Containerwoning - goed idee voor lange termijn?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Als jonge alleenstaande arbeider is het zo goed als onmogelijk om een woning te kopen. Een simulatie voor €250.000 geeft al snel een bedrag van €1100/maand, wat al dicht in de buurt komt van een volledig maandloon...

Ik ben ook niet geïnteresseerd in een relatie (of zelfs niet in enkel samenwonen met een roomie, ik klik niet met andere personen...) dus rest er geen andere optie dan een leven lang te blijven huren...

Maar net zag ik een nieuwsartikel over het tv-programma Huizenjagers, waarin een nieuwbouw containerwoning aan bod komt van €90.000. Dat bedrag lijkt dan weer niet zó onrealistisch. Maar de skepticus in mij vindt dat toch een beetje té mooi om waar te zijn...

De vraag die al meteen bij me rijst is: "Is dit een buy-it-for-life kinda thing of is zo'n ding klaar voor de schroot na 10 of 15 jaar?" In dit scenario van Huizenjagers blijkt de woning gebouwd te zijn door ModuleHome. Een kijkje op hun site leert me alvast dat je 10 jaar garantie krijgt, dus 10 jaar zit je zeker al safe.

Maar 10 jaar op een mensenleven stelt natuurlijk niks voor... Daarna ben ik 40 en dan kan ik nog eens 40 jaar leven. Daarom vraag ik me af of het realistisch is om je hele leven te leven in zo'n dergelijke woning?

Natuurlijk zal er zo nu en dan wel eens wat hersteld moeten worden, dat is bij elke woning, maar kan zo'n containerwoning perfect bruikbaar blijven mits de nodige zorgen op de juiste tijdstippen? Of is dit toch iets dat te mooi is om waar te zijn, aka beter om dit hele idee te laten varen?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Voor 90.000€, zonder bouwgrond, kan je al aardig wat bouwmaterialen kopen voor een huisje voor één bewoner.
Wel dien je dan alles zelf te doen...
Spaar je heel wat mee uit en maak je het huisje zoals jezelf wil (binnen de bouwvoorschriften natuurlijk).
De afwerking kan je doen in loop der jaren...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als je zelf zou klussen zoals Ordon voorstelt zal je toch een architect nodig hebben.


Ik denk dat je grootste probleem betaalbare grond zal zijn. De merendeel van alle grond die te koop is in mijn stad is eigenlijk niet echt grond die te koop is. Dat zijn valse advertenties want er is een bouwverplichting aan gekoppeld.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Instaphuizen zitten niet veel boven de 90.000 euro. Je moet dan nog grond hebben, maar dat is bij je container ook.

Je kan ook op een goedkopere plek gaan wonen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn wel meer creatieve oplossingen mogeijk.
Maar het eerste probleem of zeker de eerste stap is bouwgrond. Zoals in massa's topics al aan bod is gekomen, denk je beter héél lang na over de locatie:
- macro: verkeersassen, trein
- micro: school*, bakker, supermarkt
- omgeving: park, bos, natuurgebied, ...

En probeer je in uw glazen bol te kijken hoe uw situatie op het werk gaat evolueren.
Laat u niet misleiden door kilometers, maar door tijd. Als je met de fiets door een natuurgebied mag rijden en met de auto moet je 10km omrijden, is de fiets misschien toch nog mogelijk. Zeker als je aangeeft dat je het alleen moet rooien, is elke euro niet uitgegeven aan olie (waar dan via Saudi Arabië terroristen mee gefinancierd worden) méér dan een euro gewonnen. Idem voor het spoor: wij wonen véél verder dan mijn zus van 't Stad (:)) en toch ben ik met de trein sneller daar.
Laat u ook niet op de kast jagen door gigantische bedragen, als je goed zoekt, kan je nog steeds betaalbare gronden vinden (al dan niet met een afbraakpand erop). In de ruime omgeving gaan halfopen bebouwingen van 10-20 jaar oud hier voor €500K (wat toch wel veel geld is, vind ik), en toch kan ik hier prima gelegen & ruime bouwgronden tippen voor minder dan €180K.

Eens je uw bouwgrond hebt, kan je vanalles doen:
bv in een stacaravan wonen terwijl je zelf een woning bouwt: je kan véél meer zelf dan je vandaag durft te hopen (heeft een ex-collega die een paar huizen verder woont zo gedaan, ondertussen de woning helemaal verbouwd én een lief tegengekomen - ondertussen wandelt hij hier rond met 2 pagaders)

*ja, ook school. De dag nadat je de akte bent gaan tekenen bij de notaris, kom je plots de vlam van uw leven tegen en daar zit je dan met een bouwgrond in the-middle-of-nowhere. Niet van horen zeggen, in mijn naaste omgeving 2 keer een soortgelijk scenario meegemaakt
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Geen idee hoeveel je verdiend, maar ik zou dan eerder naar een sociale koopwoning kijken.

Zo heb ik het toch gedaan. Mij ingeschreven voor €50 en 4 jaar later mijn nieuwbouw gekocht voor een zeer schappelijke prijs waar ik nu al 4 jaar in woon. Heb een lening op 30 jaar genomen en ik betaal nu maandelijks minder af dan wanneer ik huurde.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fallschirmjaeger schreef:maar ik zou dan eerder naar een sociale koopwoning kijken
Ik ben niet geheel thuis in sociale woningen, maar wat ik zie is dat het toch vaak low-quality is en belangrijker nog: je bent overgeleverd aan de politiek om in uw huisvesting te voorzien en/of de kwaliteit ervan op peil te houden.
Ik lees constant in de media artikels van slechte afwerking, schimmels, vocht, ... in sociale woningen.

Los daarvan krijg je niet zelden een concentratie van lage inkomens die niet altijd (ik druk me eufimistisch uit) stimulerend werkt.
Om helemaal de populistische toer op te gaan: in onze residentiële straat zijn er al 10 jaar 2 Pakistaanse families, 1 Surinaamse en 1 Portugese (telkens roots in, geen idee van nationaliteit etc) en ook 1 familie die het niet al te breed heeft. Die niet al te breed hebbende familie zorgt voor overlast (brommerkes, nachtlawaai, roepen, tieren, vuil op straat en in de tuin, loslopende honden, ...), de rest zorgt niet voor overlast.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Een sociale koopwoning moet je zelf onderhouden. Er zijn alleen regels dat je er x jaar moet blijven wonen en hem dan niet met winst mag verkopen.

De regering gaat geen koopwoningen op peil houden :)
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Dezelfde regels gelden als voor elke nieuwbouw en bovendien heb je ook nog steeds 10 jaar garantie.
Natuurlijk werken ze met de goedkoopste aannemers, maar ge gaat mij niet wijsmaken dat bouwpromotoren zoals een Matexi en co dat ook niet doen. In ieder geval hoor ik daar ook genoeg horrorverhalen over van familie die in den bouw werkt.

Het is uiteraard wel een sleutel op deur woning, dus veel eigen inbreng heb je niet. Keuken, badkamer, vloer moet je ook zelf nog leggen (bedrag kan je bijlenen).

Je krijgt sowieso eerst een uitnodiging om te gaan kijken, kan zoveel weigeren als je wil en wie eerst op de lijst staat heeft eerste keuze. Haakt deze af, dan gaat de keuze naar de 2de enzovoort tot alle huizen/appartementen weg zijn.

Qua sociale mix, geen enkel probleem hier. Qua lage inkomens, het zijn uiteraard geen ultrarijken die hier wonen, maar arm kunt ge ze zeker niet noemen.

Er is maar 1 catch aan een sociale koopwoning/appartement. Je mag het de eerste 20 jaar niet verhuren, je moet er zelf in wonen (geen 2de verblijf) en sociale woonmaatschappij heeft voorkooprecht mocht je het willen verkopen. Zij betalen dan het oorspronkelijke bedrag ervoor en alle gemaakte kosten qua opwaardering. Als ze het toch niet willen overkopen, dan mag je het verkopen via de normale weg. Na 20 jaar vervalt dit.
Voor mij persoonlijk is deze catch ook maar logisch, bedoeling is niet dat je hier winst op maakt door het aan te kopen aan een zeer goedkope prijs en het nadien te verhuren/verkopen met winst.


Mijn woning heeft 153k gekost. Ik heb 3 kamers, grote badkamer, 2 wc’s waarvan 1 op regenwater, normale keuken, berging met zonneboiler (zelfs nadien nog €1,5k van Eandis gekregen als subsidie) en een tuin van 15m lang met tuinhuis. De woning ligt vlak aan het station (2 min stappen) midden in de stad, maar tegelijk heb ik in mijn tuin alle rust zoals op de buiten (ik hoor niets van verkeer).
Het nadeel: het is geen grote/brede oppervlakte, waardoor ik bijv. nooit zonnepanelen op mijn dak kan leggen (max plek voor 2 panelen).

Meer info indien interesse: https://www.vlaanderen.be/aankoop-van-e ... happij-shm
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Waarom kijk je niet op de 2de handsmarkt om een woning te kopen? Als je ietwat buiten de grote centra kijkt kun je vanaf 125'000€ een woning vinden met grond inbegrepen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Een moderne sta caravan zal zonder miserie een paar decenia mee gaan, maar de regelgeving is hier nog niet mee.

Dat ding moet nog ergens staan...
Je moet ook ergens je domicilie zetten.
Iemand die jou voor ging:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200819_97585111

Kortom, beter zoeken naar een bestaande kleine woning in een beluik of zo. Daar vind je nog wel dingen onder de €150.000.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Even geen antwoord op de Ts zijn vraag.

Maar ik huur nu en mijn huurprijs is afgelopen jaar ergens in februari is met 0,675 procent verhoogd en ik betaal minder dan 400 euro voor huur + electricteit en gas exclusief gemeenschappelijke kosten(max 35 per maand) en telecom max 50 euro.

Nu ik vroeg mij af voor die prijs kan ik toch zeker de eerste 10-15 jaar nergens iets vinden dat dit zou mij beter maken? Ik kan nu heel deftig sparen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

400 € huur is inderdaad niet veel. Het voordeel van aankoop is dat je na x tijd stopt met "huur" te betalen omdat het van jou is + je hebt zekerheid dat je er kan blijven wonen. Als je huurbaas morgen het goed aan zijn dochter wil verhuren om in te wonen dan mag jij opkrassen en ben je je voordelig tarief zeker kwijt op de huurmarkt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento op 20 sep 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Goztow schreef: Als je huurbaas morgen het goed aan zijn dochter wil verhuren om in te wonen dan mag jij opkrassen en ben je je voordelig tarief zeker kwijt op de huurmarkt.
Nee maar is dus nu de zaak van zoveel mogelijk te sparen als plots dat zich voordoet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zou het toch wat vooruit plannen. Je krijgt 6 maanden opzeg als dit zich voordoet. Je kan ook je opzeg krijgen op einde van het 9-jarig contract, dan is de opzeg minder lang. Op 3 à 6 maanden zal je geen goed kunnen kopen.

Als je je goed voelt waar je woont, dan is er geen probleem. Je kan wel al een beetje plannen in de zin van: waar zou ik graag wonen in de toekomst, welke type huis vind ik leuk, wil ik eventueel zelf iets bouwen, wil ik groter of kleiner of alles gelijkvloers of net niet.

Tenzij je echt iets hebt van: ik wil hier gans mijn leven wonen als dat kan, dan ben je toch beter van zelf de idngen in de hand te nemen / houden, denk ik. Allé, dat is mijn bescheiden mening. En ondertussen inderdaad sparen en profiteren :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Als je toch alleen bent en je kijkt op tegen de grote financiële kost die grond + huis meebrengt, waarom overweeg je geen appartement ?

Die vind je in alle prijsklassen (ook nieuwbouw) en kan je ook sneller van de hand doen als je toch nog de liefde van je leven zou tegen komen

Qua onderhoud heb je als vrijgezel dan normaal ook minder werk - zeker als je naast je werk ook nog een sociaal leven hebt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik weet niet hoe het nu zit maar toen ik een twintiger was, was een appartement alleen even onbetaalbaar....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Die Tiny houses zijn echt wel cool. Daar zitten pareltjes bij.
Maar ik vrees dat de wetgeving hiervoor in België weer mijlenver achterop loopt ten opzichte van andere landen...


bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Zou straf zijn als ze het hier zouden toelaten. Zit je buurman zich aan alle mogelijke regels te houden, zoals e-peil, isolatie, ventilatie, zonnepanelen, bouwvoorschrifren, ... en dan zet ineens uw buurman ne container.

Toevallig gisteren dat ook gezien van die huizenjagers. Wat ze wel vergeten zeggen, is dat die containers ook nog moeten aangesloten worden op de nutsvoorzieningen. En wat dat gaat kosten.

Tis niet zo simpel dan enkel ne bouwbrond met ne container op.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Nob schreef:Maar ik vrees dat de wetgeving hiervoor in België weer mijlenver achterop loopt ten opzichte van andere landen...
Klopt, gelukkig was er een Belg die in Amerika eens ging kijken en bij terugkomst een eigen bedrijf heeft opgericht. Ondertussen heeft die zeer veel know-how om zo'n tiny house binnen budget en timing ook in België te realiseren https://www.tinyhousebelgium.be/realisaties

Het grootste plobleem is natuurlijk domicilie, je moet zo'n tiny house op een kavel zetten waarop een "gewoon" huis staat en uw domicilie moet dan op dat adres van dat "gewoon" huis gezet worden.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Nob schreef:Die Tiny houses zijn echt wel cool. Daar zitten pareltjes bij.
Maar ik vrees dat de wetgeving hiervoor in België weer mijlenver achterop loopt ten opzichte van andere landen...


Ik heb de volgende reeks gevolgd van een kerel die in CA ook een aantal containers "neerplant" en inricht.

https://www.youtube.com/c/TheModernHomeProject/videos

Op zich allemaal wel leuk enal, maar ik denk dat het qua prijs wel eens dik kan tegenvallen, tenzij je natuurlijk alles zelf kan doen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Qua isolatie is een zeecontainer af te raden, om ietwat deftige isolatiewaardes te halen moet je dan eigenlijk een volledig geïsoleerde box in die zeecontainer maken die nergens verbinding heeft met het staal. Dan kan je beter houtskeletbouw toepassen zonder nutteloze zeecontainer er rond.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als je die zeecontainer aan de binnen- en buitenkant bekleed met isolerende materialen zie ik het issue niet. Dan is dat staal enkel de draagconstructie. Het interessante aan zo'n containers zijn de standaard afmetingen én de draagkracht van het staal, maakt het allemaal veel eenvoudiger om aan te passen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Nob schreef:Die Tiny houses zijn echt wel cool. Daar zitten pareltjes bij.
Maar ik vrees dat de wetgeving hiervoor in België weer mijlenver achterop loopt ten opzichte van andere landen...
Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit maar in Brussel is de wetgeving er in ieder geval niet op voorzien en gaat men zover dat een Tiny house er moet verdwijnen.

https://www.bruzz.be/samenleving/bijna- ... 2020-08-17

Noot: de foto bij het artikel is helemaal niet het huis in kwestie.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Of een geïsoleerde zeecontainer van de eerste keer. :wink:
Let wel. Die zeecontainers zijn opgebouwd uit Cortenstaal...

Of een Reefer (45ft High Cube Palletwide), heb je in één keer airco. :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Of een betonplateau van ca 7,5m bij 15m met daarop een houten puntdak :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Ik ben een jaar geleden (of was het 2?) naar een opendeurdag geweest van een dergelijk bedrijf dat wooncontainers maakt, namelijk Warsco Units. Als ik mij goed herinner had je verschillende niveaus van afwerking die je kon bestellen.

Zonet heb ik informatie voor jou gesprokkeld waarbij ik kan bevestigen dat de afbeeldingen overeenkomen met de afwerking die je krijgt. De showcase die ze aan de mensen toonden was (uiteraard) het volledig afgewerkte model. Dit volledig afgewerkt model was piekfijn in orde met verbazend veel kastruimte.

Afbeelding

Een interessant voordeel wat tijdens de rondleiding gemeld werd is dat je na X aantal jaar de woonunit kan doorverkopen moest je naar een ander huis verhuizen. Een ander voordeel is dat je letterlijk de woning kan verhuizen mocht je willen verhuizen.

Tijdens de rondleiding werd ook gepraat vanuit de overtuiging dat deze soort woonunits lang meegaan. Zelf denk ik ook dat die wel een stevige termijn kunnen meegaan mits goed onderhoud.

Afbeelding

Het leesvoer:

- https://www.madeinlimburg.be/page/2/?s=warsco
- https://www.coconbywarsco.be (dit is die wooneenheid die ik bezocht had).
- https://www.coconbywarsco.be/specificaties (specificaties en prijzen)
- https://www.warsco.eu/nieuws/cocon-by-warsco
- https://www.warsco.eu/

PS: ik heb geen enkele affiliatie met dit bedrijf en schrijf enkel vanuit wat ik destijds gezien had
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

johan.devos schreef:Waarom kijk je niet op de 2de handsmarkt om een woning te kopen? Als je ietwat buiten de grote centra kijkt kun je vanaf 125'000€ een woning vinden met grond inbegrepen.
In welke regio zit jij te speuren? In Vlaams Brabant heb je voor die prijs een garagebox in het Stad Leuven... :)

Zelfs in de zeer ruime omgeving valt hier voor 125000 euro niets te vinden. Ja, bouwgrond, maar dan staat er nog geen huis op. Zelfs in een afgelegen dorp in de Ardennen koop je voor die prijs niet veel meer. Heb er zelf al paar keer achter gezocht om daar iets te kopen. Of het is echt een verschrikkelijke bouwval.

Gans Vlaams Brabant is onbetaalbaar. Naast mijn woning wordt er een stukje bouwgrond verkocht voor 215000 euro. Het is zelfs niet breed genoeg om er een huis op te zetten van 8m breed zonder in de scheiding te bouwen. Ik kan dus al zeggen dat het waanzinnig is om zoveel te betalen voor een lapje grond en dan de buren nog gaat pesten door binnen de 3m van de scheiding te moeten bouwen. Ik ben alvast er niet blij om.

Kijk je naar een appartement zit je al in een prijsklasse van het dubbele tegenwoordig. 25 jaar geleden heeft een vriendin in Kortenberg 100.000 euro betaald voor een klein appartementje. Toen was dat duur maar naar hedendaagse normen kan ze hier nu vlot 250.000 euro voor vangen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Kortrijk

https://www.zimmo.be/nl/vraagprijzen-in ... eve-kaart/

Op de as Menen to Harelbeke is er nog behoorlijk wat blauw te zien (mediaanprijs < 150000€) maar bijna overal is en nog blauw behalve in de zone Gent-Brussel-Leuven-Antwerpen
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:Ik weet niet hoe het nu zit maar toen ik een twintiger was, was een appartement alleen even onbetaalbaar....
In de categorie 150 a 200.000 (dus 100 a 50 euro goedkoper dan de TS z'n bedrag) kan je nochtans genoeg appartementen vinden (zelfs nieuwbouw).
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Even verder op dat tinyhouse concept voort gaan, kan ik een tiny house bouwen in de tuin van m'n ouders? Tuin is hemels groot, en kan zelfs volledig uit het zicht van m'n ouders achter de hoek gebouwd/gezet worden :lol:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dat mag ja, zo een woonunit mag ook. Moet je aanvragen, maar wettelijk mag het en wordt het gestimuleerd om bijv. je ouders te laten inwonen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Kunnen: altijd.
Mogen: dat is iets anders. :wink:
Vergund: nog een ander paar mouwen. :lol:
De kans is erg klein gelet op de overvloed aan bouwvoorschriften in ons land.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Tim.Bracquez schreef:
Slafes schreef: Zelfs in de zeer ruime omgeving valt hier voor 125000 euro niets te vinden.
Zelfs een appartement aan de kust vind je voor die prijs... (Bredene meerdere te koop, zelfs met zwembad...)
Kortrijk is ook wel zelfs niet meer in de ruime omgeving van zelfs maar Vlaams Brabant. :|

Allez, alle mooie woorden ten spijt, de topic starter is helemaal niets met het verhuizen naar weet-ik-veel-naar-waar als hij dan 2u onderweg is naar zijn werk bvb.

Mijn broer is aan het kijken naar een boerderij met loodsen. In de buurt staat een vervallen boerderij te koop voor, pak je vast, 875.000 euro. https://www.animmo.eu/nl/hoeve-te-koop- ... PDLgXzhRyQ In het zuiden vran Frankrijk koop je voor die prijs een kasteel. Letterlijk zelfs en beter onderhouden. Je zou dus tegen de TS kunnen zeggen van, verhuis naar Frankrijk maar dat is al helemaal knetter. https://beauxvillages.com/en/all-proper ... G0et-vNER8

Ik snap het idee van een containerwoning wel, en er stond er zelfs een goedkope bij ons in de buurt (https://www.robtv.be/nieuws/klein-leven ... ouse-80028) maar dan kan je evengoed in Leuven een studentenwoning betrekken denk ik.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Slafes schreef:
Tim.Bracquez schreef:
Slafes schreef: Zelfs in de zeer ruime omgeving valt hier voor 125000 euro niets te vinden.
Zelfs een appartement aan de kust vind je voor die prijs... (Bredene meerdere te koop, zelfs met zwembad...)
Kortrijk is ook wel zelfs niet meer in de ruime omgeving van zelfs maar Vlaams Brabant. :|

Allez, alle mooie woorden ten spijt, de topic starter is helemaal niets met het verhuizen naar weet-ik-veel-naar-waar als hij dan 2u onderweg is naar zijn werk bvb.

Mijn broer is aan het kijken naar een boerderij met loodsen. In de buurt staat een vervallen boerderij te koop voor, pak je vast, 875.000 euro. https://www.animmo.eu/nl/hoeve-te-koop- ... PDLgXzhRyQ In het zuiden vran Frankrijk koop je voor die prijs een kasteel. Letterlijk zelfs en beter onderhouden. Je zou dus tegen de TS kunnen zeggen van, verhuis naar Frankrijk maar dat is al helemaal knetter. https://beauxvillages.com/en/all-proper ... G0et-vNER8

Ik snap het idee van een containerwoning wel, en er stond er zelfs een goedkope bij ons in de buurt (https://www.robtv.be/nieuws/klein-leven ... ouse-80028) maar dan kan je evengoed in Leuven een studentenwoning betrekken denk ik.
Ik ben afkomstig van Rotselaar dus ik ken de prijzen. Tis wel meer dan 5HA grond maar de prijzen zijn wel knetter gewoon ... .
Uw broer zal eerder richting Ramsel - Rillaar moeten kijken vrees ik :-)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Slafes schreef:Kortrijk is ook wel zelfs niet meer in de ruime omgeving van zelfs maar Vlaams Brabant. :|

Allez, alle mooie woorden ten spijt, de topic starter is helemaal niets met het verhuizen naar weet-ik-veel-naar-waar als hij dan 2u onderweg is naar zijn werk bvb.
Ken je de TS? Ik lees namelijk nergens dat de TS van Vlaams Brabant is.

Als jonge alleenstaande arbeider is er veel werk in het Kortrijkse en is verhuizen misschien ook een optie.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als een 'alleenstaande' zou ik inderdaad eerder werk zoeken in een betaalbaardere regio eigenlijk. Ik ben van Antwerpen naar noordelijk limburg verhuist omdat ik voor de prijs van ons appartement in Antwerpen (13j geleden) ik daar een instapklare vrijstaande woning had op 11are grond in een stadje waar het enorm goed is om te wonen.

De afstand naar mijn werk is een ramp, maar dan ben ik zelfstandige geworden en heb ik het allemaal zelf wat beter in de hand. Niettegenstaande is er voor mij (IT) werk genoeg in de regio als ik wil.

Moraal van het verhaal, zet je eisen/wensen en kijk waar je die kan krijgen. Ofwel verhuis je, ofwel pas je je eisen aan. Het leven is namelijk niet eerlijk, nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

johan.devos schreef: Ken je de TS? Ik lees namelijk nergens dat de TS van Vlaams Brabant is.

Als jonge alleenstaande arbeider is er veel werk in het Kortrijkse en is verhuizen misschien ook een optie.
Nee, ik ken de topic starter niet, en wou ook al vragen of hij even kon laten weten waar hij precies woonde... Ik had het in mijn voorbeeld over Vlaams Brabant en dan wordt er Kortrijk bij gehaald. :) Ja, zo kan ik ook iemand overtuigen door te zeggen dat Frankrijk nog goedkoper is en daar ook wel mogelijkheden zijn.

Ik heb ook geen idee of deze persoon een uitgebreide vriendenkring of familie of weet ik veel wat heeft, maar ik vind het wel cru om te stellen dat iemand moet verhuizen om betaalbaar te kunnen wonen. Als uw vader 2 straten verder woont en je ineens 4u in de auto moet zitten als er iets aan de hand is, dat is ook verre van evident. Het voorbeeld van Sasuke daar gelaten, niet iedereen heeft in zijn sector werk met hopen en eerlijk, ik spendeer mijn leven liever niet in de auto. Ik zie zelfs een hoop praktische bezwaren. Kip of het ei verhaal. Zoek ik eerst een betaalbare woning en dan nieuw werk, of zoek ik eerst nieuw werk en dan een woning? Beide opties zijn verre van ideaal en je moet toch wel een behoorlijke stap in uw leven zetten. Nu, iedereen doet daar zijn zin in. Wie ben ik? Ik zou het erg vinden moest ik (ver) verhuizen voor een job en het weinige dat ik hier nog heb moeten opgeven.

Ik blijf er wel bij dat wonen hier extreem duur is en dat zo'n tiny house echt wel prettig kan zijn maar je kan evengoed kan uitkijken naar een mini studio type studentenkamer.

Wat broer betreft, die is zelfs aan het kijken naar de regio van Sint-Truiden om iets te kopen, zelfs Rillaar is nog veeeel te duur. Die kijkt zelfs niet meer naar iets binnen Vlaams Brabant.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”