Mutualiteiten [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
mutualiteit kan miljoenen besparen door te moderniserenboonpwnz schreef:Ik mag toch eens op 1207 reageren.
Ik kan inhoudelijk niet echt veel zeggen maar het feit dat de mutualiteiten moesten structureel besparen.
ik ben als zwaarzieke een vaste klant en kan u heel wat knelpunten tonen
denk aan de onnozele roze klevers en het feit dat tussenkomsten van verschillende bureaus binnen de mutualiteit komen. sommige medicatie wordt aan mij door 3 bureaus uitbetaald.
Elk een stukje vd factuur en netjes na mekaar want elke bureau moet een kopietje vd apothekersfactuur maken en mag pas storten als ze die factuur gezien hebben
als ge da al centraliseert kunt ge een hoop volk buitengooien, maar dat wilt ge natuurlijk niet en hier knelt het schoentje
Laatst gewijzigd door 1207 03 aug 2020, 20:21, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Dragon,
In feite is wat de overheid doet wat de mutualiteiten doen maar het lidgeld dat je betaalt voor mutualiteiten ligt in de extra voordelen.
Wat ik persoonlijk nog steeds interessant vind is de dienst mutas die uniek is in BE.
Maar idd erg efficient is het niet aan andere kant heb je wel verschillende zuilen met elk hun eigen visie. De vraag is waar steek je de verplichte verzekering. Hou je die bij de ziekenfondsen of zet je die centraal en koppel je de voordelen los van dat alles?
En 1207 de onzin van die klevertjes is ook omdat het op overheidsvlak nog steeds zo moet. Weet je dat het E-attest voor tandartsen ook op zich laat wachten en niet door de mutualiteiten hoor maar door de tandartsen zelf die het bedrag vanaf wanneer verplicht te hoog stellen
In feite is wat de overheid doet wat de mutualiteiten doen maar het lidgeld dat je betaalt voor mutualiteiten ligt in de extra voordelen.
Wat ik persoonlijk nog steeds interessant vind is de dienst mutas die uniek is in BE.
Maar idd erg efficient is het niet aan andere kant heb je wel verschillende zuilen met elk hun eigen visie. De vraag is waar steek je de verplichte verzekering. Hou je die bij de ziekenfondsen of zet je die centraal en koppel je de voordelen los van dat alles?
En 1207 de onzin van die klevertjes is ook omdat het op overheidsvlak nog steeds zo moet. Weet je dat het E-attest voor tandartsen ook op zich laat wachten en niet door de mutualiteiten hoor maar door de tandartsen zelf die het bedrag vanaf wanneer verplicht te hoog stellen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Wij hebben enkel een adviserende functie naar de overheid. De enigste instelling die iets tegen de overheid kan veranderen is het RIZIV die verantwoordelijk is voor de ziekenfondsen.1207 schreef:
3 berichten en onmiddellijk de ambtenarij en corona-analogie. Klagen en de schuld op anderen steken, op het einde laat men gewoon gebeuren en begaan
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik ben zelf aangesloten bij hziv want ik stem met mijn portemonnee en wil ziekenfondsen niet in standhouden. Ik betaal al genoeg aan de RSZ.boonpwnz schreef:Dragon,
In feite is wat de overheid doet wat de mutualiteiten doen maar het lidgeld dat je betaalt voor mutualiteiten ligt in de extra voordelen.
Wat ik persoonlijk nog steeds interessant vind is de dienst mutas die uniek is in BE.
Maar idd erg efficient is het niet aan andere kant heb je wel verschillende zuilen met elk hun eigen visie. De vraag is waar steek je de verplichte verzekering. Hou je die bij de ziekenfondsen of zet je die centraal en koppel je de voordelen los van dat alles?
En 1207 de onzin van die klevertjes is ook omdat het op overheidsvlak nog steeds zo moet. Weet je dat het E-attest voor tandartsen ook op zich laat wachten en niet door de mutualiteiten hoor maar door de tandartsen zelf die het bedrag vanaf wanneer verplicht te hoog stellen
Ik zie ziekenfondsen als een stuk outsourcing en privatisering van een overheidstaak. Waarbij elk ziekenfonds wel aan één of andere strekken verbonden is en dus geld wordt doorgesluisd daar naartoe.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ja maar umm jij betaalt niet extra voor de verplichte ziekteverzekering dei is bij elk ziekenfonds gratis. Jij betaalt enkel voor de aanvullende verzekering en voordelen. Dus het argument dat je genoeg RSZ betaalt heeft hier niets mee te maken.dragonflo schreef:
Ik ben zelf aangesloten bij hziv want ik stem met mijn portemonnee en wil ziekenfondsen niet in standhouden. Ik betaal al genoeg aan de RSZ.
Ik zie ziekenfondsen als een stuk outsourcing en privatisering van een overheidstaak. Waarbij elk ziekenfonds wel aan één of andere strekken verbonden is en dus geld wordt doorgesluisd daar naartoe.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
les excuses ...boonpwnz schreef: Wij hebben enkel een adviserende functie naar de overheid. De enigste instelling die iets tegen de overheid kan veranderen is het RIZIV die verantwoordelijk is voor de ziekenfondsen.
het is net dit soort instelling die 1 op 1 terug te vinden is in de aanpak rond corona.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ze luisteren niet hoor en zo een gemeenschappelijk front is niet te vinden bij de mutualiteiten. Er is nogal een concurrentiestrijd.1207 schreef: het is net dit soort instelling die 1 op 1 terug te vinden is in de aanpak rond corona.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/28 ... ssel-hier/
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
I knowboonpwnz schreef: Ze luisteren niet hoor en zo een gemeenschappelijk front is niet te vinden bij de mutualiteiten. Er is nogal een concurrentiestrijd.
de zieke, behoeftige Vlaming is ook bij deze organisaties zeker geen topprioriteit als je de oubollige achterhaalde werking bekijkt.
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik kan me dan bij elk ziekenfonds aansluiten en enkel de verplichte ziekteverzekering nemen? Zonder dus maandelijks of jaarlijkse kosten? Lost de de andere problemen die ik heb met ziekenfondsen niet op natuurlijk.boonpwnz schreef: Ja maar umm jij betaalt niet extra voor de verplichte ziekteverzekering dei is bij elk ziekenfonds gratis. Jij betaalt enkel voor de aanvullende verzekering en voordelen. Dus het argument dat je genoeg RSZ betaalt heeft hier niets mee te maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Dat lukt praktisch niet. Maar de werking/kosten/verdeling van de verplichte verzekering is voor het HZIV/socialistische/CM/neutrale/onafhankelijk/HR Rail en waarschijnlijk vergeet ik nog iets allemaal gelijk. Dus de overheid voorziet dat geld en dat is bij elke aansluiting gratis. Eigenlijk is het HZIV bij elk ziekenfonds gratis maar moet je lid worden voor de extra voordelen. Dus op zich als je je lidgeld niet betaald maar wel je sociale bijdragen krijg je nog steeds je verplichte ziekteverzekering. Natuurlijk dit kunnen ze bestraffen maar in feite heb je er wel recht op.dragonflo schreef:Ik kan me dan bij elk ziekenfonds aansluiten en enkel de verplichte ziekteverzekering nemen? Zonder dus maandelijks of jaarlijkse kosten? Lost de de andere problemen die ik heb met ziekenfondsen niet op natuurlijk.
@1207 ik toonde je dat artikel he van dat besparen of geld krijgen. Een familielid heeft 35 jaar gewerkt zit ,nu 2 jaar thuis met allemaal lichamelijke klachten. Werd erkent voor meer dan 66 procent handicap en kreeg onlangs te horen dat ze zou werk moeten gaan zoeken. Die is nu 53 jaar
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik heb eht over de werking zoals ik ze tegenkom, en ook van mensen hoor die bij andere mutualiteiten zijn, even erg.boonpwnz schreef:[q
@1207 ik toonde je dat artikel he van dat besparen of geld krijgen. Een familielid heeft 35 jaar gewerkt zit ,nu 2 jaar thuis met allemaal lichamelijke klachten. Werd erkent voor meer dan 66 procent handicap en kreeg onlangs te horen dat ze zou werk moeten gaan zoeken. Die is nu 53 jaar
niet over een enkel geval.
bepaalde medicatie/therapieën die regelmatig moet heraangevraagd worden terwijl het niet zo moeilijk is om mijn dossier een kleine vermelding mee te geven en al die dingen voor onbepaalde tijd toe te kennen.
bv kinesist:
ik moet naar de dokter voor een verlenging, de vorige was geldig tot 20. ( ik mag elke dag ipv 20x per jaar)
dat voorschrift steek ik bij de mutualiteit binnen
het kantoor stuurt dat naar het hoofdkantoor
daar zit ergens een adviserend geneesheer die uiteraard goedkeurt (ernstig, ongeneeslijk, aftakeling,) maar enkel tot 2022. blijkbaar kan ik nog genezen.
die goedkeuring wordt naar mij gestuurd en ik meot die dan afgeven bij bv de kinesist.
die doet er dan haar papiermolen mee
volgens mij kan dit iets efficiënter met iets minder tussenpersonen en postgedoe (denk ik toch). lijkt mij een winst op elk denkbaar niveau te zijn (tijd, geld, ...)
uw excuus zal zijn dat het zo moet vh RIZIV, de mutualiteit kan daar totaal niets aan doen want er is daar niemand die regelmatig contact heeft met het RIZIV
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ze hebben juist genoeg contact met het RIZIV maar mogen niets op eigen houtje daarover beslissen.1207 schreef: uw excuus zal zijn dat het zo moet vh RIZIV, de mutualiteit kan daar totaal niets aan doen want er is daar niemand die regelmatig contact heeft met het RIZIV
Soms moet je eens begrijpren dat niet elke procedure zomaar per mutualiteit beslist kan worden...
Waarom heb je anders dit: https://www.ima-aim.be/ en http://ned.mycarenet.be/wie-zijn-we
Medicatie of therapie voor onbepaalde tijd toekennen is in dit landje gewoon erg moeilijk dus dat ligt niet aan het ziekenfonds die zijn maar een tussenschakel in dit alles.
Deze is interessant voor linkje
https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/stru ... trole.aspx
: Wij garanderen een gelijke behandeling van elke sociaal verzekerde.
Bv. Wij bepalen welke bewijsstukken de verzekeringsinstellingen moeten gebruiken om rechten te geven aan de sociaal verzekerden.
Zie:
https://www.inami.fgov.be/nl/riziv/orga ... ialiteiten.
https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/stru ... trole.aspx
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
toch al iets?boonpwnz schreef: Ze hebben juist genoeg contact met het RIZIV
het gaat over opkomen voor uw patienten, dat sommige dingetjes net iets vlotter zouden moeten kunnen en net iets minder geldverspillend.
maar dat kan niet want de schuld vh RIZIV en niemand kan daar iets aan doen
vb
Ik breng vandaag mijn medische facturen voor juli binnen. deze terugbetaling zal in 3 schijven gebeuren en de laatste schijf zal begin september komen. Waarschijnlijk later wegens de vakantieperiode. deze facturen passeren dus langs een half dozijn bediendes, allemaal in loondienst vd mutualiteit en ze doen overbodig werk (papierverschuiven).
Ik moet een boekhouding bijhouden en blijkbaar kan het echt niet vlotter, transparanter en handiger omdat het RIZIV dat niet toelaat?
serieus blijven hé .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Is niet enkel zo voor de mutualiteit. Ook voor het kindergeld moet je nu zo'n uitbetalingskas kiezen. Ik begreep en begrijp er niets van. Heb proberen uit te vogelen wat het verschil was maar ben niet verder gekomen dan dat ze elk hun eigen service/detail in het mandje gooien. Wat mij interesseert is dat het bedrag (die overal hetzelfde is) correct op de rekening komt. Veel meer verwacht ik daar niet van (zou ook niet weten wat te verwachten eigenlijk)
-
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik heb gewerkt op een ziekenfonds en we hebben er alles aan gedaan om zo veel mogelijk te automatiseren.
Helaas is het ziekenhuis, dokter wereldje echt het grote probleem in deze maatschappij. Pas recent hebben we het eAttest waardoor het doktersbriefje elektronisch wordt doorgestuurd en je mutualiteit sneller kan betalen. Helaas het merendeel van de dokters willen dit niet en schrijven nog altijd de papieren gezever uit.
Wat wilt zo'n papieren attest nu zeggen. De dokter schrijft de notulen om aan te duiden welke behandeling er gebeurd is. Jij plakt je sticker erop en dan stuur je dat op via de brieven. Al die brieven komen samen op 1 punt en moeten worden opgedaan door medewerkers. Alle geluk plakt daar een sticker op want zo komt de medewerker rechtstreeks op jou dossier uit. Dan moet de medewerker die notulen nakijken en zien dat ze juist zijn, want bij fouten...jawel hoor terug sturen naar de dokter. Want foute terugbetalingen worden beboet door het RIZIV. De inefficiëntie ligt hier dus duidelijk bij het dokterswereldje.
Ik ken iemand die hoge ambtenaar was(pensioen ondertussen) bij Volksgezondheid en was bezig met een project ikv preventie door middel van data te delen tussen dokters en overheid. Stel dat er een vaststelling wordt gedaan van een ziekte bij een bepaalde doelgroep, dan kan je dokter je verwittigen en vragen om je eens preventief te laten onderzoeken(beter voorkomen dan genezen). Doktersverenigingen en ziekenhuizen zeggen daarop: wij doen niet mee, zien wij eruit als preventieadviseurs.
Mijn moeder werkt op een universitair ziekenhuis en zij krijgt bij haar opleiding te horen dat ze de term patiënten niet gebruiken maar ze noemen die klanten
Helaas is het ziekenhuis, dokter wereldje echt het grote probleem in deze maatschappij. Pas recent hebben we het eAttest waardoor het doktersbriefje elektronisch wordt doorgestuurd en je mutualiteit sneller kan betalen. Helaas het merendeel van de dokters willen dit niet en schrijven nog altijd de papieren gezever uit.
Wat wilt zo'n papieren attest nu zeggen. De dokter schrijft de notulen om aan te duiden welke behandeling er gebeurd is. Jij plakt je sticker erop en dan stuur je dat op via de brieven. Al die brieven komen samen op 1 punt en moeten worden opgedaan door medewerkers. Alle geluk plakt daar een sticker op want zo komt de medewerker rechtstreeks op jou dossier uit. Dan moet de medewerker die notulen nakijken en zien dat ze juist zijn, want bij fouten...jawel hoor terug sturen naar de dokter. Want foute terugbetalingen worden beboet door het RIZIV. De inefficiëntie ligt hier dus duidelijk bij het dokterswereldje.
Ik ken iemand die hoge ambtenaar was(pensioen ondertussen) bij Volksgezondheid en was bezig met een project ikv preventie door middel van data te delen tussen dokters en overheid. Stel dat er een vaststelling wordt gedaan van een ziekte bij een bepaalde doelgroep, dan kan je dokter je verwittigen en vragen om je eens preventief te laten onderzoeken(beter voorkomen dan genezen). Doktersverenigingen en ziekenhuizen zeggen daarop: wij doen niet mee, zien wij eruit als preventieadviseurs.
Mijn moeder werkt op een universitair ziekenhuis en zij krijgt bij haar opleiding te horen dat ze de term patiënten niet gebruiken maar ze noemen die klanten
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
en zoals het voor een ambtenarenapparaat hoort is het altijd de schuld van iets of iemand anders.8balljunkie schreef:
Helaas is het ziekenhuis, dokter wereldje echt het grote probleem in deze maatschappij.
begin gewoon bij de interne werking vd mutualiteit.8balljunkie schreef:Ik ken iemand die hoge ambtenaar was(pensioen ondertussen) bij Volksgezondheid en was bezig met een project ikv preventie door middel van data te delen tussen dokters en overheid. Stel dat er een vaststelling wordt gedaan van een ziekte bij een bepaalde doelgroep,
daar kunt ge enorm in opkuisen en zonder dat het RIZIV u kan ambeteren (alleen kunt ge die dan ni meer als excuus gebruiken)
Maar het is duidelijk dat de mutualiteit daar niet in geïnteresseerd is. alles zo ingewikkeld mogelijke maken om zichzelf neit overbodig te maken is de hoofdbezigheid van die organisatie.
patienten helpen? Staat niet hoog op het prioriteitenlijstje
ps, mijn kritiek geldt voor alle mutualiteiten (ik ben al geswitcht)
-
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
De mutualiteit is niet diegene die alles ingewikkeld maakt, juist verre van!
Zou het niet handig zijn als je mutualiteit automatisch informatie doorspeelt naar de verzekering die je daar hebt lopen om te kijken naar extra tegemoetkomingen...nee mag niet rechtszaak van DKV die zegt dat de verzekering los staan van de mutualiteit. Dat wil zeggen dat jij zowel je ziekteverzekering en hospiverzekering apart moet contacteren. Dit geldt voor alle entiteiten binnen elke mutualiteit... bye bye efficiëntie.
Zou het niet handig zijn als je mutualiteit automatisch informatie doorspeelt naar de verzekering die je daar hebt lopen om te kijken naar extra tegemoetkomingen...nee mag niet rechtszaak van DKV die zegt dat de verzekering los staan van de mutualiteit. Dat wil zeggen dat jij zowel je ziekteverzekering en hospiverzekering apart moet contacteren. Dit geldt voor alle entiteiten binnen elke mutualiteit... bye bye efficiëntie.
Ok vertel maar, wat is de oplossing?begin gewoon bij de interne werking vd mutualiteit.
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat is niet enkel bij de ziekenfondsen en het kindergeld zo. Werkloosheiduitkering, ondernemingsloketten, sociaal verzekeringsfondsen etc.woutervh schreef:Is niet enkel zo voor de mutualiteit. Ook voor het kindergeld moet je nu zo'n uitbetalingskas kiezen. Ik begreep en begrijp er niets van. Heb proberen uit te vogelen wat het verschil was maar ben niet verder gekomen dan dat ze elk hun eigen service/detail in het mandje gooien. Wat mij interesseert is dat het bedrag (die overal hetzelfde is) correct op de rekening komt. Veel meer verwacht ik daar niet van (zou ook niet weten wat te verwachten eigenlijk)
Fons is de overheid en de rest zijn de private geld slurpers. Ze gebruiken trouwens allemaal het zelfde software pakket.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
mijn hospitalisatieverzekering zit bij de mutualiteit8balljunkie schreef: Zou het niet handig zijn als je mutualiteit automatisch informatie doorspeelt naar de verzekering die je daar hebt lopen
ook hen, 2 interne bureaus bij de socialistische mutualiteit, lukt het niet om de informatie vd ene bureau naar de andere door te spelen. Je moet dus niet zwarte pieten naar dkv.
ik krijg een factuur voor een gehuurd hulpmiddel, gehuurd bij de mutualiteit
ik betaal die aan de mutualiteit en stuur die factuur naar een andere bureau bij de mutualiteit. Die betalen mij, weken later, netjes terug
de ene bureau zou tegen de andere kunnen zeggen om mij gerust te laten en het intern te regelen maar da is te gemakkelijk zeker?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
1207, sorry voor de taal maar ik krijg het van alle onzin die hier staat. Waarom blijf jij foute info verspreiden over zaken waar je amper iets van weet en waarvan men u al herhaaldelijk op uw denkfouten gewezen heeft?
Je bent een patiënt die net veel voordeel heeft van een ziekenfonds maar je blijft bijten in de hand die geeft
Waarom ben je bvb in godsnaam bij uw zo slechte ziekenfonds voor uw hospitalisatieverzekering? Ofwel ben je hypocriet ofwel besef je goed dat uw uitlatingen gewoon pure frustraties zijn die op weinig gebaseerd zijn. Ik denk dat je goed weet dat je bij de privéverzekeraars een paar keer meer betaalt of dat ze u misschien niet eens willen verzekeren. Dat is de keerzijde van privé, ze mogen ook weigeren en zo valt de kwetsbaarste groep buiten de dekking, wat een geweldige verbetering
De ziekenfondsen zijn initiatieven van werknemers die zich destijds organiseerden om bepaalde gezondheidsrisico's te spreiden. DAAROM zijn er verschillende ziekenfondsen omdat de werknemers toen veel meer nog in vakjes zaten als socialisten, liberalen en katholieken. Nu heb je er nog een paar anderen die er een goed opbrengende activiteit in dachten te zien. Als jij liever bij de commerciëlen wil zitten... doe dat dan, de keuze is volledig vrij om een onbegrijpelijke reden doe je dat niet
Niemand moet trouwens betalen voor de verplichte ziekteverzekering. Iedereen is vrij om bij de HZIV aan te sluiten. Dat kost u geen euro en je krijgt net dezelfde terugbetaling. Wil je extra's dan moet je zelf beslissen of de voordelen de kosten waard zijn. Niemand verplicht u dus ook maar iets. Neen, we gaan even afgeven op de keuze die we hebben want een monopolie is veel beter Waarom zoveel telecomaanbieders, we waren toch veel beter met 1 Belgacom
Alles bij de overheid is een mooie droom maar dat komt meestal van mensen die termen als overheid bezigen De HZIV is totaal niet uitgerust om elke Belg te verzekeren, zelfs als ze dat zouden willen. Ze hebben maar een klein deel van "de markt" en dus beperkt personeel, infrastructuur,... Je kan dat uiteraard uitbreiden maar dat zal dus miljoenen kosten en vooral voor heel veel extra ambtenaren zorgen. Was men niet voorstander van minder ambtenaren? Opnieuw een voorbeeld van totaal inconsequent redeneren.
Bovendien beschrijft men de rol van de mutualiteiten hier totaal verkeerd. Ze doen heus wel meer dan enkel uitbetalen. Ze zijn oa ook onderhandelaars met de andere spelers in het gezondheidsdebat. Zonder ziekenfondsen zouden patiënten het zeker niet beter hebben want ze zouden geen stem hebben in dat debat. Als jij wil geloven dat de dokters, ziekenhuizen en zeker big-farma alles voor de patiënt zouden doen dan ben je nog verder van het padje dan ik dacht.
Ook de preventieve rol is steeds belangrijker. Preventie kan heel vele miserie/ziekte vermijden maar nog altijd is dat debat moeilijk en is het besparing na besparing op gezondheid en ziekenfondsen.
Dan de zever over de regels. De regels worden opgesteld door de politiek en gecontroleerd door het RIZIV. De ziekenfondsen zijn gewoon verplicht die regels toe te passen, of ze goed in elkaar zitten of niet. Vaak treden ze patiënten bij om fouten uit het proces te halen en zaken te verbeteren. Ziekenfondsen kunnen hun verzekerden ook juridisch bijstaan bij geschillen met verstrekkers. De ziekenfondsen zelf worden ook continu gecontroleerd en hun inkomsten worden negatief bijgesteld bij fouten. Ze hebben dus totaal geen voordeel bij fouten, integendeel.
Ik ben blij dat er in deze discussie ook enkele mensen zitten die wel enige voeling en kennis hebben van hoe het WEL werkt. Heel wat fouten in onze gezondheidsbeleid zit inderdaad bij de verstrekkers. Zij zijn een erg machtige lobby met ministers en al. Heel veel vooruitgang wordt steevast afgeblokt door hun lobby. De digitalisering van de kleefbriefjes was bvb al lang volledig rond zonder hun tegenwerking. Telkens moet er geld komen voor hun "inspanningen" of ze doen niet mee.
Alles kan beter en dus ook de ziekenfondsen maar doen alsof het een reuzeverspilling is en dat men de mensen pest met overbodige regels is gewoon prietpraat. Men kan discussiëren of de aanvullende verzekeringen een zaak voor de privé zouden moeten zijn maar dan kunnen veel hun hospitalisatieverzekering vergeten incl 1207. Dan zou er echt geen verschil meer zijn buiten service van de ziekenfondsen.
Sorry voor de lange post maar de waarheid heeft ook haar rechten.
Je bent een patiënt die net veel voordeel heeft van een ziekenfonds maar je blijft bijten in de hand die geeft
Waarom ben je bvb in godsnaam bij uw zo slechte ziekenfonds voor uw hospitalisatieverzekering? Ofwel ben je hypocriet ofwel besef je goed dat uw uitlatingen gewoon pure frustraties zijn die op weinig gebaseerd zijn. Ik denk dat je goed weet dat je bij de privéverzekeraars een paar keer meer betaalt of dat ze u misschien niet eens willen verzekeren. Dat is de keerzijde van privé, ze mogen ook weigeren en zo valt de kwetsbaarste groep buiten de dekking, wat een geweldige verbetering
De ziekenfondsen zijn initiatieven van werknemers die zich destijds organiseerden om bepaalde gezondheidsrisico's te spreiden. DAAROM zijn er verschillende ziekenfondsen omdat de werknemers toen veel meer nog in vakjes zaten als socialisten, liberalen en katholieken. Nu heb je er nog een paar anderen die er een goed opbrengende activiteit in dachten te zien. Als jij liever bij de commerciëlen wil zitten... doe dat dan, de keuze is volledig vrij om een onbegrijpelijke reden doe je dat niet
Niemand moet trouwens betalen voor de verplichte ziekteverzekering. Iedereen is vrij om bij de HZIV aan te sluiten. Dat kost u geen euro en je krijgt net dezelfde terugbetaling. Wil je extra's dan moet je zelf beslissen of de voordelen de kosten waard zijn. Niemand verplicht u dus ook maar iets. Neen, we gaan even afgeven op de keuze die we hebben want een monopolie is veel beter Waarom zoveel telecomaanbieders, we waren toch veel beter met 1 Belgacom
Alles bij de overheid is een mooie droom maar dat komt meestal van mensen die termen als overheid bezigen De HZIV is totaal niet uitgerust om elke Belg te verzekeren, zelfs als ze dat zouden willen. Ze hebben maar een klein deel van "de markt" en dus beperkt personeel, infrastructuur,... Je kan dat uiteraard uitbreiden maar dat zal dus miljoenen kosten en vooral voor heel veel extra ambtenaren zorgen. Was men niet voorstander van minder ambtenaren? Opnieuw een voorbeeld van totaal inconsequent redeneren.
Bovendien beschrijft men de rol van de mutualiteiten hier totaal verkeerd. Ze doen heus wel meer dan enkel uitbetalen. Ze zijn oa ook onderhandelaars met de andere spelers in het gezondheidsdebat. Zonder ziekenfondsen zouden patiënten het zeker niet beter hebben want ze zouden geen stem hebben in dat debat. Als jij wil geloven dat de dokters, ziekenhuizen en zeker big-farma alles voor de patiënt zouden doen dan ben je nog verder van het padje dan ik dacht.
Ook de preventieve rol is steeds belangrijker. Preventie kan heel vele miserie/ziekte vermijden maar nog altijd is dat debat moeilijk en is het besparing na besparing op gezondheid en ziekenfondsen.
Dan de zever over de regels. De regels worden opgesteld door de politiek en gecontroleerd door het RIZIV. De ziekenfondsen zijn gewoon verplicht die regels toe te passen, of ze goed in elkaar zitten of niet. Vaak treden ze patiënten bij om fouten uit het proces te halen en zaken te verbeteren. Ziekenfondsen kunnen hun verzekerden ook juridisch bijstaan bij geschillen met verstrekkers. De ziekenfondsen zelf worden ook continu gecontroleerd en hun inkomsten worden negatief bijgesteld bij fouten. Ze hebben dus totaal geen voordeel bij fouten, integendeel.
Ik ben blij dat er in deze discussie ook enkele mensen zitten die wel enige voeling en kennis hebben van hoe het WEL werkt. Heel wat fouten in onze gezondheidsbeleid zit inderdaad bij de verstrekkers. Zij zijn een erg machtige lobby met ministers en al. Heel veel vooruitgang wordt steevast afgeblokt door hun lobby. De digitalisering van de kleefbriefjes was bvb al lang volledig rond zonder hun tegenwerking. Telkens moet er geld komen voor hun "inspanningen" of ze doen niet mee.
Alles kan beter en dus ook de ziekenfondsen maar doen alsof het een reuzeverspilling is en dat men de mensen pest met overbodige regels is gewoon prietpraat. Men kan discussiëren of de aanvullende verzekeringen een zaak voor de privé zouden moeten zijn maar dan kunnen veel hun hospitalisatieverzekering vergeten incl 1207. Dan zou er echt geen verschil meer zijn buiten service van de ziekenfondsen.
Sorry voor de lange post maar de waarheid heeft ook haar rechten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat intern afhandelen zou geld kosten en misschien jobs dus dat doen ze niet.
Beeld je in dat iedereen automatisch zijn medische kosten zou vergoed krijgen. Al die mensen die het nalaten om hun geld terug te vragen zouden ineens automatisch geld terug krijgen. Dat zou nogal eens wat kosten.
Beeld je in dat iedereen automatisch zijn medische kosten zou vergoed krijgen. Al die mensen die het nalaten om hun geld terug te vragen zouden ineens automatisch geld terug krijgen. Dat zou nogal eens wat kosten.
-
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
1207 schreef:mijn hospitalisatieverzekering zit bij de mutualiteit
Dat is juist wat ik bedoel dat mag dus wettelijk niet, voorheen was alles samen onder 1 dak. Data/budget werd gedeeld onder alle entiteiten. Toen is DKV naar de rechtbank gestapt vanwege oneerlijke concurrentie. Die heeft DKV gewonnen en hebben de mutualiteiten alles moeten stoppen in aparte entiteiten en moet ze zelf alles beheren. De medewerkers zijn verbonden aan een entiteit en mogen dus geen informatie doorspelen naar een andere.1207 schreef:de ene bureau zou tegen de andere kunnen zeggen om mij gerust te laten en het intern te regelen maar da is te gemakkelijk zeker
Maar zou het niet beter zijn dat de dokters en ziekenhuizen die informatie rechtstreeks afleveren bij de juiste instanties. Bij deze dus dat je nooit zelf die zaken moet binnenbrengen. Dat lijkt mij precies beter niet???
@Dizzy
Bedankt om nagel op de kop te kloppen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
Dus de mutaliteit is eigenlijk een verzamelnaam voor x aantal bedrijfjes die niet mogen samenwerken omwille van een klacht door dkv?8balljunkie schreef:
Dat is juist wat ik bedoel dat mag dus wettelijk niet, voorheen was alles samen onder 1 dak.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De privéverzekeraars waren inderdaad not amused door de concurrentie van de ziekenfondsen en zijn een rechtzaak begonnen. De ziekenfondsen moesten hun zaken (verplichte en aanvullende verzekeringen) opsplitsen en iedereen moest betalen. Vroeger lieten ziekenfondsen toe dat je enkel de verplichte verzekering (gratis) nam maar dat kan nu niet meer. Enkel de HZIV kan dat nog doen omdat ze geen aanvullende verzekeringen hebben.
Nog een kleine aanvulling: men maakt hier de denkfout dat indien de privé de zaken zou runnen het efficiënter en goedkoper zou zijn voor de verzekerden MAAR men vergeet dat de verzekeringen die nu door de privé aangeboden worden... (een pak) duurder zijn en dat de weigeringen er veelvoudig zijn. Hoezo beter voor de patiënt?
Dit mechanisme zien we trouwens ook in andere landen waar de privatisering verder is doorgedrongen, de Hollanders moeten naar hier komen als ze behandeld willen worden voor ze aan hun aandoening sterven, meer wel lekker efficiënt voor de aandeelhouders, toppie!
De VS heeft een systeem dat vooral commercieel werkt, ziek worden is er iets dat je niet kan veroorloven als je er niet als peuter voor begint te sparen. Wat een droom, voor big farma, voor de patiënten is het een nachtmerrie. Patiënt is inderdaad steeds vaker klant of citroen voor de investeerders want hun winst moet van ergens komen en die ergens... is de zieke. Dit is dubbel pervers omdat het belang om iemand gezond te houden in tegenstrijd is met de commerciële belangen van de aandeelhouders.
We klagen, deels terecht, over de overheid in deze crisis maar is in heel de wereld geen land waar ik liever covid-patiënt zou zijn, geen enkel land, en ik heb zowat de halve wereld afgereisd.
Nog een kleine aanvulling: men maakt hier de denkfout dat indien de privé de zaken zou runnen het efficiënter en goedkoper zou zijn voor de verzekerden MAAR men vergeet dat de verzekeringen die nu door de privé aangeboden worden... (een pak) duurder zijn en dat de weigeringen er veelvoudig zijn. Hoezo beter voor de patiënt?
Dit mechanisme zien we trouwens ook in andere landen waar de privatisering verder is doorgedrongen, de Hollanders moeten naar hier komen als ze behandeld willen worden voor ze aan hun aandoening sterven, meer wel lekker efficiënt voor de aandeelhouders, toppie!
De VS heeft een systeem dat vooral commercieel werkt, ziek worden is er iets dat je niet kan veroorloven als je er niet als peuter voor begint te sparen. Wat een droom, voor big farma, voor de patiënten is het een nachtmerrie. Patiënt is inderdaad steeds vaker klant of citroen voor de investeerders want hun winst moet van ergens komen en die ergens... is de zieke. Dit is dubbel pervers omdat het belang om iemand gezond te houden in tegenstrijd is met de commerciële belangen van de aandeelhouders.
We klagen, deels terecht, over de overheid in deze crisis maar is in heel de wereld geen land waar ik liever covid-patiënt zou zijn, geen enkel land, en ik heb zowat de halve wereld afgereisd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
Dizzy
Ik praat over belgie en leg geen link met De privé.
Onze mutualiteiten zijn logge, trage, malfunctionerende ambtenarenmachines die verhoudingsgewijs veel te veel geld verspillen en verslinden.
Elek puntje van kritiek wordt Consequent en systematisch afgeketst met het klassieke’” iemand anders is schuld en wij kunnen nergens iets aan doen”
Tja
Zo wordt corona aangepakt en het resultaat is zichtbaar
Ik praat over belgie en leg geen link met De privé.
Onze mutualiteiten zijn logge, trage, malfunctionerende ambtenarenmachines die verhoudingsgewijs veel te veel geld verspillen en verslinden.
Elek puntje van kritiek wordt Consequent en systematisch afgeketst met het klassieke’” iemand anders is schuld en wij kunnen nergens iets aan doen”
Tja
Zo wordt corona aangepakt en het resultaat is zichtbaar
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De mutualiteiten zijn eigenlijk ook privé, enkel de HZIV werkt met ambtenaren. Nogmaals een bewijs dat je niet weet waarover je aan het wauwelen bent.
Het gaat niet om afwimpelen van schuld want ik ben me goed bewust dat veel zaken beter kunnen, ook bij de ziekenfondsen, maar dat is iets anders dan een hoop onzin vertellen die nergens op slaat.
De corona-aanpak is niet goed omdat er geen uniek beleid/commando is en men teveel moet overleggen. Het is het resultaat van onze versnippering en de dwaze idee dat wij als Vlamingen eens alles beter gingen doen. We zijn serieus door het ijs gezakt en niet een Beke. Ik begrijp dat jij dit als een kans ziet om uw frustraties nog eens los te laten op uw favoriete zondebok maar dat maakt het nog niet juist.
Het gaat niet om afwimpelen van schuld want ik ben me goed bewust dat veel zaken beter kunnen, ook bij de ziekenfondsen, maar dat is iets anders dan een hoop onzin vertellen die nergens op slaat.
De corona-aanpak is niet goed omdat er geen uniek beleid/commando is en men teveel moet overleggen. Het is het resultaat van onze versnippering en de dwaze idee dat wij als Vlamingen eens alles beter gingen doen. We zijn serieus door het ijs gezakt en niet een Beke. Ik begrijp dat jij dit als een kans ziet om uw frustraties nog eens los te laten op uw favoriete zondebok maar dat maakt het nog niet juist.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik haal gewoon voorbeelden aan uit de eigen praktijk en wat ik met hen meemaakDizzy schreef: Het gaat niet om afwimpelen van schuld want ik ben me goed bewust dat veel zaken beter kunnen, ook bij de ziekenfondsen, maar dat is iets anders dan een hoop onzin vertellen die nergens op slaat.
als ernstige zieke kom ik al jaren met hen in contact en zie ik hoe het werkt, of beter gezegd voortstrompelt.
vanochtend als een brave bureaucraat mij administratie gedaan, netjes in een enveloppe steken en overal het roze stickertje erop
het kan echt niet moderner want het RIziv wil dat niet
hoeveel voorbeelden wilt ge nog?
hoe een trien vd mutualiteiten een administratieve fout maakte, ergens achter mijn rug, met als resultaat dat ik plots mantelzorg kwijt was. 8 maanden heeft het geduurd om die blunder recht te zetten.
ik die, ipv mijn remgeld, plots het bedrag gestort kreeg dat eigenlijk voor de kinesist bestemd was? 24 euro x 30 beurten moogt ge zelf uitrekenen en ik mocht dat geld niet naar mijn kinesist doorstorten. 3 maand later kreeg ik een brief om dat geld naar de mutualiteit terug te storten. Het kan echt neit sneller blijkbaar
de mutualiteit die er een zodanig bureaucratisch zootje van maakte dat ik plots over de 1000 euro voor een medicament zelf moest voorschieten.
Uiteraard trof de mutualiteit geen enkele schuld en duurde het maanden tegen alles rechtgezet was. dit verhaal was trouwens bij de CM
hoeveel onzin wilt ge nog horen?
ik heb nog voorbeelden hoor. het luik hulpmiddelen en hoe dat werkt is ook tenenkrommend en gelooft geen mens. toch geen mens die ziek genoeg is of er werkt
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
De ziekenfondsen zijn hooguit semi privé. Hun manier van werken wordt opgelegd door de overheid en het loon voor hun werknemers krijgen ze ook bijna volledig van de overheid. Dan zijn het toch vermomde ambtenaren in een semi overheidsinstelling. Ze hebben enkel wat meer vrijheid om geld te verkwisten.
-
- Premium Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
- Locatie: Veerle
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Als ledenwerver van het Vlaams en Neutraal Ziekenfonds kan ik enkel zeggen dat naar mijn mening het goed is dat er ziekenfondsen zijn.
Ben je niet tevreden kan je altijd wisselen. Ik kom trouwens weinig mensen tegen die niet tevreden zijn van hun huidige ziekenkas.
Wel merk ik dat mensen vaak niet precies weten wat een ziekenfonds precies doet en soms onnodig bang zijn om te veranderen.
Ook bij de ziekenfondsen zijn zaken voor verbetering vatbaar, maar in hoeverre is een overheidsdienst efficiënter? Juist door de concurrentie die er heerst tussen de ziekenfondsen hebben ze er alle belang bij hun leden zo goed mogelijk te behandelen.
Ben je niet tevreden kan je altijd wisselen. Ik kom trouwens weinig mensen tegen die niet tevreden zijn van hun huidige ziekenkas.
Wel merk ik dat mensen vaak niet precies weten wat een ziekenfonds precies doet en soms onnodig bang zijn om te veranderen.
Ook bij de ziekenfondsen zijn zaken voor verbetering vatbaar, maar in hoeverre is een overheidsdienst efficiënter? Juist door de concurrentie die er heerst tussen de ziekenfondsen hebben ze er alle belang bij hun leden zo goed mogelijk te behandelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik ben al een paar keer veranderd en het is overal even ergSteven7 schreef:Juist door de concurrentie die er heerst tussen de ziekenfondsen hebben ze er alle belang bij hun leden zo goed mogelijk te behandelen.
nu, als gezonde was ik ook tevreden, 1x per jaar tand- en huisarts was toen mijn verbruik bij de mutualiteit :
pas als zieke is mij opgevallen hoe waardeloos de organisatie is (bij allen) en waar hun prioriteiten echt liggen
-
- Premium Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
- Locatie: Veerle
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Ik kan maar spreken van mijn eigen ervaring. Ben destijds lid geworden toen ik ben beginnen werken.
Stuur ik een mailtje heb ik dezelfde dag en meestal binnen het uur zelfs antwoord.
Als ik bel ben ik quasi onmiddellijk binnen.
Stuur ik een mailtje heb ik dezelfde dag en meestal binnen het uur zelfs antwoord.
Als ik bel ben ik quasi onmiddellijk binnen.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Er kunnen wel degelijk schaalvoordelen gecreëerd worden bij mutualiteiten. Bijvoorbeeld door IT controlesystemen te uniformiseren. En dat ze ze dan ook direct transparant maken zodat we fouten kunnen vermijden bij injectie van ziekenhuisfacturatie bijvoorbeeld, eerder dn telkens te moeten herindienen na verwerping.
Voor de rest hebben ziekenfondsen ook wel hun nut in ons huidig systeem waarbij er een overlegsysteem bestaat om het systeem mee te beheren (verstrekkers en mutten). Het alternatief is een systeem waar de minister veel meer zelf beslist.
Voor de rest hebben ziekenfondsen ook wel hun nut in ons huidig systeem waarbij er een overlegsysteem bestaat om het systeem mee te beheren (verstrekkers en mutten). Het alternatief is een systeem waar de minister veel meer zelf beslist.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Het RIZIV controleert de efficiëntie en naar mijn ervaring is dat best grondig. Zoveel afwijking is er niet.dragonflo schreef: Dan zijn het toch vermomde ambtenaren in een semi overheidsinstelling. Ze hebben enkel wat meer vrijheid om geld te verkwisten.
Je moet ook weten:
De begroting in enkele cijfers
De globale begroting bedraagt ruim 32 miljard EUR.
De globale begrotingsdoelstelling (het budget voor alle terugbetalingen van geneeskundige verstrekkingen door de ziekenfondsen, aangevuld met betalingen die wij rechtstreeks storten aan de zorgverleners) bedraagt bijna 27,7 miljard EUR.
De doelstelling is gestegen met 4,3 % ten opzichte van de doelstelling voor 2019:
honoraria van artsen: + 3,1 %
verpleegdagprijs: + 2,6 %
geneesmiddelen: + 7,2 %
andere: + 2,8 %
Van die 32 miljard gaat 1,1 miljard(ongeveer) naar alle ziekenfondsen te samen.
Die 1,1 miljard is voor de loon en administratiekosten. W"etende dat alle ziekenfondsen te samen 14-15000 werknemers hebben. Dan weet ik niet of het nog veel efficiënter kan( dat bedrag is dus niet enkel voor loon). Zoals goztow zegt die dingen kunnen efficienter. Maar zeker qua digitalisatie is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ziekenhuizen, artsen, mutualiteiten en het RIZIV.
bron:
https://www.inami.fgov.be/nl/themas/fin ... fault.aspx
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Beste 1207, als u zo ontevreden bent, waarom maakt u dan niet gebruik van de keuze van ziekenfonds? Als ik zo ontevreden ben van winkel A dan ga ik naar B ipv fora volpennen met mijn frustraties.
Ziekenfondsen zouden inderdaad nog wat kunnen besparen door met 1 informaticasysteem te werken. Dat zou ook de uitwisseling vergemakkelijken. Het is echter net omdat ze ook concurrenten zijn dat dit op verzet botst. Die gegevens kunnen snel commercieel misbruikt worden. Deze data zit daarom bij de federale kruispuntbank.
Het riedeltje dat de ziekenfondsen zwemmen in het geld en het aan ramen en deuren buitengooien uit pure onwil om een goede dienst te leveren is echter pure flauwekul. De ziekenfondsen krijgen een dotatie van de staat om hun werk te doen in verhouding van hun aandeel. Minder klanten is minder budget dus ze hebben totaal geen belang met een mindere dienstverlening. In tegenstelling tot echte privébedrijven is besparen om dienstverlening snijden in eigen vel. Bovendien is er een systeem dat fouten financieel bestraft.
Er wordt al jaren stevig bespaard op de zorg en ziekenfondsen dus het vet is al lang van de soep.
En over die kleefbriefjes, die zijn voor leden eigenlijk niet meer nodig omdat ze enkel ter identificatie dienen. Geef gewoon uw rijksregisternummer op en het is even goed. Ik kleef nooit een kleefbriefje maar schrijf gewoon mijn RRN op het attest. Tegenwoordig gaat alles digitaal via mijn dokter naar het ziekenfonds. Artsen die de officiële tarieven niet respecteren wil ik niet en zeker geen artsen die niet digitaal willen werken.
Ziekenfondsen zouden inderdaad nog wat kunnen besparen door met 1 informaticasysteem te werken. Dat zou ook de uitwisseling vergemakkelijken. Het is echter net omdat ze ook concurrenten zijn dat dit op verzet botst. Die gegevens kunnen snel commercieel misbruikt worden. Deze data zit daarom bij de federale kruispuntbank.
Het riedeltje dat de ziekenfondsen zwemmen in het geld en het aan ramen en deuren buitengooien uit pure onwil om een goede dienst te leveren is echter pure flauwekul. De ziekenfondsen krijgen een dotatie van de staat om hun werk te doen in verhouding van hun aandeel. Minder klanten is minder budget dus ze hebben totaal geen belang met een mindere dienstverlening. In tegenstelling tot echte privébedrijven is besparen om dienstverlening snijden in eigen vel. Bovendien is er een systeem dat fouten financieel bestraft.
Er wordt al jaren stevig bespaard op de zorg en ziekenfondsen dus het vet is al lang van de soep.
En over die kleefbriefjes, die zijn voor leden eigenlijk niet meer nodig omdat ze enkel ter identificatie dienen. Geef gewoon uw rijksregisternummer op en het is even goed. Ik kleef nooit een kleefbriefje maar schrijf gewoon mijn RRN op het attest. Tegenwoordig gaat alles digitaal via mijn dokter naar het ziekenfonds. Artsen die de officiële tarieven niet respecteren wil ik niet en zeker geen artsen die niet digitaal willen werken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik denk zelfs puur op personeelskosten dat er haast niet meer kan bespaard worden.
Reken dat het Riziv een 75-78000 bruto geeft per personeelslid gemiddeld en dan de verschillende loonschalen en de administratie dus dat is bv briefwisseling etc. Dan kan je niet veel schuiven meer in dat budget.
Reken dat het Riziv een 75-78000 bruto geeft per personeelslid gemiddeld en dan de verschillende loonschalen en de administratie dus dat is bv briefwisseling etc. Dan kan je niet veel schuiven meer in dat budget.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
heb ik gedaan en het is overal hetzelfdeDizzy schreef:Beste 1207, als u zo ontevreden bent, waarom maakt u dan niet gebruik van de keuze van ziekenfonds?
alles rond ziekte en gezondheid wordt in Belgie heel bewust zo ingewikkeld mogelijk ineengestoken om zijn eigen bestaansrecht te verantwoorden.
altijd zoveel mogelijk partners erbij betrekken zodat je de verantwoordelijkheid altijd snel kunt afschuiven
ik ben neit gefrustreerd hoor. de 1e 2j ja, toen ik 9 maanden moest wachten op mij rolstoel, als je plots 1000 euro moet voorschieten omdat de overheid knoeit en zich verslikt in hun eigen verzonnen bureaucratische onzin, ...Als ik zo ontevreden ben van winkel A dan ga ik naar B ipv fora volpennen met mijn frustraties.
ik praat over 1 en dezelfde mutualiteit hé . De dienst verhuur stuurt mij een factuur en als ik die factuur bij de dienst hospitalisatie binnenbreng krijg ik 6 weken later dat geld terug.Ziekenfondsen zouden inderdaad nog wat kunnen besparen door met 1 informaticasysteem te werken. Dat zou ook de uitwisseling vergemakkelijken. Het is echter net omdat ze ook concurrenten zijn dat dit op verzet botst.
een relatief eenvoudig informaticasysteem koppelt zoiets aan mekaar en dan kun je geld besparen op personeel, post, ... neit alleen bespaar je, ik moet geen 6 weken wachten op mijn geld.
ik zeg nergens dat ze zwemmen in het geld, ik zeg wel dat ze de bestaande middelen vele efficiënter kunnen inzetten. als loutere uitbetalingsinstelling hebt ge geen zuilen nodig héHet riedeltje dat de ziekenfondsen zwemmen in het geld en het aan ramen en deuren buitengooien
voorzorg antwerpen is principieel, geen roze kevertje is geen afhandeling. Zelf al meegemaakt omdat ik er ne keer niet aan gedacht heb (wel identificatie). volgens mij zit daar een stagiair/jobstudent die een godganse dag neits anders doet als controleren of er op elk binnenkomend papiertje wel een roze kevertje hangt.En over die kleefbriefjes, die zijn voor leden eigenlijk niet meer nodig omdat ze enkel ter identificatie dienen.
ik mag u er ook aan herinneren dat de mutualiteiten mee het contract en geld rond de contacttracing hebben binnengehaald. Mij verbaast het niet dat het in de soep draait en dat zij zich mee tegne lokale iniatieven verzetten (schrik dat dat geld plots naar daar verschoven zal woerden?). strijd tegen corona is niet hun prioriteit hé
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Het is bij 1207 vooral het probleem dat hij elke maand een dossier moet samenstellen om zijn kosten vergoed te krijgen. Als je medisch dossier al bestaat uit meerdere hoofdstukken kan ik best begrijpen dat het soms frustrerend is dat het op deze manier moet gebeuren. veranderen van ziekenfonds lost het probleem niet op maar zal zijn zaak duurder maken als hij overstapt.Dizzy schreef:Beste 1207, als u zo ontevreden bent, waarom maakt u dan niet gebruik van de keuze van ziekenfonds? Als ik zo ontevreden ben van winkel A dan ga ik naar B ipv fora volpennen met mijn frustraties.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
De ziekenfondsen deden enkel 2de en 3rde lijns afhandeling de eerste lijns was voor echte callcenters.1207 schreef: ik mag u er ook aan herinneren dat de mutualiteiten mee het contract en geld rond de contacttracing hebben binnengehaald. Mij verbaast het niet dat het in de soep draait en dat zij zich mee tegne lokale iniatieven verzetten (schrik dat dat geld plots naar daar verschoven zal woerden?). strijd tegen corona is niet hun prioriteit hé
Daarnaast idd dat klopt dat elke provincie het anders beoordeeld. Dat staat op de planning voor 1 netwerk maar wanneer nu door die corona weet ik niet.
En de schuld op een ander steken?
Nja Bv ik moet nu papieren dossiers ingeven digitaal en die worden ingescand. Ten eerste het RIZIV vind nog steeds juridisch gezien dat deze stukken vanuit het ziekenhuis op papier naar ons moeten opgestuurd worden. Dus het ligt niet allemaal in de handen van de mutualiteiten. Wij zagen op onze dienst liever digitaal maar dat mag niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
100 miljoen voor oa de 5 mutualiteiten is veel geld héboonpwnz schreef: De ziekenfondsen deden enkel 2de en 3rde lijns afhandeling de eerste lijns was voor echte callcenters.
we zijn 4 augustus, mijn 5 maanden na de lockdown, en het loopt nog steeds niet.
"zij zijn groot en ik is klein", kent ge die?boonpwnz schreef:Dus het ligt niet allemaal in de handen van de mutualiteiten. Wij zagen op onze dienst liever digitaal maar dat mag niet.