Mijn moeder werkt op een universitair ziekenhuis en in haar opleiding zeggen ze duidelijk dat het klanten zijn en niet patiënten.1207 schreef: maar kun je in het kader van ziektes over klanten spreken? Is dat niet hetgeen alles verpest?
een kankerpatiënt is geen klant vh ziekenhuis hé
Mutualiteiten [afgesplitst]
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
8balljunkie schreef: Mijn moeder werkt op een universitair ziekenhuis en in haar opleiding zeggen ze duidelijk dat het klanten zijn en niet patiënten.
klassieke marktlogica
of al die coronapatiëten vandaag vrij zijn om hun ziekenhuis te kiezen? eventueel keuzevrijheid hebben in opties op de intensieve
ik heb er mijn twijfels bij
de vraag is natuurlijk principieel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik ben tevreden dat de ziekenfondsen ondertussen een aantal mythes en andere onzin geneutraliseerd hebben en de puntjes op de i hebben gezet. Zoals vaak is de realiteit veel minder spectaculair dan de eerste grote koppen laten vermoeden.
Het is ook goed dat men duidelijk aangetoond heeft dat naast de ziekenfondsen ook de artsen een grote macht hebben en dat ze die niet altijd in het voordeel van hun patiënten gebruiken.
Als men over klanten spreekt in een UZ zal dat eerder over de behandeling gaan als klantvriendelijkheid, niet over het oogmerk om er geld uit te kloppen, alé dat hoop ik toch.
Commercie en zorg gaan niet goed samen als je achter het principe staat dat iedereen recht heeft op de beste zorg die hij nodig heeft. Het is net als in de sport, hoe meer geld er in een sport binnendringt, hoe minder sport er overblijft.
Het is ook goed dat men duidelijk aangetoond heeft dat naast de ziekenfondsen ook de artsen een grote macht hebben en dat ze die niet altijd in het voordeel van hun patiënten gebruiken.
Als men over klanten spreekt in een UZ zal dat eerder over de behandeling gaan als klantvriendelijkheid, niet over het oogmerk om er geld uit te kloppen, alé dat hoop ik toch.
Commercie en zorg gaan niet goed samen als je achter het principe staat dat iedereen recht heeft op de beste zorg die hij nodig heeft. Het is net als in de sport, hoe meer geld er in een sport binnendringt, hoe minder sport er overblijft.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 6 keer
Correct. Ik zie geen enkele reden waarom er een 3e "privé-partij" bij moet betrokken worden wanneer de overheid een deel mijn medische kosten terugbetaald. Dit leidt alleen maar tot onnodig afromen van de geldberg.boonpwnz schreef:Heel veel zaken zullen ook nog altijd niet kunnen geautomatiseerd worden.DiffieHM schreef:maar veel van de standaard zaken dat ze doen kunnen perfect geautomatiseerd worden.
En het argument over de politieke zuilen is nonsens want dan mag je het HZIV in deze discussie er dus niet bij betrekken. het HZIV is van de overheid zonder een zuil maar die efficiëntie is evenerg hoor...
Dus de beste oplossing is de verplichte verzekering alleen maar door het HZIV laten af te handelen en de keus te laten aan de andere zuilen of zij hun aanvullende verzekering en voordelen houden of worden opgedoekt.
Ik begrijp niet waarom je het woord "bashers" gebruikt. Het is niet omdat een systeem gisteren logisch leek dat vandaag niet in vraag gesteld mag worden.Dat is de enige oplossing die ik voor ogen zie voor de mutualiteit bashers. Reken dan wel dat je het HZIV belast met meer dan 10 miljoen verzekerden extra op hun infrastructuur.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
mensen waar je het niet mee eens bent beledigen en hopen dat ze dan zwijgen?DiffieHM schreef:
Ik begrijp niet waarom je het woord "bashers" gebruikt..
nu goed, nog een voorbeeldje als afsluiter
in het jaar 2019 heb ik 5 sociaal assistentes over de vloer gehad om mijn zelfredzaamheid te komen meten, alle 5 werkten ze voor de overheid en alle 5 dus betaald door de werkende mens en de belastingbetaler
verplaatsingskosten, 2uur gesprek, nog eens administratie/verslag achteraf. 3 van die sociaal assistentes kwamen van de voorzorg. Normaal zou je denkend dat de 1e de 2 andere informeert maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. dE 2 anderen werkten ook voor overheidsdiensten maar dienste die samenwerken?
4 vd 5 werkten met krek dezelfde vragenlijst en dus kun je wel stellen dat ze min of meer 4x hetzelfde deden.
een echte bureaucraat zal u wel perfect kunnen uitleggen waarom het zo moet en echt totaal niet anders kan, een uitleg rond opdrachten, bevoegdheden , ...
Ik noem het toch echt gewoon compleet zinloze geldverspilling,
-
- Elite Poster
De term bashers is wel terecht als men vaststelt dat sommigen gewoon hun frustraties zitten te luchten zonder dat ze ook maar iets van de realiteit kennen waarin een ziekenfonds werkt. Ook als ze op hun fouten gewezen worden, doen ze gewoon verder. Dat is dus bashen.
Zijn de ziekenfondsen foutloos of niet voor verbetering vatbaar? Zeker niet, maar laat ons de discussie op een normale manier voeren op basis van gefundeerde feiten ipv anekdotes.
DE oplossing die hier gegeven wordt, de verplichte ziekteverzekering naar de HZIV en de rest voor de ziekenfondsen als privé-verzekeraars is gewoon slecht:
Ten eerste is de HZIV totaal niet uitgerust om dat over te nemen, van 110.000 naar 11.000.000 is dus maal 100. De HZIV is gegroeid maar in een situatie waarbij telkens bespaard wordt en waarbij ze ook nog andere instellingen heeft geïntegreerd (zeevarenden en oorlogsslachtoffers), is de rek eruit zonder extra middelen. Kortom, wil men dit doorvoeren dan zal men een pak extra ambtenaren/gebouwen/infrastructuur nodig hebben. Iets waar men hier dan weer tegen is Je moet ergens kiezen.
Tweede reden waarom het geen goed idee is: er is nu vrije keuze en concurrentie, dat is ineens iets fout want men wil een staatsmonopolie Iedereen weet hoe goed het ging toen Belgacom geen concurrentie had
Derde reden: De ziekenfondsen doen veel meer dan enkel uitbetalen maar dit blijft men ondanks de argumenten negeren Ziekenfondsen doen veel goede dingen voor oa de patiëntenrechten maar dat is blijkbaar niet nodig, de patiënten zijn in België blijkbaar te verwend of moet ik zeggen gepamperd opdat sommigen het verstaan. Neen, laat ons de zorg over aan de farma en de artsensyndicaten, dan zal zorg goedkoper worden
Vierde reden: De ziekenfondsen verspillen helemaal niet zoveel als men zou willen laten uitschijnen. De controle is strikt en wordt ook nog aangescherpt met zelfs sancties bij fouten etc... Ook in andere landen, heeft men al spijt van de uitverkoop van de zorg aan de commercie. De aanvallen op de ziekenfondsen komen steevast uit dezelfde hoek en de reden is niet hun werking maar net omdat ze in de weg staan van het volledig vrije marktwerken- lees commercie. Eens de ziekenfondsen weg zijn kunnen privéverzekeraars hun premies optrekken naar niveaus waar ze nu van kunnen dromen. De zorg zal er niets mee opschieten en de zieke nog veel minder.
Waar ik de kritiek wel kan volgen is dat het soms te bureaucratisch is en dat er efficiëntiewinsten op beperkte domeinen kunnen geboekt worden door samenwerking. De e-zorg is echter iets dat ook door de ziekenfondsen gedragen wordt en dat tegenwerking krijgt van andere machtige lobby's. Ik hoop dat al snel geen enkele arts nog attesten opmaakt maar dat alles digitaal doorgestuurd wordt. Voor de ziekenfondsen is dit trouwens OOK een besparing.
Het is niet omdat dingen gebeuren die op het eerste zicht nutteloos lijken dat ze dat ook zijn. De procedures van de ziekenfondsen zijn grotendeels gelijk omdat het RIZIV zo'n sterke coördinerende rol speelt. Daarnaast is er nog het intermutualistisch college waar onderlinge problemen kunnen besproken worden.Als de wet eist dat men 3 bezoeken moet doen, dan moet het ziekenfonds 3 bezoeken doen of ze zijn in fout en kunnen daarvoor afgestraft worden. Men schiet hier gewoon vaak op de verkeerde omdat men niet begrijpt hoe de procedures werken en waarom ze zo werken. Ook onze staatsstructuur zit efficiëntie in de weg. Door zorg en preventie te splitsen krijg je miserie. Daarom dat ik steevast pleit om gezondheid federaal te houden, waarom moet een Vlaming, Waal of Brusselaar een andere gezondheid hebben? Vraagt iemand daar naar? Het resultaat is dat we nu extra betalen voor de Vlaamse Zorgverzekering die we vroeger gratis hadden Wat een geweldige verbetering toch voor de betalende Vlaamse zorgbehoevende
Ik heb de klager ook op weg geholpen naar mogelijkheden waarbij hij WEL iets mee kan bereiken maar dat interesseert hem blijkbaar niet, awel dan ben je een basher. Gewoon hier wat kritiek komen afleveren zonder er iets aan te willen doen... buiten zagen.
Zijn de ziekenfondsen foutloos of niet voor verbetering vatbaar? Zeker niet, maar laat ons de discussie op een normale manier voeren op basis van gefundeerde feiten ipv anekdotes.
DE oplossing die hier gegeven wordt, de verplichte ziekteverzekering naar de HZIV en de rest voor de ziekenfondsen als privé-verzekeraars is gewoon slecht:
Ten eerste is de HZIV totaal niet uitgerust om dat over te nemen, van 110.000 naar 11.000.000 is dus maal 100. De HZIV is gegroeid maar in een situatie waarbij telkens bespaard wordt en waarbij ze ook nog andere instellingen heeft geïntegreerd (zeevarenden en oorlogsslachtoffers), is de rek eruit zonder extra middelen. Kortom, wil men dit doorvoeren dan zal men een pak extra ambtenaren/gebouwen/infrastructuur nodig hebben. Iets waar men hier dan weer tegen is Je moet ergens kiezen.
Tweede reden waarom het geen goed idee is: er is nu vrije keuze en concurrentie, dat is ineens iets fout want men wil een staatsmonopolie Iedereen weet hoe goed het ging toen Belgacom geen concurrentie had
Derde reden: De ziekenfondsen doen veel meer dan enkel uitbetalen maar dit blijft men ondanks de argumenten negeren Ziekenfondsen doen veel goede dingen voor oa de patiëntenrechten maar dat is blijkbaar niet nodig, de patiënten zijn in België blijkbaar te verwend of moet ik zeggen gepamperd opdat sommigen het verstaan. Neen, laat ons de zorg over aan de farma en de artsensyndicaten, dan zal zorg goedkoper worden
Vierde reden: De ziekenfondsen verspillen helemaal niet zoveel als men zou willen laten uitschijnen. De controle is strikt en wordt ook nog aangescherpt met zelfs sancties bij fouten etc... Ook in andere landen, heeft men al spijt van de uitverkoop van de zorg aan de commercie. De aanvallen op de ziekenfondsen komen steevast uit dezelfde hoek en de reden is niet hun werking maar net omdat ze in de weg staan van het volledig vrije marktwerken- lees commercie. Eens de ziekenfondsen weg zijn kunnen privéverzekeraars hun premies optrekken naar niveaus waar ze nu van kunnen dromen. De zorg zal er niets mee opschieten en de zieke nog veel minder.
Waar ik de kritiek wel kan volgen is dat het soms te bureaucratisch is en dat er efficiëntiewinsten op beperkte domeinen kunnen geboekt worden door samenwerking. De e-zorg is echter iets dat ook door de ziekenfondsen gedragen wordt en dat tegenwerking krijgt van andere machtige lobby's. Ik hoop dat al snel geen enkele arts nog attesten opmaakt maar dat alles digitaal doorgestuurd wordt. Voor de ziekenfondsen is dit trouwens OOK een besparing.
Het is niet omdat dingen gebeuren die op het eerste zicht nutteloos lijken dat ze dat ook zijn. De procedures van de ziekenfondsen zijn grotendeels gelijk omdat het RIZIV zo'n sterke coördinerende rol speelt. Daarnaast is er nog het intermutualistisch college waar onderlinge problemen kunnen besproken worden.Als de wet eist dat men 3 bezoeken moet doen, dan moet het ziekenfonds 3 bezoeken doen of ze zijn in fout en kunnen daarvoor afgestraft worden. Men schiet hier gewoon vaak op de verkeerde omdat men niet begrijpt hoe de procedures werken en waarom ze zo werken. Ook onze staatsstructuur zit efficiëntie in de weg. Door zorg en preventie te splitsen krijg je miserie. Daarom dat ik steevast pleit om gezondheid federaal te houden, waarom moet een Vlaming, Waal of Brusselaar een andere gezondheid hebben? Vraagt iemand daar naar? Het resultaat is dat we nu extra betalen voor de Vlaamse Zorgverzekering die we vroeger gratis hadden Wat een geweldige verbetering toch voor de betalende Vlaamse zorgbehoevende
Ik heb de klager ook op weg geholpen naar mogelijkheden waarbij hij WEL iets mee kan bereiken maar dat interesseert hem blijkbaar niet, awel dan ben je een basher. Gewoon hier wat kritiek komen afleveren zonder er iets aan te willen doen... buiten zagen.
-
- Elite Poster
Je blijft maar volharden in desinformatie1207 schreef:100 miljoen voor oa de 5 mutualiteiten is veel geld héboonpwnz schreef: De ziekenfondsen deden enkel 2de en 3rde lijns afhandeling de eerste lijns was voor echte callcenters.
we zijn 4 augustus, mijn 5 maanden na de lockdown, en het loopt nog steeds niet.
"zij zijn groot en ik is klein", kent ge die?boonpwnz schreef:Dus het ligt niet allemaal in de handen van de mutualiteiten. Wij zagen op onze dienst liever digitaal maar dat mag niet.
Ten eerste is het niet 100 miljoen voor 5 ziekenfondsen. Je negeert opnieuw de callcentra en je weet ook niet hoe de verdeling tussen deze is. Wel suggereren dat het misbruik van overheidsgeld is. We zitten al meer dan een jaar na de verkiezingen en nog altijd geen regering, je weet wel, mensen die over de belangrijke dingen zouden moeten beslissen. Misschien ligt het daar wel ergens? Een schip zonder kapitein of met 7 kapiteins vaart niet zo geweldig, is mijn idee.
Geen enkel callcenter werkt als je geen goed draaiboek hebt dat om de zoveel dagen wijzigt en op een computersysteem dat gewoon niet functioneert. De callcentra deden niets anders en zij konden er toch commercieel mee winst maken. Enkel in dit geval gaat het mis. Er was iemand een Beke in paniek en dus is men maar snel snel met iets afgekomen, zonder plan, zonder visie, zonder materiaal en dus ook zonder succes.
De 2e quote heb je ofwel niet begrepen ofwel is het opnieuw doelbewust onzin verspreiden. boonwpnz had het over eisen van het RIZIV om bepaalde dingen op papier te doen. Dat is niet zo omdat het RIZIV (geen ziekenfonds dus!) dat zo graag wil maar wel omdat de wet dat zo stelt. De politiek dient de bewijskracht van de papieren versie aan te pakken zodat digitaal op dezelfde voet staat en dan kunnen de ziekenfondsmedewerkers, zoals boonwpnz, wel meer digitaal werken. Opnieuw schiet je dus als een wilde in het rond zonder dat je de blinddoek voor uw ogen haalt.
Wat me het meeste stoort hierbij is echter de tragiek erachter. Je bent iemand die alle baat heeft bij het bestaan van ziekenfondsen maar toch zou je blijkbaar liever in een systeem zitten waar het de bedoeling niet is u te helpen maar u van uw geld af te helpen. Ik heb altijd medelijden gehad met mensen die hun eigen tragiek niet beseffen. Ze zagen letterlijk en figuurlijk de tak af waar ze op zitten.