Verder een paar schattingen gedaan op basis van mijn asumptie hierboven.
Lineair capaciteitstarief van € 10 per KW (bij nader inzien komt de € 10 die ik hierboven berekend heb wel héél schoon uit)
-> 1e simulatie mijn geval, grootverbruiker met 5KW/ac solar - jaarlijks 4000 KWh. Geen gas, alles elektrisch, warmtepompen waar mogelijk (boiler, ruimtes), waterput, Spa
Daarnaast nog een hoop afgenomen in 2019: Dag 2900 KWh, Nacht 4000 KWh, Enkel nacht 5000 KWh.
Dat kostte mij toen € 2940. Waarvan € 450 prosumententarief en waarvan € 1206 distributie heffingen. Dat maakt dat de overige energie 10,8 cent kostte (heffingen + hoogspanning +energie zelf)
Ik schat 80% van mijn solar energie momenteel zelf te verbruiken. Men zit hier namelijk veel thuis en heb veel constante verbruikers (server/vijver/baseload) + zonneboilerpomp die mooi de zon volgt om één of andere reden
Voor veel mensen zal die 80% echter moeilijk haalbaar zijn...
In het nieuw systeem, zonder prosumententarief en zonder enkel nacht en piek van 10KW normaal (50%), piek 12KW in de herfst (25%) en 14KW piek in de winter (25%) kom ik op de volgende situatie:
- Inkoop: Dag 4471 KWh, Nacht 8228 KWh
Alle kosten zonder distributie: € 1327 -> Meer door verlies terugdraaiende teller (meer aankoop)
Distributiekosten = 10 * 10 * 6 + 12 * 10 * 3 + 14 * 10 * 3 = € 1380
Totaal kom ik dan op € 2707, hiermee zou ik beter af zijn enkel en alleen omdat het verlies van dat prosumententarief zo positief uitpakt en ik grootverbruiker ben en al een dikke factuur had.
-> 2e simulatie, ik weer maar met een zelfbouw "accordeon batterij" van 24 KWh met 7 KWac piek (kost €4,5 K).
Mijn piek verbruik is dagelijks max 65 KWh (winter met goede koude & lekker koken & andere tierlantijntjes), perfect uitgesmeerd is dat 2,7 KW continue. Laten we mikken op een betaalbare piek van 3,5 KW uit het net kwartiervermogen. Ook doen we wat aanpassingen. Optionele Boilerweerstand van 6KW gaat eruit en wordt vervangen door 3KW (helaas is dat ding af en toe nodig bij extreme koude, Legionella of als het écht snel warm moet zijn, bye bye comfort). Ook doen we nog wat extra slim management -> waterpomp uit bij hoog verbruik, idem voor verwarming jacuzzi en (keuken)boiler. Daarmee schat ik mijn huidige pieken te kunnen
shaven met 3 KW. De batterij mag de overige pieken opvangen, in noodgevallen tot 7 KW invoeding.
Met de batterij is het eigen verbruik de zonnepanelen wel toegenomen tot 95% (5 laatste procent niet haalbaar tenzij grotere batterij)
- Inkoop: Dag 4128 KWh, Nacht 8091 KWh + Dag 200 KWh + Nacht 500 KWh verlies batterijsysteem (laden/ontladen)
Alle kosten zonder distributie: € 1344.95 -> Meer door verlies terugdraaiende teller (meer aankoop) + verliezen van batterij ondanks beter benutting solar!
Distributiekosten = 3.5 * 10 * 12 = € 420
Totaal kom ik dan op € 1764.95 -> dus ik kan mogelijks een €1K besparen door meer te verbruiken
Wellicht is met bovenstaande setup 2,5 KW te halen tijdens de tussenseizoenen als er geen HVAC verbruik is
-> 3e simulatie, goede kennis van me 10 KW/ac solar - jaarlijks 10 000 KWh. Beetje gas, elektrische keuken, weinig thuis.
Amper iets afgenomen in 2019 en enkel een factuur voor de vaste lasten. Laten we zeggen extra dag 100 KWh + Nacht 500 KWh. Totaal € 975
Dit is een voorbeeld van de klassieke installatie van het vorige decennium, "we leggen wat we verbruiken")
Ongeveer 40% eigen verbruik.
In het nieuw systeem, zonder prosumententarief en zonder enkel nacht en piek van 8KW normaal (50%), piek 10KW in de herfst (25%) en 14KW piek in de winter (25%) kom ik op de volgende situatie:
- Inkoop: Dag 4386 KWh, Nacht 2214 KWh (!)
Alle kosten zonder distributie: € 739 -> VEEL Meer door verlies terugdraaiende teller (meer aankoop)
Distributiekosten = 8 * 10 * 6 + 10 * 10 * 3 + 14 * 10 * 3 = € 1200
Totaal komt hij dan op € 1939 per jaar. Dat is een hallucinant verschil t.o.v. huidig ondanks het verlies van het prosumententarief.