DJ controller + laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Is een vraagske voor een maat van mij die zo af en toe eens op fuifen en dergelijke meer gaat draaien; die wil deze dj controller kopen (zie link) en alsook er een laptop mee gebruiken, de vraag is ; die laptop die mag zo rond de dikke 1000 euro kosten maar om te draaien mee zo'n ding, zijn dat zowat dezelfde eisen als een bv gaming laptop of moet je meer rekening houden met bepaalde andere zaken?

Een ssd is een feit en minimum 8GB ram + toetsenbordverlichting toch best ook, azerty klavier moet het zijn en dan zit er aan die prijs ook wel een goeie graka en processor in dat is geweten maar is er iet specifieks waar ik moet opletten (alleeja, tis voor de maat e maar ik wil de juiste keuze kunnen maken). Want iedereen weet als je mee ne laptop gaat gaan draaien dan mag dat niet gebeuren dat de boel stokt of haperen.
Naar wat kijk je het beste bij een laptop als je mee zo'n dj controller wil draaien, dat is dus de vraag ;).

https://www.bax-shop.be/nl/dj-controlle ... controller
Tttsss
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik ken niks van DJ'en, maar ik vraag me af wat die Pioneer-oplossing 3x zo duur maakt als bijvoorbeeld dit van Native Instruments:
https://www.native-instruments.com/en/p ... ontrol-s3/.

Los daarvan denk ik dat elke beetje recente laptop tegenwoordig wel in staat is om meer dan 1 liedje tegelijk af te spelen, grafische kaart maakt volgens mij niet eens uit, tenzij je echt DMX-signalen wilt gaan synchroniseren met realtime visuals die je laptop rendert, maar tenzij je Deadmau5 of Armin van Buuren heet is uwe maat waarschijnlijk niet met dàt aspect bezig van zo'n performance.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Een performante modern laptop voldoet, wat je best wel doet is zoveel mogelijk achtergrondtaken afzetten.

Wat Pioneer duurder maakt is vooral het merk.

En het is een wereld waar hardware niet erg lang meegaat, vernieuwingen volgen mekaar heel snel op.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Grootste voordeel van die Pioneer is dat het een 'club standard' layout is. Quasi overal vind je Pioneer NXS-materiaal, en die controller spiegelt eigenlijk bijna alles wat die kan. Een vergelijkbaar systeem thuis hebben is dan wel handig, omdat je bv je library etc maar 1x moet onderhouden.
Los daarvan maakt NI ook wel heel tof spul, en is Traktor ook heel capabel. Ik zou de DDJ-1000 wel eerder met de S4 vergelijken die toch ook 900 euro kost.

Traktor en Rekordbox draaien tegenwoordig op zowat elke moderne laptop, maar er zijn wel een aantal quality of life overwegingen die je kan maken. SSD is een no-brainer, voldoende RAM en zeker op Windows is er soms wel wat gefriemel nodig om alles echt stabiel te krijgen. Paar nuttige bronnen:
https://www.numark.com/kb/article/1424
https://support.serato.com/hc/en-us/art ... or-Windows

Voor alles audio-gerelateerd blijf ik echter vasthouden aan Mac, de CoreAudio drivers maken het daar net allemaal iets makkelijker. Misschien is tweedehands ook een optie?
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

1 ding is een feit: diene maat van mij draait live, geene usb stick :).
Mja, dan weet ik wel wat te kiezen denk ik.
Tttsss
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Een usb stick sluit live "draaien" niet uit... op de keper beschouwd is er weinig "live" aan plaatjes draaien van een ander, maar soit, ge weet wat ge moet weten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Unicorn1 schreef:1 ding is een feit: diene maat van mij draait live, geene usb stick :).
Mja, dan weet ik wel wat te kiezen denk ik.

Wat gaat uwe maat vanop die laptop doen? Liedjes kiezen en mixen of echt live de muziek creëren?
Gezien hij niet weet wat te kopen gok ik op liedjes mixen wat hetzelfde is als met de usb draaien.

Als laptop zou toch minstens een i5 nodig zijn, indien hij voor die DDJ 1000 gaat kan hij hier wat bruikbare info vinden. https://github.com/pestrela/music
Alsook tips om Windows wat te optimaliseren. Rekordbox draait best op Intel, AMD lukt ook maar er is geen ondersteuning van Pio bij problemen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Laat uwe maat eens kijken naarde DJ controllers van Denon. Voor hetzelfde geld als een instapmodel bij Pioneer, heb je een veel uitgebreider model van Denon. Hier als semi-pro blij dat ik 3 jaar geleden alles van Pioneer eruit heb gegooid. Veel te duur voor wat het is.

Tegenwoordig (alli, nu even niet) met een Denon MCX8000 op pad, flowless met Serato, etc...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

+1 voor denon!
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

KRL100 schreef:
Veel te duur voor wat het is.
Dat zal niemand tegenspreken maar ze doen wel wat ze moeten doen. Zowel mijne maat zijn XDJ 1000's de XDJ 700's die hier staan geven geen kick en werken perfect. De enige foutmelding dat ik me kan herinneren werd door een corrupte file veroorzaakt. Ze houden bij een eventuele verkoop nog redelijk hun waarde. Vooraleer de 2de 700 aan te kopen was de verleiding om een SC5000 in huis te halen héél groot. Bij het zoeken naar info toch wat verontrustende berichten tegenkomen, oa inconsistente jog (wat misschien ondertussen met firmware update werd opgelost?). Een paar knoppen die al eens wat losser zaten dan de andere. Pitch resolution dat niet lager dan 0.1 ging. En een nog erger support beleid dan bij Pio. Iedereen die iets negatief over zijn toestel durfde posten of een probleem wou aankaarten werd de mond gesnoerd en berichten onmiddellijk gewist.

Nu het enige van Pio dat we hebben zijn de XDJ's, hun brol mixers mogen ze houden. Daar heb ik nooit graag op gespeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”