Verschuivingen in het zender-landschap

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het lijkt er op dat het duidelijker wordt welke zenders allemaal bij mekaar horen...

Na dat SBS België/Telenet hun nieuwe naam-positionering bekend maakte:
- Play Vier, Play Vijf, Play Zes, Play Zeven

Doet DPG Media het ook met hun zender-aanbod:
VTM blijft VTM; maar Q2, Vitaya en CAZ worden VTM2, VTM3 en VTM4, niet per sé met dezelfde invulling.

https://vtm.be/vtm-breidt-vanaf-het-naj ... 3-en-vtm-4
En ze halen terug hun oude slagzin onder het stof uit: "Kleurt je dag".
Dit verankert wel stevig het met VTM en doet me beetje denken aan France.tv hun zender-invulling.

Nu nog VRT 1, VRT 2 en VRT 3 ipv één, Canvas, Ketnet en Sporza :).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Mij irriteert het mateloos als verschillende zenders dezelfde nummer hanteren, dan kan je niet meer doorlopend nummeren (mocht iemand nog zendernummers ingeven met afstandsbediening ). Oh-oh-oh wat ben ik blij amper naar tv te kijken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Nu er zoveel mensen minder naar "gewone tv" kijken, lijken de commerciële zenders nog meer aanbod te creëren. De vraag is wat ze daar mee winnen? Enkel nog meer versnippering hé.

Je kan natuurlijk voor elke doelgroep een eigen zender maken, maar wat hou je daarna nog over als er kijkcijfers gepubliceerd worden? Dom, ook naar adverteerders toe. Zij willen enkel betalen voor druk bekeken programma's en door meer aanbod gaat de lat alsmaar lager.

Zelfs in Nederland met zijn 17 miljoen inwoners heb je minder zenders dan wij met ons 6 of 7 miljoen Vlamingen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ken niemand die Q2 ni Kanaal 2 noemt, of Vier ni VT4, en CAZ is nog altijd Acht.
Also, de kleuren van VTM; precies alsof iemand iets had van "rood, blauw, geel, wacht, welke basiskleur is er nog... ik kan me niet direct nog een herinneren, dan pakken we maar oranje". Groen, anyone? :-)

Of zoals Xander De Rijcke al zei: "VTM, VTM2, VTM3, VTM4... da's hoe ik mij de four horsemen of the apocalypse voorstelde".
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik kijk al uit naar hun zoveelste excuus om over het vooruitspoelen te klagen (of doorspoelen in het Play jargon).

Ze gaan sowieso ieder kanaal een eigen identiteit moeten geven en dan helpt een aparte naam toch? "VTM Patatten" en "VTM Sossissen" gaat men beter onthouden dan VTM 2 en VTM3, maar het volkse is nog altijd een beetje taboe.

Dat Sporza en Eurosport niet eens iets samen doen -- de reclamewetgeving compleet omzeilen door een volledig gesponsord sportkanaal, bijvoorbeeld :twisted:
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Het is alsof de twee media bedrijven elkaar hebben bespioneerd. Zit er ergens een mol. Toch wel heel toevallig dat beide bedrijven de namen van hun zenders wijzigt. Dan nog op dezelfde manier.
VTM 1, 2, 3, 4,
Play 4, 5, 6, 7

De Vlaamse zenders veranderen meer van naam dan van onderbroek (bij wijze van spreken). De VRT is ook in datzelfde bedje ziek. In het buitenland veranderen de namen toch niet om de x aantal jaren, Daar blijft men toch consequent in het gebruik van hun namen. In Nederland is men een tijd geleden wel verandert van Ned 1 naar NPO 1 (etc ..)

Telenet zal hun zenders verpakken in een Play pakket. Samen met hun betalende film en sprot kanalen. Misschien op die manier naar de kijker trekken om een online aanbod aan te bieden. Waar je geen digibox voor nodig hebt en enkel internet. Een gratis of betalende optie bij Tadaam .... of als een stand alone (betaal)pakket via een app op Android en Apple TV.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

In Wallonië kunnen ze misschien hetzelfde doen met hun RTL zenders: RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL dan ook omvormen naar RTL 1, RTL 2 en RTL 3?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Too little, too late een wanhoopspoging om het tij te keren en een aanloopje naar de Vlaamse Netflix, het flauwe afkooksel van een echte streamingdienst.

Er zijn teveel zenders voor deze markt, de oplossing: meer zenders :bang:
Er is te weinig echt goede content: meer herhalingen spreiden over meer zenders :bang:
Mensen zijn reclame beu: meer reclame en doorspoelen betalend maken of onmogelijk :bang:
Een sterke openbare zender met een online aanbod via VRT-nu: afbreken :bang:

Arm Vlaanderen, dat zou nog eens een goede titel zijn voor nieuw Vlaams drama. Een serie over hoe mensen met nul visie zich compleet de afgrond in rijden. De term Lemmingen kunnen we zelfs vervangen door Vlemmingen :lol: Een volk zo dwaas dat zelfs de grootste despoten met zowat alles wegkomen. Ze betalen voor 7 regeringen terwijl ze er nog altijd geen hebben :lol:

Je voelde dat al langer afkomen en eigenlijk is het al beslist toen de vorige CEO iets durfde te opperen tegen de waanzin in. Onlangs dit artikel gelezen en het is een mooie samenvatting van de sloop van de VRT: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200630_97024297
VRT mag geen programma's maken die zo goed zijn dat je onthoudt wie er te zien is :roll: De vallende sterren zijn voor de commerciële omroep
De VRT mag niet teveel zelf geld vinden ter financiering maar moet delen met de commerciëlen die blijkbaar commercieel niet zo sterk zijn :roll:
De VRT moet het canon gebruiken om de Vlaming plat te schieten met Vlaamse brol die we in het buitenland niet kwijt geraken
De VRT MOET meewerken aan de Vlexflix EN VRT-nu uitbouwen, een contradictie gezien de alweer minder middelen voor al die extra eisen.

Ook grappig hoe men enerzijds de Vlaamse cultuur zegt te willen steunen maar anderzijds men deze sector in de moeilijkste tijd compleet buitenspel zet terwijl men ook al besparingen voorzien had. Neen, 10 om te zien zult gij fretten!

En de Vlaming zapte voort, tegen een hoger tarief voor minder. Het zal weer verbazing alom zijn als de echte uitstroom naar de echte Netflixen goed op gang komt :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dizzy schreef: Je voelde dat al langer afkomen en eigenlijk is het al beslist toen de vorige CEO iets durfde te opperen tegen de waanzin in. Onlangs dit artikel gelezen en het is een mooie samenvatting van de sloop van de VRT: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200630_97024297
VRT mag geen programma's maken die zo goed zijn dat je onthoudt wie er te zien is :roll: De vallende sterren zijn voor de commerciële omroep
De VRT mag niet teveel zelf geld vinden ter financiering maar moet delen met de commerciëlen die blijkbaar commercieel niet zo sterk zijn :roll:
De VRT moet het canon gebruiken om de Vlaming plat te schieten met Vlaamse brol die we in het buitenland niet kwijt geraken
De VRT MOET meewerken aan de Vlexflix EN VRT-nu uitbouwen, een contradictie gezien de alweer minder middelen voor al die extra eisen.

Ook grappig hoe men enerzijds de Vlaamse cultuur zegt te willen steunen maar anderzijds men deze sector in de moeilijkste tijd compleet buitenspel zet terwijl men ook al besparingen voorzien had. Neen, 10 om te zien zult gij fretten!
Afbeelding
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Hier is de kabel reeds verbroken. Enkel Netflix en het aanbod van VRTnu. De commerciële versie VTMgo wijzigt amper van aanbod en als je eens een serie zou willen meepikken moet je verplicht ergens middenin invallen. Want de eerste 6 afleveringen zijn al niet meer te bekijken. VTMgo is dus een VTM-no-go. En ze hebben ergens in de coulissen van één of andere mislukte deal een pakket Spaans/Portugese series op de kop getikt waar een mens bij-god-mag-weten onder welke steen ze dit proberen verkocht te krijgen. Een mens mag er niet aan denken tijdens welk soort besprekingen deze deal is afgesloten.

VRT, DPG media en Telenet/Woestijnvis zijn bij mij te laat gekomen met een waardig alternatief. Laat ons even bij de noorderburen kijken. Daar heeft men al een langere tijd KIJK.nl
Hier in dit land maakt men liever ruzie voor de minste scheet in plaats van waardig beleid te maken.

Hierdoor verliezen onze Federale en Regionale beleid Partijen/mensen een inwoner om te informeren. Nu alles bij de kranten achter de betaalmuur verdwijnt, TV kijken via Proximus/Telenet/Scarlet onbetaalbaar is geworden, de nationale zenders meer herhalingen en reclame uitzenden dan ooit tevoren en van de wetenschap een BV-cultuur heeft gemaakt.

Dan zeg ik volmondig "vaarwel en tot nooit meer". Ik haak af als burger en inwoner van dit land.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: ...Het zal weer verbazing alom zijn als de echte uitstroom naar de echte Netflixen goed op gang komt...

Tja, de komst van Disney+ (half september?) gaat misschien niet echt een aardverschuiving te zien geven. Net zoals AppleTV+
ook weinig stof heeft doen opwaaien...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als ik het goed begrijp zijn de meesten onder jullie "cord cutters" die geen "gewone TV" meer kijken :-) ?
Waarom al die commotie rond de klassieke zenders en het zendaanbod?
Voor Netflixers, Youtubers, etc ... maakt het toch allemaal niet uit wat er nog op "gewone Tv" te zien is ????
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

wied schreef:Tja, de komst van Disney+ (half september?) gaat misschien niet echt een aardverschuiving te zien geven. Net zoals AppleTV+
Bizarre vergelijking :-D

Alleen nog maar eens kijken naar het aantal betalende abonnees voor beide diensten in de VS (gratis gebruikers tel ik niet mee want Apple geeft aan iedereen die het wil een jaar gratis Apple TV+)

En wetende dat Disney+ de nieuwe releases nu eerst via haar platform zal verdelen, en pas daarna in de bioscoop.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Disney zal vooral gezinnen met kinderen aanspreken. Elders is het toch al redelijk succesvol gebleken dus Vlaanderen zal zoveel niet achter lopen. Ook Netflix heeft goede zaken gedaan mede door corona. Het is overduidelijk dat dit model beantwoordt aan wat veel mensen willen. Veel en goede content op het moment dat je tijd hebt om te kijken en dat zonder reclame.

Mijn punt is dat de zenders ipv mee te doen met de veranderende behoeftes gewoon hun oude kost door de strot willen blijven rammen incl. reclame. Vandaag is er een nieuw artikel over in DS (betaalmuur). De duurdere, lees betere, content komt in de Vlaamse Netflix en de rest wordt een vergaarbak van oudere content (heruitzending) en aangekocht goedkope brol (realitytv).

Als kijker ben je "gezien". Je betaalt nu voor de VRT maar je kan nog eens betalen om de betere fictie te bekijken van de VRT op de Vlaamse Netflix.

Er komen steeds meer abo's dus is het logisch dat mensen die gaan afwegen, wat hou ik en wat gaat eruit. Ik stel me de vraag of het aanbod goed genoeg gaat zijn om tegen de internationale concurrentie op te kunnen. Veel exclusieve dingen hebben ze niet. Zelfs HET product bij uitstek om verschil te maken, voetbal, hebben ze niet meer :roll: Ook dat kan je nu even goed direct bij Eleven Sports afnemen voor een fractie dat ze zelf vroegen in hun packs.

Wat is hete volgende briljante idee, een Vlaamse Spotify.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

In realiteit blijven de 'normale' mensen gewoon hun kabeltv betalen. Blijven klagen over reclame, herhalingen, realitytv en soaps maar zolang ze blijven betalen is er geen probleem (en reality/soaps zijn helaas zelfs de populairste programma's).
Nieuwe kanalen erbij is volgens mij gewoon bewijs dat cablecutters dan toch niet zo'n groot probleem zijn. De versnippering in streaming werkt dit ook wel tegen. Disney begint nu ook met eigen tweede dienst en extra betalen voor nieuwe films. Kunst blijft om gewoon niet alles te willen zien.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

tegen

streaming is ontwikkeld onder druk van illegale dingetjes maar dat bestaat nog steeds
ik wil gerust voor 4K disney betalen maar als het moet zal de kleine wel content zijn met een torrent.

ik zeg het al langer
mensen betalen niet voor de inhoud maar voor de service erbij
een rammelende stream waar ge nog uw ondertitels moet bij zoeken? Een voetbalmatch met de Roemeense filip Joos? da is ni tof

aanbieders meoten daar rekening mee houden want 5 of meer abbo's betalen wordt een te dure grap
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Volledig akkoord met 1207... Sinds ik Netflix en Prime kijk, heb ik amper nog wat illegaal binnen gehaald. (Joker op Prime en tegenwoordig nog wel enkele recente topfilms)

Wat de naamketting betreft... Waarom hebben ze Vtm 4 niet 8 genoemd? :lol: Nu overlapt dat wel met Play 4.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Muziekbos schreef: VTMgo is dus een VTM-no-go.
Ik kan het bestaan van VTMgo wel waarderen. Als ik op mijn Android-box via Kodi naar de VRT wil kijken vlieg ik steeds uit Kodi, crashed. Is meer een probleem dat ik heb met Kodi, niet die stream. Heb ik voor met alles wat ik afspeel op mijn Kodi.

Maar dankzij die VTMgo-app, die buiten Kodi werkt, kan ik toch rechtstreeks naar VTM (nieuws) zien zonder problemen. Nuttig alternatieven te hebben.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Wat de naamketting betreft... Waarom hebben ze Vtm 4 niet 8 genoemd? :lol: Nu overlapt dat wel met Play 4.
Caz heette "acht" voor dat het overging in Medialaan/dpg media.
Ik kijk nog wel "semi-lineair". Daarmee bedoel ik dat de avond uit opnames bestaat die dan asynchroon bekeken worden op de digicorder. De reden waarom ik die dingen niet doe via de online platformen?
Gebruiksgemak. Niet elke zender is "replayable" via een online platform, bovendien kost het meer moeite om de content te vinden en afgespeeld te krijgen, tegen vaak een lagere kwaliteit of onstabiele connectie.
Bovendien kan je op VTMGO niet timeshiften in een live-uitzending en is het vaak een paar uur wachten eer het Nieuws te herbekijken valt. Ten tijde van Stievie Free kon dat allemaal wél. Ook content discovery vind ik nu slechter: waarom is er geen EPG waarbij je gewoon van de lineaire TV-tijdlijnen een uitzending kon selecteren om te herbekijken.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Met Raspberry Pi + Libreelec/Kodi werkt VRTnu perfect. VTMgo staat er ook op maar wordt niet bekeken. Kabel is begin dit jaar buiten gegooid.
Netflix + VRTnu volstaat, er staat nog veel "in de wacht". Wat we op VRTnu niet op tijd gezien gaan krijgen wordt gedownload.

Natuurlijk zijn de naamsveranderingen pure marketing en daar lok je geen kijkers mee, met content wel maar als die niks mag kosten .... Wanneer die dan wel geld mag kosten gaat het eerst naar de betaalmuur (play) om later gratis uitgezonden te worden doorspekt met reclame. Ze doen maar....

Los van de legaliteit was Bhaalu een ideaal systeem, alle kabel zenders beschikbaar en alles uitgesteld te bekijken. Wat de "Vlaamse Netflix" ook wil worden, het had gewoon een Bhaalu moeten zijn maar dan in hedendaagse vorm (app, TV app, Kodi app of zelfs een standalone "bakje").
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

phil48 schreef: Je kan natuurlijk voor elke doelgroep een eigen zender maken, maar wat hou je daarna nog over als er kijkcijfers gepubliceerd worden? Dom, ook naar adverteerders toe. Zij willen enkel betalen voor druk bekeken programma's en door meer aanbod gaat de lat alsmaar lager.
Waarom denk jij dat adverteerders zo blij zijn met Facebook & Co. Omdat ze net willen mikken op doelgroepen. Adverteren en marketing hebben al lang niets meer te maken met massa's maar met afgewogen advertentiebudgetten. Het is dus veel zuiniger en effectiever om de VVA te bereiken via een nichezender dan in een reclameblok voor het journaal.
Het is dus logisch dat de lineaire TV-stations hun programmatie afstemmen op doelgroepen. Dat doen ze via hun verschillende kanalen (brands) en daarbinnen via thema-avonden en thema-slots.
Dom is dat dus zeker niet. Die beslissingen worden genomen op basis van cijfermateriaal en niet zomaar een creatief ideetje van een programmadirecteur.
Het is daarom ook geen toeval dat beide mediagroepen, wellicht gebaseerd op hetzelfde cijfermateriaal, tot dezelfde conclusie komen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

tien schrijft: ...In realiteit blijven de 'normale' mensen gewoon hun kabeltv betalen...

Zo is dat, Vlaanderen vergelijken met de VS heeft niet de minste zin :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

En CAZ2 zal wel begraven worden.
Dat zeggen ze er niet bij
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Zelfs HET product bij uitstek om verschil te maken, voetbal, hebben ze niet meer :roll:
De tijd dat voetbal "het van het" is ligt achter ons en komt niet meer terug, en dat merk je als er over de rechten onderhandeld moet worden. Tot grote verbazing van de voetbalclubs was er dit jaar al geen genadeloos opbod meer, en werd de intekentijd verlengd omdat de aanbiedingen te laag waren. En bij de volgende ronde, nadat Eleven flink z'n broek eraan gescheurd heeft, zal het gewoon voor veel minder verpatst worden.

Enerzijds door de concurrentie van andere entertainment zoals in deze topic staat. Anderzijds door de concurrentie van ofwel andere sporten die nu ook op TV raken, al dan niet via exclusieve streamingdiensten, ofwel van andere Europese voetballiga's die - laat ons eerlijk zijn - veel meer waar voor hun geld bieden voor de echte voetballiefhebber qua kwaliteit en entertainment. Hier komt het altijd neer op een competitie van 4 teams die voor de rest hun tijd moeten verdoen door wedstrijdjes te spelen met teams die in tweede klasse of lager thuishoren. De vraag is enkel nog wie van die 4 de uiteindelijke winnaar wordt, en daarvoor moet je natuurlijk niet het ganse seizoen volgen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

I don't think so. Je onderschat de kracht van voetbal en je hebt dus ook niet begrepen waarom het wereldwijd de grootste sport geworden is. Veel mensen LEVEN voetbal, de club is hen soms dierbaarder dan hun vrouw. Het samen naar de match gaan geeft een band die je nergens anders kan terugvinden. door de enorme emoties die er leven. TV is daar maar een afkooksel van maar er zijn heel veel fans die enkel dat kunnen en er dus veel voor over hebben. Het is ook iets dat je live moet zien want na affluiten weet iedereen het resultaat en dat maakt het zo mierzoet voor de zenders. Je kan alles uitgesteld kijken maar voetbal niet.

Uiteraard was het nu een bizarre situatie met de rechten want wie gaat veel geld bieden voor iets dat gedeeltelijk opgeschort is? Vergeet ook niet dat het vorig seizoen voortijdig gestopt is. Door deze pauze is de honger bij de fans echter enkel toegenomen. Men heeft zelfs een programma opgestart met matchen van jaren geleden :lol:

Het is koffiedik kijken hoe de sport opnieuw zal recht staan maar dat zal gebeuren. Waarschijnlijk met minder volk aan hogere prijzen of door hogere rechten want minder fans in het stadion is meer fans noodgedwongen buiten.

En concurrentie? Toch niet die Vlaamse Netflix? En welke andere sporten? Er komt niets maar in de buurt van de populariteit en de rechten zijn een symbool daarvan.

De Belgische competitie is niet de beste en rijkste maar laat ons ook niet onnozel zijn, de duurste transfer ooit werd wel nu gedaan. Ook staat de nationale ploeg op 1. De meeste spelers zijn actief in het buitenland maar dat straalt ook af naar onze competitie want ik moet nergens ter wereld vertellen wat België is, ik zeg gewoon het land van Lukaku, De Bruyne en Hazard om er maar een paar te noemen.

Je hebt wel deels gelijk over de spanning want de "topclubs" hebben teveel voordelen en macht MAAR dat belet niet dat er jaarlijks toch wat verrassingen zijn. Charleroi lijkt me geen topclub maar doet het zeer goed.

En als volgend jaar het EK kan doorgaan zullen we nog eens wat zien!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”