Fiber installatie gedaan, wat nu?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Bij een kameraad is Fiber geïnstalleerd.
Er hangt een wit kastje van zo'n +/-10x10x4cm met aan de onderzijde een kort kabeltje dat groene stekkers heeft en een lus vormt tussen 2 aansluitingen.

Ze hadden nu mail gekregen van Px met een tevredenheidsenquête terwijl de fiber aansluiting nog niet in werking is gesteld en VDSL nog steeds wordt gebruikt - zijn klant bij Px.
Ik had hem al gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat zowel die fiber als VDSL zou werken, dus dat die enquête hoogstwaarschijnlijk een fout is en dat er nog iets moet gebeuren.

Wat komt er na dat witte kastje en wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een BBox3 op de een of andere manier?
Gelukkig & gezond 2022!
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ernie schreef:Wat komt er na dat witte kastje en wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een BBox3 op de een of andere manier?
Ik heb geen ervaring met glasvezel, maar volgens mij is het ‘witte kastje’ wat jij beschrijft het ONT; het punt waar de glasvezel je huis binnenkomt.
Vanaf daar moet er een glasvezelkabel (wit, met groene stekker) naar een glasvezelmodem gaan. Die ‘vertaalt’ de lichtsignalen van het glasvezel naar elektrische signalen die je bv. je bbox kan begrijpen.

En als laatste moet er van de glasvezelmodem een netwerkkabel naar de bbox-3 gaan (die blijft dus inderdaad gewoon in gebruik!).
Gebruik je VDSL, dan sluit je een ‘telefoonkabel’ aan op de blauwe poort. (de smallere RJ11-connector met 4 aders, zoals in een analoge telefoon)
Gebruik je glasvezel, dan sluit je een ‘netwerk-/ethernetkabel’ aan op de rode poort. (de bredere, RJ45-connector met 8 aders, zoals je waarschijnlijk ook op je computer een poort hebt)

I’ll stand corrected in case I’m mistaken, maar dit is hoe ik het begrepen heb.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Klopt:
Afbeelding
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Als je kameraad geen fiber abonnement bestelt gaat er op korte termijn niets meer gebeuren. Die enquete gaat waarschijnlijk over je ervaring met de technieker.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

De bbox kan eigenlijk eender welke router zijn, niet?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ernie schreef:Ik had hem al gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat zowel die fiber als VDSL zou werken, dus dat die enquête hoogstwaarschijnlijk een fout is en dat er nog iets moet gebeuren.
VDSL2 blijft in fiberregio's nog werken tot 2022-2023. Daarna moet je verplicht overschakelen op fiber of naar Orange of Telenet overstappen.
Als je vandaag een fiber-abonnement wil, zal je de beschikbaarheid moeten checken op https://proximus.be/internetsnelheid of https://lijntest.edpnet.be/ en daarna een bestelling plaatsen.
Ernie schreef:Wat komt er na dat witte kastje en wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een BBox3 op de een of andere manier?
Een glasvezelmodem, daarna een Bbox3 of Fritz!Box afhankelijk van welke keuze je maakt.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

powaq schreef:De bbox kan eigenlijk eender welke router zijn, niet?
Inderdaad, zolang het maar aan enkele vereisten voldoet, zoals PPPoE over VLAN10.
Als het dat ondersteunt maakt het eigenlijk niet echt uit wat je aansluit erachter. Hier zit je niet "vast" aan de whitelist zoals bij VDSL2(vectoring).
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

GuntherDW schreef:Inderdaad, zolang het maar aan enkele vereisten voldoet, zoals PPPoE over VLAN10.
Als het dat ondersteunt maakt het eigenlijk niet echt uit wat je aansluit erachter. Hier zit je niet "vast" aan de whitelist zoals bij VDSL2(vectoring).
Dan zou dit dus kunnen werken met een unifi USG? Of zie ik dit verkeerd?
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

jphermans schreef:Dan zou dit dus kunnen werken met een unifi USG? Of zie ik dit verkeerd?
Yep, dat kan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bij eventuele problemen om een USG in te stellen met PPPoE over VLAN10 stel ik voor dat je hiervoor het aparte Ubiquiti/Unify topic gebruikt. In dit topic kan je terecht voor alle USG problemen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Bedankt guys, het is hiermee wat duidelijker.

Nu blijkt die enquête van fluvius te zijn en is er ook een mail gestuurd met een link naar glasvezelproviders maar geen Px of Edp... (hebben die niet gesponsord?)

Ze hebben nu een pack bij Px, alsook een telefooncentrale van Px en zullen dus opnieuw Px nemen.
1) Krijgen ze dan die glasvezelmodem in bruikleen en wie installeert die, kan dat zelf?
2) Uit nieuwsgierigheid (en misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft) hoe zit dat als je bij EDPnet een glasvezelabo neemt?
3) Functioneert die glasvezelaansluiting/abo volledig transparant, op dezelfde manier als VDSL, achter de BBox, net als voorheen? (voor telefooncentrale, alarm, TV)
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Fluvius glasvezel werkt enkel met de providers (kan je zien op de site van Fluvius) die aan Fluvius betalen. Proximus en Edpnet zitten daar niet bij, Pxs heeft zijn eigen glasvezel netwerk en Edpnet gebruikt dat van Pxs.

Orange daarentegen gebruikt Fluvius.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Kan hij dan geen Px glasvezelabo nemen met die installatie?!?
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Nee.

Indien Gent of Antwerpen, kan je wel eens kijken op www.proximus.be/glasvezel of er geen glasvezel van Proximus beschikbaar is. Fluvius rolt namelijk in dezelfde gebieden uit als Pxs.

Indien Diksmuide, Genk of Poperine ligt er sowieso geen glasvezel in de steden. Industrieterrein kan evt wel beschikbaar zijn, dat is een andere uitrol dan in de steden.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger op 18 aug 2020, 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Je meent het toch niet!!! :bang:
Die gaat niet blij zijn...
Vermits ze Px TV hebben, vaste lijn en telefooncentrale is dat een serieus probleem!
Gelukkig & gezond 2022!
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ernie schreef:Je meent het toch niet!!! :bang:
Oeps, door de enquête van Proximus waar jij het over had, ging ik er vanuit dat het glasvezel van Proximus was.
Maar als ik het goed begrijp is het glasvezel van Fluvius?

Het is wat verwarrend, maar als particulier zijn er 5 verschillende (vaste) netwerken (WISP’s en aanbieders via 4G dus even buiten beschouwing):
DSL via telefoonkabel (Proximus), 2 x coaxkabel (Telenet in VLA en BRU, VOO in WAL en BRU) en 2 x glasvezel (Proximus en Fluvius).
EDPnet maakt gebruik van de infrastructuur van Proximus (zowel DSL als glasvezel).

Via het netwerk van Fluvius zijn ook interessante aanbieders, waaronder ook, zoals Fallschirmjaeger al zei, Orange.
1 Gbps down, 200 Mbps up voor €44/maand. Maar ik vrees dat er momenteel geen enkele provider bij zit die ook tv aanbiedt (via glasvezel, Orange uiteraard wel via kabel), tenzij ik mij vergis...
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgens mij biedt mixtus tv aan over fluvius glasvezel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ernie schreef:Je meent het toch niet!!! :bang:
Die gaat niet blij zijn...
Vermits ze Px TV hebben, vaste lijn en telefooncentrale is dat een serieus probleem!
Telefooncentrale dus bedrijfsmatig? Mag op zich geen groot probleem vormen tenzij de centrale dateert uit "de jaren stilletjes", want via glasvezel kun je ook gewoon een VOIP-telefooncentrale hebben. Bedrijfsmatig zijn er overigens vaak andere abonnementen. Voor een volledig lineaire telelevisie-ervaring kan hij gewoon een TV Vlaanderen abonnement nemen van 10 euro per maand (volledig digitaal via app, geen schotelantenne nodig!).

Als hij tevreden is met het huidige abonnement bij Proximus en de extra upload niet nodig heeft, dan hoeft er geen overschakeling te zijn. Gezien de glasvezel via Fluvius loopt zal VDSL ook na 2022-2023 blijven werken daar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ernie schreef:Kan hij dan geen Px glasvezelabo nemen met die installatie?!?
Neen, Proximus biedt geen diensten aan via het glasvezelnetwerk van Fluvius.
Maar VDSL2 blijft bestaan zolang Proximus zelf niet aangeeft dat er fiber beschikbaar is op je adres, dat kan je checken via https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

TonySuperPony schreef:Volgens mij biedt mixtus tv aan over fluvius glasvezel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Enkel Multifiber biedt (zeer basic, slechts 21 zenders, geen enkele Waalse) klassieke tv aan via het netwerk van Fluvius.

De manier hoe ze leveren is ook maar raar.
Levert Multifiber ook televisie?
Ja, MultiFiber levert in Q3 van 2020 ook televisie in een light pakket.

Dit pakket komt binnen over glasvezel en word binnenhuis overgezet op coax
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fallschirmjaeger schreef:De manier hoe ze leveren is ook maar raar.
Eerder logisch. Aangezien Multifiber geen eigen tv-decoder heeft ontwikkeld, zetten ze het tv-signaal om naar standaard DVB-C. Dat geeft de zekerheid dat het tv-signaal gewoon out-of-the-box werkt op elk recent tv-toestel. Het is natuurlijk gewoon live tv. Opnames met eigen apparatuur zijn natuurlijk perfect mogelijk want ze gebruiken geen encryptie.

Je kan in principe ook kiezen voor IPTV bij Multifiber.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Uit curiositeit, hoe wordt die tv dan aangesloten?

Ontp => ONT => router en dan daarop een coax kabel voor tv? Of de coax kabel direct op de ONT (hoe kunt ge dan verifiëren dat die een tv abo heeft en wat met een 2de abo bijvoorbeeld op dezelfde lijn)?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik weet niet exact hoe Multifiber het in België doet, maar doorgaans zit op de ONT een F-connector voor coax en intern zit elektronica die het tv-signaal uit het glasvezelsignaal filtert en moduleert naar DVB-C. (Eigenlijk vergelijkbaar met wat een Telenet-node doet)

EDIT: Multifiber zou (een variant van) deze ONT gebruiken:
Afbeelding
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Nog eens bedankt voor jullie bijdrage!

Zij weten amper iets van providers/verschillende soorten netwerken/... , zijn al behoorlijk lang Px klant voor al hun diensten.
Omdat ik weet dat ze nogal trouw zijn, zoals veel Belgen, én ze op de een of andere manier het in deze glasvezelkwestie ook al over Px hadden, ging ik ervan uit dat ze dit bij Px gingen nemen en daarover ook al info hadden.
Ik wist ook niet veel over glasvezelinstallaties hetgeen nu toch al wat meer is en heb hun het nieuws gebracht waar ze niet zo happy mee waren vermits het binnenbrengen van die aansluiting ook nog een héél verhaal is geweest.
Hij overweegt toch om de alternatieve tour op te gaan.

@TonySuperPony: mixtus staat toch niet tussen de providers op https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider ?

Dus met TV van Multifiber moet de coax terug gebruikt worden?
Ik had het zenderaanbod al gezien, iemand een idee over de kwaliteit/mogelijkheden?
Is er dan ook een TV-gids op een of andere manier, hoe opnemen - indien gewenst?
Gelukkig & gezond 2022!
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Die DVB-C over fiber zonder codering is natuurlijk ideaal! Zelf met een eigen decoder HD-opnames maken die niet versleuteld zijn, zonder beperking in de tijd je content bewaren, editeren, converteren... Eigenlijk een niet te kloppen tv-aanbod wat mij betreft.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ernie schreef:Dus met TV van Multifiber moet de coax terug gebruikt worden?
Inderdaad, dat staat zo op hun website. Er is coax nodig tussen het glasvezelaansluitpunt en het tv-toestel. Je kan navragen of IPTV ook mogelijk is, in Nederland bieden ze dat aan en dan is een UTP-kabel voldoende.
Ernie schreef:Ik had het zenderaanbod al gezien, iemand een idee over de kwaliteit/mogelijkheden?
Dit is het zenderaanbod, quasi alles in HD-kwaliteit, geen decoder, dus mogelijkheden afhankelijk van je tv-toestel: https://multifiber.be/#/zenderoverzicht
Ernie schreef:Is er dan ook een TV-gids op een of andere manier, hoe opnemen - indien gewenst?
Ik heb geen idee of er een uitgebreide tv-gids wordt aangeboden.
Opnames via je eigen tv-toestel (doorgaans op externe harde schijf via USB-poort)

In Nederland is er ook een tv-app, je kan navragen of dit ook voor Belgische klanten werkt: https://play.google.com/store/apps/deta ... ultiscreen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”