Pakje uit USA: inklaringskosten vermijden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik verwacht een pakje uit de USA, waarde +- $90, verzending +- $10.
Aangezien ik boven de 22 euro, en onder de 150 euro zit, zal ik BTW dienen te betalen aan de douane, geen probleem.

Ik heb echter gezien dat verschillende verzendbedrijven verschillende "inklaringskosten" aanrekenen voor de "service" om deze BTW al direct te betalen zodat het pakje meteen geleverd kan worden.
In mijn geval zal dit via UPS zijn, volgens dat ik kan zien zal dit mij 10,50 euro kosten.

Is er geen mogelijkheid dat ik deze superdeluxe toeslag kan ontwijken?
Het bedrag bijvoorbeeld op voorhand al betalen aan UPS of aan de douane?
In dit geval zal ik 20 euro aan BTW betalen (volgens de calculator), dus dat wilt zeggen dat ik meer dan 50% extra zal moeten betalen (wat al meer is dan de verzendkosten op zich) puur omdat ze een niet-gevraagde service wensen aan te bieden...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bellen en mailen naar UPS met de melding dat je het zelf gaat inklaren. Moet ASAP gebeuren vanaf je een trackingnummer hebt! Als er al customs updates op de tracking staan is het te laat.

Facturen/aankoopbewijzen/papieren verzamelen.

Douaneaangifte opmaken. Hopelijk weet je hoe dit moet.

Naar douanekantoor gaan met aangifte en facturen/aankoopbewijzen/papierren.

Documenten afgeven en betalen (dit is enkel BTW en invoerrechten evt, geen bijkomende kosten). Betaalbewijs bijhouden.

Betaalbewijs inscannen en naar UPS sturen per email.

Pakje wordt een van de volgende dagen afgeleverd zonder bijkomende kosten.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou graag willen weten hoe dit afloopt. Wil je dat laten weten?

10,50 euro lijkt mij goedkoop. Bij bpost is het meer dan het dubbel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Binnenkort is de 22 euro vrijstelling gedaan.
Ik mag dan hopen dat de post verplicht wordt om zijn inklaringskosten te minderen.
Ik stel voor 25% btw: 21% voor de overheid, de overige 4% voor de inklaarder.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef: Ik mag dan hopen dat de post verplicht wordt om zijn inklaringskosten te minderen.
Ik stel voor 25% btw: 21% voor de overheid, de overige 4% voor de inklaarder.
Wat je niet graag zal horen...
Ik mag hopen van niet, douaneagentschap spelen is echt niet een leuke job en heel risicovol.
Als dat pakje ingeklaard wordt en later beslist de douane dat het heel wat meer waard is dan mag het douaneagantschap bijpassen + een boete voor de verkeerde inklaring, terwijl die éénmalige klant van het pakje al ribbedebie is. En zo kan ik heel wat voorbeelden aanhalen...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een pakje/item is waard wat ervoor betaald is, geen cent meer.
Als de douane vindt dat ze, onafhankelijk van de prijs, zelf een waarde mogen plakken op items, dan moeten we de douanebevoegdheden terugschroeven.

We leven nu eenmaal in een wereldeconomie.
Dit soort douane onzin kan niet meer door de beugel in de 21e eeuw.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Binnenkort is de 22 euro vrijstelling gedaan.
Ik mag dan hopen dat de post verplicht wordt om zijn inklaringskosten te minderen.
Overheid heeft daar niets over te zeggen bij bpost (buiten haar aandeelhouderschap dan), customs brokerage is een dienstverlening waarvan de tarieven niet wettelijk geregeld zijn oid, dat is puur private markt. Daarom ook de grote verschillen tussen de bedrijven die het aanbieden.

Reden dat het bij bpost zo duur is, is m.i. dat zij het meeste werk hebben en het meeste risico dat het niet betaald wordt.
* Met meeste werk bedoel ik: bij UPS/FedEx/DHL enzo kan je het goederenmanifest met de waardes elektronisch doorsturen, hun computerprogramma kan op basis daarvan vrij eenvoudig automatisch een douane-aangifte opstellen zonder manuele tussenkomst. Bij bpost gaat het nog veel over handgeschreven declaraties die dan manueel verwerkt moeten worden tot een aangifte (wat ook de langere tijdsduur verklaart).
* Met meeste risico: bpost is de hoofdleverancier voor de "gewone mens" die mss zal schrikken van de kost en het pakje dan maar weigert. Ja, bpost kan de BTW die ze betaald hebben dan wel weer terugvorderen van de douane, maar dat is weer extra manueel werk. Koerierbedrijven hebben eerder bedrijven als hun primaire markt waar men die kosten doorgaans beter anticipeert.

Sowieso is heel de douanewetgeving een EU aangelegenheid waar Belgie natuurlijk wel inbreng over heeft maar niet het finale zeggenschap. OP zal dat wel merken, als hij een douanekantoor gaat zoeken (via de officiele weg tenminste) zal dat via een site van de EU zijn.
blaatpraat schreef: In dit geval zal ik 20 euro aan BTW betalen (volgens de calculator), dus dat wilt zeggen dat ik meer dan 50% extra zal moeten betalen (wat al meer is dan de verzendkosten op zich) puur omdat ze een niet-gevraagde service wensen aan te bieden...
Niet-gevraagd is niet waar, de verzender van je pakje heeft dit gevraagd, of beter, hij is hiermee akkoord gegaan. Zie UPS terms and conditions:

The shipper also agrees that UPS may be considered as being the receiver of the package or shipment for the sole purpose of appointing a customs broker to carry out any customs clearance, in so far as allowed by law.

En vervolgens heeft shipper bij het aanmaken van de verzending gekozen om alle kosten (BTW, invoer, brokerage fee) door jou te laten betalen (andere opties zijn dat de verzender ze betaalt, of dat een derde ze betaalt)...

Blame shipper :)
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 jul 2020, 19:14, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

1) dan moet de overheid dat maar wettelijk regelen, als de privaatmarkt er niet in slaagt om die tarieven fatsoenlijk (dus max 5-10% van de waarde van het pakket) te houden.

2) Hoe meer ze rekenen, hoe meer mensen de pakjes gaan weigeren, waardoor het hen nog meer kost. Die logica vormt dus een vicieuze cirkel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Pas voor de eerste keer een bestelling geplaatst bij Aliexpress via een Spaans magazijn. Kostprijs van het artikel was identiek van levering vanuit China (tot mijn verbazing) en gratis verzending (wat ook niet typisch is).

Dat zou de perfecte oplossing zijn voor al die individuele zendingen vanuit China.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:1) dan moet de overheid dat maar wettelijk regelen, als de privaatmarkt er niet in slaagt om die tarieven fatsoenlijk (dus max 5-10% van de waarde van het pakket) te houden.
Liever niet. In een land als het onze waar logistiek en transport een van de grootste economische activiteiten is, zijn we het meest gebaat bij een vrije markt die zo veel mogelijk ongemoeid gelaten wordt en waar de concurrentie volop kan spelen.

Als burger moet je gewoon verstandig zijn en je goed informeren, zoals voor alles geldt.
Regel 1) DDP laten sturen indien mogelijk, laat de verzender het maar afhandelen :)
Regel 2) Indien DDU, bpost vermijden. Dit in samenspraak met de verkoper, afspreken voor je iets koopt.
Regel 3) Zelf de douaneaangifte doen, tenzij je dat meer zou kosten inzake tijd en moeite dan het koerierbedrijf je aanrekent als zij het doen.

Noot ook als het met bpost komt kan je in principe zelf de aangifte doen. Niet de klantendienst bellen want die gaan totaal uit de lucht vallen. Wie je moet contacteren staat in dit document vermeld.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niet akkoord.
Burgers als eindconsument dienen beschermd te worden tegen excessen van de vrije markt, alsook excessen van papierwerk dat normaal enkel in b2b zou mogen bestaan.
Dit is niet de taak van de burger, en zou dat ook niet mogen zijn.
Desnoods wordt er maar een percentje meer geheven zodat die gelden dan kunnen dienen voor b2c inklaringen.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ITnetadmin schreef:Een pakje/item is waard wat ervoor betaald is, geen cent meer.
Als de douane vindt dat ze, onafhankelijk van de prijs, zelf een waarde mogen plakken op items, dan moeten we de douanebevoegdheden terugschroeven.

We leven nu eenmaal in een wereldeconomie.
Dit soort douane onzin kan niet meer door de beugel in de 21e eeuw.

dus:
ik speel met mijn compaan uit de states onder een hoedje.
ik wil van hem pakweg een servertje kopen van 5000 euro. Als hij dit opstuurt en zegt dat het 5000 euro kostte, dan betaal ik hier ~1000 euro btw.
Als ik daarentegen zeg: ik koop van jouw dat pakktje voor 100 euro. en die resterende 4999 stuur ik je wel via een andere methode (of ook paypal)

dan moet ik hier ~21 eur BTW betalen. hoe lang denk je dat het duurt eer iedereen op deze manier De BTW omzeilt?
Het wordt nog leuker. Ik stuur nu dit pakketje verder naar een ander buitenland. Nu geef ik wel aan dat het 5000 waard is. En de BTW stort me vrolijk 1000 euro btw terug.
Denk je dat dit niet mogelijk is? zoek eventjes op de gemiddelde krant naar "BTW carroussel".

DAT is dus de reden dat de douane WEL een "appreciatierecht" en een "taxatierecht" heeft.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

En toch bestaan btw carrousels nog altijd. Straffer nog: het zijn dikwijls dezelfde daders via telkens nieuwe (naamloze) vennootschappen want eenmaal je de knepen kent stop je niet natuurlijk. De opbrengsten zijn op korte tijd zo immens groot en omdat onze overheid zo traag reageert ben je rijk voor men er op uitkomt. De pakkans is groot maar mits enkele stromannen en buitenlandse constructies blijven de topmannen buiten buiten schot.
In de jaarlijkse begroting is dat altijd een belangrijke besparingspost: de strijd tegen fraude en carrousels maar voor iedere carrousel die men oprolt staat de volgende klaar. Het is ook het speelterrein en permanente inkomstenbron van de internationale misdaad En ook Europa staat er machteloos tegen. Maar de particulier zal zijn tax en inklaringskosten niet ontlopen, dat staat vast.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik vind die kost ook best onnozel, voor een hele container of auto in te klaren kost het €40 a €80 en die kost een stuk meer dan een pakje.
Duurt 5 minuten per aangifte als het een easy one is. Bpost kan toch wel automatiseren of zouden ze dat echt manueel doen?

Tegenwoordig stuur ik alles naar een USA adres en dan gaat het vandaar per container naar frankrijk zo betaal ik bijna niks. Kost enkel tijd.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Klinkt als “smokkel” ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

q-tec schreef:Ik vind die kost ook best onnozel, voor een hele container of auto in te klaren kost het €40 a €80 en die kost een stuk meer dan een pakje.
Duurt 5 minuten per aangifte als het een easy one is. Bpost kan toch wel automatiseren of zouden ze dat echt manueel doen?

Tegenwoordig stuur ik alles naar een USA adres en dan gaat het vandaar per container naar frankrijk zo betaal ik bijna niks. Kost enkel tijd.
Interesse in de hele procedure :) Hoeveel levert het je op?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

q-tec schreef:Bpost kan toch wel automatiseren of zouden ze dat echt manueel doen?
bpost heeft er een hele hoop die ze manueel moeten doen omdat er geen elektronische gegevens van zijn. Denk maar aan alles uit China en al die CN22 toestanden en dan "gifts" en wat weet ik nog allemaal. Ook alles uit de minder ontwikkelde landen passeert via hen. Ze zijn gebonden aan postverdragen waardoor ze geen eisen kunnen stellen en als ze een zending krijgen uit een ander land waar allerhande gegevens ontbreken en/of er gewoon niets van informatie is moeten ze toch zo goed als mogelijk een aangifte opmaken, allemaal heel tijdrovend. Ergens wel jammer dat bpost voor een zending uit Zwitserland waarbij alles altijd perfect gedocumenteerd is evenveel aanrekent als voor een zending uit de derde wereld waar er niets van info is, maar soit als ze daarin gaan differentieren is de beschuldiging van racisme niet ver meer.

Bij UPS/FedEx/DHL Express is het een ander verhaal. Als ik hier als verzender daar iets wil mee sturen buiten de EU (en het is niet puur documenten) moet ik drie volledig ingevulde commerciele facturen en een packing list in een pouch steken en op de buitenkant van het pakket kleven. Mits je de juiste software hebt kan je die documenten ook electronisch doorsturen in een bepaald XML formaat en dan moet je ze er niet op kleven. Maar zonder die gegevens gaat je pakje gewoon nooit vertrekken, zij kunnen die eis immers wél stellen. Als je het laat ophalen of als je het afgeeft in een servicepunt zal het gescand worden en zal hun terminal al meteen een "CHECK DOCS" waarschuwing tonen. Te weten dat je op basis van een correct ingevulde commerciele factuur eigenlijk al bijna alle nodige informatie hebt voor het opstellen van een douane-aangifte, is er dan voor hen niet veel werk meer aan. De rest van de gegevens kan zelfs de computer gewoon aanvullen obv de traceerdata (+ OCR van de commerciele factuur als het niet electronisch is).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tuurlijk is valsspelen mogelijk.
Maar ik heb het over werkelijke kost.

Als ik een pfsense bakje koop voor 100 euro, dat hier 300 kost, of een hdmi kabel van 3 euro die hier 20 kost, wie is de douane dan om te zeggen "de waarde van dat ding is (resp) 300 en 20 euro", ipv 100 en 3?
De waarde van een item is wat je ervoor betaald hebt (zonder valsspelen), niet wat zij denken dat de waarde is of zou moeten zijn.

Trouwens, wat als je contact in de US je echt een 5000 dollar toestel (bv een cisco) heeft verkocht voor een appel en een ei, omdat hij er vanaf moest en het niet wou wegsmijten?
Die dingen gebeuren (hier bv, hoewel niet aan zulke bedragen).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zo snel zal men de "werkelijke waarde" niet betwisten.
Ooit een nieuwe redundante voeding (n=2) gekocht in de VS voor $27 (eBay).
Per stuk was de beste prijs in Europa +500€ (excl. BTW, dus vlot +1000€ voor de twee).
Aankoop, shipment, kosten en taksen was ik ongeveer 100€ kwijt.

Mocht dat dagelijks gebeuren of in grote getale, 'tja dan zit de kans er dik in dat men onder het vergrootglas terecht komt.

Zelf zal je ook wel begrijpen dat hoe hard ook iemand met een aankoopfactuur van 5€ staat te zwaaien voor vijf gloednieuwe wagens de douanier wel over voldoende slagkracht dient te beschikken.

En ja, er zijn ook douaniers die er met de klak naar gooien. Helaas kan je daar weinig tot niets aan doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zijn vooral zij die overdrijven die gepakt worden, met items waarvan de waarde doorgaans gekend is.

Een gloednieuwe iPhone 11 die nog in verpakking zit aan 21 EUR aangeven, zo'n zaken.

@OP na consultatie van de UPS-servicegids een kleine correctie voor de info die hierboven staat, toch wat betreft UPS.

Goed nieuws: het kan misschien iets eenvoudiger. Ttz dat het stuk waarbij je zelf de douaneaangifte moet opmaken wegvalt, voor zover het een eenvoudige aangifte betreft (5 items of minder in het pakje)

Het is namelijk zo dat eenvoudige inklaringen gratis zijn bij UPS (of beter: inbegrepen in het tarief van de service). Met inklaren bedoel ik: de aangifte opmaken en indienen. Het hoofdstuk "betalen" valt daar nog niet onder.

Het is ook zo dat die toeslag waar je het over hebt, doorgaans niet veroorzaakt wordt door het opmaken van de aangifte, voor zover het een eenvoudige aangifte is toch. Die toeslag is eigenlijk een voorschotprovisie, het is een kost die je betaalt omdat UPS de betaling aan de douane voorgeschoten heeft. Enkel dat laatste wil je dus vermijden.

Het komt er dan op neer dat je aan UPS kan vragen dat ze de douane-aangifte opmaken en aan jou doorsturen, dit is dus gratis voor zover het eenvoudig is (vijf items of minder). Dan moet jij ze niet meer opmaken. Enige dat je nog moet doen is dat (samen met de bewijsstukken) naar een douanekantoor brengen en het bedrag betalen dat UPS uitgerekend heeft op de aangifte (BTW en eventuele invoerrechten). Ze zullen die aangifte dan afstempelen, een betaalbewijs geven, en dat stuur je dan terug naar UPS.

Let wel: als je draalt hiermee en het pakket wordt opgeslagen in een UPS-warenhuis in afwachting van de betaling aan de douane, zal UPS een storage fee beginnen te rekenen vanaf de derde werkdag dat het opgeslagen is (14.95 EUR/dag). Als het erop aankomt om je geld af te troggelen kan de overheid plots wél heel ruime diensturen voorzien (19u op zaterdag? kom maar af), dus er is geen excuus als UPS die fee aanrekent na 3 werkdagen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Welk douanekantoor heeft deze ruime openingsuren?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ZAVENTEM D in Machelen-Cargo
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Douanekantoor: is dat gelijk welke?
Ik zie bijvoorbeeld dat er een regiokantoor in Zeebrugge is. Is die goed daarvoor, of moet ik daarvoor al richting Gent (of Zaventem) gaan?

Ik kan woensdag altijd bellen naar daar, maar mogelijks weet CCatalyst dat wel.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

CCatalyst schreef:ZAVENTEM D in Machelen-Cargo
Hoe vindt men dit adres met behulp van een GPS? :think:
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Door gewoon 'Zaventem douane' of 'Machelen douane' te googlen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

blaatpraat schreef:Ik heb echter gezien dat verschillende verzendbedrijven verschillende "inklaringskosten" aanrekenen voor de "service" om deze BTW al direct te betalen zodat het pakje meteen geleverd kan worden.
In mijn geval zal dit via UPS zijn, volgens dat ik kan zien zal dit mij 10,50 euro kosten.

Is er geen mogelijkheid dat ik deze superdeluxe toeslag kan ontwijken?.
Ik begrijp deze ganse hektiek niet :-( .
  1. Je kan kiezen om het pakje zelf in te klaren, zoals Ccatalyst het hier in detail uitgelegd heeft.
    Dit houdt in dat je zelf naar een douanekantoor rijdt en daar de administratie volledig zelf doet.
    Dan ben je gemakkelijk één of 2 uur mee bezig, om nog niet te spreken over je verplaatsingskosten
  2. Of je laat dat iemand (die herin gespecialiseerd is) voor jou doen, en je betaalt 10.5€
Als je iets van buiten de EU bestelt, moet je gewoon rekeing houden met alle kosten (transport, invoerrechten, BTW, inklaringskosten).
Dan pas kan je vergelijken of je een goede deal gedaan hebt.
ITnetadmin schreef:dan moet de overheid dat maar wettelijk regelen
Voor jou moet de overheid altijd alles regelen (als het maar in jouw voordeel speelt)
Hebben we al geen regeltjes genoeg?
WalterB1 schreef:Pas voor de eerste keer een bestelling geplaatst bij Aliexpress via een Spaans magazijn. Kostprijs van het artikel was identiek van levering vanuit China (tot mijn verbazing) en gratis verzending (wat ook niet typisch is).
Dat zou de perfecte oplossing zijn voor al die individuele zendingen vanuit China.
De perfecte oplossing voor al die individuele zendingen vanuit China is inderdaad via Europese magazijnen (die dan met volle containers aangeleverd worden).
Het is toch te zot voor woorden dat we individuele pakjes hier krijgen aan prijzen die de normale logistieke kosten niet eens dekken, gezien de gesubsidieerde transport vanuit die landen ...
Nog niet te spreken over de milieu impact.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:dan moet de overheid dat maar wettelijk regelen
Voor jou moet de overheid altijd alles regelen (als het maar in jouw voordeel speelt)
Hebben we al geen regeltjes genoeg?
Met alle respect Philippe, maar draai je nu de zaken niet om?
Het is net het afschaffen van een regeltje dat nadelig uitpakt.
Dat er reactie op komt lijkt me meer dan logisch.
philippe_d schreef:Het is toch te zot voor woorden dat we individuele pakjes hier krijgen aan prijzen die de normale logistieke kosten niet eens dekken, gezien de gesubsidieerde transport vanuit die landen ...
De beslissingen die dit mogelijk maken waren nochtans weloverwogen zou men denken.
Nu er meer en meer gewone mensen hier gebruik van maken is Europa plots van menig dat het niet meer hoeft...
Bizar. Toch?
philippe_d schreef:Nog niet te spreken over de milieu impact.
Is de grootste milieu impact niet te wijten aan de globalisering van de wereldeconomie: produceren daar waar het het goedkoopst is, inclusief transport en dan elders duur verkopen? Dat is een zeer bewuste keuze. Samen met het immer aanzwengelen van de omzet (=grotere volumes) uiteraard.
Luboli schreef:Door gewoon 'Zaventem douane' of 'Machelen douane' te googlen.
Op de website van de FOD Douane en Accijnzen vind ik geen adres terug.
Google komt niet verder dan: Bedrijvenzone Machelen-Cargo 706, 1930 Machelen.
Misschien is het dat wel?
Machelen douane - Google zoeken.png
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

blaatpraat schreef:Douanekantoor: is dat gelijk welke?
Ik zie bijvoorbeeld dat er een regiokantoor in Zeebrugge is. Is die goed daarvoor, of moet ik daarvoor al richting Gent (of Zaventem) gaan?
In principe (volgens de EU regelgeving) het kantoor waar de goederen aangeboden worden, dat zal wel ZAVENTEM D zijn voor UPS gezien die in Diegem zitten. Je kan eens informeren bij de douane of het ook bij een kantoor dichter in de buurt mag.
philippe_d schreef: [*]Of je laat dat iemand (die herin gespecialiseerd is) voor jou doen, en je betaalt 10.5€[/list]
Waar die 10.50 EUR vandaan komt snap ik eigenlijk niet goed. De voorschotprovisie bij UPS is 14.75 EUR minimum of 2.75 % van het totale voorgeschoten bedrag.
Ordon schreef: Het is net het afschaffen van een regeltje dat nadelig uitpakt.
Dat er reactie op komt lijkt me meer dan logisch.
Welke regel is afgeschaft?
Ordon schreef:Google komt niet verder dan: Bedrijvenzone Machelen-Cargo 706, 1930 Machelen.
Misschien is het dat wel?
Idd, eigenlijk gewoon Brucargo oprijden (aan de Delhaize daar) en zoek een hoog gebouw met een radar-dome op dat zichtbaar is aan Delhaize. Het nummer 706 staat prominent op de buitenkant van het gebouw.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ordon schreef:
philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:dan moet de overheid dat maar wettelijk regelen
Voor jou moet de overheid altijd alles regelen (als het maar in jouw voordeel speelt)
Hebben we al geen regeltjes genoeg?
Met alle respect Philippe, maar draai je nu de zaken niet om?
Het is net het afschaffen van een regeltje dat nadelig uitpakt.
Dat er reactie op komt lijkt me meer dan logisch.
We hebben wetten en regels omdat ze nodig zijn.
Case in point: de regel die mondmaskers verplicht in winkels is er gekomen omdat "sterk aanraden" zo goed werkte dat met moeite 10% van de mensen de goede raad opvolgde.
Kapitalisme werkt niet zonder regeltjes.
Bedrijven lopen overal de kanten vanaf; zonder regels inzake werkuren, verloning, milieu, etc... zou enkel het recht van de sterkste gelden.
Als de mensheid in staat was om fair te zijn tov mekaar, als bedrijven in staat zouden zijn om eerlijk te werk te gaan ipv hun eigenbelang eerst te stellen, dan waren al die regels niet nodig.
Regels bestaan vooral omdat zonder de regel de mens of het bedrijf zich niet aan faire afspraken houdt.

Enkele voorbeeldjes:
- mondmaskers zijn nu verplicht
- binnen de EU roam je nu met data aan acceptabele prijzen (+-15€ voor 4GB bv); in pakweg Andorra (geen EU, maar nu ook geen halve wereld verder) betaal je 15€ per MB
- zonder milieunormen zou je de vervuiling van bedrijven nogal zien toenemen; of denk je echt dat die voor hun plezier geld uitgeven omaan al die uitstootnormen te voldoen
- verbrekingsvergoedingen bij telecoms zijn nu illegaal omdat bedrijven ze maar al te graag uit hun duim zogen om verder geen moeite te moeten doen om hun klanten aan zich te binden

Dus als bedrijven blijven onzinnige kosten heffen, dan zou het heus niet de eerste keer zijn dat de overheid de consument moet beschermen; zoals dat hoort trouwens.

TL;DR: Regels bestaan vooral omdat iemand ervoor gezorgd heeft dat de regel nodig was. Als zelfregulering werkte, had de regel niet moeten bestaan.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

CCatalyst schreef:Welke regel is afgeschaft?
Nog niet afgeschaft, wel het besluit genomen.
In mijn lezing dacht ik dat het ging over dit regeltje:
ITnetadmin schreef:Binnenkort is de 22 euro vrijstelling gedaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ja, de vrijstelling BTW voor import >22 EUR valt weg vanaf 1 januari 2021.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

CCatalyst schreef:
blaatpraat schreef:Douanekantoor: is dat gelijk welke?
Ik zie bijvoorbeeld dat er een regiokantoor in Zeebrugge is. Is die goed daarvoor, of moet ik daarvoor al richting Gent (of Zaventem) gaan?
In principe (volgens de EU regelgeving) het kantoor waar de goederen aangeboden worden, dat zal wel ZAVENTEM D zijn voor UPS gezien die in Diegem zitten. Je kan eens informeren bij de douane of het ook bij een kantoor dichter in de buurt mag.
Even informeren.
Als het effectief Brucargo is, zal de extra kosten gewoon accepteren, kost me minder dan een verplaatsing naar daar.
Als ik het gewoon online zou kunnen regelen, en meteen betalen... dat zou nu eens een goede oplossing zijn. :-D Maar zo werken ze dus nog niet bij de douane, begrijp ik dus.
CCatalyst schreef:
philippe_d schreef: [*]Of je laat dat iemand (die herin gespecialiseerd is) voor jou doen, en je betaalt 10.5€[/list]
Waar die 10.50 EUR vandaan komt snap ik eigenlijk niet goed. De voorschotprovisie bij UPS is 14.75 EUR minimum of 2.75 % van het totale voorgeschoten bedrag.
Is het bedrag dat ik online terug vond.
2.5% met een minimum van 10.50.
Ik had het van de invoercalculator (die wel al een tijdje niet meer up-to-date is), maar ook op andere sites zie ik dat bedrag terug.
Op UPS.com vond ik geen bedrag terug alvast.

@Philippe_d: het is een maatwerkproduct, iets dat maar 1 bedrijf ter wereld maakt, en nergens anders te verkrijgen is (allicht kan je het wel laten namaken in China, maar dat terzijde).
Bij een bestelling wist ik meteen dat ik BTW ging moeten betalen, en nog onder de grens van invoerrechten zou zitten.
Het was echter toen ik ging zien hoeveel dit exact zou zijn dat ik zag dat de koerierdienst (die je als klant niet kan kiezen) zelf ook nog kosten rekent, en dat deze per koerier anders zijn. Dus als het ware een omgekeerde lotto: zolang je de koerierdienst niet kent, weet je niet hoeveel je zal betalen.
En 10.50 euro (of zelfs nu 14.75 euro) bijbetalen omdat zij eventjes 20 euro voorschieten... vind ik in proportie veel geld, is een extreem dure lening, niet?
Maar als ik het inderdaad fysiek in Brucargo zou moeten gaan betalen, en niet gewoon op voorhand overschrijven bijvoorbeeld, dan zou het me dus nog meer kosten, dus ik laat het er dan gewoon bij. :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die "2.5% met een minimum van 10.50" is uiteraard de ramp.
Dat zou eerder moeten zijn "2.5% met een maximum van 10.50".
Zet er dan alsnog een minimum van "nen euro" ofzo op.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

blaatpraat schreef: Als ik het gewoon online zou kunnen regelen, en meteen betalen... dat zou nu eens een goede oplossing zijn. :-D Maar zo werken ze dus nog niet bij de douane, begrijp ik dus.
Jawel, zo stuurt UPS het door naar de douane, via PLDA. Maar dat is enkel toegankelijk voor bedrijven :-( nochtans geen reden toe.
blaatpraat schreef: Op UPS.com vond ik geen bedrag terug alvast.
Voor zo'n zaken kijk je best in de autoritaire referentie, de UPS Servicegids.

Kies > ONDERDEEL 4 - OPTIONELE SERVICES EN BIJKOMENDE KOSTEN
>> UPS-Douaneservices - Importeren
Merk op "De services voor normale in- en uitklaring zijn gratis; de bijzondere services voor in- en uitklaring staan hieronder vermeld."
Maw het opstellen van de douaneaangifte en het uitvoeren van de douaneformaliteiten is gratis voor zover het een normale inklaring is (maximum 5 goederen die niet speciaal reguleerd zijn). Het voorschieten van de kosten voor de douane valt hier echter niet onder.

>>> Overige services
>>>> Voorschotprovisie
>>>> Magazijnopslag (als je te lang draalt)

Nog eentje die min of meer relevant is is "Porto kosten SAD 5,00 EUR/taak". De SAD (Single Administrative Document) is de effectieve douaneaangifte, dit moet je meenemen naar het douanekantoor om af te stempelen. De 5 EUR is enkel als je het per post wil krijgen, via email sturen ze het gratis.

Overigens is die Servicegids een zeer interessant document om eens door te nemen, kwestie van een idee te hebben wat er allemaal mogelijk is vandaag de dag.
gti69
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Wij hebben aan Fedex gevraagd hoe we die voorschotprovisie konden vermijden. En hun oplossing was simpel. We moesten onze kredietkaartngegevens doorgeven aan Fedex en sindsdien nemen ze het te betalen BTW-bedrag gewoon van de kredietkaart zonder extra provisie. Misschien heeft UPS ook zo een service...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

gti69 schreef:Wij hebben aan Fedex gevraagd hoe we die voorschotprovisie konden vermijden. En hun oplossing was simpel. We moesten onze kredietkaartngegevens doorgeven aan Fedex en sindsdien nemen ze het te betalen BTW-bedrag gewoon van de kredietkaart zonder extra provisie. Misschien heeft UPS ook zo een service...
Is dit voor een bedrijf? Of heb je op een andere manier een FedEx-account waar die CC aan gelinkt is en die de verzender invult voor het betalen van de douane? Want hoe maak je dat FedEx "weet" dat je een kredietkaart hebt staan telkens er een nieuwe BTW-plichtige zending aankomt?

Puur op basis van herkenning naam/adres lijkt me riskant, er moet maar 1 karakter verschillen.... Eenvoudigste is dat de verzender je accountnummer invult bij het aanmaken van de zending in het veld voor het aanrekenen van douanekosten, maar dan moet je wel een account hebben.

Bij UPS kan je iig, in tegenstelling tot FedEx, geen account hebben als niet-bedrijf/particulier. En met account bedoel ik dan niet een account op de website voor My Choice oid (dat kan je wel hebben), ik bedoel een accountnummer waarmee je zendingen kan maken zonder kredietkaart, en waar douanekosten ook kunnen aan aangerekend worden, en met een account manager die je persoonlijk kan bellen (als je veel geld spendeert toch).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Die "2.5% met een minimum van 10.50" is uiteraard de ramp.
Dat zou eerder moeten zijn "2.5% met een maximum van 10.50".
Zet er dan alsnog een minimum van "nen euro" ofzo op.
Beroep gemist?
Misschien moet je douaneagent worden ...
Als je toch denkt dat ze daar schaamteloos overdreven geld mee verdienen, wordt je misschien slapend rijk :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niet de douane he, de inklaringskosten die sommige pakjesdiensten aanrekenen, die de prijs van goedkopere items ineens bijna verdubbelt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een douaneagent is de benaming van de bedrijven die instaan voor de afhandeling van alle douaneformaliteiten :-D
https://interfreight.be/douaneagent-antwerpen/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Douane-agentuur eigenlijk, maar vandaag de dag idd vaak afgekort tot douaneagent.

De man achter het loket op het douanekantoor, en de man die op Zaventem een blik werkt op je koffer net voor je de bagagehal verlaat, telkens in uniform, is geen douaneagent maar een douanier.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”