Harddisk error

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Hoi :wink:

Na een aantal blauwe schermen en het soms niet meer kunnen booten, heb ik eens mijn hdd gescand met hd tune.
Nu vind ik hier enkele foutvermeldingen, maar weet niet wat ik er kan mee doen. Ook de temperatuur, meestal 57° is volgens het progje te warm.
In attach een screenshot:
(bij mijn 2de hdd staat er enkel reallocated sector count in het rood en staat geen temperatuur vermeld)

Kan iemand mij verder helpen aub ?
Bijlagen
hdtuness.jpg
screenshot
(48.82 KiB) 105 keer gedownload
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Uw schijf is gewoon versleten, al dan niet vroegtijdig door productiefouten ... Naar mijn weten is daar niks aan te doen...

Backuppen en nieuwe kopen, of van uw garantie gebruik maken, als die er nog is.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ok bedankt voor de info ! :wink:

En mijn 2de harde schijf ?

In attach screenshot...
Bijlagen
hdd2.jpg
hdd2
(46.25 KiB) 80 keer gedownload
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Daar is precies ook iets mis mee :?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Lijkt me een geval van slechte case ventilatie.
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Als ik dan scan op beschadigde blokken, dan vindt hij er geen.
Maar volgens sommige sites is dit normaal, omdat de nieuwere schijven beschadigingen juist in die reallocated sector plaatsen...
Heb mijn kast opengedaan langs 1 kant en temperatuur staat nu op 52°...
Zou het helpen moest ik een fan op de hdd's zetten ? Al zie ik geen aansluiting meer op het mobo voor een extra fan... Misschien een gewoon ventilatortje dan ?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Voor HDD's werkt een ventilator die koude buitenlucht aanzuigt, direct over de HDD's blaast, en dan verder verdeelt in de kast het beste, dan worden ze maximaal gekoeld. In de duurdere kasten ziet ge dan ook de mogelijkheid om fans direct 'voor' uw HDD's te installeren.

Ik heb 2 80mm fans voor m'n 4 Maxtors hangen, en ze worden niet warmer dan 21°C, op een lanmeeting zijn ze misschien 30°C ... dan draaien ze wel constant tegen 135mB/s ...

Zie!

Afbeelding

Maar in uw geval is het eigelijk al te laat ... een schijf gaat zichzelf niet beginnen repareren, uw S.M.A.R.T. waarden gaan niet meer beter worden, enkel slechter :)
Als een schijf S.M.A.R.T. errors begint te geven is er maar 1 procedure ... backuppen en wegsmijten :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ban
Pro Member
Pro Member

noppes schreef:Zou het helpen moest ik een fan op de hdd's zetten ? Al zie ik geen aansluiting meer op het mobo voor een extra fan... Misschien een gewoon ventilatortje dan ?
ik zou het in ieder geval aanraden, ik heb niet veel ervaring met die seagate schijven, maar ik heb er al een hele resem maxtors doorgeblazen de laatste tijd.

Ik vind ook de algemene temp in je case veel te warm, het kan helpen om bovenin je kast een ventilator te hangen die de lucht naar buiten zuigt, dat gaat veel helpen om die temp naar beneden te halen, en kan misschien ook je HD temp probleem oplossen. ventilator gewoon bovenaan hangen (warme lucht stijgt).

ban
Stino
Plus Member
Plus Member

Kijk hier maar eens. Men geeft daar terecht veel aandacht aan tegenwoordig. Verschil tussen vorige case, en mijn huidige is hard merkbaar.
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Bedankt voor de reply's allemaal ! :wink:
Zal de schijven backuppen en vervangen...
Om extra ventilators te steken heb ik eigenlijk weinig plaats, is zo'n Aldi pc eh... :?
Waar sluiten jullie die extra fans dan aan ?
Ik zie dat de fan van mijn CPU stroom krijgt op het mobo, maar heb geen zo'n aansluiting meer op het mobo ?
bubbs
Pro Member
Pro Member

noppes schreef:Bedankt voor de reply's allemaal ! :wink:
Zal de schijven backuppen en vervangen...
Om extra ventilators te steken heb ik eigenlijk weinig plaats, is zo'n Aldi pc eh... :?
Waar sluiten jullie die extra fans dan aan ?
Ik zie dat de fan van mijn CPU stroom krijgt op het mobo, maar heb geen zo'n aansluiting meer op het mobo ?
Je kan de stroom voor de fan afsplitsen van één van de kabels die uit je voeding komen. Meestal wordt hiervoor zelfs een kabeltje meegeleverd bij de fan.
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ah ok, zal dit dan ff nakijken merci ! :wink:
Styno
Elite Poster
Elite Poster

bubbs schreef:Je kan de stroom voor de fan afsplitsen van één van de kabels die uit je voeding komen. Meestal wordt hiervoor zelfs een kabeltje meegeleverd bij de fan.
Koop er dan wel gelijk een weerstandje bij alla 'Zalman Fanmate', anders gaat de fan nogal wat lawaai maken.
De fans die je op een HD zet, zet je best zo traag mogelijk, de minste actieve airflow is meer dan genoeg om de temp. van een hd constant te houden.

Ik had op een bepaald moment een probleem met 2 sata maxtors die zo warm werden dat je ze niet meer kon aanraken.
Dat is op de volgende manier opgelost:
Afbeelding

(Ziet er momenteel wel iets beter uit moet ik zeggen, die pc is zoals steeds een 'work in progress' ... open dir ? I do think so :lol: )
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”