Ik heb wat problemen met mijn nieuwe VDSL-lijn. En ik wil hier mijn gegevens en cijfers delen om te horen wat de diverse mensen die daar blijkbaar veel van weten daarover te zeggen hebben.
Mixtus is verkoper, technisch product van EDPnet. 100/40 max officieel.
Sinds vrijdag 22/05 online via Frizbox7530. Screenshot 1 is van mijn DSL-gegevens van ongeveer 24-uur na eerste gebruik met Fritzbox. Merk op waarde kabelcapaciteit zeer dicht tegen 140/40.
Maandag 25 mei lag mijn verbindingen een paar uur uit in de namiddag. Wel syncro en verbinding maar geen dataflow. Zou een globalere storing geweest zijn volgens Mixtus, niet persoonlijk. En heeft waarschijnlijk niets hiermee te maken.
Gisteren vrijdag 29 mei viel om 8u30 mijn verbinding uit. Verlies van DSL-syncro volgens het log. Het volgende half uur probeerde die met veel moeite terug te verbinden, duurde vele minuten om daar in te slagen. En verloor dan terug de verbinding. Tegen 9u bleef die wel verbonden.
Gisteren om 12u35 verloor die terug zijn DSL-syncro. Zelfde situatie. Poging te verbinden, moeizaam, en terug verbinding verliezen.
Ik heb toen bij de instellingen de schuivers van de 'kabelinstellingen' aangepast. Die stonden standaard op 'maximale performance' en die heb ik gezet op 'maximale stabiliteit'. Screenshot 2.
De verbinding leek dan te houden daarna. Geen idee of het toeval was of niet na die aanpassing.
Heb een half uur daarna e-mail naar Mixtus gezonden om dit te rapporteren samen met de huidige gegevens toen; screenshot 3, 4 en 5.
Reactie van Mixtus ontvangen dat ze een ticket gingen aanmaken en dat het probleem ongetwijfeld bij Proximus ging liggen. - Geen verder nieuws.
Merk op - screenshot 5 - dat ik eigenlijk geen snelheidsverlies had na die aanpassing die ik gedaan had, wat ik eigenlijk niet had verwacht. De kabelcapaciteit was wel gezakt maar daar had ik toch niets aan in praktijk.
Verder geen problemen, verbinding stabiel. Dit tot afgelopen nacht. Om 01:26 terug 'DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisering)'. Die gaat dan terug synchroniseren tegen juist onder 100/30 profiel. Verbonden, verliest dat en gaat het dan opnieuw proberen tegen 60/10 en blijft verbonden. Dit tot 3u dat er automatische verbreking plaatsvind door de Fritzbox zonder problemen. Volgens het log is gebeurde de verbreking en het opnieuw verbinden in de zelfde seconde.
En daarmee zijn we tot het heden gekomen. Momenteel ruim 11 uur verbonden. En hieronder de actuele waarden;





Bij screenshot 9: voor gisteren, vrijdag 29ste om 8u-9u en om 12u was er daar ook zo'n hoge balk van 'fouten die niet verholpen kunnen worden' en 'syncronicaties' maar die is er hier afgevallen.
Dus ik ben nu verbonden met een sterk verlaagde upload momenteel. Die is gelukkig nog juist voldoende voor mijn noden met marge.
Het belangrijkste is een stabiele verbinding zodat ik geen werkonderbrekingen heb en telefoonverbindingen verlies. Al zeg ik niet 'neen' tegen een snellere verbinding als dat stabiel kan.
Ik haal momenteel via ethernet een ping van 7ms, down 85Mbps, up 10,55Mbps via speedtest.
Aanvullig zondag 31 mei: zit nu terug op 100/30 effectieve snelheid. Geen verdere problemen tot op heden.