externe HD verkopen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik wil mijn externe harde schijf verkopen..
hoe maak ik ze helemaal leeg?
formatteren?
is dan alles weg?
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

Ik gebruikte vroeger vaak DBAN: https://dban.org/
Hiermee kan je de pc opstarten en dan de drive wissen. Ik raad aan om alle andere harde schijven los te koppelen om te vermijden dat je de verkeerde wist
Is het een SSD die er in zit? Want daarvoor werkt het niet
Als je het niet zeker weet, kunnen we via merk en model het opzoeken
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als die externe HDD hardwarematige versleuteling toelaat (en dit actief was) de sleutel overschrijven. Alle data staat er nog op, maar niets is nog leesbaar.
Computer(k)nul
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Je kan ook het populaire en gratis ccleaner gebruiken. Bij tools « drive wiper » aantikken. afhankelijk wat je wil kan je een simple overwrite of wat meer complexe overwrite doen. T’is uiteraard wel een tijdrovend jobke.
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

Eraser is ook een bruikbare software

https://eraser.heidi.ie/
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je wil vermijden dat er nog iets van data gerecupereerd kan worden, dan is simpel formatteren niet genoeg. Je moet de schijf "zero fillen" (elke bit expliciet op 0 zetten) met tooltjes zoals hierboven gemeld, en ik geloof dat de meest paranoide mensen vroeger aanraadden om dat minstens 7 keer te doen maar dat zal wel serieuze overkill zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cptKangaroo schreef:Als je wil vermijden dat er nog iets van data gerecupereerd kan worden, dan is simpel formatteren niet genoeg. Je moet de schijf "zero fillen" (elke bit expliciet op 0 zetten) met tooltjes zoals hierboven gemeld
Maar volgens mij doet een Full Format (dus geen quick) ook net dat. Gezien hoe lang een Full Format duurt, ben ik vrij zeker dat hij de schijf vult met nullen.
Maar zelf ben ik ook een beetje paranoid en gebruik ik ook Eraser met 7 passes :). Als het genoeg is voor Bruce Schneier, is het voor mij zeker ook genoeg :).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ah ja, na e googelken denk ik dat Ik het wat te simpel voorgesteld zal hebben :oops: , en dat er bepaalde patronen gebruikt worden om vorige data te verbergen ipv gewoon alles op nul te zetten (wat mogelijk nog te recoveren is).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Tomby schreef:Gezien hoe lang een Full Format duurt, ben ik vrij zeker dat hij de schijf vult met nullen.
Klopt niet.
Na full format kan men originele data nog (deels) recupereren.
Unfortunately, like the quick format the files still exist and the volume could be re-built to gain access to any of the files on the drive again.
Met HDDs kan men wel iedere blok gaan overschrijven met nullen (of een andere arbitraire waarde) om recuperatie onmogelijk te maken.
Met SSDs kan men niet eenduidig iedere blok gaan overschrijven met nullen (of een andere arbitraire waarde) om recuperatie geheel onmogelijk te maken (over-provisioning). Wel zal het overgrote deel overschreven worden natuurlijk.

Een mooie tool om dit te checken (visueel) is HxD (freeware).
Dan kan men de inhoud van iedere blok van de HDD/SDD netjes bekijken en/of aanpassen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik gebruik nog altijd Mini Partition Tool Free daarvoor.
Zowel wissen met 0,1, combi of een aantal andere technieken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Niet alleen ben je nooit zeker bij een SSD gezien de controller random cellen gaat allocaten om wear & tear te proberen spreaden,
best doe je het niet te vaak die "overwrite with random data" op je SSD omdat je daarmee je health vrij hard vernaggelt.

Het is misschien niet het snelste maar en "secure erase" wat in de firmware van bijna elke moderne disk zit is genoeg voor de meeste gevallen.
Tenzij het staats of bedrijfsgeheimen zijn, maar die disks worden niet verkocht maar gewoon geshred.

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”