(Play) Zeven: nieuwe lineaire zenders

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Was verbaast te lezen in De Standaard vandaag;
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200807_92455386
Play Zeven. Zo heet het gloednieuwe kanaal waarop u in 2021 kunt afstemmen. Dat vernam Het Nieuwsblad uit goede bron. Het opzet: een algemene tv-zender die de huidige Vier, Vijf en Zes aanvult. Moederbedrijf SBS, dat in handen is van Telenet, grijpt dat moment aan om ook zijn andere zenders onder te brengen bij die Play-familie.
De bestaande zenders krijgen de prefix 'Play' ervoor en er komt vanaf 2021 (vermoedelijk) een zender Play Zeven bij.

En in dat artikel staat ook dat er een CAZ2 komt (of is) en een VTM2 er ook komt. Onduidelijk of Q2 blijft bestaan.

Ze doen maar natuurlijk maar dit verbaast mij dat ze nu nog in 2020, in de nadagen van de lineaire televisie , nog nieuwe algemene zenders gaan oprichten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hun oorlogskas is goed gespekt daarvoor :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

CAZ2 kan je nu al via VTMGO bekijken...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Zit ook al op Orange TV.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

CAZ2 is inderdaad niets nieuw (ook al lange tijd bij Proximus te zien), dat van de naamwijziging en een zender 7 erbij natuurlijk wel. Benieuwd wat voor zender het zal worden.
https://www.proximus.be/pickx/nl/202107 ... op-2-maart

Van VTM2 (werktitel) is er in Januari ook al een artikel verschenen: https://www.hln.be/showbizz/tv/vtm-lanc ... ~a5cfe8c8/
"moet een grote zender worden en zal een mix van wat meer gedurfde Vlaamse en internationale programma’s uitzenden."
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Nog meer rommel?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een lineair kanaal betekent vier uur en 48 minuten reclame per dag. Het zal dus wel winstgevend zijn als alle Vlamingen die kabeltelevisie hebben eens toevallig op op nummertje 7 drukken. Zeker als de backcatalog van Woestijnvis in een loopje op die zender wordt gestoken.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Er wordt nog onderzocht wat er nog moet uitgezonden worden op die fameuze Play 7, ze willen een zender lanceren of liever forceren en ze weten nog niet wat ze gaan uitzenden dus die zender zal gewoon een bladvulling zijn. :bang:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/07/play-seven/
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Bestaat tegenwoordig het 'must carry' statuut van televisiezenders eigenlijk nog? Iets zoals AntenneTV van TVV heeft niet de capaciteit om die zenders erbij te nemen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Voor zover ik mij herinner geldt bij commerciële zenders, dat ze alleen een volwaardig must-carry statuut kunnen krijgen als ze een eigen nieuwsdienst met journaal hebben.
In de praktijk is dat dus enkel VTM. Maar ik weet of men daar nog actief mee bezig is, aangezien dat eerder een relikwie is uit de analoge tijd, toen men slechts enkele tientallen zenders kon aanbieden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Aja, dat is waar... VT4 heeft ooit een soort van TV-journaal gehad om 'must carry' te kunnen afdwingen.

Doet mij denken aan die reclamefolders van winkels met algemene artikels in . Was een truc om geen belasting op reclamedrukwerk te moeten betalen. Dat heb ik al lang niet meer gezien. Misschien is dat achterpoortje gesloten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Must-carry bestaat alleen nog voor de grootste tv-aanbieder, Telenet wat betreft VRT, RTBF, BRF, NPO en de regionale zender.

Daarnaast moet 90% van het publiek naar evenementen zoals Olympische Spelen en Ronde van Frankrijk kunnen kijken met een basispakket tv.
Mijn inziens wordt dat evenementenbesluit flagrant geschonden door Proximus die weigert om een basispakket tv aan te bieden. (apart zonder internet)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

raf1 schreef:Must-carry bestaat alleen nog voor de grootste tv-aanbieder, Telenet wat betreft VRT, RTBF, BRF, NPO en de regionale zender.

Daarnaast moet 90% van het publiek naar evenementen zoals Olympische Spelen en Ronde van Frankrijk kunnen kijken met een basispakket tv.
Mijn inziens wordt dat evenementenbesluit flagrant geschonden door Proximus die weigert om een basispakket tv aan te bieden. (apart zonder internet)
Er heeft lange tijd een aanbod TV only bestaan bij Proximus, maar dat zat in elk geval goed verstopt tussen alle formules.
De prijs was op een fractie na identiek met die van TV+internet, gewoon iets om te kunnen zeggen dat ze het aanboden, dus.
Ik weet niet of het nu nog bestaat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

WalterB1 schreef:Aja, dat is waar... VT4 heeft ooit een soort van TV-journaal gehad om 'must carry' te kunnen afdwingen.
Juust, die hadden Vangheluwe z'n onderkomen getraceerd en daarna kunnen interviewen :lol: Heeft ook niet lang bestaan.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

WalterB1 schreef:Aja, dat is waar... VT4 heeft ooit een soort van TV-journaal gehad om 'must carry' te kunnen afdwingen.

.
Yep in de begin jaren van VT4. Het zogenaamde journaal was ergens in de laatavond gepositioneerd als ik mij niet vergis?

https://www.youtube.com/watch?v=KP99AO9_p7Q
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat was toch uit de periode dat ze op papier een Britse zender waren?

Het Vangheluwe interview was al nadat ze officieel naar Vlaanderen verhuisd waren.
Het YouTube-kanaal is blijkbaar nog actief:
https://www.youtube.com/user/Vlaanderen ... VT4/videos met als toppers, naast Vangheluwe:
* Verbod op politieuniformen voor Strippers
* Gouverneur Kansas eist excuses studente om tweet :lol:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Vergeet niet dat de L van RTL voor Luxemburg staat. Die veranderen niet van naam (zover ik weet)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Namen wijzigen is een commerciële beslissing en staat los van het doelpubliek/vestigingsplaats.
Zo was VT4 een zender opgericht door het Scandinavische SBS(VT4=Viking Television 4) in het Verenigd Koninkrijk met als doelpubliek Vlaanderen.
Met een reeks van overnames is het pas het Vlaamse Vier met Amerikaanse eigenaar(Telenet/LibertyGlobal) geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”