Analoge mensen in een digitale wereld
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
In de familie heb ik een koppel dat net 65 is en compleet digi-foob. Ze hebben letterlijk schrik van alles wat "computer" of "internet" is.
Het kostte al een half jaar overtuigen dat ze hun analoge telefoonlijn écht wel konden missen. Overstap naar digitale TV was ook met een klein hartje.
Het volgende dat zich aanbiedt is de gas/elec leverancier. Ze willen mordicus bij Electrabel blijven, want daar kunnen ze "het kantoor binnenlopen als er iets mis is". Electrabel perst dit natuurlijk mooi uit door een premium te vragen voor contracten met papieren afrekeningen (€160/jaar verschil! wtf).
Aangezien we de informatisering van de wereld nog niet meteen gaan terugdraaien... Wat zijn jullie ervaringen, hoe help je zo'n mensen, wat gaat er nog op ons afkomen?
Het kostte al een half jaar overtuigen dat ze hun analoge telefoonlijn écht wel konden missen. Overstap naar digitale TV was ook met een klein hartje.
Het volgende dat zich aanbiedt is de gas/elec leverancier. Ze willen mordicus bij Electrabel blijven, want daar kunnen ze "het kantoor binnenlopen als er iets mis is". Electrabel perst dit natuurlijk mooi uit door een premium te vragen voor contracten met papieren afrekeningen (€160/jaar verschil! wtf).
Aangezien we de informatisering van de wereld nog niet meteen gaan terugdraaien... Wat zijn jullie ervaringen, hoe help je zo'n mensen, wat gaat er nog op ons afkomen?
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13618
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Ik heb daar een eigen kijk op. Ik zie niet in waarom zulke mensen zich zouden moeten aanpassen omdat de wereld zich aanpast. Neem nu bijvoorbeeld PC banking. Uiteindelijk is dat heel hard in het voordeel van de banken. Maar er zal altijd wel één of andere bank zijn die toch blijft papieren overschrijvingen aanbieden, al is het tegen een meerprijs.
Als het die mensen gerust stelt dat ze bij electrabel zitten en ze daarvoor wat meer willen betalen, dan moet je hen dat vooral laten doen. Gemoedsrust heeft geen prijs.
Als het die mensen gerust stelt dat ze bij electrabel zitten en ze daarvoor wat meer willen betalen, dan moet je hen dat vooral laten doen. Gemoedsrust heeft geen prijs.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik heb dat opgegeven bij mijn ouders (80+)
Gelukkig hebben ze wel een computer en iPad maar die gebruiken ze enkel voor de krant te lezen en te e-mailen (newsletters en kettingmail van andere bezorgde bejaarden).
Maar paperless is een stap te ver. Facturen moeten op papier. Domiciliëring wordt niet vertrouwd. Alles wat toch electronisch binnen komt wordt afgedrukt. Rekening uittreksels worden op papier opgehaald bij de bank. Overschrijvingen eveneens op papier netjes weggebracht naar de bank of post.
Nu zijn ze niet meer zeer mobiel en iedere keer dat ze het huis verlaten is dus een risico. Voor hun eigen comfort en veiligheid (en ons gerust gemoed) zou online bankieren dus een veel betere oplossing zijn. Maar dat is dus een stap te ver. Ik vrees dat ze die trein gemist hebben.
Gelukkig hebben ze wel een computer en iPad maar die gebruiken ze enkel voor de krant te lezen en te e-mailen (newsletters en kettingmail van andere bezorgde bejaarden).
Maar paperless is een stap te ver. Facturen moeten op papier. Domiciliëring wordt niet vertrouwd. Alles wat toch electronisch binnen komt wordt afgedrukt. Rekening uittreksels worden op papier opgehaald bij de bank. Overschrijvingen eveneens op papier netjes weggebracht naar de bank of post.
Nu zijn ze niet meer zeer mobiel en iedere keer dat ze het huis verlaten is dus een risico. Voor hun eigen comfort en veiligheid (en ons gerust gemoed) zou online bankieren dus een veel betere oplossing zijn. Maar dat is dus een stap te ver. Ik vrees dat ze die trein gemist hebben.
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
PC banking is een schitterend voorbeeld! De papieren kostprijs gaat blijven stijgen, maar wat als ze "het kantoor in het dorp" sluiten? Papieren overschrijvingen opsturen met de post is uiteraard not done, en ze gaan fysiek zeker niet beter worden.Goztow schreef:altijd wel één of andere bank zijn die toch blijft papieren overschrijvingen aanbieden, al is het tegen een meerprijs.
Onlangs belde de vrouw iets te veel met de GSM en kreeg ze een smsje van de provider. Dat was dus letterlijk chaos en paniek.
Voor de gemiddelde bezoeker hier zijn zowel veranderingen als digitalisering een evidentie (en vaak meer dan welkom) maar voor zo'n mensen gaat het pijlsnel richting complete wereldvreemdheid.
De evolutie van de taal is een ander voorbeeld, ze spreken nauwelijks Engels en verliezen alle confidence bij die nieuwe woordenschat. Bij de vorige visite vroegen ze wat "dat vierkantje dat je overal ziet" (qr) is ... die vraag hebben we dan maar gestopt met de dooddoener "iets op de computer"
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Het is ook omgekeerd, ze twijfelen aan de juistheid van wat er "rikketikketik" uit de computer komt. Bankafschriften die feilloos de laatste 30-40 jaar volgen. Panisch voor hackers. 'k Heb maar niets gezegd over hun nieuwe garagepoort met very-cheapo afstandsbedieningsysteem.
In tegendeel tot de windmolens die ik gewoonlijk bestrijd heb ik hier echt geen keuze vrees ik...
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Als je hiermee hun alom bekend telefoonnummer hebt geliquideerd, bekend bij kennissen, vrienden en familie, heb ik daar toch een zeer wrang gevoel bij.bitbite schreef:Het kostte al een half jaar overtuigen dat ze hun analoge telefoonlijn écht wel konden missen.
GSM is bijvoorbeeld niet even betrouwbaar als de vaste lijn. Een oudere persoon kan vergeten om de batterij op te laden en dan is die persoon onbereikbaar. Je wil echt niet dat dit gebeurt tijdens een noodgeval.
Voor mensen die tevreden zijn met analoge tv, is het compact DVB-C-signaal van Telenet eigenlijk voldoende. Eventueel zou je hen nog kunnen overtuigen om een CI+ module aan te schaffen. Dat is onzichtbare technologie die meestal compatibel is met hun huidig tv-toestel. Dat is voor zulke mensen de allerbeste technologie!bitbite schreef:Overstap naar digitale TV was ook met een klein hartje.
Maar een Digibox, Digicorder of TV-box vind ik een stap te ver, technologie-schuwe mensen gaan al die extra functionaliteit niet gebruiken. Het bezorgt hen bovendien stress omdat de vertrouwde afstandsbediening of TT888-ondertiteling niet meer werkt zoals voorheen. Een tv-avond moet ontspannend zijn, elke ergernis over technologie die kan vermeden worden bij zulke mensen moet je koste wat het kost vermijden!
Bovendien is dat weer eens 50 euro extra energieverbruik/jaar en eventuele extra "onverwachte" kosten als ze "toevallig" op een verkeerd knopje hebben gedrukt en daardoor naar een VRT-programma via video-on-demand hebben gekeken.
Er kan administratief iets misgaan, ze hebben gelijk, je kan eventueel argumenteren dat leverancier X een kantoor heeft dat dichter bij hun woonplaats ligt. Maar ik betwijfel of je zo'n leverancier zal vinden.bitbite schreef:Het volgende dat zich aanbiedt is de gas/elec leverancier. Ze willen mordicus bij Electrabel blijven, want daar kunnen ze "het kantoor binnenlopen als er iets mis is".
Je helpt die mensen door hen de meest onzichtbare en eenvoudige digitale technologie aan te raden. Bijvoorbeeld een EDPnet VDSL XS-abonnement (goedkoop zonder limiet) met een tablet waarop je een aantal (ongevaarlijke) apps installeert over onderwerpen die hen interesseren. Bijvoorbeeld de app van VRT NU zodat ze gratis oude tv-programma's kunnen herbekijken. Of de app van hun vertrouwde krant. Of een app van een bekend kaart- of gezelschapspel of hobby. Laat ze eerst digitale technologie gebruiken voor ontspannende zaken zodat ze er meteen plezier aan beleven en een positief gevoel aan overhouden.bitbite schreef:Wat zijn jullie ervaringen, hoe help je zo'n mensen, wat gaat er nog op ons afkomen?
Eens ze goed vertrouwd zijn met ontspanning op een tablet, kan je ze ook op weg helpen om wat serieuzere zaken zoals winkelen, betalingen, administratie of belastingen op de tablet te doen.
Het is niet correct om die mensen dom te houden met een dooddoener. Je kan perfect uitleggen dat dit een "moderne versie" van de bekende streepjescode is. Het is een code die je kan scannen met de camera van een smartphone of tablet om extra informatie te krijgen over dat product. Dat zullen ze toch begrijpen?bitbite schreef:Bij de vorige visite vroegen ze wat "dat vierkantje dat je overal ziet" (qr) is ... die vraag hebben we dan maar gestopt met de dooddoener "iets op de computer"
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Mijn nu reeds lang gepensioneerde vader heeft de hele evolutie meegemaakt van een analoog bankkantoor naar een moderne grootbank.
Toen hij begon had elke loketbediende zijn eigen kassa. Transacties , betaling en overschrijvingen werden met een typemachine manueel gemaakt. Op het einde van de werkdag maakte men de boekhouding van het kantoor op en niemand ging naar huis alvorens die klopte.
Het was nog voor zijn tijd dat een spaarrekening een spaarboekjes was. Een echt boekje. Als je geld ging storten op uw rekeningen dan vermelde men dat in dat boekje met een stempel. Dat was uw bewijs van betaling.
En dat was reden volgens mijn vader dat die mensen van toen die van de (letterlijk) oude stempel waren persé op hun stukje van hun ingediende overschrijvingsformulieren een stempel van de banken wilde hebben wanneer ze dat kwamen afgeven.
Eigenlijk is dat een probleem/situatie van alle tijden. Alleen gaat het tegenwoordig zo snel dat het meer opvalt.
Ik heb dat persoonlijk ook voor. Ik kan er niet bij dat mensen 'serieuze zaken' proberen te doen via hun smartphone, zoals een omgevingsvergunning aanvragen. Voor mij doe je zaken die van belang zijn via een echte computer, niet via uw speelgoed. - Maar sommige mensen hebben blijkbaar geen echte computer meer. Enkel dat aanhangsel aan hun handen.
Toen hij begon had elke loketbediende zijn eigen kassa. Transacties , betaling en overschrijvingen werden met een typemachine manueel gemaakt. Op het einde van de werkdag maakte men de boekhouding van het kantoor op en niemand ging naar huis alvorens die klopte.
Het was nog voor zijn tijd dat een spaarrekening een spaarboekjes was. Een echt boekje. Als je geld ging storten op uw rekeningen dan vermelde men dat in dat boekje met een stempel. Dat was uw bewijs van betaling.
En dat was reden volgens mijn vader dat die mensen van toen die van de (letterlijk) oude stempel waren persé op hun stukje van hun ingediende overschrijvingsformulieren een stempel van de banken wilde hebben wanneer ze dat kwamen afgeven.
Eigenlijk is dat een probleem/situatie van alle tijden. Alleen gaat het tegenwoordig zo snel dat het meer opvalt.
Ik heb dat persoonlijk ook voor. Ik kan er niet bij dat mensen 'serieuze zaken' proberen te doen via hun smartphone, zoals een omgevingsvergunning aanvragen. Voor mij doe je zaken die van belang zijn via een echte computer, niet via uw speelgoed. - Maar sommige mensen hebben blijkbaar geen echte computer meer. Enkel dat aanhangsel aan hun handen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik doe ook geen bankzaken op mijn telefoon. Als ik mijn telefoon kwijtraak staat er al genoeg op waar ik spijt van heb...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Een pc, smartphone, tablet is anno 2020 voor veel mensen een synoniem. Het is een stuk technologie waarmee je zowel ontspanning als zaken kan doen.WalterB1 schreef:Ik kan er niet bij dat mensen 'serieuze zaken' proberen te doen via hun smartphone, zoals een omgevingsvergunning aanvragen. Voor mij doe je zaken die van belang zijn via een echte computer, niet via uw speelgoed.
'Serieuze zaken' doe je inderdaad best in een strikt zakelijke en stille omgeving. Mijn inziens kan je dat perfect op een smartphone doen wanneer je die gebruikt in een stille ruimte, al zittend aan een tafel. Maar veel mensen maken de fout om vanuit de luie zetel voor tv snel-snel nog wat administratie af te handelen, met veel vergissingen tot gevolg.
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Je hebt zéér goede punten, maar 'k Vrees dat je voor "mijn" geval de drempel onderschat. Hun leven was al compleet, ontspanning inclusief. Geen gemakkelijke situatie...raf1 schreef:Eens ze goed vertrouwd zijn met ontspanning op een tablet, kan je ze ook op weg helpen om wat serieuzere zaken zoals winkelen, betalingen, administratie of belastingen op de tablet te doen.
Eigenlijk ben ik benieuwd waar ik de lijn ga (moeten?) trekken. Ga ik nog mee in brein-implantaten? Pre-emptive beslissingen waar je enkel nog tegen in hoeft te gaan als je niet akoord bent? (FaceAmazonGoo heeft geschat dat uw toiletpapier nu op is en alvast uw favoriete merk geleverd). Stasis voor fun, profit of medische redenen? Stemrecht voor AI? ...WalterB1 schreef:Eigenlijk is dat een probleem/situatie van alle tijden. Alleen gaat het tegenwoordig zo snel dat het meer opvalt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Maak je het dan uzelf gewoon niet moeilijk? Vanwaar de drijfveer om het te willen veranderen? Ze waren gerust en tevreden... Het enige wat je u op de hals haalt zijn klachten als er iets niet meer werkt zoals ze gewend waren...bitbite schreef:Je hebt zéér goede punten, maar 'k Vrees dat je voor "mijn" geval de drempel onderschat. Hun leven was al compleet, ontspanning inclusief. Geen gemakkelijke situatie...raf1 schreef:Eens ze goed vertrouwd zijn met ontspanning op een tablet, kan je ze ook op weg helpen om wat serieuzere zaken zoals winkelen, betalingen, administratie of belastingen op de tablet te doen.
Verder, ik heb een android app gemaakt 'seniorfoon', te vinden op Google play en loopt hier ergens al een topic over. Hiermee kun je een android tablet/smartphone beperken in mogelijkheden. Enkel voice/video calls, WhatsApp foto's en YouTube video's. Grote knoppen om te starten. Perfect bruikbaar voor digibeten
Een compleet leven, tevreden mensen...bitbite schreef: Hun leven was al compleet, ontspanning inclusief. Geen gemakkelijke situatie...
Dat klinkt als een zeldzaamheid!
Laat die mensen gewoon hun leven verder zetten
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Er zijn nog wel steeds mogelijkheden om zaken offline te doen maar die worden snel beperkter.
Ik werk bij een overheidsdienst, informatie geven over diverse onderwerpen. Ooit kon ik brochures opsturen over van alles. En posters. Zelfs boekjes. Zoals per provincie de contactgevens en informatie van alle scholen. Tegenwoordig zijn er bijna geen brochures meer bestelbaar. Aanvraagformulieren voor premies soms wel in het systeem als publicatie.
Maar steeds vaker is dat puur manueel; een e-mail sturen naar een dossierbehandelaar met de vraag dat op te sturen. Uitprinten en posten. Het kan nog maar het is eigenlijk niet meer in het informaticaplatform voorzien als een optie. En sommige medewerkers weet ook niet meer goed hoe dat te doen omdat dit vrij zeldzaam is. Gaat veel trager dan vroeger toen dat wel nog in het systeem zat.
Kan wel zijn voordelen hebben; wie een brief gaat sturen per briefpost dat gaat afgewerkt worden door 3de lijn. Komt nog maar een paar keer per jaar voor.
Ik werk bij een overheidsdienst, informatie geven over diverse onderwerpen. Ooit kon ik brochures opsturen over van alles. En posters. Zelfs boekjes. Zoals per provincie de contactgevens en informatie van alle scholen. Tegenwoordig zijn er bijna geen brochures meer bestelbaar. Aanvraagformulieren voor premies soms wel in het systeem als publicatie.
Maar steeds vaker is dat puur manueel; een e-mail sturen naar een dossierbehandelaar met de vraag dat op te sturen. Uitprinten en posten. Het kan nog maar het is eigenlijk niet meer in het informaticaplatform voorzien als een optie. En sommige medewerkers weet ook niet meer goed hoe dat te doen omdat dit vrij zeldzaam is. Gaat veel trager dan vroeger toen dat wel nog in het systeem zat.
Kan wel zijn voordelen hebben; wie een brief gaat sturen per briefpost dat gaat afgewerkt worden door 3de lijn. Komt nog maar een paar keer per jaar voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
Tja, Geert Hoste heeft daar een mooie conference over: wie toendertijd een telefoonlijn nodig had belde naar de RTT en vroeg naar "de cois"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik begrijp bitbite volledig.
Mijn vader wel mee met technologie (76), mijn moeder 80, maar 0,0 digitale kennis. Heeft zelfs geen gsm nooit gehad.
Je legt met handen en voeten uit wat in hun geval beste is qua internet+tv.
Maar altijd zelfde zever van 'hun gratis bellen bij telenet'
Ik zou dan wel indertijd een betamax of ovh kunnen geïnstalleerd hebben, maar als het eens niet zou werken (internet down/voip/down)....wie denk je dat de schuldige is van dit alles? Pfff, ze betalen elke maand teveel, maar voor elke domme vraag bellen ze naar telenet. Soms beschaamd in zijn plaats, alleen beseft hij dat niet.
Nu al paar jaar ovh met fritzbox, achter een HGW, en af en toe valt die verbinding weg....(ligt nooit aan hem hoor) heeft witte HGW gaan halen, terwijl ik MODEM only gevraagd had. Maar ja, kan ook fiche zijn die niet goed zit in de wand (ging al tig aantal keer kijken). Ik (& mijn zus) heb mijn vader opgegeven voor die ondersteuning. Ze klooien maar verder hoor. Volgens hem horen de mensen die opgebeld worden, dat ik via internet bel....
Als ik die zever hoor, dan is het game over voor mij.
Je zegt A, en hij doet B. Hij kent er in zijn beleving veel van, maar eigenlijk niets. En als je mensen aan hun pc moet helpen is altijd die dooddoener als je vb. chrome wilt openen en na 2' nog de adresbalk niet zichtbaar is.(gisteren nog meegemaakt). 'Oei, maar dit doet hij nooit hoor, is de eerste keer'. Je doet clean install, en 2 maand later gaat hij weer retetraag. Blijkt er vanalles verwijderd en 'maar allee, ik heb niets gedaan hoor'.... kotsbeu ben ik dat....En als je ganse dag aan een pc gesleuteld hebt (trage, zonder ssd), dan krijg je fles cava van 4,99 € of week nadien blijkt overbuur een linux distributie eropgeplaatst te hebben (terwijl ik een eigen win8 lic. er op gezet had van mijn pc).
Een gepensioneerde klant die ik adviseer, koopt -na wat tegenstrubbelen- wel een nieuwe pc (rond de 500 € bij toppromo MM). Want zijn 8 jaar oude pc ging retetraag, en kon ik onmogelijk sneller maken (HD versleten)? Nadien was hij mega content.
Iemand voldoening bij zo'n mensen een PC te reïnstallen, en zien vaststellen dat je werk in korte tijd gewoon ver**oot wordt?![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mijn vader wel mee met technologie (76), mijn moeder 80, maar 0,0 digitale kennis. Heeft zelfs geen gsm nooit gehad.
Je legt met handen en voeten uit wat in hun geval beste is qua internet+tv.
Maar altijd zelfde zever van 'hun gratis bellen bij telenet'
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ik zou dan wel indertijd een betamax of ovh kunnen geïnstalleerd hebben, maar als het eens niet zou werken (internet down/voip/down)....wie denk je dat de schuldige is van dit alles? Pfff, ze betalen elke maand teveel, maar voor elke domme vraag bellen ze naar telenet. Soms beschaamd in zijn plaats, alleen beseft hij dat niet.
Nu al paar jaar ovh met fritzbox, achter een HGW, en af en toe valt die verbinding weg....(ligt nooit aan hem hoor) heeft witte HGW gaan halen, terwijl ik MODEM only gevraagd had. Maar ja, kan ook fiche zijn die niet goed zit in de wand (ging al tig aantal keer kijken). Ik (& mijn zus) heb mijn vader opgegeven voor die ondersteuning. Ze klooien maar verder hoor. Volgens hem horen de mensen die opgebeld worden, dat ik via internet bel....
![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Je zegt A, en hij doet B. Hij kent er in zijn beleving veel van, maar eigenlijk niets. En als je mensen aan hun pc moet helpen is altijd die dooddoener als je vb. chrome wilt openen en na 2' nog de adresbalk niet zichtbaar is.(gisteren nog meegemaakt). 'Oei, maar dit doet hij nooit hoor, is de eerste keer'. Je doet clean install, en 2 maand later gaat hij weer retetraag. Blijkt er vanalles verwijderd en 'maar allee, ik heb niets gedaan hoor'.... kotsbeu ben ik dat....En als je ganse dag aan een pc gesleuteld hebt (trage, zonder ssd), dan krijg je fles cava van 4,99 € of week nadien blijkt overbuur een linux distributie eropgeplaatst te hebben (terwijl ik een eigen win8 lic. er op gezet had van mijn pc).
Een gepensioneerde klant die ik adviseer, koopt -na wat tegenstrubbelen- wel een nieuwe pc (rond de 500 € bij toppromo MM). Want zijn 8 jaar oude pc ging retetraag, en kon ik onmogelijk sneller maken (HD versleten)? Nadien was hij mega content.
Iemand voldoening bij zo'n mensen een PC te reïnstallen, en zien vaststellen dat je werk in korte tijd gewoon ver**oot wordt?
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Voor mijn mama heb ik haar jaren een computer gegeven met deze Linux-distro op;
https://www.bunsenlabs.org
Een op het eerste zicht onwaarschijnlijke keuze. Extreem minimalistisch. Maar het voordeel daarvan, buiten zeer licht, is dat alle configuratie via configuratiebestanden gaat. Strip de menu (rechtermuisknop) tot enkel een paar keuzes, stel in dat google chrome automatisch gaat opstarten na opstarten. En de gebruiker kan niets misdoen. Die kan zelfs de icoontjes in de taakbalk niet verplaatsten of wissen.
Zolang de gebruiker zijn weg niet gaan vinden naar de shell en die configuratiebestanden kan die eigenlijk die installatie niet om zeep helpen.
Tegenwoordig heeft zij tot ieders tevredenheid een Chromebook.
https://www.bunsenlabs.org
Een op het eerste zicht onwaarschijnlijke keuze. Extreem minimalistisch. Maar het voordeel daarvan, buiten zeer licht, is dat alle configuratie via configuratiebestanden gaat. Strip de menu (rechtermuisknop) tot enkel een paar keuzes, stel in dat google chrome automatisch gaat opstarten na opstarten. En de gebruiker kan niets misdoen. Die kan zelfs de icoontjes in de taakbalk niet verplaatsten of wissen.
Zolang de gebruiker zijn weg niet gaan vinden naar de shell en die configuratiebestanden kan die eigenlijk die installatie niet om zeep helpen.
Tegenwoordig heeft zij tot ieders tevredenheid een Chromebook.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Wij zijn begin deze maand opnieuw gewisseld van elektriciteitsleverancier en dat gaat €170 goedkoper zijn per jaar (van Luminus Optifix naar Octaplus Activ). Voorheen was het van Electrabel Engie naar Luminus en dat scheelde ook €100 per jaar, geloof ik. Dus op enkele jaren tijd scheelt dat ~€270 per jaar tov het traditionele Electrabel contract. Da's niet mis voor beetje opzoekingswerk en een paar emails, en de smaak van den elektriek is nog steeds hetzelfde.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik neem het beheer dan gewoon over.
Kijk, ik fix dat hier voor minder geld: baten voor hen (minder kosten), lasten voor mij (aanpassingen, facturatie, ...).
Net zoals ik helpdesk ben voor 10+ families rond anti-virus, internet, computers, ... Leve teamviewer!!
Ik doe dat enkel voor familie en naasten. Onbezoldigd ga ik dat niet voor half de gemeente doen
.
Een andere manier heb ik nog niet gevonden.
Iets wat ook goed werkt: hen laten proeven van de voordelen van digitaal.
Ipv te foeteren op de krantenlevering (verkeerde krant, te laat, niet geleverd, ...), neem gewoon een digitale: zelfs op reis heb je altijd vanaf 's morgens vroeg al uw krant. Papieren abo is stopgezet, tablet besteld en nu digitale krant.
Kijk, ik fix dat hier voor minder geld: baten voor hen (minder kosten), lasten voor mij (aanpassingen, facturatie, ...).
Net zoals ik helpdesk ben voor 10+ families rond anti-virus, internet, computers, ... Leve teamviewer!!
Ik doe dat enkel voor familie en naasten. Onbezoldigd ga ik dat niet voor half de gemeente doen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een andere manier heb ik nog niet gevonden.
Iets wat ook goed werkt: hen laten proeven van de voordelen van digitaal.
Ipv te foeteren op de krantenlevering (verkeerde krant, te laat, niet geleverd, ...), neem gewoon een digitale: zelfs op reis heb je altijd vanaf 's morgens vroeg al uw krant. Papieren abo is stopgezet, tablet besteld en nu digitale krant.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Als die gratis support er ineens geen zin meer in heeft en lastig begint te doen bij ontbrekende licenties kunnen ze ineens zeer snel op eigen voeten staanheist_175 schreef: Onbezoldigd ga ik dat niet voor half de gemeente doen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Voor familie is mijn principe (eerder opvoeding) dat je er niks voor kan vragen, gelukig woon ik nu ver genoeg weg en de enige die ik mis is zelf IT-er met meer ervaring dan ik
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Vraag je er iets voor bij familie en vrienden? Ik vind het een lastige zaak. Ze zijn meestal niet geïnteresseerd in pakweg voice over ip of geld besparen door een ander internetabo (ach zolang we op het einde van de maand alles kunnen betalen is het goed) , en als het dan fout gaat ben jij de schuldige. Wat vraag je in ruil?heist_175 schreef:Ik neem het beheer dan gewoon over.
Kijk, ik fix dat hier voor minder geld: baten voor hen (minder kosten), lasten voor mij (aanpassingen, facturatie, ...).
Net zoals ik helpdesk ben voor 10+ families rond anti-virus, internet, computers, ... Leve teamviewer!!
Ik doe dat enkel voor familie en naasten. Onbezoldigd ga ik dat niet voor half de gemeente doen.
Een andere manier heb ik nog niet gevonden.
Iets wat ook goed werkt: hen laten proeven van de voordelen van digitaal.
Ipv te foeteren op de krantenlevering (verkeerde krant, te laat, niet geleverd, ...), neem gewoon een digitale: zelfs op reis heb je altijd vanaf 's morgens vroeg al uw krant. Papieren abo is stopgezet, tablet besteld en nu digitale krant.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik denk dat je he gerust kunt opentrekken en het beperkt zich echt niet tot de 80 jarige
mijn ouders zijn 60 en door alle spam en phishing gooien ze 80% van hun mails, zeker die van de banken, standaard en per definitie weg. da's pure schrik dat hun bankrekening ineens leeg is
ander groot probleem bij de digitalisering is de complexiteit
eender wat je online doet, er zijn altijd 2 à 3 bedrijven betrokken en als het misgaat gaan de paraplu's heel snel open en laat men de klant stikken.
de snelheid van verandering
onze pa moest online vergaderen en eht kwam er op neer dat hij plots een viertal chat/streamprogrmaa's moest installeren die allemaal op een andere manier werken en al dan niet compatibel zijn (meestal niet).
en ook bij jongere
de meeste maken zich nogal gemakkelijk wijs dat ze er goed mee overweg kunnen
. da's meestal neit meer als een illusie
de ict programmeurs? die hebben geen notie van gebruiksgemak en klantvriendelijkheid. Dingen, bv layouts, veranderen is 1 vd favoriete bezigheden zodat ja als klant altijd opnieuw moet zoeken, vooral dingen die je maar eens om de zoveel maanden bezoekt. Het resultaat is wel dat je dan elke keer een halve namiddag kwijt ben voor niets.
systemen die het niet aankunnen, bij corona zag je nogal veel crashen en dan sta je daar.
mijn ouders zijn 60 en door alle spam en phishing gooien ze 80% van hun mails, zeker die van de banken, standaard en per definitie weg. da's pure schrik dat hun bankrekening ineens leeg is
ander groot probleem bij de digitalisering is de complexiteit
eender wat je online doet, er zijn altijd 2 à 3 bedrijven betrokken en als het misgaat gaan de paraplu's heel snel open en laat men de klant stikken.
de snelheid van verandering
onze pa moest online vergaderen en eht kwam er op neer dat hij plots een viertal chat/streamprogrmaa's moest installeren die allemaal op een andere manier werken en al dan niet compatibel zijn (meestal niet).
en ook bij jongere
de meeste maken zich nogal gemakkelijk wijs dat ze er goed mee overweg kunnen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
de ict programmeurs? die hebben geen notie van gebruiksgemak en klantvriendelijkheid. Dingen, bv layouts, veranderen is 1 vd favoriete bezigheden zodat ja als klant altijd opnieuw moet zoeken, vooral dingen die je maar eens om de zoveel maanden bezoekt. Het resultaat is wel dat je dan elke keer een halve namiddag kwijt ben voor niets.
systemen die het niet aankunnen, bij corona zag je nogal veel crashen en dan sta je daar.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb 3 segmenten:
- familie en dichte vrienden: qua IT doe ik voor hen alles (indien nodig): uitleggen, selecteren, bestellen & betalen, installeren/configureren, full support nadien
- vrienden: veel support, maar ik doe niet alles
- kennissen: links waar ze info kunnen vinden, tips en wat "best effort" hulp, de rest moeten ze zelf doen
Ik reken niemand geld aan.
Als ik geld moet aanrekenen val je niet in één van bovenstaande categorieën
.
@leeftijd
Volgens mij is het niet leeftijdsgebonden.
Ik ken 30-40'ers die niets met een pc kunnen, evenmin digitaal.
Ik kan 70'ers die je over digitaal en pc's niet veel meer kan bijbrengen.
Het hangt van de interesse of de nood af. Twintig jaar geleden: een 45-jarige kon nooit iets met een pc, tot haar dochter met AZG naar Afrika trok. Plots kon ze Skype'n en alles errond
.
- familie en dichte vrienden: qua IT doe ik voor hen alles (indien nodig): uitleggen, selecteren, bestellen & betalen, installeren/configureren, full support nadien
- vrienden: veel support, maar ik doe niet alles
- kennissen: links waar ze info kunnen vinden, tips en wat "best effort" hulp, de rest moeten ze zelf doen
Ik reken niemand geld aan.
Als ik geld moet aanrekenen val je niet in één van bovenstaande categorieën
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
@leeftijd
Volgens mij is het niet leeftijdsgebonden.
Ik ken 30-40'ers die niets met een pc kunnen, evenmin digitaal.
Ik kan 70'ers die je over digitaal en pc's niet veel meer kan bijbrengen.
Het hangt van de interesse of de nood af. Twintig jaar geleden: een 45-jarige kon nooit iets met een pc, tot haar dochter met AZG naar Afrika trok. Plots kon ze Skype'n en alles errond
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Maar het wordt er niet beter op hoor, de jongeren van nu 'denken' dat ze digitaal mee zijn, maar als je hen dan iets vraagt (overlaatst bvb een bericht uit WhatsApp (op telefoon) in een word document (op pc) krijgen)) dan lukt dat echt niet. Geen flauw idee waar te beginnen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat wijst zichzelf uit: als het niet (uit) mijn keuze is, geef ik geen support.9livesuni schreef:Hoe ver gaan jullie eigenlijk in het opdringen van keuzes?
Mijn schoonmoeder - die ik al help met "IT" sinds ik mijn vrouw heb leren kennen - wilde ooit een fruitcomputer kopen. Mij niet gelaten, maar zonder mijn support. Idem dito voor fruitGSM's etc. Uiteindelijk maakt het mij niet uit wat er gekozen wordt, maar ik ken het fruit-ecosysteem niet, dus geen support.
Als je VOIP wil (gigantische kostenbesparing), dan zal het met Gigaset zijn of trek uw plan.
Niet zelden krijg ik vrije hand, tot budget toe (een laptop voor "vanalles", budget €2K - WTF budget). En dan leg ik de keuzes voor en mogen ze zelf de knoop doorhakken: die 3 GSM's met budget erbij en voor+nadelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
hoe je het ook draait of keert, eigenlijk zou dat niet mogen
bewijst alleszins mijn punt over de enorme klantonvriendelijkheid in heel dat digitale verhaal.
blijkbaar hebt ge vandaag een it-mens in de familie nodig voor elementaire basistoepassingen.
bewijst alleszins mijn punt over de enorme klantonvriendelijkheid in heel dat digitale verhaal.
blijkbaar hebt ge vandaag een it-mens in de familie nodig voor elementaire basistoepassingen.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik was daar vroeger veel te enthusiast over. 'Ik wist het beter en ik ging het hier eens gaan regelen.' Teveel; het kan beter dus het moet dan ook gebeuren.9livesuni schreef:Hoe ver gaan jullie eigenlijk in het opdringen van keuzes?
Toen ik thuis woonde in 2001 heb ik eens van het 2de verdiep een coaxnetwerkkabel getrokken naar de kelder om in de living een computer te installeren waarop mijn ouders toegang konden hebben op het internet. (ADSL-computer/router stond op het 2de). Dat werkte en ik was daar zeer trots over dat ik dat voor elkaar had gekregen. Maar die computer stond daar maar te staan. Ze gebruikte die niet. Was geen interesse in. Had dat niet moeten opdringen, de vraag was er niet. - De vraag van mijn ouders voor internet kwam pas vele jaren later. Toen was er al wifi, dat was wel handiger.
Zelfde met telefonie/internetaanbieders. Mogelijk betalen bepaalde mensen veel te veel voor wat het is, hebben ze opties die ze toch niet gebruiken. Maar ik leerde ondertussen als die mensen daar geen probleem mee hebben je u daar best niet mee gaat bemoeien. Kun je alleen maar problemen mee krijgen. Dan krijg je 10 jaar later nog te horen 'Ik was beter bij Belgacom gebleven' als er een technisch probleem is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
...heist schrijft: Volgens mij is het niet leeftijdsgebonden...
Heel juist! Wie zal zich het jongetje uit het eerste studiejaar niet herinneren dat altijd weer "gouden" kaarten behaalde? En 75 jaar later, indien niet voortijdig belaagd door alzheimer, nog steeds even schrander en kwik blijkbaar![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Heel juist! Wie zal zich het jongetje uit het eerste studiejaar niet herinneren dat altijd weer "gouden" kaarten behaalde? En 75 jaar later, indien niet voortijdig belaagd door alzheimer, nog steeds even schrander en kwik blijkbaar
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Echt helpen en beslissingen nemen doe ik in principe enkel bij mijn ouders.
Voor de rest wil ik wel advies geven, maar zeg ik er altijd bij dat mijn voorkeur niet noodzakelijk de hunne is.
Alleen is het wel een probleem dat er nu nog een grote generatie digibeten zijn, die veel minder ergens terecht kunnen, of dat ze ervan profiteren.
Een bank heeft mijn ouders een vrij dure rekening aangesmeerd, met als excuus dat ze dan voor alles naar het kantoor konden komen, maar als ze daarvan gebruik maakten, kregen ze telkens een uitleg over onlinebanking. Met als gevolg dat ik bij elk bezoek eerst de bankzaken moet regelen.![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Voor de rest wil ik wel advies geven, maar zeg ik er altijd bij dat mijn voorkeur niet noodzakelijk de hunne is.
Alleen is het wel een probleem dat er nu nog een grote generatie digibeten zijn, die veel minder ergens terecht kunnen, of dat ze ervan profiteren.
Een bank heeft mijn ouders een vrij dure rekening aangesmeerd, met als excuus dat ze dan voor alles naar het kantoor konden komen, maar als ze daarvan gebruik maakten, kregen ze telkens een uitleg over onlinebanking. Met als gevolg dat ik bij elk bezoek eerst de bankzaken moet regelen.
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Familie help ik zonder problemen - vooral mijn ouders, waar ik ook redelijk vrij spel heb. Al heb ik daar zelf het principe gehanteerd om het eenvoudig te houden - niet moeilijker maken dan strikt genomen nodig is. Is dit soms iets minder optimaal, ja, maar dan hebben ze er zelf ook minder problemen mee. Ik poog die zo zelfstandig mogelijk te laten werken.
Verder heb ik nog wat kennissen waar ik in de loop der jaren wat IT werk gedaan heb, en daar zijn wat algemene afspraken mee gemaakt dat ze me iets teruggeven voor de tijd dat ik erin steek. Dat heeft ervoor gezorgd dat de freeloaders elders gaan zoeken zijn![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Verder heb ik nog wat kennissen waar ik in de loop der jaren wat IT werk gedaan heb, en daar zijn wat algemene afspraken mee gemaakt dat ze me iets teruggeven voor de tijd dat ik erin steek. Dat heeft ervoor gezorgd dat de freeloaders elders gaan zoeken zijn
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Bij mij zijn het echte intimi en blijkbaar dus ook oudere mensen waar ik mij verantwoordelijk voor voel, daar doe ik alles voor. En die betalen dat dan terug met babysits, taxi of hulp bij het klussen. Edit: of met eten!
Voor de rest geef ik gewoon door waar ik zou zoeken, zelfs al heb ik zelf de oplossing al gevonden. Ze zijn er meer mee om te leren de handleiding te lezen; als ze dat niet willen vinden ze elders wel hulp.
Geld vragen doe ik nooit, want dan verandert je relatie helemaal en dan krijg je meer en minder gewaardeerde vragen. Dat is een gekend fenomeen in de psychologie (er is een typevoorbeeld voor een crèche die een geldbedrag plakt op te laat ophalen - Edit: zie bvb hier)
Voor de rest geef ik gewoon door waar ik zou zoeken, zelfs al heb ik zelf de oplossing al gevonden. Ze zijn er meer mee om te leren de handleiding te lezen; als ze dat niet willen vinden ze elders wel hulp.
Geld vragen doe ik nooit, want dan verandert je relatie helemaal en dan krijg je meer en minder gewaardeerde vragen. Dat is een gekend fenomeen in de psychologie (er is een typevoorbeeld voor een crèche die een geldbedrag plakt op te laat ophalen - Edit: zie bvb hier)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Toon ze hoe makkelijker het leven kan zijn met een smartphone, maar hamer erop dat ze jou altijd moeten contacteren bij het minste als ze niet zeker zijn want het veiligheidsrisico is toch wel zeer reëel.
Dodgy reclamekes (bij een gratis spel om extra levens te krijgen) aanklikken en dingen van installeren, phishing SMS'en die schijnbaar weten bij welke bank je zit, een automatische of minimale login instellen omdat dat makkelijker is, etc.
Dodgy reclamekes (bij een gratis spel om extra levens te krijgen) aanklikken en dingen van installeren, phishing SMS'en die schijnbaar weten bij welke bank je zit, een automatische of minimale login instellen omdat dat makkelijker is, etc.