Zien zonder bril of lenzen
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Beste allemaal,
Zijn er hier personen die gebruik maken van iets anders dan lenzen of een bril om beter te kunnen zien?
Mijn zicht gaat ferm achteruit de laatste tijd, waarschijnlijk door de vele uren beeldschermtijd.
Op de site van het AZ Sint-Lucas Brugge worden er verschillende nieuwe methoden beschreven om een beter zicht te verkrijgen.
https://www.stlucas.be/media/334815/zie ... lenzen.pdf
Men spreekt niet meer over de zogenaamde “krasjes”, dit is nl. een voorbijgestreefde en verouderde techniek, maar wel over laserbehandeling en implantaatlenzen.
Zijn er hier personen die reeds van zoiets gebruik maken en daar tevreden / ontevreden over zijn?
Graag had ik daar iets meer over gehoord.
Een bril is misschien wel de meest zekere manier om terug beter te kunnen zien, maar de nieuwe behandelingen bieden veel meer comfort.
Heel graag jullie reacties.
Zijn er hier personen die gebruik maken van iets anders dan lenzen of een bril om beter te kunnen zien?
Mijn zicht gaat ferm achteruit de laatste tijd, waarschijnlijk door de vele uren beeldschermtijd.
Op de site van het AZ Sint-Lucas Brugge worden er verschillende nieuwe methoden beschreven om een beter zicht te verkrijgen.
https://www.stlucas.be/media/334815/zie ... lenzen.pdf
Men spreekt niet meer over de zogenaamde “krasjes”, dit is nl. een voorbijgestreefde en verouderde techniek, maar wel over laserbehandeling en implantaatlenzen.
Zijn er hier personen die reeds van zoiets gebruik maken en daar tevreden / ontevreden over zijn?
Graag had ik daar iets meer over gehoord.
Een bril is misschien wel de meest zekere manier om terug beter te kunnen zien, maar de nieuwe behandelingen bieden veel meer comfort.
Heel graag jullie reacties.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik zie gelukkig nog perfect, maar een ex-colega en een mama waar ik 30 jaar geleden ging babysitten zagen niets zonder hun bokaalglazen (hun woorden).
Beiden hebben hun ogen laten laseren en zien nu perfect.
Wonderlijk vind ik dat!
Beiden hebben hun ogen laten laseren en zien nu perfect.
Wonderlijk vind ik dat!
-
- Starter Plus
- Bedankt: 2 keer
Ik heb in 2010 kunstlenzen laten inplanten. Ik had een dioptrie van -10 in beide ogen, alsook een sterke vorm van astigmatisme.
Nog geen seconde spijt van gehad. Ik zag ook niets zonder bril, en nu word ik wakker en zie ik meteen scherp.
De ingreep zelf heeft al bij al een half uurtje geduurd.
Ik heb dit laten uitvoeren bij Dr Heinz in Brugge, hij was toen één van de weinigen die dit toen deed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nog geen seconde spijt van gehad. Ik zag ook niets zonder bril, en nu word ik wakker en zie ik meteen scherp.
De ingreep zelf heeft al bij al een half uurtje geduurd.
Ik heb dit laten uitvoeren bij Dr Heinz in Brugge, hij was toen één van de weinigen die dit toen deed.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Kost dat geen half been?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Starter Plus
Oh ja, zeker en vast.
Maar na 20 jaar een bril te dragen, had ik dat er voor over.
Misschien is het nu al wat beter qua prijzen...
Maar na 20 jaar een bril te dragen, had ik dat er voor over.
Misschien is het nu al wat beter qua prijzen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
In het oogcentrum hasselt:
In afwezigheid van cataract (RLE , PRELEX)
In afwezigheid van cataract of staar, komt het ziekenfonds niet tussen, staat “daghospitalisatie” niet op de factuur vermeld en zullen de meeste hospitaalverzekeringen niet tussenkomen. Aan bijvoorbeeld 1000 euro/oog blijft deze oplossing toch goedkoper dan een laserbehandeling (1500 euro/oog). Voor mensen die jonger zijn dan de leesbrilleeftijd (48-52 jaar) heeft deze ingreep het nadeel dat er nadien een leesbril nodig zal zijn omdat de eigen lens die kan aanpassen voor dicht wordt weggenomen.
In afwezigheid van cataract (RLE , PRELEX)
In afwezigheid van cataract of staar, komt het ziekenfonds niet tussen, staat “daghospitalisatie” niet op de factuur vermeld en zullen de meeste hospitaalverzekeringen niet tussenkomen. Aan bijvoorbeeld 1000 euro/oog blijft deze oplossing toch goedkoper dan een laserbehandeling (1500 euro/oog). Voor mensen die jonger zijn dan de leesbrilleeftijd (48-52 jaar) heeft deze ingreep het nadeel dat er nadien een leesbril nodig zal zijn omdat de eigen lens die kan aanpassen voor dicht wordt weggenomen.
-
- Starter Plus
Ik denk de prijzen wel zullen verschillen van situatie tot situatie, en waarschijnlijk ook van dokter tot dokter.
Bij mij was het dat astigmatisme dat de boel wat gecompliceerder ( en duurder )maakte.
Maar ik herinner me nog goed dat na het eerste onderzoek alles uitgebreid werd uitgelegd, en ik daarna enkele dagen bedenktijd moest nemen.
En mutualiteit kwam enkel tussen voor 150€ per oog, al de rest was zelf te betalen.
Bij mij was het dat astigmatisme dat de boel wat gecompliceerder ( en duurder )maakte.
Maar ik herinner me nog goed dat na het eerste onderzoek alles uitgebreid werd uitgelegd, en ik daarna enkele dagen bedenktijd moest nemen.
En mutualiteit kwam enkel tussen voor 150€ per oog, al de rest was zelf te betalen.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Nu weten we nog niet hoeveel het kost
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb inplantaatlenzen sinds 2008 (was toen 27). Kostprijs voor de ingreep toen: 2000€ per oog, enkel ingreep, alle voorafgaande en opvolgingscontroles niet inbegrepen, dus dat kwam er ook nog bij. Maar ten opzichte van lenzen (en alles wat erbij kwam kijken zoals bvb vloeistof etc) is dat ondertussen al dik terugverdiend.
Ingreep inderdaad minder als een half uur per oog. Eerste dag behoorlijk pijnlijk (als je ook maar iets druk zet in de buurt van je oogbol doet het enorm pijn ...). 2 dagen na de operatie reed ik al met de auto rond. Werken was pas na ongeveer een week (op een scherm focussen doet de eerste dagen behoorlijk pijn).
Ik heb beide ogen met een weekje tussen laten opereren. Zo zag je nog iets als je het ziekenhuis uitwandelde. Sommige mensen laten ze beiden tegelijk doen.
Ik had een afwijking van -8,5 voor elke oog en dan is laser/krasjes geen mogelijkheid. Om je een idee te geven: met deze afwijking kon ik een nummerplaat op 80cm afstand NIET lezen. Stekeblind.
Ik zou het zo opnieuw doen.
Operatie was uitgevoerd door Dr. Smeets in Hasselt
Als ik je hoor zeggen: 'mijn ogen gaan achteruit'. Dan denk ik dat een operatie niets voor jou is. Met de operatie is het de bedoeling dat je ogen superstabiel zijn, ttz: er is een afwijking, maar ze verandert niet. Voor mij, na 13 jaar, zie ik nog altijd even scherp als vlak na de operatie. Als je na een jaar al opnieuw een zeer zwakke bril of lenzen nodig hebt, ben je er ook niets mee, want dan is het comfort weg ...
Ingreep inderdaad minder als een half uur per oog. Eerste dag behoorlijk pijnlijk (als je ook maar iets druk zet in de buurt van je oogbol doet het enorm pijn ...). 2 dagen na de operatie reed ik al met de auto rond. Werken was pas na ongeveer een week (op een scherm focussen doet de eerste dagen behoorlijk pijn).
Ik heb beide ogen met een weekje tussen laten opereren. Zo zag je nog iets als je het ziekenhuis uitwandelde. Sommige mensen laten ze beiden tegelijk doen.
Ik had een afwijking van -8,5 voor elke oog en dan is laser/krasjes geen mogelijkheid. Om je een idee te geven: met deze afwijking kon ik een nummerplaat op 80cm afstand NIET lezen. Stekeblind.
Ik zou het zo opnieuw doen.
Operatie was uitgevoerd door Dr. Smeets in Hasselt
Als ik je hoor zeggen: 'mijn ogen gaan achteruit'. Dan denk ik dat een operatie niets voor jou is. Met de operatie is het de bedoeling dat je ogen superstabiel zijn, ttz: er is een afwijking, maar ze verandert niet. Voor mij, na 13 jaar, zie ik nog altijd even scherp als vlak na de operatie. Als je na een jaar al opnieuw een zeer zwakke bril of lenzen nodig hebt, ben je er ook niets mee, want dan is het comfort weg ...
-
- Starter Plus
Ik heb beide ogen op zelfde dag laten doen.
Ook inderdaad weekje thuis geweest. Pijn of druk heb ik zelf niet ervaren.
Belangrijk is inderdaad dat je ogen stabiel zijn, en dat je ook niet te jong bent, want je oog kan nog groeien, waardoor de lens mogelijk niet goed meer 'past'.
Bij mij was het € 2500 per oog voor de operatie. Onderzoeken er voor en erna werden wel terugbetaald door mutualiteit.
Dit zijn grote bedragen, dus informeer je goed, en luister naar het advies van de oogarts.
Ook inderdaad weekje thuis geweest. Pijn of druk heb ik zelf niet ervaren.
Belangrijk is inderdaad dat je ogen stabiel zijn, en dat je ook niet te jong bent, want je oog kan nog groeien, waardoor de lens mogelijk niet goed meer 'past'.
Bij mij was het € 2500 per oog voor de operatie. Onderzoeken er voor en erna werden wel terugbetaald door mutualiteit.
Dit zijn grote bedragen, dus informeer je goed, en luister naar het advies van de oogarts.
-
- Premium Member
Inderdaad. Bezoeken voor en achteraf zijn inderdaad gedekt door mutuatiteit, dus je betaalt enkel remgeld.
Inderdaad een gekend oogarts/chirurg kiezen met een goede reputatie. Mijn oogarts heeft mij jaren niet willen opereren (ook al vroeg ik of het niet al kon) omdat hij mijn ogen niet stabiel genoeg vond. Dacht dat hij wou dat er écht 2 of 3 jaar helemaal niets achteruitging om er zeker van te zijn dat mijn ogen stabiel zouden zijn...
Als antwoord op de vraag of dit routine-ingrepen zijn: ja, de operatie is hetzelfde als voor caratact-patienten (mijn moeder heeft het jaar erna dezelfde operatie gehad). Ik dacht alleen dat ze bij cataractpatienten de troebele lens helemaal verwijderen hetgeen ze bij de zogenaamde comfortoperaties zoals die dat ik onderging niet doen. Verschil is inderdaad dacht ik dat zij geen lens meer hebben om zeer dichtbij scherp te stellen (en dus veroordeeld zijn tot een leesbril) waar dit bij ons niet het geval is.
Enige minpunt dat ik ervaar (en Viatchislav ook wel zal ondervinden): in zéér donkere situaties waarbij je pupil het felst verwijd is, zie ik een soort licht ring rond ieder lichtpuntje (bvb ster), maar dat is zeer zelden en eigenlijk niet echt hinderlijk
Inderdaad een gekend oogarts/chirurg kiezen met een goede reputatie. Mijn oogarts heeft mij jaren niet willen opereren (ook al vroeg ik of het niet al kon) omdat hij mijn ogen niet stabiel genoeg vond. Dacht dat hij wou dat er écht 2 of 3 jaar helemaal niets achteruitging om er zeker van te zijn dat mijn ogen stabiel zouden zijn...
Als antwoord op de vraag of dit routine-ingrepen zijn: ja, de operatie is hetzelfde als voor caratact-patienten (mijn moeder heeft het jaar erna dezelfde operatie gehad). Ik dacht alleen dat ze bij cataractpatienten de troebele lens helemaal verwijderen hetgeen ze bij de zogenaamde comfortoperaties zoals die dat ik onderging niet doen. Verschil is inderdaad dacht ik dat zij geen lens meer hebben om zeer dichtbij scherp te stellen (en dus veroordeeld zijn tot een leesbril) waar dit bij ons niet het geval is.
Enige minpunt dat ik ervaar (en Viatchislav ook wel zal ondervinden): in zéér donkere situaties waarbij je pupil het felst verwijd is, zie ik een soort licht ring rond ieder lichtpuntje (bvb ster), maar dat is zeer zelden en eigenlijk niet echt hinderlijk
-
- Starter Plus
Klopt, dit ervaar ik ook. In het begin vond ik dit vrij storend, maar nu valt me dat minder op.pfuhu schreef:Inderdaad. Bezoeken voor en achteraf zijn inderdaad gedekt door mutuatiteit, dus je betaalt enkel remgeld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ohh dat is niet zomaar de lichtinval die ik krijg als ik net wakker ben? Dan zie ik ook elk licht als een zon
Of als ik erg moe op weg ben naar het treinstation heb ik dat ook je hebt de lichtbron maar ik zie zoveel meer dan enkel de lichtbron.
Of als ik erg moe op weg ben naar het treinstation heb ik dat ook je hebt de lichtbron maar ik zie zoveel meer dan enkel de lichtbron.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
pff, ik zie de laatste tijd ook niet meer zo goed als vroeger... ben in feb bij een opticien een bril gaan halen, maar die heb ik eerlijk gezegd nog maar amper opgezet. Met bril is een wereld van verschil, maar ik word daar zeeziek van na 5 minuten... dan liever liggen prutsen met een smartphone om foto's te nemen om kleine tekst te kunnen lezen dan die verdomde bril opzetten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Als je zeeziek wordt van een bril, dan is dit geen goede bril voor jou.
Zelfs al zie je er beter mee hé.
Mogelijks een verkeerde cilinder
Zelfs al zie je er beter mee hé.
Mogelijks een verkeerde cilinder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Zo'n 10 jaar terug mijn ogen laten laseren. Wonderlijk was dat. Enkele dagen later toen ik op hotel was voor het werk. Ogen opendoen 's morgens en het klein klokje op de tv aan de andere kant van de kamer kunnen lezen. Ik zou het zo opnieuw doen.
Je krijgt op voorhand iets om rustig te worden (geen idee wat het was)
Je krijgt op voorhand iets om rustig te worden (geen idee wat het was)
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik heb 15j bril gedragen, nu 16j maandlezen. Ik zou niet terugkeren naar een bril fulltime. Laser (of hoe het nu ook heet) gaan ze me toch behoorlijk hard voor mogen drogeren
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 3 keer
meer dan 25 jaar geleden heb ik beide ogen laten 'krassen'
toen was krasjes normaal en begon het laseren ook
nu draag ik af en toe een bril om ver te zien
wel altijd een leesbril sinds 5 jaar
arts kon toen niet in de toekomst kijken
want als je ouder word,dan verslechteren je ogen toch tot een bepaalde leeftijd
toen kostte me dat 40000 frank(1000 euro)
dat had ik in enkele jaren terugverdient door geen brillen meer te kopen
toen was een bril nog een gewicht op je neus(dik glas en zwaar monteur)
toen was krasjes normaal en begon het laseren ook
nu draag ik af en toe een bril om ver te zien
wel altijd een leesbril sinds 5 jaar
arts kon toen niet in de toekomst kijken
want als je ouder word,dan verslechteren je ogen toch tot een bepaalde leeftijd
toen kostte me dat 40000 frank(1000 euro)
dat had ik in enkele jaren terugverdient door geen brillen meer te kopen
toen was een bril nog een gewicht op je neus(dik glas en zwaar monteur)
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Implantaten. Het lijkt me zo definitief en ook een beetje luguber, brrr, de echte lens uit je oog wippen en vervangen door een kunstlens.
Doet me ook onwillekeurig aan The Terminator en Arnold Schwarzenegger zijn geweld denken.
Maar alle gekheid op een stokje, de technologie is er en wordt dus als ik zo aan de reacties zie, naar volle tevredenheid benut.
De financiële kant van de zaak is natuurlijk wat anders … (een half been, haha).
I.v.m. de “krasjes” herinner ik me iemand uit mijn kennissenkring die dat vele, vele jaren geleden liet uitvoeren. Hij was treinbestuurder en werd toen er een verwikkeling optrad (ontsteking geloof ik) op non-actief gezet.
Enkele maanden nadien is dat dan toch terug in orde gekomen en kon hij terug zijn job uitoefenen.
Allen bedankt voor de reacties.
Doet me ook onwillekeurig aan The Terminator en Arnold Schwarzenegger zijn geweld denken.
Maar alle gekheid op een stokje, de technologie is er en wordt dus als ik zo aan de reacties zie, naar volle tevredenheid benut.
De financiële kant van de zaak is natuurlijk wat anders … (een half been, haha).
I.v.m. de “krasjes” herinner ik me iemand uit mijn kennissenkring die dat vele, vele jaren geleden liet uitvoeren. Hij was treinbestuurder en werd toen er een verwikkeling optrad (ontsteking geloof ik) op non-actief gezet.
Enkele maanden nadien is dat dan toch terug in orde gekomen en kon hij terug zijn job uitoefenen.
Allen bedankt voor de reacties.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Beetje black mirror achtig toestanden in de toekomst? [emoji57]
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
ogen zijn uitgelijnd maar in de praktijk cycloop (vang wel beweging en licht op maar niks echt bruikbaar... 't is een thuiskomertje en geen volwaardige reserve) . Operatie kan bekeken worden moest er echt iets permanent met linker kant gebeuren maar zeer weinig kans.
De goede kant is redelijk stabiel (gaat traag achteruit, zal nog wel paar keer sterkere glazen nodig hebben maar niks spectaculairs) dus neem ik niet graag risico's mee.
De goede kant is redelijk stabiel (gaat traag achteruit, zal nog wel paar keer sterkere glazen nodig hebben maar niks spectaculairs) dus neem ik niet graag risico's mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Ik moest jaren geleden ook een bril beginnen dragen omdat ik van ver niet zo goed meer zag.
Een bril helpt heel goed maar leuk vind ik het toch niet zo en ik heb ook schrik mocht er eens ambras zijn, dan ben je toch kwetsbaar met bril op als er 1 u ooit een vuistslag zou geven.
Bij mij is dat vrij snel vuil, ik moet dien bril heel vaak afkuisen en ook hier weer moede de juiste doek voor hebben want vele zijn slecht. Ik moet een doek gebruiken die je koopt bij een pulle om je tv en laptop mee af te kuisen haha, dat is nog het beste van allemaal.
Een bril helpt heel goed maar leuk vind ik het toch niet zo en ik heb ook schrik mocht er eens ambras zijn, dan ben je toch kwetsbaar met bril op als er 1 u ooit een vuistslag zou geven.
Bij mij is dat vrij snel vuil, ik moet dien bril heel vaak afkuisen en ook hier weer moede de juiste doek voor hebben want vele zijn slecht. Ik moet een doek gebruiken die je koopt bij een pulle om je tv en laptop mee af te kuisen haha, dat is nog het beste van allemaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
In 2008 lasertherapie laten doen, met de eerste 'groene' lasers die veel preciezer zijn dan de toentijdige. En in Frankrijk laten doen, ze doen daar meteen beide ogen samen, en het was meteen een pak goedkoper (ik betaalde 1500 voor beide ogen, kreeg daarvan nog eens 500 terug van mijn mutualiteit in BE).
Super tevreden van, van -2.5 naar geen bril of lenzen meer en béter zien dan met die bril indertijd. Zou het meteen opnieuw doen, en zelfs zo lang niet twijfelen!
Super tevreden van, van -2.5 naar geen bril of lenzen meer en béter zien dan met die bril indertijd. Zou het meteen opnieuw doen, en zelfs zo lang niet twijfelen!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Aan de andere kant van de kamer is geen probleem... maar ik kan m'n GSM niet meer lezenwoutervh schreef:het klein klokje op de tv aan de andere kant van de kamer kunnen lezen
Als er dan iets fout gaat ben je wel blind !KRL100 schreef:ze doen daar meteen beide ogen samen
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 17 keer
@Tim.Bracquez
Praat je over laseren of over kunstlens inplanten?
Hier voorlopig maandlenzen (of soms bril) met -2.5 en -2.75
Sinds ca. 10 jaar zijn de ogen stabiel, zal ze misschien ook ooit eens laten laseren.
Maandlenzen vallen mee, maar zonder zou nog een pak aangenamer zijn.
En op lange termijn verdien je die operatie ook terug, lenzen kosten me ca. 100€ per jaar.
Bedankt trouwens voor de ervaringen, is zeer leerzaam.
Praat je over laseren of over kunstlens inplanten?
Hier voorlopig maandlenzen (of soms bril) met -2.5 en -2.75
Sinds ca. 10 jaar zijn de ogen stabiel, zal ze misschien ook ooit eens laten laseren.
Maandlenzen vallen mee, maar zonder zou nog een pak aangenamer zijn.
En op lange termijn verdien je die operatie ook terug, lenzen kosten me ca. 100€ per jaar.
Bedankt trouwens voor de ervaringen, is zeer leerzaam.
Laatst gewijzigd door Clemens2 19 aug 2020, 18:39, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik heb 25 jaar lenzen gedragen. Jaar geleden zei de oogarts van ze een tijd uit te laten omdat ik ze teveel droeg en online een bril gekocht om af te wisselen. Sindsdien geen lenzen meer aangehad. Een bril stoort me enkel als ik het afwasmachien opendoe.
Mijn zicht is van -3,5 naar -4,5 , -5 gegaan op 25 jaar tijd, valt nog mee denk ik.
Mensen met -8 , -10 moeten echt niks zien want ik zie zelf al bijna niks zonder bril. Ik ga voorlopig wel niks laten doen aan mijn ogen ... ben een beetje een schijterd
Mijn zicht is van -3,5 naar -4,5 , -5 gegaan op 25 jaar tijd, valt nog mee denk ik.
Mensen met -8 , -10 moeten echt niks zien want ik zie zelf al bijna niks zonder bril. Ik ga voorlopig wel niks laten doen aan mijn ogen ... ben een beetje een schijterd
20 jaar geleden beide ogen laten laseren. Prijs 105000 Bef.
Ik raad het al zolang aan iedereen aan.
Het nadeel dat ik heb (zeer gevoelig aan fel licht met gevolg soms migraine aanval) weegt totaal niet op tegen de voordelen.
Het was voor mij echt een nieuwe wereld die open ging: eindelijk degelijk dieptezicht, in de winter eindelijk ergens kunnen binnenkomen zonder dat bril aandampt en in de zomer kunnen gaan zwemmen zonder na iedere zwembeurt een lens kwijt te zijn.
Ik raad het al zolang aan iedereen aan.
Het nadeel dat ik heb (zeer gevoelig aan fel licht met gevolg soms migraine aanval) weegt totaal niet op tegen de voordelen.
Het was voor mij echt een nieuwe wereld die open ging: eindelijk degelijk dieptezicht, in de winter eindelijk ergens kunnen binnenkomen zonder dat bril aandampt en in de zomer kunnen gaan zwemmen zonder na iedere zwembeurt een lens kwijt te zijn.
-
- Premium Member
Enkele reacties op posts die gepasseerd zijn:
Bij mij is énkel een lens bijgeplaatst. De originele lens zit er ook nog. Oogchirurg heeft me toen verzekerd dat de operatie in principe omkeerbaar is (kunstlens terug wegnemen en erna eventueel zelf vervangen door een andere is nog mogelijk).
Inzake verdoving: Bij mij was het enkel een plaatselijke verdoving (druppels of een gelleke, herinner me het niet meer). Wel wordt standaard een infuus gestoken om zeer snel kalmeermiddelen toe te kunnen dienen als het nodig zou zijn, maar dat bleek bij mij niet nodig.
Tijdens de operatie zie je eigenlijk veel van wat ze doen. Ik merkte bvb tijdens het openleggen van de lens dat het beeld opeens scherp werd.
Het geeft enorm veel stress vond ik. Tijdens de operatie monitoren ze je hartslag en ik herinner me dat de verpleegster na de operatie zei dat ik (stilzittend in de operatiestoel) toch los over de 160 slagen per minuut gegaan was. Zuiver door stress.
Bij mij is énkel een lens bijgeplaatst. De originele lens zit er ook nog. Oogchirurg heeft me toen verzekerd dat de operatie in principe omkeerbaar is (kunstlens terug wegnemen en erna eventueel zelf vervangen door een andere is nog mogelijk).
Inzake verdoving: Bij mij was het enkel een plaatselijke verdoving (druppels of een gelleke, herinner me het niet meer). Wel wordt standaard een infuus gestoken om zeer snel kalmeermiddelen toe te kunnen dienen als het nodig zou zijn, maar dat bleek bij mij niet nodig.
Tijdens de operatie zie je eigenlijk veel van wat ze doen. Ik merkte bvb tijdens het openleggen van de lens dat het beeld opeens scherp werd.
Het geeft enorm veel stress vond ik. Tijdens de operatie monitoren ze je hartslag en ik herinner me dat de verpleegster na de operatie zei dat ik (stilzittend in de operatiestoel) toch los over de 160 slagen per minuut gegaan was. Zuiver door stress.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Op -15 begin ik stilaan delen van de oogarts scherper te zien maar is het vak op de muur te klein om leesbaar te zijn maar zie al wel dat het begint op een vierkant te lijken Dacht dat je vroeger om niet in aanmerking te komen voor dienstplicht aan beide kanten <10 moest hebben (niet zeker over cijfer) maar ze hebben het toch maar afgelast toen ze mij af zagen komen. Zou waarschijnlijk ook niet echt als de lokale Grüber ingezet worden.yaris schreef: Mensen met -8 , -10 moeten echt niks zien want ik zie zelf al bijna niks zonder bril. Ik ga voorlopig wel niks laten doen aan mijn ogen ... ben een beetje een schijterd
Effe aanvullen omdat de rest blijkbaar vooral lensproblemen zijn. In mijn geval (toch de probleemkant) is het niet de lens maar gevolg van strabisme (om niet de term te gebruiken dat de normale brildragers genoeg gehoord zullen hebben). Hersenen merkten dat beeld van beide ogen niet overeen kwam (wondere wereld hoe die dat weten...) en -survival of the fittest- hebben gekozen om 1 goed beeld ipv twee verschillende te behouden (lui oog of politiek correcter amblyopie).
Komt ook heel veel voor (cijfers van 5% tot 40% bij autistische kinderen met oogproblemen) in verschillende (mindere) vormen en dikwijls komt het niet tot operatie. Om de andere kant proberen wakker te maken tijdens kleutertijd wel moeten de slechte kant gebruiken en kon blijkbaar wel overleven dus was vermoedelijk nog niet zo slecht (was wel natuurtalent om meer problemen te verbergen). De "uitlijning" is puur cosmetisch met bijknippen spieren rond oogbal maar helpt niks om terug beter te zien. Soms kan het nodig zijn om later terug te opereren, staan nu blijkbaar niet 100% correct maar onvoldoende om problemen te geven.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 24 keer
Microvezeldoek gebruikenUnicorn1 schreef: Bij mij is dat vrij snel vuil, ik moet dien bril heel vaak afkuisen en ook hier weer moede de juiste doek voor hebben want vele zijn slecht. Ik moet een doek gebruiken die je koopt bij een pulle om je tv en laptop mee af te kuisen haha, dat is nog het beste van allemaal.
en altijd met een vloeistof om krassen te vermijden, in de brillenwinkel hebben ze zo'n sprays
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
toch even vermelden ook dat zo'n ingrepen (kunstlens steken bv nav cataract) vaak ook de frequentie van het gebruik van bevochtende, smerende oogdruppels doet toenemen bij veel beeldschermgebruik. Ik gebruikte al druppels toen ik een multi-focale bril droeg. Na cataractoperatie heb ik enkel nog bril nodig voor beeldschermwerk en lezen, niet meer voor ver. Maar dus wel vaak druppelen/smeren.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro