Welke boeken lezen jullie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Hey,

Lezen UB'ers af en toe een boek? Ik probeer af en toe een boek te lezen, maar hebben jullie nog tips?

-Jeroen Horlings : Zelfrijdende auto's /Een objectieve kijk op waterstof / Alles over elektrische auto's
Vlot geschreven boeken die je op één avond wel uit hebt, maar is zeker leuk en interessant leesvoer.

- Alan Gratz: D-day
Eigenlijk een jeugdboek, maar wel een originele manier om d-day te bekijken. Eigenlijk fictie, maar 90% klopt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik lees elke dag wel - meestal een half uur, soms langer. Ideaal om net voor het slapengaan de hersenpan even te laten afkoelen.

Vooral fictie. Momenteel bezig in de "The Witcher" boeken van Andrzej Sapkowski. Hiervoor wat light braincandy: de Vicky Bliss boeken van Elizabeth Peters.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier vooral fan van John Grisham

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Ik las bijna elke dag 1u in de trein, maar dat is ondertussen ook alweer 4 maand geleden. Thuis lees ik eigenlijk niet meer nu, zou er echt weer tijd voor moeten maken. Zelf ben ik bezig aan The Culture series van Iain M. Banks. SciFi reeks rond een universum met AI ruimteschepen en waar iedereen in een soort van utopia leef (aka The Culture). Het universum is enorm, gaat echt over gigantische afstanden en de boeken spelen zich ook altijd af in een andere tijd (zitten duizenden jaren tussen). Elk boek is dus eigenlijk een los verhaal. Het ene boek is wel al beter dan het andere (vooral The Player of Players is echt magistraal goed).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik lees enkel de krant, nooit boeken. Ik kan er mij niet mee bezig houden, wordt er niet rustig van en val er altijd van in slaap. Is altijd al zo geweest. In het middelbaar verplichte boeken lezen was een marteling hier :roll:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Vooral Sci-Fi hier.

Ben nu bezig aan de 'Revelation Space' reeks van Alistair Reynolds. Ben nog maar aan het 2de boek, dus heb nog wat te gaan.

Andere Sci-Fi tips:

The Three body problem (trilogie) van Cixin Liu
The Expanse (bekend van TV)
Red Rising reeks van Pierce Brown (wat lichter, maar spannend)
Ender's Game van Orson Scott Card (de eerste 3 boeken zijn heel goed. Maar het laatste vond ik teleurstellend)

Anderzijds ben ik ook wel fan van wat populair wetenschappelijk materiaal:

When the uncertainty principle goes to 11 van Philip Moriarty (quantum mechanica met een sausje van metal)
Humble Pi van Matt Parker (grappig boek over wiskundige blunders doorheen de geschiedenis)
The Disappearing Spoon van Sam Kean (over het ontstaan van de tabel van Mendeljev)
zijn nieuwste boek 'The Tale of the Duelling Neurosurgeons' staat nog te wachten om gelezen te worden
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik verslind boeken, vroeger ging ik naar de bib, maar zelfs in de stadsbibliotheek werd het moeilijk om nog boeken te vinden, die me aanspraken, die ik nog niet had gelezen.

Ik heb een tijdlang zowat alles van de kindle store inzake sci-fi en fantasy gelezen totdat ik de wereld van vertaalde Wuxia en andere Oosterse genres vond. Dat zijn meestal ENORM lange novels die bij mij er echt voor zorgen dat ik mijn brein tot rust krijg. Ik lees makkelijk enkele uren per dag, het is bij mij de grootste hobby eigenlijk. (Ben dan ook al lang lid van wuxiaworld.com ... opgelet ... het is verslavend :-) )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 mar 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

De Deverry reeks van Katharine Kerr is één van mijn favorieten. Ik lees elke dag boeken maar dan op kobo e-reader.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hier ook een kobo eReader. De novels van wuxiaworld e.a. Converteer ik naar EPUB.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

krisken schreef:Hier vooral fan van John Grisham
Ik ook, alsook Peter James.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik lees vooral de boeken waar ik iets van bijleer. Dat gaat over allerlei onderwerpen, oorlogen staan wel voorop.

Een echte aanrader voor de techmensen: Edward Snowden - onuitwisbaar. De bekende klokkenluider die zowat heel zijn leven uitlegt en dat op een vlotte manier.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als ik lees is het meestal om iets bij te leren. Deze week heb ik nog een boek van Koen de Jong gelezen. Wim Hof - Koud kunstje.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Zelf geen lezer maar madam heeft er hier een 1200 tal staan, grotendeels romans en thrillers.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Isaac Asimov!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

The usual suspects

Michael chrichton
Lee child
Grisham
Dean koontz
Stephen king
James Patterson
Dan brown
Scott Turow

En uiteraard den Brusselmans
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Titel: De nieuwe wereldorde - hoe China sluipenderwijs de macht overneemt
Auteur: Rob De Wijk

ISBN: 9789460039911
Winkel: https://www.standaardboekhandel.be/p/de ... 9460039911
Omschrijving
De Chinese wereldorde komt eraan. In een drieënhalf uur durende toespraak tijdens het negentiende partijcongres in augustus 2017 stippelde president Xi de route uit. In 2035 moet China een welvarende staat zijn die wereldleider is op het gebied van technologie en innovatie. In de daaropvolgende vijftien jaar moet China worden uitgebouwd tot een wereldmacht. En als in 2049 de Volksrepubliek zijn honderdste verjaardag viert, moet Xi’s ‘Chinese Droom’ zijn uitgekomen: China moet dan de leider van de wereld zijn.

Die droom kan uitkomen als China de koploper van de nieuwe industriële revolutie van Internet of Things, nanotechnologie en Artificial Intelligence wordt. In een fascinerend betoog vol persoonlijke ervaringen betoogt Rob de Wijk dat dit gaat lukken en dat China dan de wereldorde kan gaan bepalen. In de negentiende eeuw deden de Britten dit en in de twintigste eeuw de Amerikanen.

Geholpen door de financiële crisis van 2008, president Trumps protectionisme, de Brexit en opkomend nationalisme in Europa wordt de eenentwintigste eeuw, de eeuw van China. Daardoor gaat de westerse wereldorde met zijn vrijemarkteconomie, internationale recht, internationale instituties, democratie, mensenrechten en burgerlijke vrijheden op de schop. Hoe dit tij te keren wordt het belangrijkste vraagstuk van onze tijd.

Rob de Wijk is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. Hij houdt zich bezig met geopolitiek en internationale veiligheid. Hij publiceerde talloze boeken en artikelen, is een veelgevraagd commentator voor radio en tv en is columnist voor Trouw.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Recent:
David Benioff - Stad der dieven
Karl Marlantes - Matterhorn
Ben Fergusson - De lente van Kaspar Meier
Tom Rob Smith - Kolyma
Omar El Akkad - Een Amerikaanse oorlog

Diepgaand:
Manfred Kyber - Het land van belofte
Farid-ud-din Attar - Samenspreking der vogels
Hazrat Inayat Khan - Gayan Vadan Nirtan
Kahlil Gibran - De Profeet

Vroeger:
Ken Follett - Door het oog van de naald (ooit op vakantie in een ruk uitgelezen).
Verder zo ongeveer alles van Hans Hellmut Kirst en de hierboven reeds aangehaalde Ken Follett.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

"Sapiens" van Yuval Noah Harari...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Nù: "Liefde in de Kaukasus" van Alisa Ganijeva.
Een boeiend boek, vol met humor, een zeer interessante beschrijving van de samenleving in die wat achtergelaten republiek. Een fascinenrend vertaling, als Franstalig begrijp ik niet totaal al het breed en kleurrijk woordenschat, van tijd tot tijd moet ik toch naar de woordenboek voor méér uitleg.
"Het raketje van Gagarin
Was zo slap als rotte haring,
Vloog de lucht in, keer op keer,
Maar dan stortte hij weer neer,
Au-au-au, wat doet het pijn
Om een kosmonaut te zijn!"
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik lees geen boeken wegens geen tijd, geen geduld en geen goesting, met moeite lees ik nog een krant en dan nog enkel losse artikels op de website maar voor een hele krant te lezen heb ik daar ook geen tijd voor.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Momenteel aan het lezen: "How to take smart notes" van Sönke Ahrens. Ben wat meer research aan het doen naar het "zettelkasten" notitiesysteem van de Duitse onderzoeker Luhman.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ook vooral treinlezer, op ipad dan vooral uit gutenberg.
Schoolperiode ook tijdje afgekicked door overdosis boekbesprekingen (1 per 2 weken), denk dat dat niet hun bedoeling was. In hoger onderwijs terug begonnen (je moest iets doen tijdens de lessen) met vooral discworld.

Meestal engelstalig, uitzonderingen als ik verwacht dat familie ze ook zou willen lezen.
Non-fictie vooral luchtscheepvaart en geschiedenis rond de bijhorende periode, niks te zwaar/schools maar categorie Bryson en focus op dagelijks leven.

Fictie:
Vooral Discworld (Terry Pratchett) en gerelateerd, Jane Austen en gelijkaardige 'historische' romans, vroeger star wars (vooral zus en is met de prequels van verslaving tot volledige afkeer gegaan), Harry Potter (hoewel ik tot de categorie volk hoor waar Rowling geen fan van is), LOTR gerelateerde verhalen van Tolkien (op een enkele uitzondering is de rest niks voor mij), grijze jager reeks, veel kinderboeken (oa tiny verzamelaar maar die reken ik nu niet echt tot het leesvoer :lol: )

Momenteel nog een aantal onderdelen in de "grote eeuw" reeks van Jan Guillou te gaan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik lees bijna nooit boeken, maar op Tweakers kwam ik onderstaande tegen:
Het is oorlog maar niemand die het ziet
https://www.standaardboekhandel.be/p/he ... 9057599804

Wordt aangeraden als je iets met IT hebt, daarom dat ik hem gekocht had.
Nog geen tijd gehad om te lezen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ga ik ook eens lezen, zeker nu met die 'bedrijfs'-gijzelingen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben totaal geen lezer, maar dit boek heb ik met heel veel plezier gelezen:
https://www.standaardboekhandel.be/p/vl ... 9460035487
Totaal geschift!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”