Hoe 'eigen' 4K content bekijken op TV?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoi allemaal,

Ondanks dat ik een 4K-capabele TV heb (Sony Bravia KDL-XE8077 met Android TV), lijk ik niet in staat te zijn ook effectief 4K-content te bekijken.
Tuurlijk, YouTube 4K en Netflix is geen probleem, maar ik bedoel eerder: hoge kwaliteits-4K-streams.

Ik probeer af te spelen met Plex over zowel draadloos als bedraad (gigabit netwerk, maar geen idee of de TV zélf gigabit heeft?), maar slaag er niet in om zonder onderbrekingen naar 4K-content te kijken.
In het geval van Plex wilt deze vaak (tevergeefs) transcoden omwille van Dolby True HD-audio, DTS lijkt wél direct te gaan. Kodi speelt wél True HD-content, maar ook hier moet ie elke 3 seconden 10 seconden bufferen.

Ik neem aan dat alles neerkomt op het feit dat de TV niet genoeg bandbreedte heeft om de content te kunnen streamen. M'n camera neemt 4K-content namelijk op tegen 150 Mbps en ook bij verkregen 4K-content lijkt het hoe lager de bitrate, hoe vlotter de stream.

Hoe valt zoiets op te lossen (zeg niet alles transcoden naar lagere kwaliteit :p)? Ik vind het nogal onnozel om een externe player nodig te hebben als de tv zélf alle smart-tv-functies heeft die je zou willen hebben...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jouw tv-toestel beschikt slechts over 100 Mbps ethernet. Probeer eens met een snelle(!) USB-stick.

Anders kan je met ffmpeg en de optie -crf 0 lossless(!) hercomprimeren:

Code: Selecteer alles

ffmpeg -y -i "OPNAME.MTS" -c:v libx264 -preset slow -crf 0 -c:a copy playontv.mkv
Om de bandbreedte te verkleinen kan je ook lossy comprimeren door de crf-waarde te verhogen tot 18 zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Bij hogere crf-waardes krijg je webstreaming-kwaliteit.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik merk dat die dingen zelfs op current gen OLED-tv's van 7000 euro dit wellicht nog een issue is?
Nergens staat de ondersteunde wifi-snelheden, welke processor, wat type netwerkkaart, of USB 3.0 beschikbaar is, ...
demenne
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Ik gebruik infuse op ATV 4K. Samen met Synology NAS werkt perfect.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De netwerkverbinding is eigenlijk alleen ontworpen voor Netflix en co. Gigabit ethernet en Android TV opent net iets te veel mogelijkheden voor piraterij, als vooraanstaand lid van Hollywood ziet Sony dat liever niet.

Gelukkig heb je nog een USB-poort op je tv. In de handleiding staat er wel iets meer dan op de website. De derde USB-poort ondersteunt USB 3.0, de twee eerste USB 2.0

De chipset zal wellicht van Mediatek zijn, maar dat staat inderdaad niet in de handleiding. Online zal wel ergens te vinden zijn wat het precies is.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik dacht dat ik net een jobje gevonden had voor een Intel NUC i3 die ik hier nog vrijwel ongebruikt heb liggen...
Maar die krijgt de 4K-content niet getrokken. 100% CPU en GPU en nog stottert ie :(.
Ik heb geen snelle of groot genoege USB-sticks (wie gebruikt die nog hé? :)), maar da's inderdaad nog iets om te proberen...
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je bent zeker dat je geen subtitles aan het inbakken bent? Slechte ervaringen met built in subs, dan gaat plex bijna altijd aan het transcoden met m'n 2018 LG TV. Als ik daarentegen er een externe srt naast zet speelt die zonder problemen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt hardware acceleratie in de GPU nodig. Het is dus een kwestie van drivers en software op de Intel NUC.
In LibreELEC is dat standaard geoptimaliseerd.

Een USB harde schijf werkt toch ook op de Sony tv? Of kan je de camera als USB-opslagmedium aansluiten?
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Misschien werkt een usb-to-Gigabitadapter ook wel op die poort :???:
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

devilkin schreef:Je bent zeker dat je geen subtitles aan het inbakken bent? Slechte ervaringen met built in subs, dan gaat plex bijna altijd aan het transcoden met m'n 2018 LG TV. Als ik daarentegen er een externe srt naast zet speelt die zonder problemen.
Nee, de transcode-reden is voor zover ik kan zien altijd omwille van de audio-codec.

En als ik de camera kan aansluiten kan ik net zo goed rechtstreeks HDMI gebruiken :-). Ook een optie, maar niet wat ik praktisch in gedachten had.
Ik kan eens proberen om m'n NUC te dualbooten met LibreElec en zien wat dat geeft... Maar ik vrees er voor, 't is echt een low-end model en nooit gekocht met de bedoeling als HTPC te fungeren...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een bitrate hoger dan 100Mbps op een Smart TV heb ik zelf ook nog nooit werkende gekregen, ik verlaag altijd de bitrate naar 90 (met inderdaad wat kwaliteitsverlies) wanneer ik de content beschikbaar maak voor familie. Thuis gebruik ik een Nvidia ShieldTV en die trekt alles perfect, en ja .. mijn TV heeft ook al die functies maar het werkt gewoon beter/makkellijker op de ShieldTV (+WAF).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:bitrate naar 90 (met inderdaad wat kwaliteitsverlies) wanneer ik de content beschikbaar maak voor familie.
Alsof dat iemand gaat zien. Zelfs UHD BluRays zitten onder de 90Mbps. Trouwens, zou me zelfs verbazen dat er SmartTV's zijn met een Gigabit interface.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De 2019 LG oled tv's hebben eindelijk een gbit interface. Ik had vorig jaar echter geen 500+e extra over daarvoor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Tomby schreef:
Sasuke schreef:bitrate naar 90 (met inderdaad wat kwaliteitsverlies) wanneer ik de content beschikbaar maak voor familie.
Alsof dat iemand gaat zien. Zelfs UHD BluRays zitten onder de 90Mbps. Trouwens, zou me zelfs verbazen dat er SmartTV's zijn met een Gigabit interface.
Nee, klopt, maar "ik" zie het verschil wel op mijn PC na de resampling :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dat komt volgens mij omdat als je bijv. vertrekt van een raw (uncompressed) stream met een bandbreedte van 360 Mbit/seconde comprimeert naar iets van 90 Mbit/seconde dat goede kwaliteit geeft, als je dat eindresultaat dan weer decomprimeert, en opnieuw comprimeert naar bijv. 40 Mbit/seconde, ga je niet hetzelfde resultaat krijgen, als dat je ineens de originele video naar 40 Mbits/seconde had gecomprimeerd.

Bovendien, bij Bluray en DVD heeft men de hele oorspronkelijke video ter beschikking, die dan geanalyseerd wordt, en waar men dan de maximale bandbreedte kan gebruiken op de momenten waar die het meeste nodig is (veel beweging).
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 jul 2020, 16:59, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

raf1 schreef:Gelukkig heb je nog een USB-poort op je tv. In de handleiding staat er wel iets meer dan op de website. De derde USB-poort ondersteunt USB 3.0, de twee eerste USB 2.0
En ik heb eindelijk eens een testje kunnen doen: Via een USB-stick op de USB 3.0-poort aangesloten media kan ik wél zonder stotteren afspelen met de Sony videospeler, ook media met Dolby TrueHD. De hardware-decoder/chipset kan dus wel degelijk de media aan, het ligt puur aan de netwerkkaart.
Wat een klucht eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”