Vanaf 2021 kan je niet meer kiezen tussen 2 "systemen" van zonnepaneelmeters/facturatie, het is voor elke nieuwe installatie:
- geen prosumententarief meer (+/- €100 per kVA aan omvormer)
- geen terugdraaiende teller
> Waardoor de "optimale" installatiegrootte eigenlijk "zo groot mogelijk" is, niet? Hoe meer panelen, hoe meer elektriciteit je maakt, het teveel is (min of meer) gratis voor "de buren". Wij verbruiken nu 3500kWh, maar dat is eigenlijk irrelevant. Hoe meer ZP's we leggen, hoe meer momentane elektriciteit die panelen opwekken (bewolkt weer, 's ochtends/'s avonds, ...).
> Technisch stelt zo'n installatie eigenlijk niets voor: haken op het dak, "balken" op die beugels, zonnepanelen op die balken, zonnepanelen verbinden met een micro-omvormer en de micro-omvormer op een specieke kabel klikken die naar een XVB gaat tot in de kast (of het woordje (Enphase) micro-omvormer vervangen door (Solar Edge) Power Optimizer) en dan deXVB op een zekering zetten waarbij max A van de zekering de max A van de ZP's niet overschrijdt. En dan op dezelfde fase (of met een fase koppelaar als kje 3F gaat) de controller aansluiten, zodat je een zicht hebt op uw installatie. Zie ik iets over het hoofd?
> Gegeven de prijzen van QCells (€0,44/Wp), LG Solar (€0,76) en Panasonic (€0,77), kiest iedereen toch voor QCells?! Voor de prijs van 13 LG Solar's kan ik 21 QCells leggen (met 70% meer kWp).
> De enige afweging die dan nog overblijft is tussen (1) Enphase micro-omvormers (IQ7, 25Y garantie), (2) PowerOptimizers van SolarEdge (P404, 25Y garantie) en (3) een grote omvormer van bv SMA (SunnyBoy 5Y garantie).
> Als ik nu 1F wil behouden, en later wil overschakelen naar 3F, moet ik de kabels tussen de micro-omvormers vervangen van 1F->3F en de XVB van op het dak aanpassen van 3G* naar 5G*? Creatief de installatie nu al in 3 stukken knippen (bv op 3 zekeringen met 3XCB's van 3G2,5) gaat het 'em niet doen als ik 3F zou willen later (bv voor warmtepomp).
> Is er ergens data beschikbaar over "instraling" (irradiance) in W/m² van de voorbije 5-10 jaar, zodat ik wat kan simuleren
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)