Opzetten mesh netwerk met bbox

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
icon2006
Starter
Starter

Beste,

in mijn nieuwbouwwoning is twee weken geleden proximus langsgekomen voor de aansluiting van het internet.
De DSL lijn komt toe in de garage waar ook alle ethernet kabels van de verschillende ruimtes toekomen. De installateur heeft enkel de ethernetkabel van de woonkamer aangesloten aan de DSL contactdoos. De modem staat nu dus geïnstalleerd in woonkamer en niet in de garage.

Nu vraag ik mij af of dit problemen kan bieden voor het opzetten van een mesh netwerk (Nest Wifi of TP-Link Deco M9). Kan ik dan connectie maken van de DSL contactdoos naar een switch (beiden in de garage) die dan doorloopt naar de modem maar tevens ook de andere ruimtes voor ziet van internet via ethernet aansluiting?

Ik vermoed van niet. Of dien ik best proximus in te schakelen voor een herinstallatie?
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ik begrijp dat Proximus uw modem/router Bbox3v+ (?) in uw living heeft geïnstalleerd op het aldaar voorhanden ethernet RJ45 stopcontact
Dit hoeft niet noodzakelijkerwijze een probleem te vormen maar hangt af van wat u effectief wilt
Concreet indien u enkel gebruik wenst te maken van bv. Deco M9 WiFi kunt u "de base station" ervan aaansluiten op een gele LAN poort van uw Bbox (de verbinding met de andere gebeurt immers normalerwijze in WiFi)
Indien u daarentegen ook gebruik wenst te maken van uw switch die zich in de garage bevindt moet u over een 2e nabij gelegen ethernetkabel/stopcontact RJ45 beschikken in uw living om een gele LAN poort van uw Bbox met deze switch te verbinden om vervolgens vanuit uw switch de ethernetaansluitingen in andere kamers te kunnen bereiken

Uiteraard kunt u ook uw Bbox (laten) verplaatsen naar uw garage (zelf/electricien/Proximus) om aldaar vanuit uw switch alle kamers in ethernet te kunnen bereiken
Vergeet evenwel niet dat eventuele TV-decoders normalerwijze niet via uw Mesh Deco M9 zullen bereikbaar zijn, enkel rechtstreeks vanuit Bbox of eventueel via de switch)

De vraag is wat de Proximus technieker evenwel gedaan heeft: heeft hij de inkomende telefoonkabel gewoon "doorgelust" naar uw ethernetstopcontact in uw living en aldaar met de BBox verbonden via een RJ45/RJ11 overgangsplug?
Dan is er mijns inziens niet veel aan de hand en kunt u de Bbox (laten) zonder probleem verplaatsen naar uw garage

Ter info:
https://www.proximus.be/dam/jcr:df8821d ... ~cache.pdf
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... leren.html
3c7c25ac-bdeb-4f36-b1f7-b43f7411c935.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
icon2006
Starter
Starter

Exact wat ik dus ook dacht.
Ik ga dan opteren om de bbox te verplaatsen naar de garage, het zou anders jammer zijn van de ethernetpoorten in de woonkamer.

Hartelijk dank voor je respons!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”