Zakmes (Opinel?)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Op reis toch wel de handigheid van een (brol) zakmes ontdekt.
Graag had ik me wel iets degelijker aangeschaft, en nee uiteraard niet in de categorie van verboden wapens!
Een Zwitsers zakmes lijkt me veelzijdiger, maar of het een echte meerwaarde biedt betwijfel ik als je het extra gewicht in rekening brengt.
Mensen met nuttige ervaringen, tips, merken, ...

Ik twijfel zelf nog wat tussen Opinel 7 of 8, afhankelijk van grootte handen en het gemakkelijk opbergen maar er zijn ongetwijfeld nog goede/betere alternatieven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sandroo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Opinel mes voor tijdens het eten, samen met een spork

Victorinox Pioneer Farmer voor het zwaardere werk
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Waarvoor wil je het gebruiken? In welke omstandigheden? Ik heb zelf en gebruik veel m'n Leatherman Wave multitool, maar da's natuurlijk voor mijn use case het handigste en daarom niet de jouwe...
peroxide
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb zelf 2 opinels een 7 (koolstofstaal) en een 8 (inox).
Voor op reis zou ik zeker inox aanraden en zelf vind ik de 7 een handiger formaat.
Het enige nadeel aan de Opinels vind ik dat als ze nat worden het hout zwelt en ze soms moeilijk of zelfs niet meer open en dicht plooien.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

peroxide schreef:Ik heb zelf 2 opinels een 7 (koolstofstaal) en een 8 (inox).
Voor op reis zou ik zeker inox aanraden en zelf vind ik de 7 een handiger formaat.
Het enige nadeel aan de Opinels vind ik dat als ze nat worden het hout zwelt en ze soms moeilijk of zelfs niet meer open en dicht plooien.
Ik ben benieuwd waarom je 7 iets handiger vindt.
Kleine handen?

Ook vind ik die met olijfhout wel mooi, zou dat minder zwellen?

Uiteindelijk zoek ik iets dat zelfs comfortabel in een broek met kleine zakken kan meegedragen worden.
Misschien dan toch richting 6?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Welk dat je koopt. Koop niet de zwarte variant maar de rode. Trust me
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ga voor een LAGUIOLE uit het Franse Aubrac. Handgemaakt en na bijna 30 jaar nog altijd heel wat onverslijtbaar genoegen er aan beleeft. Niet goedkoop en behoed je voor namaak.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Op verlof neem ik steeds mijn Spyderco Native 5 mee. Licht oersterk en vlijmscherp zoals een mes hoort te zijn. Voor het slijpen gebruik ik steeds de slijpset van Spyderco zelf....je kunt je gewoonweg scheren met een dergelijk mes.
Wat ook belangrijk is....met 1 hand te openen en het lemmet wordt muurvast vergrendeld in open toestand. Opinel zijn ook zeer goede messen maar gezien het houten handvat veel minder robuust....enkel goed om een appeltje te schillen niets meer.
Een Opinel is naar mijn mening het equivalent van een aardappelschilmesje....makkelijk te slijpen maar niet geschikt voor het betere/zwaardere snijwerk, is er ook niet voor ontworpen....
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

murdock447 schreef:Op verlof neem ik steeds mijn Spyderco Native 5 mee. Licht oersterk en vlijmscherp zoals een mes hoort te zijn. Voor het slijpen gebruik ik steeds de slijpset van Spyderco zelf....je kunt je gewoonweg scheren met een dergelijk mes.
Wat ook belangrijk is....met 1 hand te openen en het lemmet wordt muurvast vergrendeld in open toestand. Opinel zijn ook zeer goede messen maar gezien het houten handvat veel minder robuust....enkel goed om een appeltje te schillen niets meer.
Een Opinel is naar mijn mening het equivalent van een aardappelschilmesje....makkelijk te slijpen maar niet geschikt voor het betere/zwaardere snijwerk, is er ook niet voor ontworpen....
Mooi mes, maar ben niet op zoek naar messen die als een wapen zouden ogen. Automatische vergrendeling mag volgens mij zelfs niet.
(En te duur ook)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

De huis- keuken- en tuinmessen (ondermeer : zakmessen, vouwmessen al dan niet blokkerend, Opinels, keukenmessen, cutters, werkgerief, enzovoort) die als werktuig ontworpen zijn en niet als wapen, zijn niet verboden.

Dus dat kan perfect en is zeker niet verboden. Wat wel verboden is... Springmessen die automatisch blokkeren, vlindermessen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wij hebben een aantal jaar geleden een zeilmes gekocht. Een Leatherman Wave. Zeer degelijk en multifunctioneel.
peroxide
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

honda4life schreef: Ik ben benieuwd waarom je 7 iets handiger vindt.
Kleine handen?
Ik heb inderdaad wel redelijk kleine handen, maar vind de 7 ook veel makkelijker om in een broekzak te steken. Met de 8 gaat dit wel, maar toch minder praktisch. Als je twijfelt over het formaat misschien eens in de vriendenkring horen of iemand er een heeft die je mag lenen om te testen of een winkel zoeken waar je ze eerst even in de hand kan nemen?
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Als je twijfelt tussen een 7 en een 8 , koop ze dan beide? Dat mes kost amper 9 € op Amazon. Daarvoor kan je nu toch niet sukkelen?

(al moet ik je rekening niet maken natuurlijk...)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aan mijn ambulanciersriem hangen steeds 2 leatherman tools:
- Leatherman OHT (One Hand Tool) = https://www.spoed112.com/product/multit ... del-oht-2/
- Leatherman Raptor = https://www.spoed112.com/product/rescue ... -raptor-2/

Beiden gaan ook steeds mee op reis (kamperen), in combinatie met een 20 jaar oude (maar nog steeds perfecte en vlijmscherp) Victorinox (aka het gekende Zwitserse zakmes).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Nummer 8 en in olijfhout gekocht.
Stond in promotie en was goedkoper dan nummer 6.
11€
Benieuwd!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ik kan toch echt niet de enige zijn die nu fantaseert over een Crocodile Dundee remake/parody... vraag me af of dit is hoe die 'inspiratie' in holywood begonnen is :p
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Nu nog een bijpassend beschermhoesje !!!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

9livesuni schreef:Nu nog een bijpassend beschermhoesje !!!
Voor dat geld... niet te veel overbodige rommel in m'n zakken ;-)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren de No. 8 ontvangen in olijfhout.
Fantastisch uitzicht dat olijfhout (en de geur), en sta versteld van het lichte gewicht.
Goed formaat voor iemand met een handpalm van 9 cm.

Toch ben ik benieuwd naar de No. 6 hoeveel lichter deze nog is, maar vrees er inderdaad wel voor dat deze niet goed in de hand zou liggen.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Voor m'n nieuwjaar mezelf getrakteerd op de No 6 omdat ik de No 8 toch best al een "groot en dreigend" zakmes is.
Opmerkelijk hoe veel lichter, bijna de helft. Opmerkelijk hoe alles in proportie kleiner is geworden van lemmetdikte tot twistlock.
Het lijkt ook minder stevig en robuust geworden zo, ach ideaal fruitmesje voor op het werk ipv. een best grote 8 boven te halen voor een kiwi of een appel.
Betwijfel of dit m'n nieuwe favoriet gaat worden en plots 2 maten kleiner was vast wat te veel van het goede.
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb een keer een zakmesje van de Lidl meegenomen. Die zijn op zich best ok (geen brol), houten handvat, zeer scherp (scherper dan mijn keukenmessen), vergrendeling van het mes.

De punt blijkt ook heel handig voor die kleine schroefjes die in sommige hardware zitten op het batterijklepje ;)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb een Ontario RAT model 2, bijna onklopbaar prijs/kwaliteit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Ook een liefhebber van Spyderco hier. De Manix 2 is mijn favoriet, maar ik heb ook een zeer handige Chinese Folder.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”