Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Ik heb een slimme meter, die uitgelezen wordt.
De hoogste gemiddelde waarde is 13A... ik denk dus dat het perfect mogelijk is om als gezin met 25A toe te komen.
Gemiddeld over wat? Over 15 minuten, zoals de VREG gaat doen, of over een uur/dag/...?
13A = 3kW, dan kan je geen friteuse opzetten, of de oven ofzo?!
honda4life schreef:Hoor je het al komen... Wie geen digitale meter heeft wordt maandelijks het maximum genomen (aansluitwaarde).
En inductie kookplaat... Van waar die kilowatts vandaan komen begrijp ik niet.
In de praktijk lijkt dit toch lager te zijn dan op papier.
Je hebt vast heel goede potten nodig om er op boost het maximum uit te halen.
Ik heb dit WE eens gekeken, tijdens het koken (2 platen op boost om het water snel aan de kook te krijgen), trek ik 30A.
Samen met nog andere toestellen natuurlijk: de was was bezig (niet verwarmen, gewoon "draaien"), AP's, koelkast, diepvries, ...
Crazy2 schreef:Ik heb zojuist de 15 minuten data van de laatste 65 maanden bekeken.
Er zijn 2 maanden waar piekvermogen meer dan 25A is en 25 maanden waar het tussen 20A en 25A is.
75% van deze maanden zijn van november tot maart wanneer de zonnepanelen bijna niets opbrengen.

Normaal gezien zou ik dan onder de 20A moeten blijven ;-)
3F of monofasig?
Je betaalt wel 100% van de maanden voor meer dan 13A, wat de VREG als "norm" neemt of als pivot tussen "goedkoper of zelfde prijs" of duurder.
Ook jij zal dus méér betalen van vandaag voor uw netkosten.
honda4life schreef:
heist_175 schreef:
honda4life schreef:
misterjo schreef:Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg.
Brave vrouw hebt gij ;-)
Zij regelt het (hele?) huishouden en jij gaat daarbovenop bepalen wanneer zij mag wassen van jou om een paar centen te besparen.
In welke tijd of wereld leef jij dat uw vrouw het (ganse...) huishouden regelt?
Haha goeike, ik doe hier ook veel hoor.
Maar er mee afkomen dat ze maar moet wassen als de zon schijnt dat is toch een beetje ondankbaar.
Laten we eerlijk zijn... Zij doet iets vaker de was ;-)
Mijn vrouw staat in het onderwijs, die heeft geen tijd om zich met de was bezig te houden.
Ofwel is ze op school, ofwel zijn het lesvoorbereidingen, verbeteringen, extra curiculaire activiteiten voorbereiden, ...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Men wil vooral de avondpiek gaan afvlakken.
Mocht de EV doorbreken en iedereen steek die 's avonds in, + elektrisch verwarmen/koken, zou er inderdaad problemen ontstaan.
De manier waarop men die nu wil oplossen is inderdaad vreemd met de piekvermogen genomen over een maand.

Die korte avond piek in de winter is problematischer dan wellicht de meeste mensen denken. De productiecapaciteit moet voorzien zijn om die op te vangen, terwijl die voor 95% van de tijd anders niet nodig is... En op groene energie kan je gewoon al niet vertrouwen, aangezien die niet voorspelbaar is. -> Zeer hoge kost, die we evengoed zouden betalen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Die avondpiek is er altijd al geweest.
In mijn eerste kandidatuur moesten wij werken met een 3voudige co-tangens functie, die quasi perfect het energieverbruik doorheen een dag omschreef.

Als je wil vermijden dat die piek nog scherper wordt, heb je een slimme meter nodig die het verbruik op dat moment wat duurder maakt (vraag/aanbod) en op de andere momenten net goedkoper (vraag/aanbod).
Wat de VREG nu doet is iedereen financieel straffen die langer dan 15 minuten frietjes wil bakken of een lamsbout wil klaarmaken in de oven :bang: .
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wij wonen in een nieuwbouw sinds een 2tal maanden en zitten met een warmtepomp (met boringen). Dat ding heeft 3F 16A nodig (ok enkel opstart waarschijnlijk, nu draait die modulair), in totaal heb ik 32A steken. Dus mensen die bouwen, PV leggen en enorm veel geld steken in zo'n warmtepomp (ik verdien dat sowieso nooit in mijn leven terug) om hun EPB te halen, worden nog eens gestraft hierdoor... Ik vraag mij af welke rekening wij gaan krijgen op den duur, want veel bijsturing kan ik hier niet aan doen...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:want veel bijsturing kan ik hier niet aan doen...
Zoals hierboven al gesuggereerd
- op hout stoken
- diesel generator

Kortom, je kan inderaad weinig doen: de VREG gaat bij ons allemaal ons broek aftrekken.
Omdat ze liever de netbeheerders (Fluvius) de winsten laat uitkeren aan de aandeelhouders ipv écht te investeren en zich klaar te maken voor de toekomst.
Als uw tool de beperking is voor uw business, verander dan van tool (of upgrade uw tool).
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Raketisch schreef:Die korte avond piek in de winter is problematischer dan wellicht de meeste mensen denken. De productiecapaciteit moet voorzien zijn om die op te vangen, terwijl die voor 95% van de tijd anders niet nodig is...
Daar zijn oplossingen voor hé. We hebben bijvoorbeeld Coo. Iets verder heb je het meer van Bütchembach. Dat zijn centrales die in no-time vermogen kunnen leveren voor een korte periode.
In zo'n zaken moet er geïnvesteerd worden. Niet het geld uitkeren aan aandeelhouders.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Wat met de Dam bij lac de l'eau d'heure?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:want veel bijsturing kan ik hier niet aan doen...
- op hout stoken
Wij hebben geen schouw meer en geen gas aansluiting. Enkel elektriciteit dus. Je idee van een diesel generator... Wat kost dat niet voor zo'n vermogen?? :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Vaganzza schreef:Wat kost dat niet voor zo'n vermogen?? :wink:
Geen idee, maar wagens met dieselmotoren hebben een piekvermogen van 66kW (==90pk) of meer, dus je gaat waarschijnlijk relatief licht toekomen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Voor het bedrag van een dieselgroep kan je beter een batterij zetten :wink:
Een groep kost 2e hands zo'n 5-10k€ voor een 15-20 KVA.

Vergeet wel niet dat zo'n ding diesel slurpt. Je krijgt ermaar een 3,5-4 Kwh per liter uit. Als je dan nog af en toe pieken hebt gaat het verbruik omhoog, net als accelereren met een auto niet goed is :lol: Dus met Mazout allicht interessant, al weet je niet wat de toekomst doet. Vergeet niet dat die dingen goed onderhouden moeten worden en niet ontworpen zijn voor continue gebruik. Bij mij valt het af gezien de milieu-impact.
Je kan m.i. beter voor een WKK gaan.

Ohja, dan heb je nog het lawaai
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat brengt ons eigenlijk weer bij het argument dat beheerders van nationale infrastructuur vzw's moeten zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En niet te vergeten de milieuvergunning voor de stockage van diesel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Dat brengt ons eigenlijk weer bij het argument dat beheerders van nationale infrastructuur vzw's moeten zijn.
Dat is geen garantie op eerlijke prijzen of nog beter, lage prijzen.
scholen & ziekenhuizen zijn bijvoorbeeld heel vaak vzw’s.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik wil vooral dat 100% van het geld dat ze verdienen integraal terug in de infrastructuur gestoken wordt.
Niks geen aandeelhouders, niks geen dividenden.
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 43 keer

Als je het filmpje kijkt van de VREG is nu 43% van de elektriciteitsfactuur distributietarieven. In de toekomst is zo dat dan 20% van die distributiekosten aangerekend word aan capaciteitstarief en de overige 23% nog zoals nu via kWh. Dus als je dan veel meer stroom gaat verbruiken als nu en verspreid zal het in de meeste gevallen de elektriciteitsrekening duurder uit komen als nu en zeker wanneer u piek eens de hoogte in schiet. Het verhaaltje van de VREG is gewoon om de politiek te sussen zodat deze geen stappen gaan ondernemen tegen dit besluit. En wat er onder die 20% en onder die 23% valt kunt ge nu toch niet bereken aan hoe nu de distributietarieven zijn opgesteld. Kan goed zijn dat die 20% nog lager uitkomt als wat ze nu beloven en dat heel dit verhaal van de VREG een leugen is want er is nu nog niks bekent van de prijzen van het capaciteitstarief dus niemand kan nu de bereking al maken hoe het zal zijn alleen de VREG zullen deze cijfertjes hebben en ze kunnen er mee manipuleren zodat iedereen geloofd dat het goedkoper gaat worden.

Ik weet niet hoe het bij jullie in het bedrijf is maar als bedrijf kun je niet 2 jaar op voorhand zeggen dat het met nieuwe tarrieven 50 euro goedkoper kan worden maar de VREG en de DNB's kunnen dit blijkbaar wel op onverklaarbare wijze. Dus alles wat ze nu verkondigen met het word 50 euro goedkoper en dat het goedkoper voor iedereen word is gewoon een leugen die ze niet gaan kunnen waarmaken tenzij dat er minder werk is voor de DNB's wat in mijn ogen ook niet kan.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik vraag me af wat ecopower hiermee gaat doen...

Tot een paar jaar terug hadden ze een tarief/kWh voor iedereen, altijd.

De transportkosten werden dan te verschillend per regio (explain please :roll: ) zodat er een vast kWh tarief kwam per netbeheerder.

Als dit straf-systeem er door komt betekent het dus dat hun eenvoudige transparante tariefstructuur gewoon onmogelijk wordt.
Echt, echt jammer...

Nu wist ik, elke kWh dat ik verbruik boven de eigen opgewekte stroom kost me €0,30. Klaar. Duidelijk.

Nu belanden we in een roulette...
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

cadsite schreef:Ik vraag me af wat ecopower hiermee gaat doen...

Tot een paar jaar terug hadden ze een tarief/kWh voor iedereen, altijd.

De transportkosten werden dan te verschillend per regio (explain please :roll: ) zodat er een vast kWh tarief kwam per netbeheerder.

Als dit straf-systeem er door komt betekent het dus dat hun eenvoudige transparante tariefstructuur gewoon onmogelijk wordt.
Echt, echt jammer...

Nu wist ik, elke kWh dat ik verbruik boven de eigen opgewekte stroom kost me €0,30. Klaar. Duidelijk.

Ik volg u helemaal. Als ik me nu nog met piekverbruik moet gaan bezighouden ... man man ... . Nu ik heb de kennis om dit overzicht te regelen via domotica etc... maar mensen zoals mijn ouders, schoonouders etc... zijn allemaal een vogel voor de kat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Met dit nieuw systeem moet je niet alleen kunnen monitoren via domotica, je moet ook kunnen automatisch ingrijpen, of het is te laat en je hangt eraan voor de ganse maand.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

...
Inderdaad.
ITnetadmin schreef:Met dit nieuw systeem moet je niet alleen kunnen monitoren via domotica, je moet ook kunnen automatisch ingrijpen, of het is te laat en je hangt eraan voor de ganse maand.
Automatisch? Gewoon een veel kleinere zekering steken :twisted:

Heb nu niet veel van elektriciteit meegekregen, maar ze rekenen een minimum capaciteit aan van 0.25 van 10kVA als ik het goed heb gelezen? Als ik de basis nog een beetje snap mag je dus tot 2.5kVA(10A) trekken voor een kwartier om op het minimum te blijven, wat dan ongeveer 600-700W is in die tijdspanne? Iedereen met een beetje hobby waarbij er af en toe stroom aan de pas komt heeft het dan wel vlaggen.
tom35
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Crazy2 schreef:
honda4life schreef: Waar zie je deze waarden?
Ik had een collega dit ook horen vertellen dat hij deze optie aangevraagd had.
Maar ik vind dit zelf niet terug.
Meten is weten :)
Sinds begin 2015 meet ik elke 5 minuten mijn verbruik en opbrengst. Oorspronkelijk was dit om de terugverdientijd te bereken van de zonnepanelen maar momenteel gebruik ik dit ook om te weten wanneer ik een GSC kan aanvragen want het zelf berekenen met bandingsfactor.

Hoi,

Zou ik mogen weten welke vermogenmeter je hiervoor gebruikt?
Ik heb die kleine domme metertjes voor mijn ZP maar die zijn niet uit te lezen.
Ik heb 3 fasen en zou dergelijke meter kunnen gebruiken om mijn 3 fasen uit te balanceren.
Daarnaast weet ik dan tenminste wat er op me afkomt.
Meten is inderdaad Weten.

Tom
Data technicus
Pro Member
Pro Member

MichelJ schreef:
...
Inderdaad.
ITnetadmin schreef:Met dit nieuw systeem moet je niet alleen kunnen monitoren via domotica, je moet ook kunnen automatisch ingrijpen, of het is te laat en je hangt eraan voor de ganse maand.
Automatisch? Gewoon een veel kleinere zekering steken :twisted:

Heb nu niet veel van elektriciteit meegekregen, maar ze rekenen een minimum capaciteit aan van 0.25 van 10kVA als ik het goed heb gelezen? Als ik de basis nog een beetje snap mag je dus tot 2.5kVA(10A) trekken voor een kwartier om op het minimum te blijven, wat dan ongeveer 600-700W is in die tijdspanne? Iedereen met een beetje hobby waarbij er af en toe stroom aan de pas komt heeft het dan wel vlaggen.
U bereking klopt niet 2.5kVA is bijna hetzelfde als Watt je moet alleen de arbeidsfactor kennen, dus is tussen de 2000 en 2500W.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Uitgebreid gekookt met 3 pannen op het vuur + oven aan.
3,55 kW op minuutbasis
Het gemiddelde op kwartierbasis, zal ongeveer 2 kW en 1,5 kW zijn.

Correctie dus, 15A getrokken.

Ik zie nog steeds het probleem niet hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Man man, de mentaliteit van de Belgen zegt toch veel...

Om een paar tientallen euro's te besparen, zouden ze dan een dieselgenerator kopen die massa's diesel verbruiken en slecht zijn voor het milieu (en onze gezondheid).

Of ineens kiezen voor gas om op te gaan koken, terwijl (en daar ben ik niet zeker van en ik moet een ander zijn rekening niet maken, maar ik ga het hier toch even doen) de meesten hier zeker kapitaalkrachtig genoeg zijn om die meerprijs zelfs helemaal niet te voelen.

Als ge dat leest, terwijl mijn dochtertje (2,5 jaar) met nierkanker in de kliniek ligt (en ik weet dat er daarom geen direct verband is tussen die vervuiling en nierkanker, maar goed kan het allemaal niet zijn), dan wilt ge toch gewoon alle hoop opgeven :(
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Sinds wanneer kook je enkel en staat de rest uit? Ik zie wel degelijk een probleem.

Kinderen zitten beiden op de pc hun huiswerk te maken, of de tv en digicorder staat op en terwijl jij kookt draait je vrouw (of jezelf) een wasmachien/droogkast en strijkt er iemand. Ik denk niet dat dit een absurde situatie is.

Bij mij staat soms het kookvuur aan en draait er nog iets op te warmen in de oven/microgolf oven of zelfs dat nog eens in combi met de airfryer.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

honda4life schreef:Uitgebreid gekookt met 3 pannen op het vuur + oven aan.
3,55 kW op minuutbasis

Mogen we jouw hoofdzekering dan ook vervangen door 20A monofase :wink:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

gunmaster schreef:
3,55 kW op minuutbasis

Mogen we jouw hoofdzekering dan ookv ervangen door 20A monofase :wink:
Voor 25A zou dat mogen ;-)
Liever 32A om selectief te blijven, maar dat is dan weer technisch ipv. commercieel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tresor
Starter
Starter

Van op welk moment gaat die zekering afschakelen?

Bvb automaat van 20 A

Na hoeveel minuten op welk amperage gaat die afschakelen op basis van overbelasting (dus geen korsluiting)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

honda4life schreef:
gunmaster schreef:
3,55 kW op minuutbasis

Mogen we jouw hoofdzekering dan ookv ervangen door 20A monofase :wink:
Voor 25A zou dat mogen ;-)
Liever 32A om selectief te blijven, maar dat is dan weer technisch ipv. commercieel.
Ik heb nu 3 fasen 40A, dat ga ik er ook nooit meer kunnen uithalen denk ik. Of de deurwaarder gaat al op de stoep staan :lol:

Voor de gashouders is dit m.i. niet echt een groot probleem. Hoewel ze moeten zorgen dat ze niet wassen en koken (oven, frituurpot) of stofzuigen of klussen oid tegelijk doen. Dit lijkt me zeker niet in alle gezinnen haalbaar.
Voor huishoudens met warmtepompen krijg je gewoon grote problemen. Niemand gaat overal de verwarming uitzetten om de piek in te dekken. Of mensen met (regen)waterput wasmachine + pomp is zeker 4 KW. Wie wat luxe heeft, zwembad, spa, vijver moet al helemaal gaan oppassen!
Tresor schreef:Van op welk moment gaat die zekering afschakelen?

Bvb automaat van 20 A

Na hoeveel minuten op welk amperage gaat die afschakelen op basis van overbelasting (dus geen korsluiting)
Dat hangt af van de karakteristiek van de zekering B, C, A, ... B of C komen het meeste voor.
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Slafes schreef:Sinds wanneer kook je enkel en staat de rest uit? Ik zie wel degelijk een probleem.
Wij hebben al sinds jaar en dag een dag en nacht tarief . de was en droogkast staan dus enkel aan na 21 uur. Elektrisch Koken doen we uiteraard wel rond 17 a 18 uur, maar enkel dat. Het hangt er dus vanaf welke gewoonte je je hebt aangeleerd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, maar met jongvolwassen kinderen in huis... Kan me moeilijk voorstellen dat je op hetzelfde moment niet en kookt en eens de microgolf 10 minuten gebruikt of de oven. Of dat men het huiswerk en de vrije tijd moet uitstellen tot 21u. :)

In alle geval, ben er van overtuigd dat met de cijfertjes die bekend gemaakt zijn het ook geen zever is. 60%, de rest heb ik al eens geschreven.

Mijn vader zet bvb zijn wekker. Stipt om 21u werd er voor gezorgd dat het brood begon te bakken, de wasmachine op gezet werd, net als de droogkast. Ondertussen kijkt hij tv met de digicorder. Tsja. :) Eveneens prijs in datzelfde geval.
Tresor
Starter
Starter

gunmaster schreef:

Bvb automaat van 20 A

Dat hangt af van de karakteristiek van de zekering B, C, A, ... B of C komen het meeste voor.
Afbeelding
Op welke wijze kan ik deze grafiek interpreteren?
Het zou ergens tussen de 0,01 en 3600 seconden duren?
Maat hoe lees ik de onderste as?
Is dat een bepaalde verhouding tussen piek en zekeringsvermogen?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

3,55 kW op minuutbasis

Er zijn 2 problemen in uw voorbeeld.
(1) je hebt heel zwakke toestellen: mijn oven trekt 2kW, mijn kookplaat kan tot 10,8kW trekken (alles op vol vermogen, gebeurt zelden) en draait bij wat koken op 3kW en meer
(2) tijdens het koken zijn er nog andere zaken die ook opstaan: koelkast, diepvries, modem/AP, wekkers, computers, ...

Opnieuw: als het zo logisch is om een VREG-belasting te betalen bij alles boven de 13A:
- waarom krijgt iedereen dan standaard 40A (vroeger zelfs 3F40A)
- waarom laat je uw hoofdautomaat dan niet vervangen door eentje van 16A

Ik zal het u zeggen: omdat het niet realistich is.
Om onder de 3kW te blijven op een ganse maand, moet je gigantische stoten uithalen.

En dan hebben we het nog niet gehad over hobby's:
- elektrische kettingzaag
- elektrische hakselaar (Eliet Neo² trekt 3kW en ik haksel niet gedurende een kwartiertje)
- slijpmachine van 250mm trekt 1,8-2,5kW
- ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Even deze link posten waarbij het capaciteitstarief vergeleken wordt met de downloadsnelheid. Voor een speedboost betaal je bij Telenet ook meer. Maar verschil is dat dit vast is en nie tper kwartier variabel.

https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 0078977%29

En grappig ook dat pv eigenaars een soort youtubers zouden zijn.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

liegebeestig schreef:Even deze link posten waarbij het capaciteitstarief vergeleken wordt met de downloadsnelheid. Voor een speedboost betaal je bij Telenet ook meer. Maar verschil is dat dit vast is en nie tper kwartier variabel.
Grote verschil is dat ik heel eenvoudig kan zeggen "neen dank u" tegen een speed boost.
Tegen eandis is dat iets lastiger.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Tresor schreef:
gunmaster schreef:

Bvb automaat van 20 A

Afbeelding
Op welke wijze kan ik deze grafiek interpreteren?
Het zou ergens tussen de 0,01 en 3600 seconden duren?
Maat hoe lees ik de onderste as?
Is dat een bepaalde verhouding tussen piek en zekeringsvermogen?
Ja, y-as is tijd en x-as is het aantal keer het vermogen van de zekering. Zo kan een D curve hoger pieken voor een seconde (12x). Dit is vooral handig bij motoren ed. Er zit wel 20% marge op.

Voor het dubbele vermogen (2x) is tijd tot alle zekeringen springen 5 - 70 sec
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

mailracer schreef:...

Wij hebben al sinds jaar en dag een dag en nacht tarief . de was en droogkast staan dus enkel aan na 21 uur. Elektrisch Koken doen we uiteraard wel rond 17 a 18 uur, maar enkel dat. Het hangt er dus vanaf welke gewoonte je je hebt aangeleerd.
Aangezien we al jaar en dag geleden beslist hadden om als 1-inkomen gezin door het leven te gaan hebben we voor ecopower gekozen. Iets duurder dan dag/nacht maar wel het comfort dat we op normale uren de was kunnen doen en zelfs buiten kunnen hangen overdag in de warmere maanden. Het comfort van 's avonds vrijheid te hebben, of in het weekend was gezien het aantal machines die we wekelijks draaien het waard voor dat beetje extra. Dag en nacht gaat sowieso wegvallen, dan zal het hier vooral zaak zijn om de boel zo goed mogelijk te spreiden.

Data technicus schreef:...

U bereking klopt niet 2.5kVA is bijna hetzelfde als Watt je moet alleen de arbeidsfactor kennen, dus is tussen de 2000 en 2500W.
Maar de 2.5kVA was wel correct adhv die uitleg van vreg? Hoeveel stroom mag ik dan maximaal trekken een kwartier lang? En is dat een vast kwartier of een glijdend kwartier?

Verder, zijn er din rail stroommetingen die ik kan gebruiken om te loggen en ik zit ook nog op het oude 3F230V net, geen neuter dus, hoe moet ik daar mee omgaan om wat betreft meten en weten?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

liegebeestig schreef:Even deze link posten waarbij het capaciteitstarief vergeleken wordt met de downloadsnelheid. Voor een speedboost betaal je bij Telenet ook meer. Maar verschil is dat dit vast is en nie tper kwartier variabel.

https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 0078977%29

En grappig ook dat pv eigenaars een soort youtubers zouden zijn.
Eignelijk is het meer een oneindige weg met elk kwartier een nieuwe trajectcontrole. Als je binnen de 2,5 KW blijft betaal je standaard tarief en daarna lopen de kosten op afhankelijk van je weg van het afgelopen kwartier.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

Op de FAQ-pagina van de digitale meters op de site van Fluvius lees ik het volgende:
De verschillende marktpartijen krijgen enkel toegang tot die data die zij nodig hebben om hun taken uit te voeren: één meterstand per dag voor elektriciteit en één meterstand per dag voor aardgas. Met die gegevens kan Fluvius correcte data doorsturen naar de leverancier voor een verbruiksfactuur of een eindafrekening bij verhuis. Meer gedetailleerde data, zoals kwartierwaarden, kunnen alleen gebruikt worden na expliciete en formele toestemming van de klant. Dat is in overeenstemming met de nieuwe Europese privacywetgeving AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Bron: https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... udgetmeter

Hoe gaan ze dit aanpakken? Kwartierwaarden gebruiken lijkt mij privacy-gewijs toch ook niet zo simpel?

Waarschijnlijk weer de spelregels tijdens het spel aanpassen zodat het hun wel weer beter uitkomt (off-topic: net zoals de fiscaliteit van een wagen. Voer daar toch eens een systeem in waarbij de fiscale regels voor een wagen dezelfde blijven zolang hij niet van eigenaar wijzigt)? Want als het aan mij ligt, krijgen ze die toestemming niet en moeten ze via mijn digitale meter ook maar factureren aan het laagste tarief. Komt mijn warmtepomp dan ook beter uit.
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
guido4096
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Ze gaan geen kwartierwaarden gebruiken; ze gaan het piek kwartierverbruik per maand gebruiken. Dus anoniem genoeg.
Data technicus
Pro Member
Pro Member

Hier nog een artikel die het uitlegt: https://businessam.be/nieuwe-berekening ... werkt-het/
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”