Beste adblocker?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Wat me enorm stoort wanneer ik via chrome(wat ik wil blijven gebruiken) bv een stoel opzoek ik even later overal stoelen te zien krijg.
Vandaar zoek ik één of andere adblocker die dit oplost.
Mag eventueel betalend zijn zoals adguard voor €20 per jaar.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

µblock origin. :)

De reclame ga je echter gewoon niet meer zien, maar je zal nog steeds overal reclame zien opduiken waar je het niet verwacht. Zelfs Tinder houdt rekening met je zoekresultaten, of als je mobiel surft... Probeer maar eens adds te blocken op je android tv of smartphone...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

komen die dingen er niet door met cookie-trackers ?
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Pi-hole op netwerk en ublock origin & cookie autodelete op pc (wel met Firefox, weet niet of die laatste voor chrome bestaat)

ps: als je programma & zoekmachine van die gigant gebruikt lever je je sowieso over.
Laatst gewijzigd door Ernie op 16 aug 2020, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig & gezond 2022!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik gebruik AdBlock Plus, maar voor zo'n zaken helpt dat volgens mij niet veel.
Echt niet te doen hoe je bij het eender wat je effen gaat opzoeken om te kopen, de dagen/weken erna echt overal reclame ziet opduiken voor die voorwerpen of winkels waar je naar gesurft hebt. Het ergerlijkste is vooral als je ondertussen al lang je ding gekocht hebt en momenteel totaal geen interesse meer hebt in iets anders. Dus eigenlijk weten ze nog te weinig van me :angel: .
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

µBlock Origin + Privacy Badger + Nano defender

Je zou ook nog NoScript kunnen overwegen, maar dan werken best wel veel sites niet meer (correct) en om alles te beginnen whitelisten heeft ook weinig zin.

Op Android gebruik ik ook nog Firefox Focus voor sites die ik "eenmalig" wil bezoeken (zoals het lezen van een krantenartikel).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ik had daarnet al eens adguard op mijn smartphone gezet en wat ligstoelen gegoogled. Vroeger kreeg ik direct erna op de site van het laatste nieuws ligstoelen te zien maar dat was nu niet het geval.

Hoe krijg je trouwens adblock orig op Android?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Niet.

Of eerder, niet echt meer. Sinds 2 weken of zo is Firefox vernieuwd op Android met hun eigen engine en nu werken alle plugins niet meer. Er zijn wel een handjevol geselecteerde plugins toch nog beschikbaar, waaronder µBlock origin, dus da's op zich wél nog een optie.

Betere optie: gebruik Blokada. Je moet dit buiten de Play Store om installeren (bijvoorbeeld via de open source market F-Droid). Blokada gedraagt zich als een lokale VPN-server waarbij DNS-blocklists gebruikt worden om reclame te blokkeren. Niet enkel in browers, maar ook in games of andere plekken waar reclame geserveerd wordt. Het werkt niet 100% (dat doet geen enkele adblocker), maar ik kan niet meer zonder.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

+1 voor Blokada
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Op de pc heb ik net Ublock orig gezet.
Zal op de smartphone die blokada eens proberen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

meon schreef:Je zou ook nog NoScript kunnen overwegen, maar dan werken best wel veel sites niet meer (correct) en om alles te beginnen whitelisten heeft ook weinig zin.
Ik gebruik bij FF naast adblockplus en ghostery ook Noscript. In het begin is het wat zoeken maar na een tijdje heb je wel een deel "trusted" om regelmatig bezochte sites weer te geven. Bij andere sites waar ik maar eenmalig op kom gebruik ik meestal "temporary trusted" en dan nog niet eens voor alle scripts. Vele sites o.a. google analytics blijven gewoon altijd untrusted.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

En Microsoft Defender Browser Protection mag ook gewoon blijven aanstaan ?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik kende het niet eens (weer iets bijgeleerd, waarvoor dank), maar het primaire doel van die Defender Browser Protection is iets anders dan reclame te blokkeren, dus lijkt me oké. Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van die plugin, Google Chrome doet dit volgens mij zélf ook al.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Nog eens een extra beschermingslaag erbij zeker. Alhoewel, is het allemaal nodig, heeft het nog wel zin ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

op PC gebruik ik noscript en ublock origin. Op smartphone gebruik ik enkel blokada. Ik denk erover om ooit eens adguard te installeren op één van mijn pi's maar dat zal wat tijd vergen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Gebruiken jullie standaard Blokada of Blokada Plus ?
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

Op Android phone gebruik ik Microsoft Edge met ingebouwde Adblock Plus.

Op PC met Firefox ublock Origin + https://github.com/reek/anti-adblock-ki ... ller--reek
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Gewone blokada. Blokada plus is een externe VPN-dienst en daar ben je volgens mij niet naar op zoek :).

Clemens2's anti-anti-adblock-tool lijkt me zelfde doel te hebben als waarom ik Nano Defender gebruik.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb op firefox even ublock moeten temmen want die was zelfs mediamarkt aan het blokkeren :lol:

Ik gebruik naast adblock en ublock nog ghostery.
G.vector
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:58

Een adblocker kan helpen, maar bestrijdt eigenlijk enkel de symptomen. Best is de zaken zoveel mogelijk bij de bron aanpakken: je kan de privacy settings in je browser en je accounts (bvb google) wat verstrengen zodat ze je data niet zo makkelijk kunnen verkopen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Niet mee eens: deze blockers zoals Privacy Badger en Ghostery blokkeren ook tracking cookies/tracking pixels, welke u effectief verhindert gevolgd te worden op 3rd party sites.
Je privacy settings kunnen dan wel zo streng/open staan als ze kunnen zijn, dat alleen verhindert niet dat je gevolgd wordt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Op smartphone gebruik ik Brave Browser. Ik kan alle content op bv HLN en dergelijke sites lezen zonder één reclame boodschap.

Een aanrader.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Brave browser en de organisatie er achter vertrouw ik toch niet meer sinds ze betrapt zijn op URL-manipulatie:
https://www.theverge.com/2020/6/8/21283 ... eo-apology
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik maak gebruik van een adguard home voor de mobiele toestellen en op pc nog eens ublock origin.
Als je ziet hoeveel requests AGH blokkeert val je achterover.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Iemand ervaring met Pi-hole? Dan is direct elk device op m'n netwerk gevrijwaard van die ads

Gebruik zelf AdBlock, maar veel sites vragen tegenwoordig om hen te whitelisten vooraleer je verder kan lezen :x
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb pi-hole 2 keer geprobeerd en nooit deftig werkende gekregen, vandaar dat ik naar adguard home over ben gegaan.

Dat werkt ook op je hele netwerk. Alleen... je kan dat niet met de standaard telenet modem, want daar kan je zelf je dns niet op aanpassen.
Om perfect te werken zou ik dus een router moeten aankomen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Hebben jullie bij Blokada DNS aanstaan en welke?
Zie dat je daar zelfs adguard kan selecteren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

spacekiek schreef:Iemand ervaring met Pi-hole? Dan is direct elk device op m'n netwerk gevrijwaard van die ads

Gebruik zelf AdBlock, maar veel sites vragen tegenwoordig om hen te whitelisten vooraleer je verder kan lezen :x
Werkt hier al een hele tijd (2Y ofzo) prima.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

uBlock Origin, eventueel Privacy Badger (maar die gaat lokaal bijhouden langs welke domeinen jij allemaal hebt gesurft, dus eventueel een mogelijke privacy-lek)

GEEN brave browser -> louche
GEEN ghostery -> ook louche
GEEN AdBlock Plus -> doet aan afpersing bij reclamebedrijven en toont jou dus uiteindelijk nog steeds reclame

NoScript of uMatrix gebruik ik niet, wegens te veel werk om surfen comfortabel te maken.

Nog enkele andere interessante add-ons (voor Firefox):
- Cookie Auto Delete -> verwijdert cookies en localstorage meteen na sluiten van tabs (of na een vertraging)
- Decentraleyes -> probeert tracking via CDN-requests voor bv jQuery of eender welke JS lib te fnuiken
- HTTPS Everywhere -> indien je probeert te verbinden via HTTP zonder S, gaat de add-on kijken of diezelfde URL via HTTPS benaderbaar is en je automatisch en onzichtbaar redirecten, zodat je altijd gebruik maakt van de veiligheid van een versleutelde verbinding tussen jouw browser en de website
- Link Cleaner -> UTM parameters uit de URL filteren, want dat is een vorm van tracking
- Redirect AMP to HTML -> voorkomt dat Google jouw doen en laten kan tracken als jij een AMP-link wilt openen
- Smart Referer -> HTTP werkt met een referer ("URL van waar je komt") als je een link aanklikt, dit gaat die blanco maken
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”