SOMMIGE Unifi AP's met verkeerd controller IP

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb een vreemd "probleem" met een Unifi netwerk. Ik heb 9 AP's, en een controller die als Docker container op een Linux-server draait. Ik gebruik jacobalberty's docker image. Dit werkte prima, maar twee weken geleden zijn plots 7 van de 9 AP's naar disconnected/adopting status gegaan en werden die dus niet meer door de controller bestuurd. De laatste update dateert van meer dan een maand geleden, daar valt het dus niet mee samen.
Connectiviteit tussen de Linux PC en de AP's is geen probleem, de twee access points die wél nog werkten zaten beiden op switches waar ook andere AP's aan hingen. VLAN's ed staan goed.
Na een kort onderzoek heb ik ontdekt dat de AP's die disconnected waren hun inform-host plots niet meer naar het IP van de Linux-server zelf (192.168.11.x range) verwijzen, maar naar het Docker IP (172.17.0.x range). De AP's hebben zelf ook een IP in de 192.168.11.x range en die kunnen daar dus niet aan. Maar twee van de negen hebben dat probleem dus niet...

Ik zou override inform host kunnen gebruiken, maar ik begrijp niet goed waarom het probleem plots is opgetreden én twee van de negen AP's het wel nog steeds goed doen. Ik heb het probleem opgelost met een statische route, maar ik blijf het vreemd vinden.

Heeft iemand dit probleem al eens gezien?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Er staan gelijkaardige issues op de git pagina van jacobalberty. Zal dus vermoedelijk specifiek aan de configuratie met Docker liggen? Zijn de betrokken AP's herstart voor het probleem zich stelde?

https://github.com/jacobalberty/unifi-docker/issues/142
https://github.com/jacobalberty/unifi-docker/issues/192
https://github.com/jacobalberty/unifi-docker/issues/210

De inform host via DHCP of DNS meegeven zou het probleem kunnen voorkomen. https://help.ui.com/hc/en-us/articles/2 ... ontrollers
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Ja, die posts had ik ook gezien, maar ze verklaren nog altijd niet waarom twee van de AP's het probleem niet hebben :) ALLE AP's zijn ondertussen al wel eens herstart, ik had ook preventief al eens alle switches gereboot om 100% zeker te zijn dat het daar niets mee te maken had. Ik denk niet dat het probleem samenviel met een herstart van de AP's, hoewel dat natuurlijk wel logisch klinkt.

De AP's hebben een static IP, ik zou dat idd naar DHCP kunnen veranderen en zo de inform url meesturen, maar met de extra statische route op de firewall werkt het ook wel. Al blijf ik het een "slordige" oplossing vinden :)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Gewoon set-inform commando lanceren op de AP's?
De toestellen houden wel een lijst bij van vorige inform hosts, en - ik heb het wel al meegemaakt in het verleden - soms springen ze eens terug naar een vorige. Vooral gemerkt met firmware upgrades.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Nee, dat hielp niet; ze registreren dan bij de controller en meteen daarna krijgen ze terug het "verkeerde" IP door. Ze hebben ook nooit met dat 172.17 adres gewerkt, dat is "ineens" begonnen zonder enige aanwijsbare verandering.
Nu, misschien moet ik me er niet druk in maken, het werkt met die workaround.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”