SONOS Amp voor surround setup

Plaats reactie
diepvries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik gebruik momenteel een Bose Home Speaker 500 als audio systeem maar door opzoekwerk te doen naar een surround systeem overweeg ik de overstap naar SONOS.

Even een situatieschets over de zones die ik wens te gebruiken:

ZONE 1 : buiten, hier komen 2 inbouw boxen ingebouwd in de oversteek van het tuinhuis. Beide boxen hebben een audio kabel lopen naar het huis en komen uit aan de televisie. Het zijn passieve speakers dus ik denk dat ik hier dus al een SONOS Amp voor nodig heb?

ZONE 2: boven verdieping, hier heb ik ook audio kabels naartoe lopen maar lijkt mij nogal een dure optie als ik hier ook met de SONOS Amp ga werken dus ik plaats waarschijnlijk gewoon een SONOS 1 waar ik dat nodig vind en kan er altijd bij plaatsen.

ZONE 3: woonkamer, hier had k 4 audio kabels laten trekken in het plafond. Het plan was toen nog om een BOSE surround te plaatsen met dus 4 speakers in het plafond. Met Sonos gaat dit dus niet echt door maar het liefste gebruik ik toch de speakers van BOSE omdat ik die gewoon mooi vind en de SONOS 1 gewoon lomp is om tegen de muur te vijzen (bovendien heb ik geen stroom daar). Bijkomend zou ik dan ook nog geen voor de soundsbar en de klankkast naast de TV. Kan ik de surround hier opzetten met een SONOS Amp voor de 4 boxen in het plafond en zullen die dan samenwerken met de soundbar? Is dit overkill?

Alvast bedankt om jullie tips en ervaringen hierin te willen delen :bdaysmile:
:???: Orange LOVE 100Mbps
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Die sonos is geen surround systeem, dus die 4 boxen in je plafond zullen allemaal hetzelfde kanaal hebben.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Kijk ook eens naar Bluesound.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

diepvries schreef:ZONE 1 : buiten, hier komen 2 inbouw boxen ingebouwd in de oversteek van het tuinhuis. Beide boxen hebben een audio kabel lopen naar het huis en komen uit aan de televisie. Het zijn passieve speakers dus ik denk dat ik hier dus al een SONOS Amp voor nodig heb?
Een amp is duur vind ik persoonlijk voor gewoon twee boxen buiten. Kan je deze ook niet vervangen door gewoon twee One's ?
diepvries
Plus Member
Plus Member

De boxen buiten zitten netjes in het plafond en ik ben geen fan van de draagbare apparaten.

Ik zocht deze morgen ook eens een aantal zaken op met Bose, is dat geen beter alternatief voor mij dan?
Dan plaats ik een Bose Lifestyle systeem in de woonkamer en verbind ik de speakers buiten met dit systeem.

Pff ik ben volledig in de war :) ik ga eens een afspraak moeten maken met een verdeler denk ik.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Wat zijn je wensen ? wil je dit bijvoorbeeld ook integreren in een domotica systeem ?

Ik heb een sonos amp voor de (ingebouwde) boxen in het plafond, en ook een Sonos Play 5 in de keuken. Super tevreden van, maar het dient niet voor surround. Je kan wel een surround setup doen met meerdere speakers, maar dat gaat wel duur worden. Aangezien je toch al overal kabels hebt, waarom geen aparte versterker ?
diepvries
Plus Member
Plus Member

devastator schreef:Wat zijn je wensen ? wil je dit bijvoorbeeld ook integreren in een domotica systeem ?

Ik heb een sonos amp voor de (ingebouwde) boxen in het plafond, en ook een Sonos Play 5 in de keuken. Super tevreden van, maar het dient niet voor surround. Je kan wel een surround setup doen met meerdere speakers, maar dat gaat wel duur worden. Aangezien je toch al overal kabels hebt, waarom geen aparte versterker ?
Wat ik wil bereiken is een multiroom systeem met 3 zones, buiten + woonkamer + boven

Voor buiten wil ik mijn bestaande speakers gaan gebruiken, voor in de woonkamer wil ik een surround systeem (liefst met bedrade boxen) en voor boven wil ik ofwel werken met 1 ingewerkte box in de badkamer ofwel met een verplaatsbare box (op batterijen).

Met alles wat ik hier lees en opzoek denk ik dat Sonos dit niet zal kunnen bereiken voor mij, daarom denk ik terug aan Bose.

Speakers buiten verbinden met een Bose SoundTouch SA-5 amplifier (kostprijs +/- 500 euro)
https://www.bose.nl/nl_nl/products/spea ... k_eu_gb_ie

Surround systeem woonkamer een Bose Lifestyle systeem (versie nog nader te bepalen) (kostprijs tussen 2500 en 4000 euro)

Boven zet ik dan de Bose Home Speaker 500, werkt niet op batterijen maar kan ik wel eenvoudig verplaatsen naar waar ik die ga gebruiken.

Wat denken jullie?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ook Denon heeft flexibele multi-room mogelijkheden. Ik heb onlangs een Home 350 gekocht en ben onder de indruk van de klank en mogelijkheden.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Wat jij wilt is een multiroom audio systeem, is wat anders dan surround.

Hier wordt al lang alleen digitaal geluisterd; toen de fysieke cd collectie >400 werd had ik er genoeg van om te moeten zoeken, dj te spelen (hier staat muziek héél veel op), systemen te bedenken om te sorteren, de 'rommel' van al die doosjes en de ruimte die dat innam + de vooruitzichten in de groei.
Dus collectie gedigitaliseerd en werd er op een (windows) mediacenter systeem geluisterd dat tegelijk diende om ook tv op te nemen en kijken.

Sinds een aantal jaren is de overstap gemaakt naar Raspberry Pi's met piCorePlayer en intussen draaien hier 5 RPi's, een paar met een Hifiberry amp (verschillende modellen) en de andere met actieve speakers.
Het is een mix van 'alle' modellen, zelfs een ZeroW die een BT speaker bedient.
Een aantal is bedraad op het netwerk aangesloten en de andere via Wifi.

Picoreplayer is gebouwd op/rond een mini Linux en draait in read-only waardoor de kans op een corrupte SD kaart tot een minimum wordt herleid.
Zelfs de nieuwste versie draait op de ZeroW, updates zijn er frequent en de community is heel actief.
Dit alles maakt gebruikt van Logitech Media Server, dus je hebt 'een server' nodig maar die is sowieso nodig voor de digitale bestanden beschikbaar te maken op het netwerk.

Er zijn oplossingen om dit op een NAS te draaien of evt ook op RPi (deze optie zit ook in de distro, enkel nog voldoende opslag en je bent klaar)
Je kan die RPi's dan niet tegelijk voor iets anders inzetten, dus dat worden dedicated muziekspelers.

Hier worden ze gebruikt om vooral muziek uit eigen collectie te draaien maar uiteraard kan je ook de vele online streams beluisteren (werkt ook goed).
Spotify free werkt niet, je moet een betalend account hebben - weet niet of dat nog steeds zo is maar wegens weinig interesse niet meer onderzocht.

De voordelen in deze setting:
- klein
- geen proprietary hard- en/of software en ook niet het probleem dat je apparaat op een bepaald niet meer wordt ondersteund/ge-update
- bedienbaar met app, browser, ...
- speelt goed synchroon maar elk systeem kan ook iets anders spelen
- indien je reeds speakers hebt, bruikbaar
- hier de integratie in de domotica: als de telefoon rinkelt of wordt gebruikt om te bellen kan je de spelers sturen
- dient als wekkerradio
- verschillende mogelijkheden voor non-stop muziek ('DJ functie')

Het heeft een bepaalde DIY factor, dus dat moet je willen (hier geen probleem), je kan gradueel uitbreiden.
Anderzijds zou het kunnen dat de kwaliteit voor audiofielen niet volstaat, ik ben alleszins zeer tevreden, prijs/mogelijkheden/'compactheid' in acht genomen.

Misschien dat dit kan inspireren (of niet)
Gelukkig & gezond 2022!
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ernie schreef:Wat jij wilt is een multiroom audio systeem, is wat anders dan surround.
Hij wil beide: multi room: living/boven/terras en surround in de woonkamer.
Je hebt ook 'Works with Sonos' receivers. Dan heb je EN surround EN multiroom.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Koop dan een receiver van bijvoorbeeld Denon of een ander merk, bij Denon zijn er ook met 3 zones.
diepvries
Plus Member
Plus Member

johan.devos schreef:Ook Denon heeft flexibele multi-room mogelijkheden. Ik heb onlangs een Home 350 gekocht en ben onder de indruk van de klank en mogelijkheden.
ziet er inderdaad wel indrukwekkend uit moet ik zeggen, heb je deze online gekocht of ken je een winkel waar ze deze ook demonstreren?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ikzelf heb een soortgelijke setup: enkele zones (zowel apart als samen te zetten) en surround in the living.

Zelf ben ik indertijd qua surround voor de Sonos Connect gegaan i.c.m. een goede Denon receiver. Sonos zelf doet niet aan (echte) surround, dat laat ik over aan de MiBox.

Ook voor in de tuin en keuken eenzelfde concept: Sonos Connect en aparte versterker (zij het zeer kleine: https://amzn.to/3ggV3xX ). Zo'n Connect:Amp vond ik sowieso veel te duur (de Connect's eigenlijk ook hoor, maar tweedehands viel het mee) en hou die dingen graag ook gescheiden, makkelijker wanneer er iets stuk gaat.
ooh. shiny.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

diepvries schreef: ziet er inderdaad wel indrukwekkend uit moet ik zeggen, heb je deze online gekocht of ken je een winkel waar ze deze ook demonstreren?
Ik heb deze bij Amazon.de gekocht.
Ik zie dat je van WVL bent, je mag altijd eens komen luisteren als je in de buurt bent van Kortrijk.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

De standaard stereo keten gaan we hier opruimen.
En ook voor iets als multi room gaan.
Zouden dan op 3 plaatsen moeten dienen.
Overdekt terras, onder en boven.
Zijn er nieuwigheden op dit vlak?
Zeker Google Assistance zou ondersteund moeten worden.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Denon Heos.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Harman Kardon Citation reeks is betaalbaar, zeer goed en ondersteund Google Assistant (o.a.)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:Koop dan een receiver van bijvoorbeeld Denon of een ander merk, bij Denon zijn er ook met 3 zones.
Echt flexibel is dat meestal niet als je in iedere zone andere muziek/volume wil afspelen.

Hier staat volgende setup;

- Sonos One in de keuken
- Sonos One in de badkamer
- Sonos One op het bureau
- Sonos Connect met versterker in de woonkamer

De versterker in de woonkamer is een surroundversterker maar eigenlijk gebruik ik dat nog maar zeer zelden.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Waarom is dat niet flexibel ? Als je kabels liggen kan je een receiver gebruiken met het aantal zones dat je wil ofwel kan je opteren voor hun Heos producten die ook kunnen samenwerken met hun receivers of volledig apart.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:Waarom is dat niet flexibel ? Als je kabels liggen kan je een receiver gebruiken met het aantal zones dat je wil ofwel kan je opteren voor hun Heos producten die ook kunnen samenwerken met hun receivers of volledig apart.
Kan je met dergelijke setup...

- Gebruiker A in kamer 1 streaming radio laten beluisteren
- Gebruiker B in kamer 2 z'n eigen muziek collectie van de NAS laten beluisteren
- Gebruiker C in kamer 3 Spotify laten beluisteren

Alle drie kunnen ze dit individueel bedienen (keuze veranderen, volume regelen, pauze, ...) via hun smartphone ?

Edit: Ik zie dat dit kan... maar er staat ook een prijs tegenover.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”