Elektriciteitsaansluiting gebruiken als alternatief voor stijgleiding/data

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Ik was aan het denken ...heel veel mensen zitten met de situatie van oude binnenbekabeling in hun gebouwen. Daar kunnen problemen mee opduiken. Of door nieuwe technologie zoals fiber dat de bestaande bekabeling niet kan gebruikt worden of toch het extra moeilijk maakt.

Een typische situatie in appartementsgebouwen is;
Op het gelijkvloers of in de kelder is een technische ruimte waar de watermeters, gasmeters en elektriciteitsmeters staan. De telefoonlijnen en misschien nog andere kabels zoals de kabeldistributie komt daar ook binnen.

Er lopen vandaar telefoonkabels naar boven, naar de appartementen. Maar de elektriciteitsaansluitingen leggen dezelfde weg af. Voor binnen in een woning zijn er van die plugs om over de lokale stroomkring data te versturen.

Zou dat eigenlijk;
a) technisch mogelijk zijn
b) en zoja, is dat iets wat al in gebruik is bij mensen

...om het persoonlijk internet in de gemeenschappelijke technische ruimte te zetten en via de stroomaansluiting vlak achter de meter te injecteren in de elektriciteitsaansluiting en zo internet binnen te krijgen?

Mijn eigenlijk persoonlijke situatie heeft mij hieraan doen denken maar het is niet dat ik dit echt overweeg, is meer iets dat ik mij afvraag of dit een mogelijke technische route is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een ethernetkabel is een paar mm diameter.
Als er aanvoer van water, gas, elektriciteit is en tegelijk afvoer van afvalwater, zal er toch minstens 1 aannemer zijn die het slordig afgewerkt heeft en waar je dus naast een bestaande leiding (gas, elek, water, afvalw) nog een paar mm ethernet krijgt?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

WalterB1 schreef: Voor binnen in een woning zijn er van die plugs om over de lokale stroomkring data te versturen.
Technisch gezien is dat één grote elektromagnetische prutsboel. Je stuurt hoogfrequente signalen over een onafgeschermde dikke koperkabel, die functioneert dan als een antenne en je krijgt interferentie en eventueel storingen op andere (draadloze) communicatietoestellen.

Een professional gaat dat nooit toepassen in een appartementsgebouw, als zulke technologie bestaat is dat mijn inziens de slechtst denkbare manier om internet te voorzien in een appartementsgebouw.

Een professional zal steeds proberen om de bestaande databekabeling te hergebruiken of te vervangen. Meestal is er een appartementsgebouwen een technische schacht/koker waarin je bekabeling nog kan bijtrekken of vervangen.
In bestaande buizen kan je ook nieuwe kabels trekken zoals hieronder wordt geïllustreerd:
[youtube]1INhkYauM2g[/youtube]
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

raf1 schreef:Meestal is er een appartementsgebouwen een technische schacht/koker waarin je bekabeling nog kan bijtrekken of vervangen.
Op zich denk ik niet dat een nieuwe kabel het probleem is... wel gewoon het feit dat het iemand moet komen doen (een technische schacht/koker in een appartementsgebouw van 10 verdiepingen lijkt me niet evident).
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

een Kabel laten trekken kan soms duur zijn
In ons appartementsgebouw heeft iemand dit laten doen en was een paar duizend € kwijt (was wel meer dan 30 meter kabel)

@raf1 ik denk niet dat WalterB1 ethernet over de kabel wil trekken (daar heb je minstens 2 twisted pairs voor nodig of 4 voor gigabit)
ik denk dat hier gewoon powerline wordt bedoeld en dat werkt toch gewoon perfect.
zeker als je boven mooi voor de zekeringskast aansluit. (best een stopcontact voorzien voor de zekeringskast en daar de powerline in.)
Beneden na de meter ook een stopcontact voorzien met een powerling in.

Wel zeker zien dat je eerst de hoofdzekering uitzet voor die de stopcontacten monteerd.
en met maar 10 meter zonder andere apparaten ertussen ga je zeker een stabiele verbinding hebben met voldoende snelheid.
Greetz cyberbug

Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cyberbug schreef:ik denk dat hier gewoon powerline wordt bedoeld en dat werkt toch gewoon perfect.
Je kan als bewoner niet zomaar stroom aftappen van de gemeenschappelijke delen in een appartementsgebouw. Daarnaast "vervuil" je alle stroomkabels met jouw powerline signaal. Terwijl jouw buren daardoor last kunnen hebben van storingen of verminderde ontvangst van radio of wifi.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

WalterB1 schreef:Er lopen vandaar telefoonkabels naar boven, naar de appartementen.
Indien dat het geval is zou ik eerder aan DSL denken icm (X)G.fast. Sommige ISP's deployen dit ook zo icm FttB. Nieuwe hoge snelheid, fiber - FttB/FttDP, binnen in de technische ruimte, daar een mini DSLAM om over de bestaande telefoonlijnen naar modems te gaan in de housing units.
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

raf1 schreef:
cyberbug schreef:ik denk dat hier gewoon powerline wordt bedoeld en dat werkt toch gewoon perfect.
Je kan als bewoner niet zomaar stroom aftappen van de gemeenschappelijke delen in een appartementsgebouw. Daarnaast "vervuil" je alle stroomkabels met jouw powerline signaal. Terwijl jouw buren daardoor last kunnen hebben van storingen of verminderde ontvangst van radio of wifi.
van de gemeenschappelijke stroom tap je inderdaad nooit af (toevallig de reden waarom er iemand bij ons 30m+ kabel heeft moeten laten trekken)
WalterB1 schreef:in de kelder is een technische ruimte waar de watermeters, gasmeters en elektriciteitsmeters staan.
Dus ik ga er vanuit dat de situatie is zoals bij ons. en er voor elke bewoner een erkering + meter staat voor zijn eigen verbruik staat.

ja voorziet dus gewoon een stopcontact na de meter die jou verbruik meet...

Maar als het kan is UTP natuurlijk altijd beter indien mogelijk.
Greetz cyberbug

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cyberbug schreef:Maar als het kan is UTP natuurlijk altijd beter indien mogelijk.
Als je dergelijke werken laat uitvoeren hoop ik dat men meteen voor fiber kiest.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

cyberbug schreef:
ja voorziet dus gewoon een stopcontact na de meter die jou verbruik meet...

Maar als het kan is UTP natuurlijk altijd beter indien mogelijk.
Ik vermoed dat de hoofdzekering in de meterkast zit.
Zomaar even een stopcontact voorzien... Is ook een zekeringkastje etc plaatsen.
Om nog erg twijfelachtig te zijn welke snelheid je haalt.
Gaat vaak goed voor basis internet maar een decoder heb ik eigenlijk nooit perfect werkende gekregen zo.

Edit: En je kabel doorknippen en nog eens een stuk verlengen hoogstwaarschijnlijk.
Differentieel moet ook naar daar en verzegeld zijn...
Een dure grap voor 1 stopcontact.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”