Netwerkkabel(plat) per m, waar te kopen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo,

Om het thuisnetwerk wat lockdown-thuiswerk-proof te maken in elke uithoek met een vaste aansluiting ben ik op zoek naar een rol (platte) netwerkkabel.
De meeste kamers hebben wel een aansluitdoos, maar zoals gewoonlijk staan die altijd aan de verkeerde kant van de ruimte natuurlijk :wink:
Ik vind het toch net iets vlotter en stabieler bedraad gaan dan over wifi.

Ik vind gewone UTP kabels echt vervelend, deze hebben de neiging op te krullen na verloop van tijd en gevaarlijk voor struikelgevaar, door de getwiste paren is het ook echt een "lelijke" kabel in het zicht.

Genoeg webshops te vinden tot 20m, dat lijkt zowat het maximum (meer signaalverlies?) nu ja met een internetaansluiting van 45/4 boeit het echt niet dat er geen gigabit snelheden meer aan het eind van zo'n kabel komen.

Kan ik ook UTP op een kleine haspel winden zonder problemen te krijgen?

Iemand een gekende webshop waar ik aan een schappelijke prijs +-100m netwerkkabel op rol kan vinden (+ verzendkosten)?
Geen bol, dus geen CCA/CCS maar zuiver koper.

Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is het te overwegen om in de bestaande aansluitdoos een AP te pluggen? Zo kan je zonder kabels toch prima snelheden halen in die kamer?
Ik heb in mijn bureau een UTP aansluitdoos, de vaste pc's zijn via een UTP verbonden, maar de laptops via een AP die ook met UTP verbonden is.
Zo heb ik zeker prima dekking én prima snelheden.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heb geen klagen in m'n woning qua wifi dekking hoor.
Nee, als ik me moet installeren en dan toch een voeding, HDMI, (toetsenbord en muis) moet inpluggen, dan is een netwerkkabel insteken gewoon een kleine moeite.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Platte kabel in bulk heb ik nog niet gezien.

Je hebt wel de SlimRun-serie van Monoprice, die kabels zijn maar half zo dik als een klassieke kabel en zijn 100% koper. SKU 18563 is een variant in bulk.

Inzake haspel, met een kwaliteitskabel is dat geen probleem zolang je niet onder de minimum bend radius van de kabel gaat natuurlijk.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

CCatalyst schreef:SlimRun-serie van Monoprice
Deze bevatten veel dunnere aders, 28AWG, dan vereist voor Cat6 (23AWG).
Voor Cat5 was dit al 24AWG...

Kwalitatief goede Cat6 patchkabels zijn niet eenvoudig te vinden.
Ik maakt ze altijd zelf. Dan ben ik zeker van de kwaliteit (na het nodige testen).
honda4life schreef:Genoeg webshops te vinden tot 20m, dat lijkt zowat het maximum (meer signaalverlies?) nu ja met een internetaansluiting van 45/4 boeit het echt niet dat er geen gigabit snelheden meer aan het eind van zo'n kabel komen.
Feitelijke haal je hier al aan waar het fout loopt: de stabiliteit van het signaal...
Onlangs heb ik, om te testen, een Cat6 UTP patchkabel (flexibele kern) gemaakt van 100 meter (ganse rol): geen enkel probleem gigabit snelheid.
Laatst gewijzigd door Ordon 16 jul 2020, 15:13, in totaal 1 gewijzigd.
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Dat is kabel voor telefonie met 4 draden (geen 4 paren)...
Duidelijk niet geschikt.
  • Flat Modular Cable 1000'
  • Silver-PVC Jacket
  • Telophony, VoIP
  • AWG28 7x36 (0.12)
  • Stranded
  • 4 Conductors
Allekabels verkoopt wel Cat7 U/FTP platte kabel op rol. Maar of deze ook waarmaakt wat ze beloven is mijn inziens een ander verhaal...
Enerzijds spreekt men over "flexibele kern - CU" anderzijds "AWG 27/1".
Te dun én wat is het nu: flexibel (stranded) of niet (/1)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ordon schreef:
CCatalyst schreef:SlimRun-serie van Monoprice
Deze bevatten veel dunnere aders, 28AWG, dan vereist voor Cat6 (23AWG).
Voor Cat5 was dit al 24AWG....
Die kabel is idd niet up to spec, sowieso denk ik niet dat er iets bestaat dat compliant is volgens de wensen van OP, maar hij zei dat hij bereid is voor compromise.

Ik heb persoonlijk positieve ervaringen met die kabel (als in: krijgt een "pass" van de Fluke en haalt 1 gigabit), maar de max lengte die ik heb hiermee is 15 meter, wat ook de langste "slimrun" kabel is die ze aanbieden van het segment dat in de fabriek getermineerd wordt (niet in bulk), en enkel op 1 GigE interfaces. Meer dan 15 meter ga je wellicht signaalverlies merken, maar dat betekent nog niet per se dat het niet zal werken natuurlijk.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:krijgt een "pass" van de Fluke en haalt 1 gigabit
Praktisch is dat inderdaad waar ik me ook zou op richten.
Maar niet iedereen heeft een Fluke...
Het testen van een 1gigabit foutloze datatransmissie ligt voor de meeste mensen allicht wel binnen handbereik.
Dat is toch al een goed begin.
Bovendien is 100 meter voor de meeste kabels (switch tot eindtoestel) ook niet van toepassing: dus zit er inderdaad wel wat rek op de "officiële specificaties".
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”