Windows update probleem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
COMPUTERNERD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 sep 2005, 19:02
Locatie: GENT

Goeienavond,

ik ben een leek ivm computers in tegenstelling tot de meesten onder jullie. Ik zit met hetvolgende probleem. Ik heb windows xp home met beperkte rechten. Dit geeft hetvolgende probleem: als ik windows wil updaten dan geeft hij het volgende bericht

[Foutnummer: 0x8DDD0002]
Als u updates van deze website wilt installeren, moet u zich aanmelden als beheerder of als lid van de groep Administrators op uw computer. Als u Windows XP gebruikt, kunt u controleren of u een beheerder bent via Gebruikersaccounts in het Configuratiescherm.

Opmerking: als uw computer is aangesloten op een netwerk, kunt u vanwege de netwerkbeleidinstellingen deze website wellicht niet gebruiken. Neem contact op met de systeembeheerder voor hulp bij updates.



Ik heb al bij microsoft gaan zien want het heeft iets met gebruikersrechten te maken. Wie kan me helpen om deze fout te vermijden en normaal te kunnen aanloggen als gebruiker
Gebruikersavatar
Slekken
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 30 nov 2003, 15:55
Locatie: Jabbeke

Het feit dat je beperkte rechten hebt zorgt ervoor dat je de updates niet kan installeren. Eenmaal je kan aanloggen als "administrator" ofwel "beheerder" van de computer, kan je de updates installeren.
Als de computer van iemand anders is, vraag dan aan hem/haar om aan te loggen als beheerder en om de updates te installeren. Je kan natuurlijk ook vragen om je ook als beheerder in te stellen, dat is nog zo gemakkelijk :wink:

Greetz
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb zelf geen Windows XP Home en zeker geen Nederlandstalige versie. Dus wat hierna volgt is "from the top of my head" en ook nog vrij vertaald.

Herstart je computer in veilig mode, dit doe je als volgt:
- Herstart je computer
- Druk op F8 nog voor je Windows begint te laden
- Als alles goed gaat krijg je nu een lijstje met opties en één daarvan is veilige mode. Kies dit
- Nu start Windows verder en moet je kunnen inloggen als beheerder en zou je de updates moeten kunnen installeren

Als je door op F8 te drukken niet in veilige mode geraakt dan was je waarschijnlijk te vroeg of te laat. Probeer na het starten van je computer gewoon een aantal keer op F8 te drukken.

Gr, Astralon
COMPUTERNERD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 sep 2005, 19:02
Locatie: GENT

merci voor de tip astralon. Hetgeen ze bij microsoft zeiden is dat ik via de map windows/softwaredistributions mijn account volledig beheer zou kunnen geven. Dit gaat ook wel, maar als ik dan update krijg ik dezelfde boodschap.

Aanloggen als administrator vind ik geen goed idee want als er dan iemand op mijn computer werkt kan die zomaar allerlei programma's installeren. Neen ik hou er liever zelf controle over.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Het aanloggen als beheerder kan alleen maar in veilige mode en zou ik dus ook alleen maar gebruiken om de updates te installeren.
Voor dagelijks gebruik zou ik je huidige login gebruiken.

Gr, Astralon
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Astralon schreef:Het aanloggen als beheerder kan alleen maar in veilige mode en zou ik dus ook alleen maar gebruiken om de updates te installeren.


Of in het friendly logon-venster 5x ctrl+alt+del doen, dan krijg je het klassieke aanmeldvenster waar je als "administrator" kan aanmelden.
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

meon schreef:Of in het friendly logon-venster 5x ctrl+alt+del doen, dan krijg je het klassieke aanmeldvenster waar je als "administrator" kan aanmelden.


2x is voldoende meon :-)

Wat de updates betreft moet je helemaal geen admin voor zijn. Maar de vereiste is dan wel dat je de "automatische updates" configureert zodat ze om een bepaald uur worden geinstalleerd. Deze functie gebruikt "elevated rights" en dat werkt dus wel. Een andere manier is om steeds tijdelijk als admin aan te loggen, maar da's nogal omlachtig natuurlijk.

Wil je het op de moeilijke manier doen, doe dan het volgende:

1. Geef de gebruiker full control rechten op de registersleutels:
* HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\WINDOWS
* HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WINDOWS
2. Geef de gebruiker "change" rechten op de C-drive (enkel root, onderliggend niet nodig)
3. Geef de gebruiker "change" rechten op de map C:\WINDOWS\

Uiteraard maakt dit je OS nog minder veilig dan het al is, maar bedenk even volgende zaken: Als gebruiker kan men dan nog altijd geen software installeren (allez, wel sommige MS software). Een virus maakt gebruik van een lek in windows, dus dan maken rechten al helemaal geen flikker uit. Installeer wel een goeie AntiSpyware (bv MS/Giant) want spyware gebruikt wel de rechten van de gebruiker en durft zich al eens onder de Windows folder nestelen.

Grtz,
X

PS: Kan zijn dat je nog meer rechten in register/schijf moet geven, maar gebruik daarvoor dan het tooltje "regmon", dan zie je direct welke sleutels/mappen er gebruikt worden.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
COMPUTERNERD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 sep 2005, 19:02
Locatie: GENT

het klinkt allemaal nogal technisch, maar ik zal 't eens proberen.

computernerd
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”