Wat is de argumentatie achter volgende belastingen:
1. Het hebben van een hoofdverblijfplaats
2. Het kadastraal inkomen
Wat is de achterliggende redenering van de besturen om dit nog eens apart uit te splitsen? Los van het feit dat het kadastraal inkomen een absolute mafia maatregel is, komt het hebben van een hoofdverblijfplaats daar nog eens bovenop.
Dank voor uw inzichten
Korte vraag over belastingen
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het KI is geen belasting, het isFliz schreef:Wat is de argumentatie achter volgende belastingen:
2. Het kadastraal inkomen
https://www.vlaanderen.be/het-kadastraal-inkomengeen reëel inkomen, maar een fictief huurinkomen dat aan elk onroerend goed (gebouwen, gronden,...) wordt toegekend, ook al wordt het niet verhuurd.
Het KI geeft een indicatie van de waarde van het onroerend goed.
KI wordt gebruikt als basis om de onroerende voorheffing te berekenen (Vlaams & met opcentiemen ook voor uw gemeente).
Het is gewoon een alternatieve bron van inkomsten, los van de personenbelasing, BTW, ...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
Dan stel ik mijn vraag anders:
Wat is het verschil tussen de onroerende voorheffing en het hebben van een hoofdverblijfplaats?
Wat is het verschil tussen de onroerende voorheffing en het hebben van een hoofdverblijfplaats?
Hoe bedoel je?Krijg je geen verminderingen als je enkel een hoofdverblijfplaats hebt?
-
- Pro Member
Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt. Ik vind dat de belasting op het onroerend goed via het KI 100% van dergelijke belasting moet dekken en iets vaag als hoofdverblijfplaatsbelasting daar bovenop echte malpraktrijken zijn. Dat zou toch al IN de belasting op onroerend goed moeten zitten?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 23 keer
Indien je een hoofdverblijfplaats hebt ga ik ervan uit dat je daar je domicilie hebt, de eigendom waar je zelf woont(=domicilie) moet je toch niet meer aangeven....of bedoel je iets anders?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Op je hoofdverblijfplaats betaal je niets in de inkomstenbelasting. Enkel onroerende voorheffing (grondbelasting).
Je moet een hoofdverblijfplaats hebben want ze moeten je gemeentebelastingen enz kunnen toewijzen.
Je moet een hoofdverblijfplaats hebben want ze moeten je gemeentebelastingen enz kunnen toewijzen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Pro Member
Dit bevestigt dus gelukkig wat ik eerder aanhaalde...begon al aan mezelf te twijfelenMarkDM schreef:Op je hoofdverblijfplaats betaal je niets in de inkomstenbelasting. Enkel onroerende voorheffing (grondbelasting).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het ene heeft toch niets met het andere te makenFliz schreef:Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt. Ik vind dat de belasting op het onroerend goed via het KI 100% van dergelijke belasting moet dekken en iets vaag als hoofdverblijfplaatsbelasting daar bovenop echte malpraktrijken zijn. Dat zou toch al IN de belasting op onroerend goed moeten zitten?
- - onroerend voorheffing betaal je als eigenaar als je een eigendom hebt (= een onroerend goed of immobiliën)
- hoofdverblijfplaats is waar je woont
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
Volledig correct, maar ik ging er in mijn reactie van uit dat TS over eigendommen sprak die van hem waren en dan moet je inderdaad de woning waarin je zelf woont niet meer aangeven op je belastingformulier...
-
- Moderator
Hij heeft het over het feit dat hij zowel OV betaalt, als belasting op verblijfplaats
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Wie vraagt wat? Kijk eens goed naar de logo's en briefhoofden van de verschillende overheden.Fliz schreef:Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt.
Ik weet alleen dat het vroeger véél eenvoudiger (en goedkoper) was toen er nog geen Vlaamse belastingdienst was. Dank de N-VA en andere partijen met een V in hun naam voor deze enorme administratieve prutsboel met de onroerende voorheffing.
-
- Pro Member
Die belasting op de hoofdverblijfplaats komt van de provincie. Dus inderdaad een "andere" instantie. Maar, het gaat me dus om wat philippe_d aankaartte: ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen. Het gaat om het hebben van een huis (en dus, onlosmakelijk verbonden met het hebben van een hoofdverblijfplaats) en het feit dat instantie na instantie na instantie zomaar belastingen heffen voor, in sé, twee dezelfde zaken. Ze benoemen het gewoon anders.
-
- Moderator
Wat jij persoonlijk vindt, maakt niets uit, het zijn 2 verschillende belastingen die niets met elkaar te maken hebben.Fliz schreef:ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen.
Het "hebben van een huis" is niet "onlosmakelijk verbonden" met het hebben van een hoofdverblijfplaats.
- - je kan een huis bezitten, waar je niet woont: je betaalt roerende voorheffing.
- je woont ergens, zonder dat je het huis bezit: je betaalt geen roerende voorheffing, maar alle belastingen die gepaard gaan met de verblijfplaats (huisvuilophgaling, gemeentebelastingen, provincie/gewest).
- - een hoofdverblijfplaats wordt véél minder belast dan bijvoorbeeld een 2de verblijf aan zee (zowel stad als provincie).
- het kadastraal inkomen van je hoofverblijfplaats wordt niet meegerekend bij de personenbelasting.
- je betaalt verkeersbelasting om met je auto op de weg te rijden, maar je betaalt accijnzen en BTW op de brandstof ...
- je betaalt stad/provincie/gewest belastingen, niettegenstaande een (groot deel) van je jaarlijkse personenbelasting nu reeds afvloeit naar gemeente (opcentiemen) en gewest ...
PS Welcome to the club van menen die menen dat we teveel belastingen betalen .
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Onroerende voorheffing bedoel je waarschijnlijk..philippe_d schreef:Wat jij persoonlijk vindt, maakt niets uit, het zijn 2 verschillende belastingen die niets met elkaar te maken hebben.Fliz schreef:ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen.
Het "hebben van een huis" is niet "onlosmakelijk verbonden" met het hebben van een hoofdverblijfplaats.
- - je kan een huis bezitten, waar je niet woont: je betaalt roerende voorheffing.
- je woont ergens, zonder dat je het huis bezit: je betaalt geen roerende voorheffing, maar alle belastingen die gepaard gaan met de verblijfplaats (huisvuilophgaling, gemeentebelastingen, provincie/gewest).