Te ver van de centrale ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
TheJoris
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2004, 21:24
Locatie: Turnhout

Ik heb al een jaar of 2 adsl, en nu heb ik sinds een week of 2 problemen met surfen overdag. 's nachts gaat alles perfect, overdag kan ik met veel geluk & refreshen 1 pagina laden. irc & msn werken nochtans wel, zelfs ventrillo (voice chat programma)

Na 45min met de helpdesk gebeld te hebben zeggen ze mij dat ik te ver van de centrale zit, op 4.5km, en daardoor mijn signaal te slecht is.
De enige oplossing die ze mij gaven was om mijn snelheid te verlagen naar 1mbit zodat het signaal sterker zou worden.


Heeft er iemand nog al zoiets meegemaakt misschien ?
En waarom zit ik na 2 jaar ineens te ver van de centrale...is de centrale waar ik opzit misschien overbelast ofzo ? veel nieuwe adsl gebruikers misschien de laatste tijd ?
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Vraag eens voor een grondigere lijncheck, bij mij lagen connectieproblemen ook aan de interne bekabeling en externe afstelling. Ook de telefoon bleek een storingsfactor te zijn. Topcom rommel ook weer...
TheJoris
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2004, 21:24
Locatie: Turnhout

Ik moest eerst een nieuwe modem kopen en het daarmee testen hebben ze me gezegd. Als het daar niet aan ligt kunnen ze een lijntest doen.
Vind ik vrij belachelijk...
Ik heb een thomson speedtouch 510 ethernet modem, nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Misschien zelf eens wat proberen na te gaan ahv deze uitleg:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=252
Gebruikersavatar
Toxeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 jun 2005, 23:28
Locatie: Land van Waas

Als er extra aansluitingen op een bepaalde lijn komen kan het zijn dat er extra storing op komt... Daardoor kan wat vroeger feilloos werkte opeens problemen geven... De afstand verandert in principe niet, enkel de bezetting van de lijn.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Toxeh schreef:Als er extra aansluitingen op een bepaalde lijn komen kan het zijn dat er extra storing op komt... Daardoor kan wat vroeger feilloos werkte opeens problemen geven... De afstand verandert in principe niet, enkel de bezetting van de lijn.

Inderdaad.
Doordat kabels niet volledig perfect zijn krijg je altijd een bepaalde hoeveelheid signaal van je nabuuraders. Dit produceert een zekere achtergrondruis.
De telco's beperken daarom de aansluitingen van ADSL op een kabel tot een bepaald percentage.
In dit geval is er waarschijnlijk iets anders aan de hand wat me doet denken aan mijn situatie.
Ik heb hier twee adsl lijnen. Vroeger had ik een s/n verhouding van 15 of 16 db.
Zo'n 2 jaar geleden heeft een van mijn buren in de straat ADSL genomen.
Vanaf dat moment is de s/n verhouding van een van de twee lijnen gezakt naar 8-9 db, de andere lijn is nog altijd prima.
Ik kan precies zien wanneer hij z'n modem er uit trekt bij hevig onweer, of op vakantie is, dan wordt de s/n verhouding weer 15db.
Waarschijnlijk hebben de slechte aansluiting van mij en die van de buur ergens overspraak waardoor ze elkaar beinvloeden.
Misschien een slechte kabel door vochtinwerking, misschien ergens een foute aansluiting.
Tot nu toe heb ik er geen hinder van, het blijft nog steeds een goede verbinding zonder storingen. Dat is de reden waarom ik nooit een klacht heb ingediend.

modem1

Code: Selecteer alles

    Properties 
      Output Power (dBm) up/down = 12 / 20 
      Attenuation (dB) up/down = 20 / 44 
      Noise Margin (dB) up/down = 19 / 8 

modem2

Code: Selecteer alles

    Properties 
      Output Power (dBm) up/down = 12 / 20 
      Attenuation (dB) up/down = 21 / 43 
      Noise Margin (dB) up/down = 22 / 15 
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

TheJoris schreef:Heeft er iemand nog al zoiets meegemaakt misschien ?
En waarom zit ik na 2 jaar ineens te ver van de centrale...is de centrale waar ik opzit misschien overbelast ofzo ? veel nieuwe adsl gebruikers misschien de laatste tijd ?

Het is idd ook zo dat sinds de upgrade naar 4mb er sommigen last ondervinden op hun lijn, zoals storingen of internet die uitvalt.
Dat komt vaak voor bij mensen die te ver van de centrale wonen en de lijn kan de upgrade niet aan, dan moet er idd gezakt worden naar 3,3/ 2mb of 1mb (als je echt ver woont) :| een nieuwe modem is niet echt de oplossing.
Mss gewoon wachten tot adsl2+ eraan komt (vanaf eind oktober), dit is meer stabiel dan de gewone adsl en zal een stuk vlugger gaan :wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”