Norking haalt Family Radio, BNL,Roxx en Yesterdayland uit DAB+ aanbod

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Sinds gisteren mis ik enkele zenders:
No service.
Even gezocht op het internet:
https://radiovisie.eu/norkring-haalt-fa ... ale-ether/
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als dat er voor zorgt dat de andere zenders eindelijk ononderbroken te beluisteren zijn is dat goed nieuws.
Ik hou mijn hart vast als FM uit de lucht gaat verdwijnen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef:Ik hou mijn hart vast als FM uit de lucht gaat verdwijnen...
Ja, dat wordt dan luisteren via het internet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik snap hoegenaamd niet dat er hier zo een drama wordt gemaakt als zenders uit de ether verdwijnen (dab, FM,...) Je kan perfect die zenders en duizend keer meer via internet beluisteren
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

tenzij je een royaal en goedkoop 3G/4G abonnement hebt, ben je voor radio in de wagen nog steeds aangewezen op lineaire uitzendingen via FM of DAB+
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

flupke19 schreef:tenzij je een royaal en goedkoop 3G/4G abonnement hebt, ben je voor radio in de wagen nog steeds aangewezen op lineaire uitzendingen via FM of DAB+
Niet alleen goedkoop maar ook voldoende datavolume want met 2 GB of 5 GB zal men er niet geraken, vooral wie godganse dagen naar de radio luistert zal men tenminste over 10 GB moeten beschikken wat waarschijnlijk ook te weinig zal zijn, vind maar eens zo'n abonnement men zal lang mogen zoeken.
Thuis is dat allemaal geen probleem, radio beluisteren gebeurt via het vast netwerk al dan niet via WIFI want daar zit men met een datavolume gaande van 100 GB tot 3 TB.
Laatst gewijzigd door apestaart 19 aug 2020, 22:04, in totaal 1 gewijzigd.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

En omdat het VRM er bewust voor heeft gekozen om een monopolie voor Norkring te creëren (om de centjes van vadertje staat te bewaren), moeten we niet denken dat we ooit een mooi aanbod zullen hebben...
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Norkring heeft geen monopolie meer. De VRT maakt al gebruikt van de diensten van 'Broadcast Partners' met masten op andere locaties.
Norkring ziet de bui wel hangen:
Normaal is VHF televisie kanaal 10 ook voorzien voor DAB+ in de toekomst. Norkring wil het niet vrijmaken en blijft er onzin op uitzenden in DVB-T. Zo kan er geen DAB+ concurrent komen die het gebruikt.
De VRT heeft daar een procedure voor lopen. Ik weet niet wat hun belang is in die zaak.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Norkring is wel degelijk monopolist. VRT heeft als enige de optie om te kiezen met welke partij ze in zee gaan, omdat de multiplex (12A) aan VRT is toegewezen. De overige multiplexen (5A, 5D, 11A) zijn exclusief toegewezen aan Norkring, Norkring bepaalt dus het tarief en de voorwaarden. De commerciële nationale (Joe fm, Q-Music, Nostalgie) en regionale radio's (NRJ, Stadsradio Vlaanderen, BNL en TOPradio) zijn decretaal verplicht om uit te zenden op DAB+ en kunnen daarvoor enkel bij Norkring terecht.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

Exact. Het feit dat Broadcast Partners de DAB+-beheerder van de VRT is, heeft niets te maken met de situatie voor de "private" radiostations. Net daarom was het beter geweest dat het 2e commerciële DAB-net naar Broadcast Partners of TVV digitaal was gegaan. Echter houdt de Vlaamse regering Norkring een hand boven het hoofd, met alle gevolgen vandien.

Voor zover ik weet is Norkring zélf bezig met de mogelijkheden voor DAB+ op kanaal 10 te bekijken. Ik dacht dat ze hiermee de piste voor lokale DAB+ willen bewandelen. En dan, is hun monopolie compleet. Die rotzooi met DVB-T is enkel om het kanaal "in dienst" te houden, zodat het moeilijker wordt om die licentie in te trekken.
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Ik snap hoegenaamd niet dat er hier zo een drama wordt gemaakt als zenders uit de ether verdwijnen (dab, FM,...) Je kan perfect die zenders en duizend keer meer via internet beluisteren
Niet iedereen krijgt een leasebak onder zijn gat geschoven en ook niet iedereen krijgt een gsm met onbeperkte data.

Er rijden nog zat veel auto’s rond met enkel een fm radio en er zijn ook massa’s mensen die een abonnement hebben met 2gb data.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 58 keer

Ik zit in het wereldje van radio. Eén van de extra vereisten om als nationale of regionale ketenradio erkend te worden met de laatste erkenningsronde, was dat je te beluisteren moest zijn via DAB+. Die beslissing werd genomen door het VRM, niet zozeer om de radio's te plezieren (want DAB+ is pokkeduur en er luistert zo goed als geen kat naar) maar om DAB+ te implementeren bij het grootste deel van de bevolking.
Resultaat: er waren zelfs kleine radioketens die GRATIS DAB+ toestellen weggaven, om toch maar hun luisteraars mee te krijgen in het verhaal. Maar het is mislukt.
Met DAB+ facturen à la paar duizenden euro's per maand (en dan heb je de kost van de FM-transmissies en de nodige straalverbindingen en taxen en zo daarop nog niet meegerekend!), is het hele DAB+ verhaal gewoon niet houdbaar. Reden dat deze stations er zijn afgevlogen: onbetaalde facturen aan Norkring. Jeroen Goorus, bezieler van Roxx, zal het je haarfijn kunnen uitleggen.

Ik geloof al sinds 15 jaar gewoon in internet-streamen. OK, je hebt er de bandbreedte voor nodig, en het volume als luisteraar, en als radio betaal je ook (zwaar!) per stream, maar het kan tenminste overal, wat je wil, wanneer je wil!

Dat ze hier in BE toevallig zo vasthouden aan de duopolies van PX en TN, is eigenlijk niet te begrijpen.
Anderzijds: 8 uur per dag luisteren naar een stream van 128 kbps: 0.5 GB/dag.
De data-quota die ze tegenwoordig nog hanteren in BE hadden eigenlijk ondertussen het 10-voudige moeten zijn!

Enkelt mijn 2 centjes!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

KRL100 schreef:Ik geloof al sinds 15 jaar gewoon in internet-streamen. OK, je hebt er de bandbreedte voor nodig, en het volume als luisteraar, en als radio betaal je ook (zwaar!) per stream, maar het kan tenminste overal, wat je wil, wanneer je wil!
Als je dat verwacht, zal het aantal luisteraars in elkaar stuiken. Heus niet iedereen heeft geld (er voor over) om een 10GB abo te nemen (als je daar al mee toekomt).
Dat ze hier in BE toevallig zo vasthouden aan de duopolies van PX en TN, is eigenlijk niet te begrijpen.
Politieke keuze, dus wel te begrijpen. Prox levert de staat een dik cadeau, elk jaar opnieuw.
En wie er in de lobbyraad van Telenet weten we na de boemerang van Bracke ook allemaal.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik luisterde naar Yesterdayland via DAB+. Je kan via internet ook op pc, Android of Iphone.
Ik vroeg de link voor mijn internetradio en kreeg volgende url:
https://radiohuis.com/EVERGREEN
Dat werkt op de pc in een browser maar niet op mijn internetradio. Die wil een link naar mp3- of AAC-stream.
Kan iemand dat daaruit halen ?
Anders moet ik nog eens zagen bij de VBRO. Waarom zetten ze dat niet gewoon op hun website. 't Is met al die radiostations het zelfde.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

https://radiohuis.com/EVERGREEN geeft rechtstreeks een mp3-stream terug met volgende kenmerken: 44100 Hz, stereo, 128 kbps
Maar wellicht heeft je internetradio een bestandsextensie nodig om de mp3-stream te herkennen, dit werkt ook: https://radiohuis.com/EVERGREEN.m3u

EDIT:
Op radiohuis.com zijn er trouwens nog twee andere stations te vinden:
https://radiohuis.com/BNL.m3u
https://radiohuis.com/ElisaFM.m3u
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je kan veel streams terugvinden via de tunein website, en je browser debugger openzwieren. Filteren op network, url = mp3/m3u.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Meestal gebruiken radiozenders voor streaming Icecast-servers en je kan dan vaak alle info terugvinden via status.xsl ==> https://radiohuis.com/status.xsl

Alleen bij VRT hebben ze die informatie uitgezet:
http://icecast.vrtcdn.be/status.xsl
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”