philippe_d schreef:Tomsworld schreef:Poort die naar de ont gaat + wan fritzbox in vlan A ( nummer maakt niet uit )
Ben je daar zeker van?
Voor zover ik het begrijp gebeurt de communicatie tussen de B-box WAN en de ONT op VLAN10 (voor wat de PPPoE betreft).
Het zou me dus verwonderen dat dit werkt als je VLAN10 niet op je tussenliggende switches configureert.
Als je dan ook nog eens decoders op je LAN hebt, zal je ook VLAN30 tussen de B-box WAN en de ONT moeten doorlaten (IPoE voor Proximus TV gebeurt via VLAN30)
Tomsworld schreef:Heb deze setup op meerdere plaatsen, maar dan met bbox of telenet
Achter een Proximus fibermodem?
Philippe vergeef me zal een beetje duidelijker zijn.
Natuurlijk verwacht de fibermodem van proximus voor internet verkeer een vlan tag 10.
Maar je hebt de volgende optie's :
1- Als je een directe kabel tussen je router legt en je ont, dan moet je router vlan 10 tagged uitsturen op zijn wan interface.
2- Als er nu switches tussen komen:
a) je laat de setup als de 1e dus je tagged op de router en gebruikt een vlan als transport, dan kan je gelijk welke vlan id gebruiken, de poorten langs beiden kanten in access mode zetten, de switch moet dan wel jumbo frames ondersteunen ( want je frames daar zijn 1504 bytes ) en de vlan header toelaten ( meestal ok ). Op deze manier is het echt zoals een kabel en kan je de switches 1:1 vervangen door een lange kabel.
b) je beide poorten op trunk zetten kant ont en kant router met allowed vlan 10 ( dan is de vlan van belang ) dan configureer je ook zoals in de 1e situatie vlan 10 op de wan kant van je router, dit zal op alle managed switches ok zijn.
c) je kan kan de poort kant ont op trunk zetten allowed vlan 10 en op de kant van de router in access mode vlan 10, dan mag je geen vlan configureren op de want kant van je wan router ( nuttig bv wanneer je router geen tagging op de wan ondersteund ).
Als je proximus hebt en je hebt tv's en telefoon en je wil deze setup dan is het makkelijkste :
2a - als je switches het ondersteunen, 100 % transparantie proximus mag toevoegen wat het wil, de vlans moeten zelfs niet bestaan op jouw netwerk.
2b - mooie tussenweg, alleen moet je alle nodige vlan's aanmaken en op beide trunk poorten zetten op dit ogenblik zijn dat:
Downstream zijn deze vlan's mogelijk op de fiber ont's ( in geval shared vlan oplossing ) ( bron : Bitstream_Fiber GPON_2_Technical_Specifications_withoutTC_v2_approved.pdf )
vlan 10 p-bit 0 & 1
vlan 50 p-bit 1
vlan 40 p-bit 3
vlan 21 p-bit 5
Internet is vlan 10 is best effort, maar laat geen multicast toe.
Het tv / voip verhaal zou ik eens moeten sniffen als ik eens toegang heb tot een fiber setup met proximus bbox erachter die internet / voip / tv heeft.
Bij Edpnet ed speelt dat niet want die gebruiken op de residentiële producten enkel vlan 10