Hele winkelkar betalen met maaltijdcheques niet langer mogelijk

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Behalve voeding ook andere producten in de supermarkt betalen met maaltijdcheques wordt onmogelijk. Volgens de wet mogen er alleen voedingsproducten mee betaald worden, maar veel supermarkten gingen daar losjes mee om. Door automatisering wordt dat voortaan echter onmogelijk.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200813_94537158
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Eerst was het enkel voeding, bij Delhaize. Dan alles. Nu weer enkel voeding. #zucht
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ach ja...
Dan zal de kaart misschien niet leeg zijn na 1 week, maar pas na 2 weken.
Couldn't care less.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Geen problemen mee, carrefour en lidl zijn al lang zo. Enkel wanneer ge een extra zak nodig hebt, is dat ambetant. Dan moogt ge die 10 cent nog eens betalen met een ander betaalmiddel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik was zelfs stomverbaasd te lezen dat nog grote ketens als Delhaize of Colruyt zich hier niet aan hielden. Lijkt me zelfs gewoon oneerlijke concurrentie. Maar zoals cadsite zegt, is het dan gewoon op 2 of 3 winkelbuurten dat je kaart leeg is...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Das al altijd zo geweest, alleen waren de warenhuizen niet altijd even rechtlijnig. Hier in de buurt is een winkel waarbij je bij een bak bier het leeggoed apart zonder maaltijdcheques moet betalen, maar zonder probleem vuilzakken en tandpasta toelaat. :bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gewoon absurd... dat politiekers zich met deze toestanden bezig houden.

Alsof een consument geen 100 a 150 euro per maand uitgeeft aan voeding :bang:

Die ondingen en de ganse kunstmatige industrie erachter had men al lang moeten vervangen door "Rubriek X (onbelast) - y euro" op je loonfinche.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Het is niet de politiek, maar wel de chequelobby (VIA) die er nu op staat om dit af te dwingen. Uiteindelijk zal het toch de consument zijn die opdraait voor de kosten van de aanpassingen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Didymus schreef:Het is niet de politiek, maar wel de chequelobby (VIA) die er nu op staat om dit af te dwingen.
Welke baat hebben zij daar bij ? Frustratie opwekken bij MC gebruikers ?
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Zich indekken en de toekomst van hun businessmodel verzekeren?
De gebruikers van de cheques zijn bovendien niet hun klanten. Kijk maar naar hoe Sodexo het personeel van FNG heeft behandeld.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het blijft me trouwens verbazen dat bedrijven op zich niet aandringen om van deze ellende verlost te worden.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Didymus schreef:Kijk maar naar hoe Sodexo het personeel van FNG heeft behandeld.
't Was wel niet betaald hee! Moet Sodexo opdraaien voor een stel fraudeurs?

Ik vind het OK dat je er alleen voeding mee kunt betalen, maar het is en blijft een belachelijk concept. In feite zou je nog veel meer dingen kunnen uitsluiten om tenslotte uit te komen bij "alleen horeca" en als je echt consequent bent: "alleen re".
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ja, Sodexo had daar (initieel) voor moeten opdraaien en achteraan aansluiten bij de schuldeisers in het faillisement. Dat noemen ze ondernemersrisico.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Wat Sodexo doet, zou ik eerder "bedrijfsbeheer" noemen. Niet dat ik veel sympathie voor ze heb. Maar blijven betalen en vervolgens "achteraan aansluiten" bij een bedrijf dat met zowat 750 miljoen schulden zit zonder dat er veel tegenover staat, is je eigen geld weggooien.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Loon (want dat zijn maaltijdcheques) mag niet vervreemd worden. Andere schuldeisers hadden de optie niet om hun onbetaalde goederen of diensten zelf terug te halen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Albert Peetermans schreef:Wat Sodexo doet, zou ik eerder "bedrijfsbeheer" noemen. Niet dat ik veel sympathie voor ze heb. Maar blijven betalen en vervolgens "achteraan aansluiten" bij een bedrijf dat met zowat 750 miljoen schulden zit zonder dat er veel tegenover staat, is je eigen geld weggooien.
Wat Sodexo deed is illegaal en hopelijk volgen er nog consequenties.

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/s ... 43886.html

De vraag rijst of de actie van Sodexo legaal is. 'Uitbetaalde maaltijdcheques zijn een verworven recht', zegt Kathelijne Verboomen, de directeur van het kenniscentrum van Acerta, een bedrijf dat personeelsdiensten ondersteunt. 'De personeelsleden kregen de cheques omdat ze een arbeidsprestatie hebben geleverd. Als Sodexo ze zonder meer terugneemt, dan is dat erg vreemd. En eigenlijk zelfs diefstal. Het kan zijn dat Sodexo schuldeiser is van FNG, maar dan moet het de normale procedure volgen om zijn geldtegoed te recupereren.'
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Nooit begrepen hoe deze kunstmatige constructie is ontstaan.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

De meeste winkel passen dit al lang toe behalve Makro daar keken ze niet.

Als je uiteindelijk geld moet besteden.aan een advocaat om.aan je tegoed te geraken omdat hun itsystemen niet naar behoren werken...heeft me 400€ aan maaltijd cheques gekost wegens vervallen en 200 advocaat om na 14 maand eindelijk aan mijn "geld" te kunnen. Wel van 2014 geleden.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Didymus schreef:Ja, Sodexo had daar (initieel) voor moeten opdraaien en achteraan aansluiten bij de schuldeisers in het faillisement. Dat noemen ze ondernemersrisico.
+1

Dit had nooit kunnen gebeuren met papieren maaltijdcheques, btw.
En dit is idd pure diefstal.
Ik mag dus hopen dat er een miljoenenboete volgt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

bollegijs schreef:Nooit begrepen hoe deze kunstmatige constructie is ontstaan.
DarkV schreef:Het blijft me trouwens verbazen dat bedrijven op zich niet aandringen om van deze ellende verlost te worden.
In een oneindige zoektocht naar belastingontwijking en winstoptimalisatie zijn partners snel gevonden. In dit geval werd de wetgeving welwillig geschreven op het lijf van de in oorsprong Franse chequebedrijven. Werkgevers en werknemers kregen een onbelaste uitweg voor extra’s.
Het zijn deze achterpoortjes die ervoor zorgen dat de gemiddelde belastingvoet in België zo hoog blijft (voor wie belastingen betaalt uiteraard). En in Parijs nemen ze hun percentage uiteraard.
ben.w
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 dec 2015, 18:17

Ik krijg die MC niet op. Die kaart wordt nergens in kleinhandels van voedingsmiddelen aanvaard.
Strakjes dus verplicht moeten gaan inkopen doen in de grote ketens , want die MC cheques zijn uiteindelijk gewoon euro's die ik niet wil laten vervallen.
RIP de laatste kleinhandels.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Er zitten inderdaad ook wel kosten aan vast, maar die kosten zijn er evenzeer voor bancontact, creditcards... mss je handelaar eens aanspreken? Ik heb dit hier lokaal al eens gedaan, en uiteindelijk hebben ze nu wel MC.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

DarkV schreef:
Didymus schreef:Het is niet de politiek, maar wel de chequelobby (VIA) die er nu op staat om dit af te dwingen.
Welke baat hebben zij daar bij ? Frustratie opwekken bij MC gebruikers ?
Meer vervallen checques -> extra inkomsten
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”