Wifi/netwerk upgraden

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoi iedereen,

Dankzij de virusbeestjes laatste tijd gemerkt dat m'n wifinetwerk niet echt performant genoeg is voor streaming video.
Setup is:

Code: Selecteer alles

BBOX3 Sagemcom 
    -> Zyxel 8 ports Gbit-switch
    	    -> NAS, NUC, NUC, Desktop, Laptopdock
    -> Netgear 8 ports Gbit-switch
            -> TV, PS3, Steam Link, RPi3
            -> HP M220 Enterprise AP
     -> Proximus/Devolo PLC
            -> Proximus/Devolo PLC mét Wifi
En dan nog pakweg 15 of zo wifi-devices die hier op aangesloten zijn.
In de praktijk handelt de HP-Accesspoint de meeste wifi-connecties af, want die bevindt zich redelijk centraal in huis (ligt boven op een kast op de benedenverdieping :P)
Nog altijd erg tevreden van dat toestel, maar hij haalt niet meer de snelheden die je tegenwoordig nodig hebt. De PLC diende eigenlijk om ook boven wifi te hebben, maar dankzij het geweldige stroomnet hier en de beperkte mogelijkheden van die Proximus PLC's is snelheid en stabiliteit eigenlijk nog beter op die HP-AP.

Zonder dat ik nu full edgerouter en unify-AP's begin rond te strooien, wat is het slimste wat ik kan doen om met relatief weinig upgrade-werk een snel, dekkend en simpel beheerbaar netwerk te hebben? Ik wil me vooral focussen op het wireless-gedeelte, het bedrade gedeelte heb ik eigenlijk geen problemen mee.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een HP m220 ... das stenen tijdperk en geeft serieus issues met nieuwere chipsets. Vervang dat door 1 of 2 ubiquiti of TPLINK Omada dan ben je goed en heb je roaming
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Die uitspraak deed me net naar de spec sheet kijken van dat ding om te zien hoe oud die is en dan valt me op dat er met 450 Mbps wordt geschermd...

En ik zie net dat die AP nog op b/g/n op 2.4 GHz stond. Het is geen dual radio en vroeger had ik nog toestellen die enkel 2.4 deden.
Heb 'm nu op 5 GHz gezet en ziet eens die snelheid omhoog gaan :-o .

Maar goed, half lapmiddel, maar toch bedankt voor het rubber duck momentje :)

Als je zegt "vervang met ubiquiti", bedoel je dan een specifieke AP, standalone, of een geïntegreerd systeem à la dream machine of amplifi?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Standalone AP, maar ik zou er 2 zetten ( doe ik altijd, zelfs in kleinere omgevingen) zodat je een perfecte dekking hebt en minder interferentie van buitenaf omdat je breder spectrum dichtbij hebt staan.

Ik heb zelf een voorkeur voor de TPLINK Omada, draaien thuis ook, superstabiel en ENORM snel ( Speedtest.net +600Mbps)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

meon schreef:Als je zegt "vervang met ubiquiti", bedoel je dan een specifieke AP, standalone, of een geïntegreerd systeem à la dream machine of amplifi?
Je hebt tal van combinaties... als controller (strikt gezien niet meer nodig afhankelijk van je gewenste features) kan je een CloudKey-2, een DreamMachine (Pro), PC based install of cloud instance gebruiken... voor de AP's kan je vandaag de dag best uitkijken naar de AP AC-Lite, AP-NanoHD of AP-FlexHD.
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Cloud-Key2 lijkt me heel interessant voor netwerkopslag (type bewakingscamera's en zo) maar als het enkel als controller moet dienen, kan dit eenvoudig en goedkoper met een RPi
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”