Streaming speed/stability testen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wat is de beste manier om je netwerk te testen voor streaming ?

Ik heb hier thuis een setup met 4 goed powerlines (garage=Telenet, living=digibox/console/TV, bureau=AP/NAS/PC, cinema=nog consoles). Van vroegere tests via een externe Speedtest weet ik dat in het slechtste geval ik nog altijd 60 a 80 Mbps haal. Toch heb ik nu een probleempje. Ik kan perfect streamen van de PS4 (living) naar mijn PC (bureau) via PS4 Remote Play. Echter, als iemand op de TV (ook living) naar Netflix kijkt, is het ineens totaal niet meer te doen om op die manier PS4 Remote Play te doen. Nochtans verbruikt Netflix nog geen 5Mbps, en moet ik dus nog plenty bandwidth over hebben. Ik vermoed eigenlijk dat het het goedkoop switchke in de living is, die de schuldige is.

Een ander probleem is dat Parsec thuis echt niet denderend draait. Maar dat is wel met het client machine over wifi.

Om toch wat deftig te kunnen testen zou ik eigenlijk streams willen simuleren en wat metrics kunnen registreren. Bestaan daar tooltjes voor die hierbij kunnen helpen ? Gewoon trial & error met de applicaties die problemen geven is niet bepaald handig, noch nauwkeurig.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Netflix gebruikt fast.com voor de snelheid te testen voor hun streams.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

selder schreef:Netflix gebruikt fast.com voor de snelheid te testen voor hun streams.
Ja, maar dat is volgens mij gewoon hetzelfde als bvb speedtest.net. Speedtest.net is waar ik vroeger al eens diverse snelheden mee getest heb, maar helpt ook niet echt om bvb ook interne streaming (PS4 Remote Play, of Parsec) mee te testen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is een oude bekende al is het niet echt een "stream" test, maar je kan ermee wel de link tussen bepaalde clients en/of servers testen.
Iperf3. Of indien je mikrotik devices hebt btest.

Maargoed, buiten alles is powerline vaak een dooddoener, hoe "goed" je ook denkt dat die zijn. Het is van zoveel zaken afhankelijk, zo erg dat het op plekken nog minder vertrouwbaar is dan wifi...
Al helemaal als je meer dan 1 powerline tegelijk gebruikt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ah ja nee, intern niet. Maar veel verder dan “die oude switch” moet je het niet zoeken, als dat een oude gigabit switch is die maar enkele gigabits kan switchen, dan verklaart dat al waarom je geen meerdere data transfers op dat netwerk kan doen.

Als tool heb ik vroeger al wel eens iperf gebruikt. Vroeger een tool van Intel en nu open sauce - of omgekeerd ik weet het niet meer.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Powerlines ... zeker de oude, die trek je onderuit als je meerdere clients tegelijkertijd laat streamen. Vervang ze door nieuwe examplaren (Gbit+) als het niet anders kan, of investeer in goeie WiFi.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:Powerlines ... zeker de oude, die trek je onderuit als je meerdere clients tegelijkertijd laat streamen. Vervang ze door nieuwe examplaren (Gbit+) als het niet anders kan, of investeer in goeie WiFi.
Ik denk dat mijn Powerlines vrij goed zijn, al is het natuurlijk maar de vraag hoeveel de totale bandbreedte naar beneden gaat als er tussen verschillende powerlines veel traffiek is. Tussen het beste paar trek ik mijn Telenet 200Mbps vol, tussen het slechtste paar zit ik aan 60Mbps.

Het Parsec probleem bleek overigens helemaal niet aan het netwerk te liggen (zie 2020 PC Build thread).

Voor het PS4 streaming probleem, ga ik eens testen met de PS4 verbonden met een andere homeplug, al ben ik dan wel aan het testen met streaming tussen 2 onafhankelijke paren (nl. cinema-bureau vs living-garage) ipv beide streams over eenzelfde plug (living-bureau vs living-garage).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een collega heeft onlangs mijn oude(te) devolo 1200+ Dlan bakjes gekregen om exact hetzelfde probleem op te lossen met zijn nog veel oudere powerlans. Een andere kennis heeft ook zijn powerlans vervangen omwille van stabiliteit en snelheid.

De nieuwere generaties worden veel minder gestoord, maar ook dan moet je niet met 5 kinderen gaan streamen over een powerlans verbinding (voorbeeld)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Gisterenavond nog eens getest, eerst op dezelfde manier als origineel, dus TV en PS4 allebei via die goedkope switch naar dezelfde powerline. Tot mijn verbazing ging het nu wel nagenoeg vlekkeloos terwijl mijn vrouw aan het Netflixen was.
Rest dan de vraag waarom het nu wel goed ging en voordien niet. Misschien was de eerste keer mijn vrouw net een 4K titel aan het bekijken die dus ook meer bandbreedte opslorpte. Misschien kan ik het in kijk-geschiedenis nog terugvinden wat ze toen keek. Een andere meer plausibele mogelijkheid die me tebinnen schoot is heel mijn backup-plan hier thuis. Alle clients worden vol-automatisch gebackupt naar de NAS, en de NAS zelf wordt dan (incl. de lokale backups) gebackupt naar CrashPlan. Dit vreet ongetwijfeld ook wel redelijk wat bandbreedte dus het is goed mogelijk dat er toen net een of meerdere backups aan het draaien waren. Da's gelijk het nadeel van vol-automatische backups, nl dat ze wel kunnen interfereren met andere interactieve bezigheden.
Ik zal eens de priority mogelijkheden van die backup oplossingen moeten bekijken. Beperking van lokale resources als je system al redelijk loaded is, zit er alleszins in. Automatisch bandbreedte wellicht niet (zou ook niet weten hoe dat mogelijk is) en je wil nu ook niet de bandbreedte gaan cappen want dan duren backups weer langer. Overigens hebben mijn Powerlines ook QOS, maar dat is eigenlijk beperkt tot het selecteren van het prioritaire profiel, zonder meer details op wat ze juist doen, of waar ze naar kijken. Bvb zal een Parsec of PS4 Remote Play vallen onder Gaming of Audio/Video ? Is wellicht zuiver op basis van poortnummers.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Tomby schreef:Rest dan de vraag waarom het nu wel goed ging en voordien niet.
Omdat powerline 100% onbetrouwbaar is om hoogfrequente signalen te versturen. Als de buurman z'n LED-lampen aansteekt, heb je storing. Als de buurvrouw de microgolfoven aanzet heb je storing. Als de airco van de overburen aanslaat heb je storing...
De beschikbare bandbreedte via powerline kan dus als een pudding in elkaar zakken naarmate jijzelf en de buren meer elektrische apparaten gebruiken.

En dan heb je mogelijk nog extra storing van powerlines van den Aldi die buurman X gebruikt, powerlines van den Action van buurman Y en jouw eigen powerlines.

Daarnaast kunnen buren eventueel ook meesurfen op jouw powerline als je geen encryptie gebruikt of een wachtwoord dat gemakkelijk te raden is.

Het elektriciteitsnet is nooit ontworpen om data te verzenden! Kom dus achteraf niet klagen dat het niet goed werkt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik kom helemaal niet klagen dat mijn powerlines niet goed werken. Jij komt hier effen de powerlines affikken, terwijl er ook mogelijke andere oorzaken zijn. Ik houd het zeker in het achterhoofd, maar mijn ervaring de laatste jaren is in elk geval dat via mijn powerlines connecties veel stabieler zijn dan via wifi. Uiteraard dat het allemaal bekabeld nog beter zal zijn, maar hier direct komen zeggen dat ik maar mijn plan moet trekken omdat ik powerlines gebruik, en niet moet klagen, is op zijn zachtst gezegd onbehulpzaam en dan heb je hier niets te zoeken. Zelfs al gewoon helpen met tips die kunnen aantonen dat mijn powerlines onbetrouwbaar zouden zijn, zou ietwat nuttig zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”