vervangen modem -> 3 dagen offline
-
- Premium Member
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
eergisteren en gisteren begon ons internet van Telenet random uit te vallen en na een tijdje herstart dit. Contact opgenomen met Telenet en mocht modem gaan omwisselen. Dus gisteren naar de winkel andere modem gaan halen. Thuisgekomen, alles aangesloten, maar een uur later nog geen internet. Nog wat contact gehad met Telenet waaruit blijkt dat de activatie van de nieuwe modem voor vandaag om 14h15 stond ingepland. Dat proces kan blijkbaar ook niet versneld worden of dergelijke...
Na deze activatie echter nog steeds geen internet, dus terug contact opgenomen. Het provisioneren van de modem is vastgelopen in hun systeem. Is doorgegeven naar de achterliggende dienst, maar in het weekend werken die uiteraard niet. Dus mag al bij zijn als het maandag in de loop van de dag opgelost geraakt.
Nog mensen die bij het vervangen van een simpele modem het 3 dagen zonder internet moeten stellen?
Na deze activatie echter nog steeds geen internet, dus terug contact opgenomen. Het provisioneren van de modem is vastgelopen in hun systeem. Is doorgegeven naar de achterliggende dienst, maar in het weekend werken die uiteraard niet. Dus mag al bij zijn als het maandag in de loop van de dag opgelost geraakt.
Nog mensen die bij het vervangen van een simpele modem het 3 dagen zonder internet moeten stellen?
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, VDSL2-verbinding hier. FritzBox! 7360 v2 is up and running en in de kast ligt een voorgeconfigureerde Sagem 3464 klaar, moest de FritzBox! de geest geven dan ben ik binnen 1 minuut terug online. Ondertussen kan ik een nieuwe Fritz!Box online bestellen die binnen de 24u geleverd wordt.jorisx schreef:Nog mensen die bij het vervangen van een simpele modem het 3 dagen zonder internet moeten stellen?
De kans op downtime door een defecte modem is hier quasi nihil.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Alweer een argument voor vrije hardwarekeuze.
Dit is *exact* het scenario waar ik bang voor ben.
Dit is *exact* het scenario waar ik bang voor ben.
-
- Member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 12 keer
Ook meegemaakt. Modem die niet verbindt, dan pas later de klantendienst die beseft dat het niet juist ingegeven was, om dan na 2 uur online te zijn te merken dat de nieuwe modem waarschijnlijk defect was, en dat allemaal tijdens de piek van de crisis.
Dan zijn ze niet zo happig om je oude, zwarte, tragere modem terug te laten plaatsen. Maar 3 weken op een technieker wachten was ook geen mogelijkheid...
Wel een vergoeding geëist - en gekregen - voor de dagen onbereikbaar.
Afgesloten met net geen €50 aan fouten op de afrekening (wel opgelost na 2 keer klantendienst contacteren, maar toch... sommige klanten zouden het niet opmerken).
Thuis hebben we VDSL, en hoewel dat het een budgetproduct is (Scarlet), moet ik eerlijk toegeven dat we daar nog nooit echt last mee hebben gehad, ook al zijn we er sceptisch ingestapt.
Dan zijn ze niet zo happig om je oude, zwarte, tragere modem terug te laten plaatsen. Maar 3 weken op een technieker wachten was ook geen mogelijkheid...
Wel een vergoeding geëist - en gekregen - voor de dagen onbereikbaar.
Afgesloten met net geen €50 aan fouten op de afrekening (wel opgelost na 2 keer klantendienst contacteren, maar toch... sommige klanten zouden het niet opmerken).
Thuis hebben we VDSL, en hoewel dat het een budgetproduct is (Scarlet), moet ik eerlijk toegeven dat we daar nog nooit echt last mee hebben gehad, ook al zijn we er sceptisch ingestapt.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar
-
- Premium Member
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Welke compensatie van je gekregen?pluim schreef:Wel een vergoeding geëist - en gekregen - voor de dagen onbereikbaar.
Ben wel blij dat het nu voorvalt en niet tijdens de lockdown, met telewerk en 2 studenten, die online les moesten volgen, in huis...
-
- Member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 12 keer
De helft van de abonnementsprijs werd vergoed.jorisx schreef:Welke compensatie van je gekregen?pluim schreef:Wel een vergoeding geëist - en gekregen - voor de dagen onbereikbaar.
Er werd ook een annulatie aangerekend, wat niet eigenlijk niet kon, want we hebben een wijziging naar de oude situatie aangevraagd binnen de wettelijke 14 dagen bedenktermijn én de eerste maand was gratis, én het ging om een defect. Dus misschien zat dat deel ook in de compensatie.
Maar eerlijk, nadat de volgende maand er terug een fout op het factuur stond en er een extra werd aangerekend voor een dienst die met de oude, zwarte modem normaal niet te activeren zou zijn (modem is niet snel genoeg), hebben ze alles wel vergoed. Dus bijna €50 in te veel betaalde fouten + de helft van het abonnement als compensatie voor 5 dagen onbereikbaar.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dat lost toch niks op? Je mag nog 20 modems in je kast hebben liggen, als de provisioningsystemen van Telenet blokkeren ben je daar niks mee.ITnetadmin schreef:Alweer een argument voor vrije hardwarekeuze.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Juist wel, want als je je kabelmodem bij Coolblue kan kopen dan gaat Telenet haar provionering moeten upgraden naar een volledig realtime en automatisch systeem dat ook in het weekend werkt.SpecialK schreef:Dat lost toch niks op?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dat hebben ze vandaag ook al; je kan al jaren een self install 's avonds of in het weekend doen. Tenzij het foutloopt, zoals hier, en dan moet er manueel ingegrepen worden. Zou niet mogen natuurlijk, maar het gebeurt wel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Jawel.SpecialK schreef:Dat lost toch niks op? Je mag nog 20 modems in je kast hebben liggen, als de provisioningsystemen van Telenet blokkeren ben je daar niks mee.ITnetadmin schreef:Alweer een argument voor vrije hardwarekeuze.
Zij moeten dat dan niet meer provisioneren, maar gewoon de juiste manuele configgegevens verschaffen zodat we dat zelf kunnen instellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Zelf met vrije modemkeuze gaat Telenet nog moeten provisionen op een kabel netwerk hangt je abonnement vast aan een hfc Mac adres.ITnetadmin schreef:Jawel.SpecialK schreef:Dat lost toch niks op? Je mag nog 20 modems in je kast hebben liggen, als de provisioningsystemen van Telenet blokkeren ben je daar niks mee.ITnetadmin schreef:Alweer een argument voor vrije hardwarekeuze.
Zij moeten dat dan niet meer provisioneren, maar gewoon de juiste manuele configgegevens verschaffen zodat we dat zelf kunnen instellen.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Als er wat externe druk is van modemfabrikanten en consumenten gaat Telenet misschien haar bugs wat sneller fixen.SpecialK schreef:Tenzij het foutloopt, zoals hier, en dan moet er manueel ingegrepen worden. Zou niet mogen natuurlijk, maar het gebeurt wel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Alle mac adressen van je (reserve)modems moeten op voorhand invulbaar zijn in een config interface van tn, zodat de modems plug&play worden.
Dat, en de mac adressen van je toestellen moeten dan ook maar aanpasbaar zijn, zodat je die altijd kan wijzigen naar een gepreconfigureerde, moest je dringend een toestel moeten inpluggen dat niet op voorhand opgegeven is.
Dat, en de mac adressen van je toestellen moeten dan ook maar aanpasbaar zijn, zodat je die altijd kan wijzigen naar een gepreconfigureerde, moest je dringend een toestel moeten inpluggen dat niet op voorhand opgegeven is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dan zit je nog altijd met dat certificaat, het is heus wel meer dan een MAC-adres...Als het zo simpel was als een MAC-adres clonen zou iedereen in de buurt mijn internetverbinding kunnen saboteren of overnemen door mijn WiFi MAC adres op te schrijven, er twee cijfertjes vanaf trekken, en dat in hun modem in te stellen.ITnetadmin schreef:Dat, en de mac adressen van je toestellen moeten dan ook maar aanpasbaar zijn, zodat je die altijd kan wijzigen naar een gepreconfigureerde, moest je dringend een toestel moeten inpluggen dat niet op voorhand opgegeven is.
Kabelnetwerken en DSL-netwerken verschillen nu eenmaal fundamenteel van elkaar. Een kabelnetwerk is een shared access, een DSL-netwerk is punt tot punt. Er zal altijd een vorm van authenticatie nodig zijn op een kabelnetwerk, terwijl je op een DSL-netwerk simpelweg naar de fysieke poort op de ROP moet kijken. Die is altijd één op één gelinkt met een eindgebruiker.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Okee, dan houden we het op een geregistreerde, en dat ze meerdere units laten registreren tegelijk.
Of anders mss overschakelen naar een DSL achtig login systeem als identifier, ipv mac based, als dat bestaat voor coax.
Hoe doet men dat in de buurlanden waar vrije modemkeuze al bestaat?
Of anders mss overschakelen naar een DSL achtig login systeem als identifier, ipv mac based, als dat bestaat voor coax.
Hoe doet men dat in de buurlanden waar vrije modemkeuze al bestaat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Sowieso in Nederland is op dsl al langer vrije modem keuze maar niet op coax.
Daar is nu deze maand al een hele discussie gaande op de ziggo forums.
Maar het is moeilijk.
https://community.ziggo.nl/abonnement-m ... ndex2.html
Daar is nu deze maand al een hele discussie gaande op de ziggo forums.
Maar het is moeilijk.
https://community.ziggo.nl/abonnement-m ... ndex2.html
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat hangt af van provider tot providerITnetadmin schreef:Hoe doet men dat in de buurlanden waar vrije modemkeuze al bestaat?
Maar meestal kan je via een klantenportal jouw modemgegevens (WAN MAC adres) inbrengen.
Bij de volgende modem reboot begint het "provisioning" process, waarbij de ISP via TFTP een config file stuurt met alle nodige operationele paramaters (onder andere de up- en download snelheden), en de eventueel bijkomende services (VoIP), qos, ...
Je kan vanzelfsprekend maar één modem gelijktijdig registreren, maar een modemwissel gaat vlug (on-line).
Bij een kabelmodem kan je het MAC adres niet spoofen (for obvious reasons ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Die portal is er vandaag al: activeer.telenet.be
Het probleem dat zich hier stelt is dat de portal (of de tool die de helpdesk gebruikt) niet gewerkt heeft, en je dan een manuele correctie nodig hebt. En die dienst werkt niet buiten de kantooruren.
Telenet zou er inderdaad voor moeten zorgen dat die tool niet meer faalt, of als dat niet kan dat er 24/7 permanentie is voor manuele fixes. Maar dat staat eigenlijk los van vrije modemkeuze.
Het probleem dat zich hier stelt is dat de portal (of de tool die de helpdesk gebruikt) niet gewerkt heeft, en je dan een manuele correctie nodig hebt. En die dienst werkt niet buiten de kantooruren.
Telenet zou er inderdaad voor moeten zorgen dat die tool niet meer faalt, of als dat niet kan dat er 24/7 permanentie is voor manuele fixes. Maar dat staat eigenlijk los van vrije modemkeuze.
-
- Premium Member
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Nog steeds geen internet, dus eens contact opgenomen met de helpdesk:
"ah meneer, ik zie dat er al een case voor is aangemaakt, tja, dan moet u nog een 2 à 3 werkdagen rekenen alvorens het in orde komt. Hadden ze u dat nog niet verteld??"
Simpel vervangen van modem en je zit een week zonder internet en dat vinden ze blijkbaar maar normaal.
Buiten begrip van de medewerkers moet ik geduld hebben, maar dat krijg je anno 2020 toch niet meer verkocht...
"ah meneer, ik zie dat er al een case voor is aangemaakt, tja, dan moet u nog een 2 à 3 werkdagen rekenen alvorens het in orde komt. Hadden ze u dat nog niet verteld??"
Simpel vervangen van modem en je zit een week zonder internet en dat vinden ze blijkbaar maar normaal.
Buiten begrip van de medewerkers moet ik geduld hebben, maar dat krijg je anno 2020 toch niet meer verkocht...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Een overstap naar vdsl duurt vaak minder dan 3 dagen
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
maar dit is niet nieuw é. Ik heb daar al iets over geschrevn (denk tread geopend) met de vraag of telenet soms aan zijn limiet zit ?
Verschillende mensen bij nieuwe aanvraag of verhuis zowel telenet of orange dat ze niet konden registreren op het telenet netwerK.
Vorig jaar eind augustus hier ook. Kreeg dan van orange een flybox. Kennis verhuis telenet net hetzelfde, dame ging weg en ging binnen het uur geregistreerd zijn , heeft tenslotte 5 dagen geduurd.
Verschillende mensen bij nieuwe aanvraag of verhuis zowel telenet of orange dat ze niet konden registreren op het telenet netwerK.
Vorig jaar eind augustus hier ook. Kreeg dan van orange een flybox. Kennis verhuis telenet net hetzelfde, dame ging weg en ging binnen het uur geregistreerd zijn , heeft tenslotte 5 dagen geduurd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Wel, het is zijdelings relevant, als je vrije modemkeuze zou hebben.SpecialK schreef:Die portal is er vandaag al: activeer.telenet.be
Het probleem dat zich hier stelt is dat de portal (of de tool die de helpdesk gebruikt) niet gewerkt heeft, en je dan een manuele correctie nodig hebt. En die dienst werkt niet buiten de kantooruren.
Telenet zou er inderdaad voor moeten zorgen dat die tool niet meer faalt, of als dat niet kan dat er 24/7 permanentie is voor manuele fixes. Maar dat staat eigenlijk los van vrije modemkeuze.
Want tn is gekend om zijn config website regelmatig "down wegens maintenance" te laten zijn.
Dus je zou moeten kunnen pre-provisioneren, zodat je een 2-tal modems thuis kan hebben die plug&play klaar zijn.
Alsook een manuele config optie, waarbij je geen config file hoeft te downloaden, maar gewoon zelf de settings kan loaden.
De conclusie is identiek: het kan gewoon niet dat je dagenlang down bent wanneer je modem faalt, dat is een serieuze single point of failure.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Bekijk eens wat filmpjes op dit kanaal:ITnetadmin schreef:Alsook een manuele config optie, waarbij je geen config file hoeft te downloaden, maar gewoon zelf de settings kan loaden.
https://www.youtube.com/channel/UCpFaWP ... pTVeZnq_qA
Als ze twee modems preprovisioneren, en jij geeft er één aan vrienden aan het begin van de straat; dewelke moet dan actief zijn?
Dat shared medium maakt het gewoon allemaal wat lastiger dan op een DSL-netwerk...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, dan moeten ze maar verzekeren dat hun site en provisioning systeem redundant genoeg is dat het nooit ook maar 1 minuut down gaat.
Anders? Het risico accepteren; dat is toch beperkt tot dezelfde node.
Ik ben er trouwens altijd vanuit gegaan dat bij vrije modemkeuze ik een modem kan testen naast mijn modem die in gebruik is.
Hoe werkt dat dan bij DSL? Daar kan je toch ook inloggen op meer dan 1 toestel per keer?
Ik heb het alvast in Frankrijk al gedaan.
Anders? Het risico accepteren; dat is toch beperkt tot dezelfde node.
Ik ben er trouwens altijd vanuit gegaan dat bij vrije modemkeuze ik een modem kan testen naast mijn modem die in gebruik is.
Hoe werkt dat dan bij DSL? Daar kan je toch ook inloggen op meer dan 1 toestel per keer?
Ik heb het alvast in Frankrijk al gedaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Blijft ook een vraag/aanbod verhaal. Hoeveel procent wil effectief hun eigen modem gebruiken? Zeker met constante technologie wisselingen die gebeuren om alles uit de coax/telefoonkabel te halen.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Als je kijkt naar xDSL, dan lijkt er toch een markt voor te zijn. Ik vermoed niet dat er veel Bboxen staan bij edpnet-klanten. In Duitsland is er wel vrije modemkeuze en zie je Fritz!Box ook op coax opduiken.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Mja, het is ook niet dat je daar veel keuze hebt. Ofwel neem je de modem die zij aanbieden of 2 a 3 soortgelijke modellen die door Proximus goedgekeurd zijn. Waar dat je weer moet opletten met de firmware. Ik begrijp het concept, maar zie de meerwaarde er niet van in.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 29 jul 2020, 10:34, in totaal 1 gewijzigd.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Voor het leeuwendeel van de eindgebruikers zal het (dichtgetimmerde) standaardtoestel wat de provider aanbiedt ruimschoots volstaan. Techneuten (zoals hier op dit forum) willen vaak meer controle over het toestel, zaken kunnen uitlezen (zoals met die BBox3 Tool) of gewoon een verbruiker minder in huis.
Mocht ik bij Telenet een eigen modem kunnen gebruiken, dan geniet dat mijn voorkeur. Ik wil niet via Mijn Telenet de modem moeten instellen (vandaar een EMTA zolang dat nog kan) want die Mijn Telenet ligt er naar mijn zin iets teveel uit.
Mocht ik bij Telenet een eigen modem kunnen gebruiken, dan geniet dat mijn voorkeur. Ik wil niet via Mijn Telenet de modem moeten instellen (vandaar een EMTA zolang dat nog kan) want die Mijn Telenet ligt er naar mijn zin iets teveel uit.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik vermoed dat je bedoelde een eigen "router"... aan de modem valt namelijk niets in te stellen (die zet gewoon Docsis om naar Ethernet).Sinna schreef:Mocht ik bij Telenet een eigen modem kunnen gebruiken, dan geniet dat mijn voorkeur. Ik wil niet via Mijn Telenet de modem moeten instellen (vandaar een EMTA zolang dat nog kan) want die Mijn Telenet ligt er naar mijn zin iets teveel uit.
En een eigen router kan bij TN... ofwel via een EMTA ofwel via de nieuwe e-Modem.
-
- Premium Member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 55 keer
Issues kunnen altijd voorvallen waardoor we manueel moeten ingrijpen.
We werken van ma tot vr van 7u30 tot 21u, dus ja in het weekend kan dit een issue zijn als klanten manuele acties nodig hebben.
Onze afdeling is nog telefonisch bereikbaar voor de klantendienst, dit in contrast waar bv bij Mobistar het altijd standaard 5 dagen wachten was als er iets door de backoffice moest gecheckt worden
We werken van ma tot vr van 7u30 tot 21u, dus ja in het weekend kan dit een issue zijn als klanten manuele acties nodig hebben.
Onze afdeling is nog telefonisch bereikbaar voor de klantendienst, dit in contrast waar bv bij Mobistar het altijd standaard 5 dagen wachten was als er iets door de backoffice moest gecheckt worden
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Modem only modellen hebben nochtans ook settings hoor.
Alsook, de voip login gegevens moeten (voor zover ik het begrijp) dan ook vrijgegeven worden, zodat je een eigen voip toestel of server kan aansluiten.
Als een beperking van toestellen opgelegd wordt van type (en ik hoop dat dit gewoon verplicht opengetrokken wordt tot een resem modellen, niks nada beperkte whitelisting), dan nog kan je apart een modem steken, en zelf een of meerdere routers achter hangen (want uiteraard ook daar geen beperking tot slechts 1 toestel zoals hun nieuwe hgw met passthrough dat probeert te doen).
Alsook, de voip login gegevens moeten (voor zover ik het begrijp) dan ook vrijgegeven worden, zodat je een eigen voip toestel of server kan aansluiten.
Als een beperking van toestellen opgelegd wordt van type (en ik hoop dat dit gewoon verplicht opengetrokken wordt tot een resem modellen, niks nada beperkte whitelisting), dan nog kan je apart een modem steken, en zelf een of meerdere routers achter hangen (want uiteraard ook daar geen beperking tot slechts 1 toestel zoals hun nieuwe hgw met passthrough dat probeert te doen).
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Zoals ?ITnetadmin schreef:Modem only modellen hebben nochtans ook settings hoor.
Dan is het in essentie geen modem-only meer maar een modem plus VoIP.ITnetadmin schreef:Alsook, de voip login gegevens moeten (voor zover ik het begrijp) dan ook vrijgegeven worden, zodat je een eigen voip toestel of server kan aansluiten.
Waarom zou die beperking van één IP-adres er plots niet meer zijn bij een eigen modem ? Een modem heeft namelijk niets te maken met IP-adressen, die zet louter het electrisch Docsis signaal om in ethernet (alle andere functionaliteit behoort niet tot een modem).ITnetadmin schreef:dan nog kan je apart een modem steken, en zelf een of meerdere routers achter hangen (want uiteraard ook daar geen beperking tot slechts 1 toestel zoals hun nieuwe hgw met passthrough dat probeert te doen).
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ja en nee: volgens een TN-tech die ik recent over de vloer had, moet er specifieke firmware in de modem geblazen worden als je VoIP afneemt bij TN zodat dat verkeer meteen op een eigen VLAN bij TN terechtkomt zodat het voorrang kan krijgen.DarkV schreef:Dan is het in essentie geen modem-only meer maar een modem plus VoIP.ITnetadmin schreef:Alsook, de voip login gegevens moeten (voor zover ik het begrijp) dan ook vrijgegeven worden, zodat je een eigen voip toestel of server kan aansluiten.
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een "modem only" is inderdaad een nickname die wij (Userbasers) hebben uitgevonden, als we het over een "E-MTA" hebben.DarkV schreef:Dan is het in essentie geen modem-only meer maar een modem plus VoIP.ITnetadmin schreef:Alsook, de voip login gegevens moeten (voor zover ik het begrijp) dan ook vrijgegeven worden, zodat je een eigen voip toestel of server kan aansluiten.
Telenet zelf spreekt nergens over een "modem-only"
Een E-MTA is inderdaad niet alleen een modem maar een "Embedded Multimedia Terminal Adapter" (dit is een combinatie van een kabelmodem en een analoge telephonie adapter of ATA).
Hier kan je als gebruiker niets instellen, alles wordt door de ISP gepusht via de config file.
Meerdere publieke (IPv4) adressen is misschien handig, maar is voor Telenet geen enkele verplichting om dat voor consumer abonnementen verder aan te bieden. Hun verplichting bestaat erin op jouw internet aan te bieden (en aan deze verplichting voldoen ze als ze jouw éé IP4 adres aanbieden, toch)?ITnetadmin schreef:Als een beperking van toestellen opgelegd wordt van type (en ik hoop dat dit gewoon verplicht opengetrokken wordt tot een resem modellen, niks nada beperkte whitelisting), dan nog kan je apart een modem steken, en zelf een of meerdere routers achter hangen (want uiteraard ook daar geen beperking tot slechts 1 toestel zoals hun nieuwe hgw met passthrough dat probeert te doen).
Meerdere IPv4 schijnt voor jou een soort "verworven recht" te zijn .
Over vrije hardware keuze:
In de landen waar er vrije hardware keuze is gebruiken de klanten een kabelrouter, nergens wordt er een "modem-ony" aangeboden (heeft ook geen zin).
Hier krijg je ook maar één IPv4 (als je geluk hebt is het een publiek IPv4, anders is het CGNAT).
En in Duitsland is dit meestal zelfs zonder IPv4 (DS-Lite of "IPv4 over IPv6").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De EMTA is idd ook een ATA.
In theorie zou je dus met de nodige gegevens rechtstreeks op de voip van TN moeten kunnen inloggen als je de gegevens had.
Nu ben je verplicht om een analoge telefoon eraan te hangen.
Bij vrije hardwarekeuze ben ik idd van plan om een modem only (EMTA) te hangen, zodat ik daar achter kan steken van router toestel wat ik wil, open en bloot op de WAN.
Wss een dedicated VOIP box, en daarnaast een router appliance met pfsense.
Voor mij is meerdere publieke IP adressen idd een verworven recht.
Momenteel krijg je er bij een modem only 16, bij de nieuwe mac passthrough modellen slechts 1.
16 hoeft nu niet direct, maar minstens 4 is toch geen overbodige luxe bij testing.
En als men bij de gewone klanten DSlite gaat beginnen toepassen, moet er zeker genoeg overschot zijn om de advanced users meer dan 1 IPv4tje te leveren.
Terzijde en offtopic: ook naar IPv6 toe zijn de passthrough routers overigens ook ontoereikend, ze leveren slechts een /60 af ipv een /56; best practice volgens minstens 1 RIR (ik kan niet direct herinneren of het Arin of Ripe was) is tussen een /48 en /56 voor end users.
In theorie zou je dus met de nodige gegevens rechtstreeks op de voip van TN moeten kunnen inloggen als je de gegevens had.
Nu ben je verplicht om een analoge telefoon eraan te hangen.
Bij vrije hardwarekeuze ben ik idd van plan om een modem only (EMTA) te hangen, zodat ik daar achter kan steken van router toestel wat ik wil, open en bloot op de WAN.
Wss een dedicated VOIP box, en daarnaast een router appliance met pfsense.
Voor mij is meerdere publieke IP adressen idd een verworven recht.
Momenteel krijg je er bij een modem only 16, bij de nieuwe mac passthrough modellen slechts 1.
16 hoeft nu niet direct, maar minstens 4 is toch geen overbodige luxe bij testing.
En als men bij de gewone klanten DSlite gaat beginnen toepassen, moet er zeker genoeg overschot zijn om de advanced users meer dan 1 IPv4tje te leveren.
Terzijde en offtopic: ook naar IPv6 toe zijn de passthrough routers overigens ook ontoereikend, ze leveren slechts een /60 af ipv een /56; best practice volgens minstens 1 RIR (ik kan niet direct herinneren of het Arin of Ripe was) is tussen een /48 en /56 voor end users.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Zelfs als je de SIP gegevens krijgt zal het nog niet helemaal hetzelfde zijn. Telenet maakt voor voice gebruik van PacketCable, wat oa ook voor prioritisatie van het VOIP verkeer zorgt. Als je een echte like-for-like service wil krijgen met een aparte ATA zal Telenet één of andere vorm van QoS op de internetlijn moeten voorzien, en vandaag bieden ze dat niet aan.
En over die meerdere IP-adressen hebben we het al vaak gehad. Het is een bijverschijnsel van de manier waarop adressen uitdelen, maar als ze het morgen afschaffen heb je helaas geen poot om op te staan.
En over die meerdere IP-adressen hebben we het al vaak gehad. Het is een bijverschijnsel van de manier waarop adressen uitdelen, maar als ze het morgen afschaffen heb je helaas geen poot om op te staan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Spijtig genoeg heb je in dat laatste gelijk.
Ze zetten het aantal IP adressen al jaaaren niet meer in het contract, waardoor je aan hun goodwill overgeleverd bent om niet achter een CGNAT te eindigen.
Nuja, dat is dan ook weer zoiets waar de consument eigenlijk de bescherming van de overheid in verdient, maar die zal wel weer niks doen.
Als eigen hardware ooit komt hier, zullen ze dat ATA gedoe toch moeten oplossen van hun kant, want dan doet het probleem dat je beschrijft zich zoiezo voor.
Nu, dat is niks dat denk ik niet kan opgelost worden door het vrijgeven van correcte configuratiegegevens, zodat de advanced end user dat zelf kan instellen op zijn apparatuur.
Ze zetten het aantal IP adressen al jaaaren niet meer in het contract, waardoor je aan hun goodwill overgeleverd bent om niet achter een CGNAT te eindigen.
Nuja, dat is dan ook weer zoiets waar de consument eigenlijk de bescherming van de overheid in verdient, maar die zal wel weer niks doen.
Als eigen hardware ooit komt hier, zullen ze dat ATA gedoe toch moeten oplossen van hun kant, want dan doet het probleem dat je beschrijft zich zoiezo voor.
Nu, dat is niks dat denk ik niet kan opgelost worden door het vrijgeven van correcte configuratiegegevens, zodat de advanced end user dat zelf kan instellen op zijn apparatuur.