet gauw annuleren of verplaatsen, om welbekende redenen.

Inzake error fares: is leuk en wel maar dat gaat nooit zijn voor bestemmingen waar je je hoofd op gezet hebt. Dit werkt enkel als het niet uitmaakt naar waar je gaat, en je de error fare je bestemming laat bepalen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

lukadad schreef: Maar kijk eens naar het aantal vluchturen?
Gewoon crazy en bij CCatalyst-air zou ik nooit mijn vlucht boeken
Tijd genoeg om te shoppen wat te bekomen van de vlucht eten douchen rusten. Ik ben wel fan van een relaxte route.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Je kan je eventueel wel laten afzetten in Amsterdam ipv via Brussel. Totale reistijd is waarschijnlijk minder en 62 euro goedkoper met KLM (om niet te spreken van de schandalige korte vlucht die niet zou mogen bestaan tussen Brussel en Amsterdam).
Tenzij je echt gaat sightseeing doen tijdens je layover zijn die goedkopere tickets het totaal niet waard vs gewoon rechtstreeks vliegen IMHO. Gewoon een gigantische tijdverspilling (je hebt overigens maar een beperkt aantal dagen tijd!), stresserend, frustrerend, meer kans op verloren baggage en dat allemaal voor een paar euro...
Ik vermijd persoonlijk layovers als de pest en probeer altijd rechtstreeks te vliegen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

powaq schreef:Je kan je eventueel wel laten afzetten in Amsterdam ipv via Brussel. Totale reistijd is waarschijnlijk minder en 62 euro goedkoper met KLM (om niet te spreken van de schandalige korte vlucht die niet zou mogen bestaan tussen Brussel en Amsterdam).
Tenzij je echt gaat sightseeing doen tijdens je layover zijn die goedkopere tickets het totaal niet waard vs gewoon rechtstreeks vliegen IMHO. Gewoon een gigantische tijdverspilling (je hebt overigens maar een beperkt aantal dagen tijd!), stresserend, frustrerend, meer kans op verloren baggage en dat allemaal voor een paar euro...
Ik vermijd persoonlijk layovers als de pest en probeer altijd rechtstreeks te vliegen.
Idd, mocht het nu meer dan 150eur verschil zijn zou ik nadenken. Maar rechtstreekse vlucht is altijd veel minder stress. Wel gek dat die vluchten tussen brussel en amsterdam nog bestaan, ik dacht dat ie automatisch een treinticket moesten aanbieden in die prijs want die combo bestaat ook, trein+vliegtuig in 1 ticket. Arm Europa. Ook schandalig dat je tol moet betalen om trein naar Zaventem te nemen. Arm Belgie.

Charles de Gaulle is trouwens gemakkelijk/goedkoop bereikbaar met Flixbus. Ooit eens geprobeerd en was niet slecht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als je ZYR intikt ipv BRU krijg je een Thalys ticket tussen Brussel en Schiphol. Je kan ook Antwerpen als vertrekstation gebruiken.

Overigens is rechtstreeks vanuit AMS niet altijd goedkoper. Soms is de totaalprijs goedkoper met het BRU of ZYR segment erbij. Hangt af van data/route.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je het hier hebt over die "fares" en "klasses"... Wat is dat dan exact? De prijs van een vluchtsegment dat tegen prijs X verkocht wordt? Zonder luchthaventaksen en andere toeslagen? En waar kan je die info vinden? Ik neem aan dat dat niet de zaken zijn die een Google Flights zomaar inzichtelijk maakt.
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

De app Hopper installeren. Deze laat je weten wanneer de gevraagde tickets dalen in prijs.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

meon schreef: En waar kan je die info vinden?
Bij die maatschappij zelf, heeft te maken met je rewards en de kleine extras mocht het mislopen of je bedenken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Is een vrij complexe materie.

Bij de normale maatschappijen (dus niet bij Ryanair en co) heb je Economy, Business (desnoods ook Premium Economy en First) maar die zijn telkens nog onderverdeeld in klasses die beschreven worden met een letter. Economy heeft er meer dan 10 (K, L, T, W, ..., Y), de andere hebben er meestal maar twee of drie, Business heeft typisch J, C en Z, First heeft typisch A en F, en Premium Economy heeft N en nog wat letters die ik me niet meteen herinner - elke maatschappij bepaalt zelf welke letters bij welke klasse horen. Het verschil in die klasses zit hem doorgaans in de prijs en flexibiliteit. Er zal altijd een klasse de goedkoopste zijn, meestal K, die is ook de meest restricted.

Nu is het zo dat er veelal wel een fare gepubliceerd is die boekt in K, en dat is dus de goedkoopste fare, maar dat wil nog niet zeggen dat je die kunt boeken. Het hangt enerzijds af van de regels van die fare ("niet geldig op zondag" bv) maar ook van de beschikbaarheid die de maatschappij geeft in die klasse. Een maatschappij kan per vlucht bepalen: we hebben 90 vrije plaatsen in Ecomomy voor deze vlucht, maar we gaan ze niet braderen. En dan zetten ze K op 0, en bv L op 3 (3 zitjes aan dit iets duurdere tarief), en T op 9 (9 zitjes aan dit nog duurdere tarief) enz. Het tarief dat Google en co je gaan tonen is dat van klasse L (als je een ticket voor 4 personen zoekt zal het klasse T zijn). Dat er nog een goedkoper tarief bestaat gaan ze je niet zeggen, want het is niet boekbaar. Als ze dan zien dat de verkoop niet vlot kan de maatschappij beslissen van K alsnog open te zetten, en dan is er plots een goedkoper tarief beschikbaar.

Het wordt nog complexer. Als reiziger kan jij niet bepalen welke klasses open staan. Je kan er wel mee "spelen". Zo is het bv mogelijk dat de directe vlucht tussen twee bestemmingen K0 heeft. Maar als je een overstap neemt via 2 indirecte vluchten, kan het zijn dat je op beiden plots K2 hebt. En dan heb je het goedkoopste tarief.

Het wordt nog complexer, want de beschikbaarheid wordt niet enkel bepaald per vlucht, maar ook ifv de route die je wilt vliegen. Je wilt naar Madrid. Het is bv mogelijk dat een directe vlucht tussen twee steden, (van Brussel naar Madrid) K0 heeft. Maar als je een connectie eraan hangt op het eind (van Brussel naar Madrid naar Barcelona) krijg je plots K2 op beide vluchten, ook op die vlucht naar Madrid die K0 had. Wederom goedkoper tarief, en wanneer je aankomt in Madrid wandel je gewoon naar buiten. Bij deze methode gelden er een paar waarschuwingen: koffers niet inchecken, geen return vlucht op hetzelfde ticket zetten, minieme kans dat de maatschappij je de dag zelf meteen naar Barcelona stuurt (bv vlucht naar Madrid is overboekt of canceled).

Het wordt nog complexer, maar dat is voor een andere keer.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik boek(te) bijvoorbeeld dikwijls de hogere boekingsklasse, omwille van flexibiliteit, extra miles en om de grote kans op lange afstand in business te worden geüpgraded naar first op de populaire business bestemmingen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:geen return vlucht op hetzelfde ticket zetten
Ik wilde al zeggen, want de kans is groot dat je retourvlucht geannuleerd wordt als je niet op je eigenlijke bestemming aankomt... Dat betekent dan ook wel dat je omgekeerd niet het zelfde trucje/route kunt gebruiken, want je zal niet op de uiteindelijke bestemming opstappen waardoor je 2e vlucht voor jou wellicht ook geannuleerd wordt, toch?
Met jouw uitleg herinnerde ik me ook weer dit filmpje met wat uitleg:
[youtube]BzB5xtGGsTc[/youtube]
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

meon schreef:Dat betekent dan ook wel dat je omgekeerd niet het zelfde trucje/route kunt gebruiken, want je zal niet op de uiteindelijke bestemming opstappen waardoor je 2e vlucht voor jou wellicht ook geannuleerd wordt, toch?
Jawel, maar ipv een retour ticket boek je 2 one-ways waarop je dat dan kan toepassen. Ooit waren retour tickets goedkoper dan 2 one-ways, vandaag de dag is dat intra-Europa of intra-VS meestal niet meer het geval (one-way is ~50% van de prijs van een retour). Als retour toch veel goedkoper is, dan boek je natuurlijk beter dat ipv dit trucje toe te passen (wat niet wegneemt dat je het wel nog kan toepassen op het laatste segment).

Ook in andere gevallen doe je dit beter niet, bv naar de VS waar de grenscontrole wel eens zal vragen waarom je geen retour vlucht op je ticket hebt, maar sowieso is dit op transatlantisch al moeilijk want daar zijn one-ways wel nog veel duurder. Maar ook daar kan het dan weer wel op het laatste segment.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Leuke topic maar veel truukjes werken niet of zelden. Na -tig vliegreizen zijn we ervan overtuigd dat een beetje werk... het beste werkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van de maatschappijen waarmee je wil vliegen. Het is gemakkelijk te vinden wie vliegt naar uw bestemming. Dit dien je wel tijdig te doen want sommige promotie worden lang vooraf aangeboden en soms maar voor 24u, dus goed opletten!

De goedkope tickets zijn altijd maar zeer beperkt in aantal. Je moet dus direct kunnen beslissen en direct boeken, dan heb je nog kans op een goede keuze van plaats.

Flexibel zijn met de data is wel belangrijk. Een dag of zelfs enkele uren kan al een verschil maken. Is je bestemming een zakenbestemming dan kan je eens zien of er geen grote beurs is. Dan is de vraag groot en dus de prijzen hoger. Is er niets van dit dan heb je kans op goede prijzen, dit geldt ook voor zakenhotels!

Er worden hier ook scheve vergelijkingen gemaakt. Je kan enkel dezelfde vluchten vergelijken. Een vlucht met 2 tussenstops en 8 uur wachten in een duffe airport is niet hetzelfde als een rechtstreekse vlucht. Ook de uren zijn belangrijk. Wil je met de trein naar de luchthaven dan kan je niet te vroeg of te laat vliegen. Ook als je ergens toekomt in et midden van de nacht is het soms moeilijker of duurder om naar je bestemming te gaan. Verhuurbedrijven zijn ook soms pas vanaf een bepaald uur open. Niets zo klote als na een lange vlucht nog uren moeten wachten in een luchthaven. Reken dus ook de prijs van luchthavenvervoer, parking of taxi's mee.

Ook opletten met andere bepalingen zoals annuleringsmogelijkheid of bagage. Er mag steeds minder bagage mee en dat kan een probleem zijn als je kostbaar materiaal in de cabine wil meenemen (laptop, fotomateriaal,...). Soms telt men ook het aantal stuks of is men streng op de afmetingen. Hou hier ook rekening mee als je nog iets wil meebrengen van de bestemming, je moet plaats voorzien.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef: Er worden hier ook scheve vergelijkingen gemaakt. Je kan enkel dezelfde vluchten vergelijken. Een vlucht met 2 tussenstops en 8 uur wachten in een duffe airport is niet hetzelfde als een rechtstreekse vlucht.
Wie wacht 8 uur in een luchthaven :-) ga naar buiten, minitrip naar de stad. Nieuwe ervaring. Voor de duidelijkheid: als je in het transitland binnen mag, mag je tijdens een overstap gerust naar buiten wandelen, je moet niet "ter beschikking" blijven in de luchthaven oid. Maak gewoon dat je op tijd weer binnen en door security bent natuurlijk.

En zoals ik zei, met de huidige toestand van vluchtschema's die regelmatig aangepast worden, kan je strategisch zijn en "hopen" dat dat ook jouw vluchtschema treft. Je boekt de goedkope optie met overstap, wanneer het schema verandert kan je dan bellen en vragen om je op de rechtstreekse vlucht om te boeken die enkel beschikbaar was tegen het duurdere tarief. Als dat nog steeds dezelfde dag is zal er geen penalty aangerekend worden (ook geen fare difference). Dat is op zich overigens weer een ander trucje om je met goedkoop tarief op een dure vlucht te zetten.
Dizzy schreef:Verhuurbedrijven zijn ook soms pas vanaf een bepaald uur open.
Daarom dat verhuurbedrijven je vluchtnummer vragen. Als er vertraging is, blijven ze open tot 30 min na aankomst. In kleine luchthavens met beperkte uren zie ik telkens kiosks staan waar je de sleutel kunt uithalen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

CCatalyst schreef:En zoals ik zei, met de huidige toestand van vluchtschema's die regelmatig aangepast worden, kan je strategisch zijn en "hopen" dat dat ook jouw vluchtschema treft. Je boekt de goedkope optie met overstap, wanneer het schema verandert kan je dan bellen en vragen om je op de rechtstreekse vlucht om te boeken die enkel beschikbaar was tegen het duurdere tarief. Als dat nog steeds dezelfde dag is zal er geen penalty aangerekend worden (ook geen fare difference). Dat is op zich overigens weer een ander trucje om je met goedkoop tarief op een dure vlucht te zetten.
haha, leuk dat je ook dit trucje kent :lol: vraag me af of er nog zijn die jij kent maar ik niet :wink:

nuja, reizen is toch on hold voor jaartje met deze pandemie.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

CCatalyst schreef:
Wie wacht 8 uur in een luchthaven :-)

Wat is daar met te lachen. Ik doe dat geregeld, tot een dag aan toe. Veel lounges zijn echt een beleving op zichzelf. Shoppen , douchen uitgebreid eten nog wat slapen... de uren vliegen voorbij.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

9livesuni schreef: Wat is daar met te lachen. Ik doe dat geregeld, tot een dag aan toe. Veel lounges zijn echt een beleving op zichzelf. Shoppen , douchen uitgebreid eten nog wat slapen... de uren vliegen voorbij.
Lounge access is een ander verhaal natuurlijk, maar zal doorgaans geen optie zijn bij het onderwerp van deze draad. Tenzij men "jullie tips om goedkoop business vliegtickets te vinden" bedoelt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

9livesuni schreef:
CCatalyst schreef:
Wie wacht 8 uur in een luchthaven :-)

Wat is daar met te lachen. Ik doe dat geregeld, tot een dag aan toe. Veel lounges zijn echt een beleving op zichzelf. Shoppen , douchen uitgebreid eten nog wat slapen... de uren vliegen voorbij.
Een dag in de lounge doorbrengen, no thanks ....
Gelukkig vindt mijn werkgever lange layovers ook een waste of time en boek ik met plezier een andere route.
Modbreak:
eigen posts verborgen, offtopic, maar misschien nog wel voer voor een latere discussie over lounges
Wat mij betreft zijn de meeste lounges allemaal hetzelfde - te druk, en verwacht ik toch wat meer variëteit in catering.
Ben dus wel benieuwd naar welke je beschouwt als ‘een beleving op zich’?
Voor mij grotendeels allen 1 pot nat, wat 'matig' eten, uitgebreide dranken (waar ik het nut niet van inzie), dikwijls trage Wifi, rumoerig, ranzig (afruimen doet men wel, maar kuisen is een ander verhaal) en ja, meestal wel een proper toilet en douche (oef!)

Een overview van de lounges die ik meeste gebruik in enkele toch wel grote HUBs:

BRU: beide lounges (Suite/loft) bezoek ik enkel als mijn vlucht vertraging heeft. Kom slechts 50’ voor mijn vlucht aan op de luchthaven. Eten... bwah... leipe croissants ‘s ochtends, neen dank je - voor de rest mogen ze wel eens wat meer kuisen. Tafels zijn dikwijls nog gewoon vuil.
Reden waarom die mijn inziens positieve reviews krijgen is omwille van het aanbod van Belgische bieren en chocolade ....
helaas kan je mij daar, voor een vlucht, niet mee bekoren ;)

FRA: Senator lounge - vrij rustig maar aanbod van eten is maar zwak. Dan stop ik nog liever even voor een Frankfurter worst in de veel te lange terminals.
Business lounges zijn veel te druk (en lawaaierig)

'old' IST: hier heeft precies iedereen toegang tot de star alliance gold lounge!? Eten wel super en uitgebreid.
De nieuwe IST airport helaas nog niet bezocht.

DXB: business lounges - veel veel veel veeel te druk! Eten wel OK.
First class lounges: top! Hiervoor heb ik zelfs 3 vluchten naar Johannesburg bewust omgeboekt naar een latere vlucht. Spa is subliem!

TLV: crap - en daarmee is alles gezegd. Helaas veel te veel tijd (verplicht) daar doorgebracht.

One world lounges LHR: ok-ish met uitzondering van de Concorde room.

JNB: vreselijk eten, luidruchtig en ouderwets

US lounges (JFK, EWR, ATL, SAN)
: zonder uitzondering - vreselijk! Druk druk druk en eten is gewoonweg triest.

Voor de rest is er echt geen die er bovenuit springt in heel EMEA en US. APAC enkel beperakte ervaring.
Allen ofwel te druk of aanbod van eten dat wat meer af wisseling kan gebruiken.
Over WiFi connectie spreken we bewust niet (lang leve de roaming tarieven sinds x jaren)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vervoer vanaf de luchthaven is steeds een pak duurder. Taxi's maken er misbruik van en de meeste luchthavens liggen steeds verder van het centrum. In de directe buurt van de luchthaven is er meestal buiten kerosinelucht niet veel te beleven. Moskou was goed met een goede en directe trein naar het centrum.

Voor onze reis naar Nieuw Zeeland hebben we wel een lange stop in Bangkok genomen. Toen zijn we naar een hotel gegaan in de buurt van de luchthaven en daar eens goed te slapen om de volgende 12u vliegen aan te vangen. Er moest wel een taks betaald worden omdat we de luchthaven verlaten hadden.Het was een keuze voor comfort maar dus zeker niet goedkoper. Ik was wel frisser dan 24u in een vliegtuig zitten.

Lounges zijn niet voor budgettickets en zo geweldig zijn ze ook niet. Elke minuut in de luchthaven bekijk is als verlies van vakantietijd. Ik heb maar zoveel dagen verlof en wens daarvan zo weinig mogelijk te verspillen aan wachten in een luchthaven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”