Ik zie door het bos de bomen niet meer ....
kan ook heel wat topics vinden rond EV installaties maar met zoveel voor- en tegenstanders van oplossing x vs y
Ben zelf dus aan het overwegen om nog dit jaar panelen te laten leggen naar aanleiding van de bekende redenen.
Wat is hier de situatie:
Verbruik : 2500kWh dag en 2500kWh nacht
Dak van 10m breed, 35gr helling, geen dakvensters
Dak is Oost georiënteerd (rendement een 80%?)
Naar wat ik begreep zou ik een 20 tal panelen (320Wp) nodig hebben met een 4.6 - 5kW omvormer.
Een optimiser zou hier geen nood zijn, wegens geen schaduw.
Panelen?
men spreekt uiteraard over Tier1 panelen, maar dat lijkt me eerder een verkooppraatje van de fabrikant dan een effectief label.
Voor mij belangrijkste is dat bij defect binnen dit en 10 jaar er nog steeds makkelijk vervangen kan worden. Uiteraard zegt iedereen dit te kunnen doen... maar kies dan liever voor een gekende speler
Omvormer? Iden als hierboven qua fabrikant.
Ik ben absoluut niet degenen die voor de goedkoopste oplossing wil gaan, maar moet wel degelijk en kwalitatief zijn, samen met service.
Zijn er merken aan te raden? Andere dingen waar ik moet op letten.
Buiten types, stel ik me vooral vragen bij het vermogen.
Alles wordt berekend op 2500+2500kWh op jaarbasis.
Het lijkt me echter niet dat we plots al ons ‘nachtverbruik’ door de dag kunnen gaan plannen. Is het dus niet beter om dag/nachttarief te behouden en de installatie enkel te dimensioneren op dag tarief? In de winter lijkt het me ook dat er minder behoefte is door de dag? Of maak ik hier een denkfout?
Zonnepanelen installeren
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Tier1:
Het is misschien een verkoopspraatje, maar laten we hopen dat het helpt een respectabele leverancier te vinden die minder gekend is.
Iedereen kent "Kodak", maar er zijn nog goede camera's voor een lange tijd op de markt die prijs/kwaliteit gunstiger zijn.
Wat is garantie: Zomaar eenzelfde paneel vinden is ondenkbaar.
Vele merken schrijven ook de panelen af, zodanig dat je nog zelf moet opleggen bij vervanging.
Omvormer:
Als je zo'n hoogfrequent fluitend ding tegen de muur wil... opgelet met te besparen.
Met een SMA kan je niet veel misdoen, bewezen kwaliteit.
Echter lijken zij zo de boot wat te missen, gecombineerd met batterij etc.
Wat de reden is weet ik niet (beter een afzonderlijk toestel?).
Waarschijnlijk kom je voordeliger uit met enkel dagtarief.
Slimme meter kan je toch moeilijk weigeren bij nieuwe installatie > omschakelen is eenamalig gratis / nadien veel goedkoper.
Het is misschien een verkoopspraatje, maar laten we hopen dat het helpt een respectabele leverancier te vinden die minder gekend is.
Iedereen kent "Kodak", maar er zijn nog goede camera's voor een lange tijd op de markt die prijs/kwaliteit gunstiger zijn.
Wat is garantie: Zomaar eenzelfde paneel vinden is ondenkbaar.
Vele merken schrijven ook de panelen af, zodanig dat je nog zelf moet opleggen bij vervanging.
Omvormer:
Als je zo'n hoogfrequent fluitend ding tegen de muur wil... opgelet met te besparen.
Met een SMA kan je niet veel misdoen, bewezen kwaliteit.
Echter lijken zij zo de boot wat te missen, gecombineerd met batterij etc.
Wat de reden is weet ik niet (beter een afzonderlijk toestel?).
Waarschijnlijk kom je voordeliger uit met enkel dagtarief.
Slimme meter kan je toch moeilijk weigeren bij nieuwe installatie > omschakelen is eenamalig gratis / nadien veel goedkoper.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –