Windows paritie is vol onder windows, niet onder Linux

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Heb iets raar voor. Windows-partitie met Win10, bijna een default installatie, gebruik ik niet echt. Is een partitie van 39gb. Onder Linux zie ik dat ik nog 20gb vrij heb in mijn Windows-partitie.

Maar onder Windows geeft die aan slechts 1,6gb vrij te hebben. Via de tool Disk Cleanup heb gewist wat ik kon maar dat gaat over wisselgeld. Er was een "windows.old' maar dat ging over slechts een paar honderden megabyte.

Het vreemde is niet persé dat mijn Windows-schijf vol is. Maar dat die onder Windows vol is maar niet als ik onder Linux er naar kijk. Is gewoon ntfs. Begrijp het niet.
Schermafdruk_2020-08-09_21-27-13.png
Schermafdruk_2020-08-09_21-35-52.png
stationC.PNG
stationC.PNG (3.82 KiB) 677 keer bekeken
disktree.PNG
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Windows geeft het juist weer hoor. 40GB voor Win10 is echt te weinig ...
Verschil tussen Linux en Windows is dat Linux de clustersize vermoedelijk niet meetelt (verschil tussen size & allocated = de cluster allocation unit size tgv formattering in NTFS). E.g een file van 5kb zal 8kb in size tonen, maar 5kb in allocated bij een (default) cluster size van 4096. (4kb)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Schakel de indexeringsfunctie van windows eens uit.
-> Ga naar indexeringsopties
-> Klik op 'wijzigen' en vink alles af, klik op OK
-> Klik op 'geavanceerd' en kies voor 'opnieuw samenstellen'.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de reacties. De indexering uitzetten en resetten had geen effect op de gebruikte opslagruimte.

Lastig. - Ik wil liever geen 40gb of meer van mijn SSD verspillen aan Windows. Maar het is een legale versie dus zonde om weg te gooien. En een Windows-installatie op hardware hebben voor een zeldzame 'Windows Only' actie te kunnen doen is nuttig.

Ik zal het er dan maar moeten mee leveren leven.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Toevallig geen reservaties voor hibernation? Je kan het uitschakelen met

Code: Selecteer alles

powercfg.exe /h off
in een admin cmdbox.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Dingen zoals de Pagefile en System Restore nemen ook veel ruimte in.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

WalterB1 schreef: Lastig. - Ik wil liever geen 40gb of meer van mijn SSD verspillen aan Windows
Niet mogelijk om op (externe) hd te zetten en daarvan booten als je het toch zelden nodig hebt?
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een totale herinstallatie gedaan van mijn computer. Dat is toch gemakkelijk. Enkel een paar mappen kopiëren van mijn/home en ik ben direct terug vertrokken. (Heb dat gedaan omdat ik van de gelegenheid gebruik maakte om van Linux Mint naar MX Linux over te stappen) Diende zelfs de wachtwoorden van mijn mailboxen van Thunderbird niet terug in te geven.

En het is dus juist; om een of andere reden kan onder Linux het gebruik van die Windows-partitie niet juist gemeten worden. Volgens gparted is die zelfs leeg. Andere bestandsbeheerder geeft 20gb vrij op de WIndows-partitie.

Heb nu een verse Windows-install zoals inbegrepen bij de computer. En heb onder Windows zelf 5gb vrij van de 39gb. Heb de updates uitgezet en ik ga daar verder schoon afblijven tot ik iets persé onder Windows moet doen. Hoop die Windows nooit meer te moeten gebruiken maar blij dat ik de optie heb indien nodig.

@tien misschien is dat mogelijk. Maar kom; volledig heb nog genoeg over onder mijn LInux-install. Die interne opslag is toch niet voor massale opslag. Het enige wat echt veel plaats pakt staat er al op. Ik heb nog uitgebreide mogelijkheden om extra SSD's toe te voegen aan dat toestel. Misschien dat ik dat ooit wel eens doe.

Het is vooral dat ik niet door had dat Windows zo'n dikzak is en dat het zo raar is dat Linux niet correct het gebruik van die partitie kan lezen. Linux Mint en MX Linux.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Mijn eerste poging om naar ssd te gaan was met 120G... Voor windows was zelfs dat vrij creatief omspringen maar dacht vooral door extra soft, oa toen nog WOW speler. Toch vrij snel gewone disk er terug bij moeten plakken :angel:
Zit in de andere situatie, hier nog wel een bijna nooit gebruikte linux maar momenteel de plek niet nodig :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”