Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is de Gegevensbeschermingsautoriteit (vroeger: Privacycommissie) die ook wat dwars ligt.
Ze hebben wel de vingerafdruk op een eID toegelaten - wat aantoonbare onzin is - maar voor iets dat broodnodig is, wringen ze tegen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Slafes schreef:
Zomerbar van 800 man? Jammer, mondmasker, enkel om van uw pint te drinken mag het even naar beneden. :twisted:
Ja maar das dus et probleem da af en aanzetten wordt als hoger risico gezien dan een mondmasker correct dragen dus raden ze het gebruik af.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Het is de Gegevensbeschermingsautoriteit (vroeger: Privacycommissie) die ook wat dwars ligt.
Ze hebben wel de vingerafdruk op een eID toegelaten - wat aantoonbare onzin is - maar voor iets dat broodnodig is, wringen ze tegen.
I know, dat is het waanzinnige. Die mensen moeten toch weten dat het mogelijk is (of niet). En als het niet zou mogen dan moeten die toch gewoon zeggen: jongens giet het zus en zo in een wet en het is in orde. Ik begrijp echt niet waarom daar allemaal zoveel over nagedacht, onderzocht en getalmd moet worden. Die moeten dat gewoon wéten zo'n zaken, dat is verdomme hun job.
Moest ik met dat soort werknemers moeten werken, ze lagen allemaal al lang buiten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef:Het is de Gegevensbeschermingsautoriteit (vroeger: Privacycommissie) die ook wat dwars ligt.
ik heb het gevoel dat men die privacycommissie vooral gewoon als paraplu misbruikt. Leuk excuus om u achter te verstoppen
dat doen ze, In Vlaanderen, zo ongeveer met alles.

we zijn bijna augustus, de lockdown is er sinds maart en eht virus sinds december. Nog steeds staan we eigenlijk nergens.
allé, de cijfers stijgen dus kunnen de comités en taskforces weer in actie schieten :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

on4bam schreef: Stel dat je een product komt afgeven voor herstelling onder garantie in gelijk welke winkel dan kom je ook niet om iets te kopen. :bang:

Het is "mondmaskers verplicht in alle winkels" niet "mondmaskers verplicht in alle winkels waar je iets koopt".
Sorry dat ik zoveel mogelijk onder een steen leef en de media het voornamelijk heeft over winkels als in kleding winkels en supermarkten en daarbij nog onderscheid maakt met lijstjes van dit en dat. Komt daar nog bij dat ik de voorbije weken in dezelfde garage 5x langs ben geweest en er toen geen mondmaskers verplicht werden en die mensen ook nog eens in plexi kooien zitten. Verder geen enkel contact met andere 'winkelende' klanten en zelfs meer dan 1,5 meter afstand gerespecteerd. In mijn defensie, ik heb hun aanbevelingen die op de deur hingen perfect uitgevoerd, geen handen geven, handen ontsmet, afstand houden, etc en jammergenoeg stond verplicht mondmasker er zelfs niet op. Als ze te lui zijn om de nieuwe richtlijnen op te hangen...

Ja, ik heb mondmaskers in de auto liggen en is zelfs een automatisme als ik ergens stop voor een reguliere voedingswinkel maar had er in deze niet bij stil gestaan. Ramp oh ramp, heb nu zeker half Leuven en heel Herent uitgemoord. :)

Het is ook relatief natuurlijk als je dan ander personeel in de werkplaats zonder masker ziet zitten en rondlopen of een smerig masker aan, of met de neus vrij, of veel te dicht bij elkaar... dus... :bang:

@boonpwnz dat weet ik ook wel, maar bvb voor in de bioscoop mag het dan weer wel eventjes uit als je wil eten of drinken. Dus iemand die 1,5u aan zijn zak snoep of chips zit kan dus zonder masker naar de film.

Wat vinden we trouwens van zo'n plastic mondkapje dat niet eens de neus bedekt, vandaag ook enkele mensen mee gezien.

Of met een spatmasker in de bakkerij de mensen bedienen maar dan zelf geen mondmasker verder aan doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Lijkt dat de overheid weer dezelfde fouten aan het maken is als de vorige keer. De situatie minimaliseren en pas ingrijpen als het veel te laat is.

Koningin en Koning van de minimalisering zijn nog altijd Maggie "dat is volledig disproportioneel" De Block en Steven "ik vind niet dat we moeten overdramatiseren" De Gucht. Die laatste zou m.i. vervangen mogen worden want is even schuldig aan de situatie als de politiek. Loyale ja-knikkers zijn wel het laatste dat we nodig hebben nu.
Slafes schreef: Wat vinden we trouwens van zo'n plastic mondkapje dat niet eens de neus bedekt, vandaag ook enkele mensen mee gezien.
Niet ok, mondmasker moet wettelijk gezien mond en neus bedekken.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Lijkt dat de overheid weer dezelfde fouten aan het maken is als de vorige keer..
OIp vlaams niveau is het nu leuker

de baas van dat tracingbureau maakt zich op terzake onsterfelijk belachelijk, wel de juiste partijkaart voor dat postje
Ministers gaan lopen want ze kunnen het niet meer op een ander steken
andere ministers kruipen dan weer door het raam

b'hout gaat dan maar zelf contacttracing doen. Vraag me wel af hoeveel talen hun tracers spreken
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer

Ik vraag me af wat er morgen zal beslist worden.
Bedrijven en winkels zullen niet moeten sluiten en horeca zal open mogen blijven. Ik vermoed dat ze nog eens gaan herhalen dat thuiswerken de norm is. Aantal mensen die je tegelijkertijd mag zien beperken, maar niemand let daar op. Wat sociale aangelegenheden inperken, test voor iedereen die zowel uit een oranje en rood gebied komt. Hopen op het beste.

De 200 dagelijkse gevallen van nu waren natuurlijk niet de 200 gevallen van maart. In maart konden we nog geen 1000 tests doen per dag.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Heb zo het vermoeden dat vooral de horeca al terug zal mogen sluiten,de overtredingen waren daar dan ook wel heel erg(en is nu achteraf gezien veel te vroeg open gegaan.Voor de rest kunnen de bubbels nog wel veel kleiner,als die tracing niet op punt staat,dan hebben we een zeer groot probleem.

Ik weet niet of er informatie is over de reissector,maar dat zal ook wel goed moeten bekeken worden
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:
@boonpwnz dat weet ik ook wel, maar bvb voor in de bioscoop mag het dan weer wel eventjes uit als je wil eten of drinken. Dus iemand die 1,5u aan zijn zak snoep of chips zit kan dus zonder masker naar de film.
De vraag die ik me stel en ik ga niet over de kinepolis spreken. Maar als je binnen 2-3 meter afstand kan houden is dan een mondmasker expliciet nodig?

Het is omdat waar ik vaak naar de bios ga is de bezetting soms dusdanig laag dat je gewoon 2 zetels tussen elkaar kan zitten in alle richtingen.

Dus er zit rij voor me en rij daar nog eens voor niemand en naast mij aan beide kanten zijn 2 lege zetels. Dit is redelijk frequent zo.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Is dat dan nog free seating? Dus er kan nog iemand ongevraagd/ongewild naast je komen zitten?
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Een bioscoopzaal is zoals een groot vliegtuig. Oké er gaat nu niet veel volk naar de bioscoop, maar je zit opgesloten in een ruimte met normaal veel mensen om je heen en ventilatiesysteem die de lucht rond laat gaan. Ideale condities om het virus te verspreiden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat je een zitje toegewezen krijgt maar een echt reservatiesysteem is er niet bij ons. Het is ook qua budget echt meer break even bioscoop dan een winstgevende.

Er is ook enkel de maatregel op hun site mondmasker verplicht vanaf 12 jaar maar geen andere maatregelen.
Qua digitalisatie staat deze ook echt wel ver achter.

Ok het argument vliegtuig is al genoeg voor mijn mondmasker aan te houden. Heb echt schrik gekregen van een vliegtuig :-(
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik vraag me af of je echt 2h in een andermans adem wil zitten met een mondmasker dat 10 tot 50 % effectief is.
De bioscoop of het restaurant dat morgen reclame maakt met we hebben onze hepa filters van de airco just vervangen...daar wil ik nog wel ff gaan genieten, maar anders ? mij niet gezien atm.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk het ook niet dat is het argument dat ik bij een vliegtuig momenteel ook heb.

Trouwens ik heb overal mijn gedacht eens gezegd.

Ik zou het heel belangrijk zijn dat van ranst en van damme beide altijd in dezelfde studio zitten. Epidimiologen en virologen verschillen voor mij.

De ene gaat kijken naar het voorkomen en verspreiden en de andere gaat kijken hoe ernstig die ziekte zal zijn. Vind niet dat we enkel en alleen maar een viroloog aan het woord moeten laten of toch zeker niet apart van elkaar.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Gelukkig is er ook een dierenarts bij betrokken... (Van Gucht)

Maar wat er echt ontbreekt zijn goede communicatoren: hoe kan je de bevolking echt voorlichten en echt motiveren? Want dat gebeurt nu dus niet.
De dagelijkse cijfers zijn zo interessant als de voetbaluitslagen. Bij gebrek aan voetbal zijn die statistieken sterk overroepen want eigenlijk waardeloos zonder de juiste duiding. Van Ranst en Van Gucht proberen wel, maar je merkt dat zelf de pers het niet behapt krijgt en enkel met sensatie en schokkende titels komt.
En de politiek (waar de verantwoordelijkheid ligt) faalt al helemaal. De powerpoint van Wilmes was misschien het hoogtepunt in de miskleunen maar met de rode en oranje zones is de verwarring nog groter.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

En was ook nergens voor nodig... hoe moeilijk kan het zijn om aan de paspoort/douane controle een nose swap te doen ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

en hoe moeilijk kan het zijn om de eventsector int binnenland hun broodwinning voordeel te geven bovenop de toeristische sector in het buitenland?

Zoveel werknemers in de event sector.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

In Limburg (en dan bepaald een stuk of vijf gemeenten) waren er afgelopen week evenveel besmettingen als in héél België de weken ervoor.

Denk dat in zo'n geval moet overgegaan worden tot een lokale lockdown, zoals ze dat in Duitsland en nog veel andere landen deden. Alleen DURVEN onze politici dat niet aan. Waarom niet, da's de vraag...

De stijging van het aantal nieuwe coronabesmettingen zet zich verder in het hele land. In Limburg is de stijging procentueel het grootst. In de week van 8 tot 14 juli waren er 89 nieuwe gevallen. Dat is meer dan dubbel zoveel als de week ervoor, toen er 41 nieuwe besmettingen geteld werden. Dat komt neer op een gemiddelde van 12,7 nieuwe besmettingen per dag.

De opstoten van het virus situeren zich hoofdzakelijk lokaal. Terwijl 22 Limburgse gemeenten al minstens één week coronavrij zijn, testten er vooral in Heusden-Zolder, Beringen en Houthalen-Helchteren inwoners positief.

In Heusden-Zolder waren er tussen 8 en 14 juli 23 nieuwe besmettingen. Houthalen-Helchteren telde in diezelfde week 17 positieve testen. Het aantal besmettingen komt daarmee op 55 per 100.000 inwoners te liggen.
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Hoe moet zo een lockdown er dan uitzien. Een dorp verder mag dan iedereen op café en 15 vrienden ontvangen. Als je dan op de gemeentegrens woont dan mag je buur misschien een bbq geven en moet jij binnenblijven. :beerchug:

Langs de andere kant als de politici niets doen kan je het maart scenario terug krijgen. Elk boerenhol had toen besmettingen, zelfs het meest afgelegen dorp in de Ardennen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Pas op er zijn mensen hun tuin die opeen gemeentegrens liggen :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster

[g][/g]
R2D2 schreef: Maar wat er echt ontbreekt zijn goede communicatoren:
meer kunt ge ni verzinnen?

draai het om en vraag u af wa goed loopt.
de snelheid waarmee ziekenhuizen de switch gemaakt hebben? Dat zal veruit het beste zijn maar meer kan ik niet verzinnen.

en hoe mijn top 5 van blunders er uit ziet?
Agentschap zorg en gezondheid? genie Moykens (baas vd tracing en rusthuistaskforce)? kleurenfiasco? rusthuisramp? 9 ministers? Maskenfiasco vanaf dag 1 (in al zijn facetten)? Ranst die zich elke week tegenspreekt? de powerpoint? het totale gebrek aan logica (bloemenwinkel A mocht open, bloemenwinkel b niet omdat die geen hondenbrokken verkocht)? door het raam klauterende ministers? het briljante idee vd bubbel die niemand uitgelegd krijgt)? hoe abortus plots absolute topprioriteit werd?
...

(vul maar verder aan)
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

R2D2 schreef:Maar wat er echt ontbreekt zijn goede communicatoren: hoe kan je de bevolking echt voorlichten en echt motiveren? Want dat gebeurt nu dus niet.
Eerlijk gezegd vind ik van niet, het is voor mij zo helder als pompwater en dat zou voor iemand met een beetje gezond verstand het ook moeten zijn.
Het probleem is dat de bevolking het NIET WIL snappen hoe het virus tegen te houden valt. Verlof, vakantie, feesten, etc mogen niet in het gedrang komen.

Dus gaan ze lustig verder in die tube met 200 man kruipen, op elkaar gepakt een paar uur in elkaars nek blazen, net zo bij die bus voor een ganse nacht richting zuiden. En dan laat de politiek nog toe, om in coronatijden de NMBS extra treinstellen te laten inzetten richting kust om een overrompeling aan corona zieken mogelijks te creëren.

Blijf in je kot of ga naar je kot en probeer op een verstandige manier verder de contacten te onderhouden. Geef die klagers die nu (volgens hen) hals over kop terugkeerden uit Zweden of een ander apeland een schop onder de broek, want ze wisten dat risico's niet uit te sluiten waren in deze periode.
En stuur die Belgen in het buitenland samen met al die andere EU onderdanen hier aan zee ook maar naar hun thuisland.
Zolang wij ons niet klein maken en houden gaat dit virus niet verdwijnen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Probleem is dat veel mensen hun leven niet willen opgeven. Al snap ik niet dat een jaar eens niet doen wat je anders wel doet zo'n kwaad kan. Er zijn ergere dingen dan eens een jaar niet op vakantie kunnen gaan.

Aan de andere kant is er ook natuurlijk nog de economie. Ik vraag me af hoe we ooit die begroting min of meer in orde gaan hebben als we nu al aan 50 miljard in het rood gaan zitten. In bepaalde sectoren zal het een heus bloedbad worden.

Super rijken belasten zou maar 10 miljard opleveren, het zou me trouwens verbazen of dat wel iets zou opbrengen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Die weekgemiddelden zorgen er toch voor dat alle actie te laat komt? Of de bevolking het toch niet beseft?
Gemiddeld 89 vorige week, gemiddeld 143 deze week. Op dagbasis gezien moet dat rampzalig zijn. Als we al veronderstellen dat we vorige week eindigden met 89 (wat werkelijk hoger moet zijn om dat gemiddelde te bekomen), dan zou de laatste dagbasis al minimaal 197 moeten zijn om gemiddeld 143 uit te komen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Wij krijgen weekcijfers, de excellenties in Brussel beschikken toch nog steeds over de dagcijfers!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Iedereen kan de dagcijfers zien op de sites van Sciensano.
'k Heb de link hier al eens gepost:
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
1207
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Probleem is dat veel mensen hun leven niet willen opgeven.
da zal nu het discours vd regering worden
het ligt allemaal aan de bevolking en onze 7 parlementen doen alles goed.
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Ze moeten enkel nog maar het contact tracing aan de huisartsen geven en ze zijn er volledig van af.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Goztow schreef:
Ordon schreef:Maak de testen (RT-PCR) op SARS-CoV-2 gratis én héél toegankelijk.

De mensen die terugkomen uit groene, orange of rode zone zullen zich in grote getale heel gewillig laten testen.
De mensen die horen dat ze (dicht) in de buurt van een cluster "wonen/werken/geweest zijn" zullen zich in grote getale heel gewillig laten testen.
Het zijn die grote aantallen, geografisch gespreide testen die een duidelijk beeld geven van deze pandemie IN een land.
Het zijn die grote aantallen, geografisch gespreide testen die het mogelijk maken om meer fijnmazige ingrepen te nemen (zoals een lokale lockdown).
https://www.riziv.fgov.be/nl/covid19/Pa ... demie.aspx
Er is geen persoonlijk aandeel (remgeld) voor de patiënt.

Er is een verbod op het aanrekenen van supplementen.

Testen die zijn uitgevoerd op reizigers die terugkeren uit een land of regio waar het risico op besmetting groot is (gebieden die zijn geclassificeerd als "oranje" of "rood"), worden vergoed volgens de richtlijnen die op de Sciensano-website zijn gepubliceerd: bij symptomen of op basis van de indicatie ‘hoog-risico contacten van een geval van COVID-19.
Mits je binnen de gevalsdefinitie voor het testen valt en voldaan is aan alle andere voorwaarden.
Om een volledig beeld te krijgen, dient men talloze websites te bezoeken en vele teksten te doorworstelen. Dat kan beter, lijkt me.
Gelet dat de contact tracing in België nog steeds niet van de grond is gekomen, weet je NIET of je in contact gekomen bent met een SARS-CoV-2 geïnfecteerd persoon. Dag test en bijgevolg is er ook geen sprake van vergoeding. Zelfs geen mogelijkheid om je laten te testen...
Behoudens je "voldoende ziek" geworden bent. Dat is echter kostbare tijd waarin het virus ongebreideld verder kan woekeren én zich verspeiden. De ziekenhuisopname in Singapore start véél sneller. Resultaat: 27 doden op een bevolking van 5,8 miljoen mensen met bijna 48000 officieel bevestigde besmettingen. (België: 9800 doden op een bevolking van 11,6 miljoen mensen met ruim 63700 officieel bevestigde besmettingen.)

Een voorbeeld. Men gaat in Beringen winkelen in een Turkse winkel. Gisteren verscheen volgend artikel in de krant: Sciensano alarmeert Beringen: onderzoek naar cluster in Turkse gemeenschap. Het is niet de eerste keer dat dit zich voordoet.

Op 23 maart 2020 verscheen het volgende artikel in de krant: Helft van coronapatiënten in ZOL is van Turkse origine.
“Meer dan de helft van de coronapatiënten in het ZOL in Genk is van Turkse origine. Daarom doen we extra inspanningen om deze groep te bereiken”, zegt minister van Samenleven Bart Somers.
Heeft Bart Somers extra inspanningen geleverd? Of "ontsnapt" hij via het raam uit het Vlaams parlement? Sommige journalisten vragen het zich in ieder geval toch af: Zijn Somers en Crevits voor de pers gevlucht door het raam?

Uiteraard winkelen mensen uit deze gemeenschappen ook in de plaatselijke Colruyt, etc.
Is er een verhoogd risico in deze gemeenten (Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren) of niet? Mijn inziens wel.
Kan je jezelf kosteloos laten testen op een SARS-CoV-2 infectie?
Val je binnen de gevalsdefinitie?
Het komt me over dat het zéér gevoelig ligt om een verhoogd risico toe te kennen aan de woonplaats van een specifieke bevolkingsgroep in het binnenland.
In maart van dit jaar en ook nu.
Of men dit keer uiteindelijk paard en kar zal benoemen valt nog af te wachten.

De voorbije weken reisden al meer dan 45.000 Turkse Belgen af naar Turkije. Belgen mogen nochtans het land niet binnen.
HBVL merkt in dit artikel (13 juli 2020) alvast het volgende op: Meer dan 45.000 Turkse Belgen moeten straks in quarantaine.
Verplichte quarantaine en naar de huisarts voor een coronatest. Dat is wat de Belgische wet de meer dan 45.000 Turkse Belgen oplegt als die van hun zomervakantie in Turkije terugkeren. Maar gaan ze dit ook doen? En hoe zal dit worden gecontroleerd?
Afwachten dus...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Ordon schreef: De voorbije weken reisden al meer dan 45.000 Turkse Belgen af naar Turkije. Belgen mogen nochtans het land niet binnen.
HBVL merkt in dit artikel (13 juli 2020) alvast het volgende op: Meer dan 45.000 Turkse Belgen moeten straks in quarantaine.
Verplichte quarantaine en naar de huisarts voor een coronatest. Dat is wat de Belgische wet de meer dan 45.000 Turkse Belgen oplegt als die van hun zomervakantie in Turkije terugkeren.

Maar gaan ze dit ook doen? En hoe zal dit worden gecontroleerd?
Afwachten dus...
Niet naïef zijn hé Ordon, natuurlijk gaan ze dit niet controleren.

En de kans is bovendien groot dat die 45 000 Turkse Belgen niet eens weten dat ze zich hier moeten laten testen. Stond een paar dagen geleden nog een interview in de krant met een Belgisch gezin dat uit Barcelona terugkwam en bij aankomst op de luchthaven een vragenlijst moest invullen, samen met de andere passagiers.

Alleen was er achteraf niemand om die vragenlijsten op te pikken (noch iemand, noch een box of dergelijke) :evil:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: dagcijfers!!!

op 15/07 waren er 241 besmettingen bijgekomen op een dag :cry:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

phil48 schreef:En de kans is bovendien groot dat die 45 000 Turkse Belgen niet eens weten dat ze zich hier moeten laten testen.
Niet naïef zijn hé phil48, uiteraard weten ze dat wel.
Getuige de verdeeldheid binnen de Turkse gemeenschap: Schepen van Turkse origine Funda Oru roept op dit jaar niet op vakantie naar Turkije te gaan.
Schepen van Turkse origine Funda Oru uit Heusden-Zolder roept op om dit jaar niet op vakantie naar Turkije te gaan. De Turkse gemeenschap in Heusden Zolder is verdeeld. De gemeente is de meeste besmette in onze provincie. Er zijn er die kwaad zijn op de vertrekkers. Anderen vinden dat ze de economie in Turkije moeten steunen. Fundo Oru die ook ondervoorzitter is van sp.a roept op om het gezond verstand te gebruiken en te wachten met af te reizen naar Turkije.
Het feit dat zo'n grote groep mensen afreist naar een hoog risico gebied zegt allicht voldoende over hoe ernstig sommige mensen het SARS-CoV-2 maar nemen én de gezondheid van hun medemensen. :cry:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Verplichte quarantaine en naar de huisarts voor een coronatest. Dat is wat de Belgische wet de meer dan 45.000 Turkse Belgen oplegt als die van hun zomervakantie in Turkije terugkeren. Maar gaan ze dit ook doen? En hoe zal dit worden gecontroleerd?
Ik heb vrienden in Roemenie wonen en als je daar in quarantaine moet staat de politie iedere dag aan je deur... niet thuis is een fikse boete.

Het kan dus best als men wil... maw. het gaat niet lukken in Belgie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Enige methode die doeltreffend is, is die van China, toch als we hun cijfers mogen geloven. Als er ergens een haard ontdekt wordt, meteen zonder waarschuwing de hele gemeente op slot voor 2 weken, niemand binnen/buiten, geen verplaatsingen tenzij strikt gereglementeerd en telkens alleen en op vooraf bepaalde tijdstippen (voor boodschappen oid), je verplaatsingsreden wordt gecontroleerd op straat, geen geldige reden is de cel in zonder gemor. Men maakt echt dat je niemand meer ziet in die 2 weken, behalve je gezinsleden en politie op straat.

Hier willen ze dat niet doen, mij best. Maar dan moeten ze de economische schade ook niet op mij verhalen, en al zeker niet de schuld geven. De schuld van de malaise en de economische schade zijn de politici, met Wilmes, Jambon, Muylle, Crevits en De Block op kop (en vanaf september ook weer Weyts).

Regels zijn maar doeltreffend als ze afgedwongen worden, zeker bij een volk zonder enige discipline zoals de Vlamingen en in mindere mate de Walen. Er is hier geen cultuur van eer, men doet maar waar men goesting in heeft. Als je wilt dat de regels gerespecteerd worden, moet je ze afdwingen met politie, arrestaties, gevangenisstraffen en boetes, er is gewoon geen andere weg.

Men maakt vandaag weer exact dezelfde fouten als in februari/maart...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Catalyst

Ik heb ook een heel interessante opmerking gehoord van Pierre van Damme. Tklinkt echt heel belachelijk maar in feite als je eens kijkt:

Hij heeft kritiek op de wekelijks 15 bubbel. Hij vind dat het terug naar 10 moet. Je gaat veel meer mensen hebben die 10 gaan volgen dan 15 omdat je 10 vingers hebt.
Da klinkt gek maar ik kan hem erin volgen. Die 15 is psychologisch veel te vrij dus je gaat sneller een bubbel van 15 overtreden dan van 10 want de ernst is veel minder.

Ik wil hier echt niet iemand limiteren ofzo maar eerder de nadruk leggen op een regel die heel vaak nu word verbroken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn meer dan genoeg mensen die de regels wel volgen. Controles en in een afgesloten gebied zitten enzo... Amai, er zijn er hier die precies graag opgesloten zitten? Ik ken veel mensen die daar mentaal serieus onder hebben "geleden". Ik had gelukkig nog veel vrijheden omdat ik tijdens lockdown mocht gaan werken en ik zie eender hoe niet veel volk, maar niet iedereen is hetzelfde.

Wat misschien in China werkt, werkt hier niet.

Ik geef wel toe dat zelfs de paniekgevallen van enkele maanden terug bij mij op het werk weer ongezellig dicht bij mij in de buurt komen. Bij mij is het principe, als ik uw adem kan ruiken zit je te dicht bij mij. :) Eigenlijk is dat al jaren zo.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Er zijn meer dan genoeg mensen die de regels wel volgen. Controles en in een afgesloten gebied zitten enzo... Amai, er zijn er hier die precies graag opgesloten zitten? Ik ken veel mensen die daar mentaal serieus onder hebben "geleden". Ik had gelukkig nog veel vrijheden omdat ik tijdens lockdown mocht gaan werken en ik zie eender hoe niet veel volk, maar niet iedereen is hetzelfde.
Hier werkt dat gewoon niet ik denk dat je hier ware rebellie gaat krijgen wij zijn nog meer anti overheid dan Nederlanders.
Wat ik wel vind is dat je de losheid niet zelf als overheid moet uitlokken. Want nu doet de overheid dat wel ik wou echt dat ze meer de experts volgden in hun visie.

Niet zo snelle heropening van alles, mondmaskers vroeger verplichten, bubbel niet groter dan 10 maken.

Dat lijkt streng maar dat is heel duidelijk dan afgelijnd en nu is het pure chaos.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Hier werkt dat gewoon niet ik denk dat je hier ware rebellie gaat krijgen wij zijn nog meer anti overheid dan Nederlanders.
Een volk dat gedwee >50% van z'n loon afgeeft aan die overheid, wetende dat 80% ervan verspild wordt en naar postjes gaat, zou een beetje gaan rebelleren? Er gaat natuurlijk gemor en virtueel protest zijn, dat wel. Maar echt protest op straat, zoals BLM in de VS, ga je hier nooit zien. Het is ook niet alsof je je zou kunnen verdedigen als het echt tot een confrontatie zou komen met de overheid. De overheid heeft wapens, jij niet. Een confrontatie zal dus niet lang duren.

Er zijn hier de voorbije jaren al genoeg zaken gebeurd die een protest verantwoorden, en je ziet hoogstens een "witte mars" ofzo, op de zondag naar Brussel achter een spandoek gaan lopen, protesteren tegen de overheid, en dan nog iets gaan drinken zodat diezelfde overheid BTW op je verdient. En dat was het dan, want de maandag gaan we allemaal weer gaan werken zodat die overheid ook op jouw werk z'n geld binnenhaalt. En 5 jaar later stellen we dan vast dat er helemaal niets veranderd is en worden we cynisch, zoals ikzelf in deze post.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk als men bepaalde gemeenschappen viseert er wel degelijk een bepaalde opstandigheid verwacht kan worden.

Bijkomend probleem met een lokale lockdown, de goeien worden gestraft met de slechten. Men zou beter in zo'n geval het hele gebied intens testen en enkel de zieke personen in quarantaine zetten.

Staat vandaag een gezin in de krant, 12 van de 15 mensen besmet en ze hebben niets verkeerd gedaan volgens de regels. Gelukkig zijn ze zelf binnen gebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”