Korte vraag over belastingen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Wat is de argumentatie achter volgende belastingen:

1. Het hebben van een hoofdverblijfplaats
2. Het kadastraal inkomen

Wat is de achterliggende redenering van de besturen om dit nog eens apart uit te splitsen? Los van het feit dat het kadastraal inkomen een absolute mafia maatregel is, komt het hebben van een hoofdverblijfplaats daar nog eens bovenop.

Dank voor uw inzichten
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Krijg je geen verminderingen als je enkel een hoofdverblijfplaats hebt?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fliz schreef:Wat is de argumentatie achter volgende belastingen:
2. Het kadastraal inkomen
Het KI is geen belasting, het is
geen reëel inkomen, maar een fictief huurinkomen dat aan elk onroerend goed (gebouwen, gronden,...) wordt toegekend, ook al wordt het niet verhuurd.

Het KI geeft een indicatie van de waarde van het onroerend goed.
https://www.vlaanderen.be/het-kadastraal-inkomen

KI wordt gebruikt als basis om de onroerende voorheffing te berekenen (Vlaams & met opcentiemen ook voor uw gemeente).
Het is gewoon een alternatieve bron van inkomsten, los van de personenbelasing, BTW, ...
Fliz
Pro Member
Pro Member

Dan stel ik mijn vraag anders:

Wat is het verschil tussen de onroerende voorheffing en het hebben van een hoofdverblijfplaats?
Krijg je geen verminderingen als je enkel een hoofdverblijfplaats hebt?
Hoe bedoel je?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Je kan ook een onroerend inkomen hebben uit een tweede, derde,.. onroerend goed (dat je bijvoorbeeld verhuurd) en wat dus niet uw hoofdverblijfplaats is.
Fliz
Pro Member
Pro Member

Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt. Ik vind dat de belasting op het onroerend goed via het KI 100% van dergelijke belasting moet dekken en iets vaag als hoofdverblijfplaatsbelasting daar bovenop echte malpraktrijken zijn. Dat zou toch al IN de belasting op onroerend goed moeten zitten?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Indien je een hoofdverblijfplaats hebt ga ik ervan uit dat je daar je domicilie hebt, de eigendom waar je zelf woont(=domicilie) moet je toch niet meer aangeven....of bedoel je iets anders?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Op je hoofdverblijfplaats betaal je niets in de inkomstenbelasting. Enkel onroerende voorheffing (grondbelasting).
Je moet een hoofdverblijfplaats hebben want ze moeten je gemeentebelastingen enz kunnen toewijzen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
murdock447
Pro Member
Pro Member

MarkDM schreef:Op je hoofdverblijfplaats betaal je niets in de inkomstenbelasting. Enkel onroerende voorheffing (grondbelasting).
Je moet een hoofdverblijfplaats hebben want ze moeten je gemeentebelastingen enz kunnen toewijzen.
Dit bevestigt dus gelukkig wat ik eerder aanhaalde...begon al aan mezelf te twijfelen :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fliz schreef:Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt. Ik vind dat de belasting op het onroerend goed via het KI 100% van dergelijke belasting moet dekken en iets vaag als hoofdverblijfplaatsbelasting daar bovenop echte malpraktrijken zijn. Dat zou toch al IN de belasting op onroerend goed moeten zitten?
Het ene heeft toch niets met het andere te maken
  • - onroerend voorheffing betaal je als eigenaar als je een eigendom hebt (= een onroerend goed of immobiliën)
    - hoofdverblijfplaats is waar je woont
Als je een woning huurt, waar je gedomicilëerd bent, betaal je belasting als inwoner (meestal gemeente, provincie), niet als eigenaar
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
murdock447
Pro Member
Pro Member

Volledig correct, maar ik ging er in mijn reactie van uit dat TS over eigendommen sprak die van hem waren en dan moet je inderdaad de woning waarin je zelf woont niet meer aangeven op je belastingformulier...
philippe_d
Moderator
Moderator

Hij heeft het over het feit dat hij zowel OV betaalt, als belasting op verblijfplaats :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Fliz
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Hij heeft het over het feit dat hij zowel OV betaalt, als belasting op verblijfplaats :wink:
Klopt
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fliz schreef:Ok maar het gaat dus om 1 onroerend goed, het enige, waar zowel onroerende voorheffing als hoofdverblijfplaatsbelasting gevraagd wordt.
Wie vraagt wat? Kijk eens goed naar de logo's en briefhoofden van de verschillende overheden.
Ik weet alleen dat het vroeger véél eenvoudiger (en goedkoper) was toen er nog geen Vlaamse belastingdienst was. Dank de N-VA en andere partijen met een V in hun naam voor deze enorme administratieve prutsboel met de onroerende voorheffing.
Fliz
Pro Member
Pro Member

Die belasting op de hoofdverblijfplaats komt van de provincie. Dus inderdaad een "andere" instantie. Maar, het gaat me dus om wat philippe_d aankaartte: ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen. Het gaat om het hebben van een huis (en dus, onlosmakelijk verbonden met het hebben van een hoofdverblijfplaats) en het feit dat instantie na instantie na instantie zomaar belastingen heffen voor, in sé, twee dezelfde zaken. Ze benoemen het gewoon anders.
philippe_d
Moderator
Moderator

Fliz schreef:ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen.
Wat jij persoonlijk vindt, maakt niets uit, het zijn 2 verschillende belastingen die niets met elkaar te maken hebben.

Het "hebben van een huis" is niet "onlosmakelijk verbonden" met het hebben van een hoofdverblijfplaats.
  • - je kan een huis bezitten, waar je niet woont: je betaalt roerende voorheffing.
    - je woont ergens, zonder dat je het huis bezit: je betaalt geen roerende voorheffing, maar alle belastingen die gepaard gaan met de verblijfplaats (huisvuilophgaling, gemeentebelastingen, provincie/gewest).
Ben je gedomiliciëerd op je eigendom, dan heb je nog enkele voordelen:
  • - een hoofdverblijfplaats wordt véél minder belast dan bijvoorbeeld een 2de verblijf aan zee (zowel stad als provincie).
    - het kadastraal inkomen van je hoofverblijfplaats wordt niet meegerekend bij de personenbelasting.
Als jij je drukt maakt dat bepaalde zaken dubbel belast zijn, dan ga je er nog veel tegenkomen, vb:
- je betaalt verkeersbelasting om met je auto op de weg te rijden, maar je betaalt accijnzen en BTW op de brandstof ...
- je betaalt stad/provincie/gewest belastingen, niettegenstaande een (groot deel) van je jaarlijkse personenbelasting nu reeds afvloeit naar gemeente (opcentiemen) en gewest ...

PS Welcome to the club van menen die menen dat we teveel belastingen betalen :-D .
Fliz
Pro Member
Pro Member

Ok, dan zie ik het misschien verkeerd :) Allé, nee, niet verkeerd. Misschien stoor ik mij aan iets wat voor veel mensen ondertussen als "normaal" wordt beschouwd.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef:
Fliz schreef:ik vind dit persoonlijk twee dezelfde belastingen.
Wat jij persoonlijk vindt, maakt niets uit, het zijn 2 verschillende belastingen die niets met elkaar te maken hebben.

Het "hebben van een huis" is niet "onlosmakelijk verbonden" met het hebben van een hoofdverblijfplaats.
  • - je kan een huis bezitten, waar je niet woont: je betaalt roerende voorheffing.
    - je woont ergens, zonder dat je het huis bezit: je betaalt geen roerende voorheffing, maar alle belastingen die gepaard gaan met de verblijfplaats (huisvuilophgaling, gemeentebelastingen, provincie/gewest).
Onroerende voorheffing bedoel je waarschijnlijk..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”