Radioamateurs (was: Ik ga op reis en neem mee...)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Héhé inderdaad de mast van mijn pa :) Beetje oude foto maar toch 80% up to date. Inmiddels staan er wat meer schoteltjes op voor ATV (amateur televisie).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Foto's webhostingdays : http://download.pixbykris.be/index.php? ... tytrips%2F De link spreekt zichzelf wel uit :)
Ik heb zelf nog niet kunnen selecteren of bijwerken of whatever. Dus af en toe zal je wel een onderbelichte of niet scherpe foto zien :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:Officiel mag je dergelijke toestellen ook enkel kopen mits het voorleggen van je vergunning.

Online aankopen is dus praktisch niet echt mogelijk... je gaat dus best eens langs in een shop.

Tja, en wat is duur als ik zie dat mensen 800 euro geven aan een iPhone, 500 euro aan een tablet, 1500 euro aan een 3D printer, ... je kan het dus zo duur maken als je wil (er zijn transceivers van 100 euro en van 10.000 euro).
Ok, zijn die toestellen dan gelinkt aan je vergunning met hun serienummer, zoals dat bij wapens ook het geval is? Voor wapens bestaan er trouwens webshops, het probleem is alleen de administratieve molen die in gang schiet na de aankoop, waardoor het eigenlijk nog maanden duurt eer je je gerief in handen krijgt.

Ik dacht eerder dat zulke zaken ook commercieel geprijsd waren als alternatief voor dure telefoontjes in het buitenland (zoals skireis waar je elkaar verloren bent). Nu blijkt het dus zo duur omdat het voor een nichemarkt is, wat ik enerzijds kan begrijpen omdat iedereen altijd wat poen overheeft voor een hobby, maar anderzijds kan je het moeilijk als een investering zien waar je het er terug kan uithalen door het veel te gebruiken.

@krisken: Die moet toch ook een zeer begripsvolle vrouw hebben om zulke installatie in de tuin te zetten. Of ging het met een smoes zoals "schat, ik ga enkele antennekes plaatsen in den hof, ze zullen echt het zicht niet wegnemen hoor, nee echt niet" :angel:
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenw00t schreef:Die moet toch ook een zeer begripsvolle vrouw hebben om zulke installatie in de tuin te zetten
Is dat niet een beetje met elke hobby zo :-D ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Is allemaal te zien hoe ze elkaar leren kennen hebben hé denk ik dan. Mijn ma heeft mijn pa nooit zonder zijn hobby gekend. Hij woonde nog thuis toen er daar al een mast stond en zijn radio. Mijn vriendin nu vind dat ook niet erg dat die servers hier thuis draaien, terwijl iedereen wel weet wat voor een herrie dit is :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Geef toe Philippe, er zijn echt wel hobby's die iets laagdrempeliger zijn. Meestal is het goed als het zich beperkt tot de mancave, maar als je meerdere van zulke reuze-antennes in de tuin wilt zetten, nee dat is er meestal over. :-)
Afbeelding
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Nog een korte verduidelijking ivm radio amateurs of HAM RADIO.
Vergeet alles over CB (27MHz) en PMR (446MHz) want radio amateur is totaal iets anders.
Radio amateurs hebben een vergunning moeten behalen bij BIPT en de verbindigen gaan over technische zaken.
CB is vergunningsvrij en wordt veelal gebruikt door truckers.PMR is eveneens vergunningsvrij en wordt gebruikt voor verbindingen over korte afstand.
Er zijn twee soorten radio amateur vergunningen,een instap vergunning en een HAREC vergunning.De instap is voor iedereen haalbaar en het cursusboekje is te bestellen bij de UBA (nationale vereniging).De basisvergunning telt wat beperkingen t.o.v. de Harec zoals minder frequentiebereik,minder zendvermogen,geen toelating gebruik in het buitenland. De HAREC vergunning is onbeperkt qua mogelijkheden maar wel volgens de regels van de wetgeving.Zendvermogen tot 1,5KW , TV en satelliet uitzendingen enz. De verbindingen situeren zich op de HF banden of korte golf 160-80-40 -30 -20-17-15-12-10 meterband met wereldwijde rechtstreekse verbindingen in fonie (spraak),CW(morse) en digitale mode. Daar bovenop worden ook de frequenties gebruikt rond 50MHz en 70MHz voor wereldwijde rechtstreekse verbindingen alhoewel deze al niet meer behoren tot de korte golf waardoor het al wat moeilijker is of de uitdaging al wat groter is.Voor relatief lokale verbindingen wordt er gebruik gemaakt van de frequentiebanden 2 meter (145MHz) ,70cm (430MHz) ,23cm (1270MHz) en nog een heleboel microwave banden (GHz).
In deze banden wordt er veel gebruik gemaakt van repeaters op hoge lokaties dewelke het signaal van de walkie talkie of zender in de auto oppikken en verder doorsturen over een groot bereik.Vele van deze repeaters of releaiszenders zijn dan ook nog eens gekoppeld met elkaar via internet zodat er wereldwijd netwerk bestaat dewelke je kan aansturen via je walkie talkie. De meest recente techniek is het gebruik van digitale spraak zoals gebruikt door de hulpdiensten. Ook hiervan is reeds een digitaal en wereldwijd netwerk van repeaters ontstaan (D-Star).Tot slot zijn er een aantal zendamateurs die uitzendingen maken via TV relaisstations,via satellieten (ook het ISS) of zelfs via weerkaatsing op het maanoppervlak. Radio amateur is een boeiende hobby en anno 2013 ook in combinatie met internet,netwerken en computer.
Meer info via :
http://www.uba.be
http://www.uba.be/nl/radioamateurisme
http://www.uba.be/nl/actueel/opleidingen
http://www.uba.be/nl/radioamateurisme/hf-banden
http://www.uba.be/nl/radioamateurisme/v ... shf-banden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Ik dacht eerder dat zulke zaken ook commercieel geprijsd waren als alternatief voor dure telefoontjes in het buitenland (zoals skireis waar je elkaar verloren bent). Nu blijkt het dus zo duur omdat het voor een nichemarkt is, wat ik enerzijds kan begrijpen omdat iedereen altijd wat poen overheeft voor een hobby, maar anderzijds kan je het moeilijk als een investering zien waar je het er terug kan uithalen door het veel te gebruiken.
Radioamateurisme is een hobby en kost zoals iedere hobby dus geld. Als je een PC, een Drone, fiets, fototoestel, ... koopt ga je dat ook niet terug verdienen door het veel te gebruiken (tenzij je er commercieele activiteiten gaat mee ontwikkelen wat trouwens verboden is bij radioamateurisme).
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

manitou schreef:CB is vergunningsvrij en wordt veelal gebruikt door truckers.
Maar er zijn natuurlijk wel regels die moeten gevolgd worden. Ik heb een vriend weten beboet worden in Duitsland omdat hij met een te groot vermogen aan het uitzenden was.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Radioamateurisme is een hobby en kost zoals iedere hobby dus geld. Als je een PC, een Drone, fiets, fototoestel, ... koopt ga je dat ook niet terug verdienen door het veel te gebruiken (tenzij je er commercieele activiteiten gaat mee ontwikkelen wat trouwens verboden is bij radioamateurisme).
Wel, dat is dan de zegen van IT zeker. Hardware is spotgoedkoop, (gratis) software geeft oneindige mogelijkheden, en als je klaar bent met experimenteren kan je het nog nuttig inzetten ook, plus uw kennis gebruiken voor uw beroep. Ik besef zeker wel dat de ene hobby al duurder uitvalt dan de andere. Ik ben vroeger nog mee geweest naar modelbouwclubs en de bijhorende beurs in Dortmund. Locomotiefje hier, wagonnetje daar, oeps daar gaat mijn maandloon zei mijn buurman die zijn zolder had omgebouwd naar zo'n treinparadijs. :lol:

Als ik nood heb aan zoiets is het simpel: een treinsim installeren of iets dat in de buurt komt en ik heb ook mijn plezier gehad. 8)
Ik schrok gewoon even, dat iets wat op het eerste zicht op een geavanceerde walkie talkie lijkt, al snel rond de 700 euro kan kosten (tenzij mijn internetbron fout is). Ik bedoel dat trouwens niet neerbuigend aangezien ik waarschijnlijk in de verste verte nog niet weet wat de mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt iedereen voor de input; ik zal me wel eens inlezen in de materie. :-)
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

kenw00t : veel mensen zijn radioamateurs reeds dankbaar dat ze investeringen in hun hobby hebben gestoken. Zeker en vooral hulpdiensten :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

krisken schreef:kenw00t : veel mensen zijn radioamateurs reeds dankbaar dat ze investeringen in hun hobby hebben gestoken. Zeker en vooral hulpdiensten :-)
Vooral bij grote rampen zoals de tsunami in Indonesië, Katrina en de aardbeving op Haiti is het via radio amateurs geweest dat er informatie uit die gebieden is gekomen. Alle communicatie lag plat, geen internet, GSM, vaste lijn... maar een radio amateur met batterij (of in het beste geval generator) en een stuk koperdraad kan dan doen wat de officiele instanties met hun multimilliondollar installaties niet meer kunnen. Levensnoodzakelijke communicatie voorzien.

In de US heb je ook aanzien als je "ham" bent. Toen de TWA 747 boven long Island ontplofte dacht men eerst aan een aanslag en was er overal extra controle op de luchthavens. Wij moesten een paar dagen later terugkomen vanuit LAX en alle koffers werden eerst machinaal en dan handmatig gecontroleerd (ALLES open!). Ik had radiomateriaal in mijn bagage en natuurlijk moesten ze weten wat dat was... "I'am a radio amateur"... OK... no problem... onze tweede koffer werd niet meer geopend en we mochten gewoon door.....
Nu is het wel zo dat in Amerika radio amateurs verschillende keren per jaar emergency comms opzetten (laatst nog in NY tijdens/na hurricane Sandy. Men zet mensen in op strategische plaatsen als ziekenhuizen e.d., door de bekendheid van deze acties kan je dan ook op meer goodwill rekenen bij de "gewone" Amerikaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Je moet het zelfs zo ver niet zoeken... Hier in BE hebben ze al dikwijls HAM materiaal gebruikt als blijkt dat de communicatieapparatuur van de hulpdiensten (ASTRID) onmogelijk was. Denk maar aan Ghislenghien.

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Potverdorie zéér interessante info ! Heeft met recht en reden een eigen topic verdient !
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Nog een klein vraagje:
vroeger (voor het ASTRID tijdperk) gebruikten zo goed als alle hulpdiensten analoge radiocommunicatie.
Hoe werkte dit dan concreet?
De units van de hulpverleners zenden naar een grote antenne (soort repeater eigenlijk) die op het (bijvoorbeeld) politiegebouw stond?

Als ik hoor/lees dat jullie contact kunnen opzetten met de andere kant van de wereld, hoe komt het dan dat die mannen soms ook geen/slecht bereik hadden? Was dat dan louter om redenen van gebrek aan investering in hun systemen?

En om veel verder te gaan: het huidige ASTRID netwerk gebruikt TETRA als techniek.
Is dit ook al niet wat achterhaald? Gaat dit niet allemaal overgaan op 3G? Dus men communiceert via 3G, en alle andere apparaten ontvangen die stream?
Dat is toch veel grote qua bereik, en vermoedelijk zal dit veel minder financiele middelen vergen dan een TETRA netwerk onderhouden/opzetten?
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

De analoge communicatie bij de hulpdiensten vroeger bestond meestal uit een vaste zender op een hoog gebouw en analoge radio's in de wagens of walkie talkies. Het bereik was gewoon de reikwijte van de zenders.Dit was van toepassing op bijvoorbeeld brandweer,ziekenwagens,politie enz. Er waren toen ook relaisstations in gebruik meestal in de grote steden om de reikwijdte tussen de hoge gebouwen in een stad te garanderen en om de verschillende diensten met elkaar te verbinden.Maar in de gemeenten werden meestal geen relaisstations gebruikt.
Met het Astrid systeem kunnen alle mogelijke links tussen verschillende diensten worden gerealiseerd iets wat met analoge communicatie moeilijker is.

Het Astrid netwerk maakt nog steeds gebruik van UHF frequenties net zoals dat vroeger het geval was met de analoge radio's.Het bereik is dus in principe identiek als vroeger alleen staat er nu een netwerk van masten die het signaal oppikken waar men zich ook bevind in tegenstelling tot vroeger waar er men in het bereik van de hoofdzender moest zijn.
De frequenties van Astrid situeren zich rond de 380-400 MHz dus niet zo ver uit de buurt van de PMR 446 MHz.
De frequenties dewelke radio amateurs mogen gebruiken zijn vele malen groter dan die van de openbare diensten.
Voor directe wereldwijde communicatie maken radio amateurs gebruik van bijvoorbeeld de korte golf banden iets wat de openbare diensten dus niet doen.
Ook de vermogens die de radio amateurs mogen gebruiken zijn groter dan die van de openbare diensten zelfs op de VHF en UHF banden.

Het Astrid netwerk is eigenlijk een klein beetje vergelijkbaar met een 3G of LTE netwerk maar dan op andere frequenties en met andere apparatuur dan een smartphone en in een eigen gesloten systeem.
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 maa 2013, 08:49, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: ongewenste fullquote uit vorige post verwijderd
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

cyberbozzo schreef: Als ik hoor/lees dat jullie contact kunnen opzetten met de andere kant van de wereld, hoe komt het dan dat die mannen soms ook geen/slecht bereik hadden? Was dat dan louter om redenen van gebrek aan investering in hun systemen?
De afstand die je kan overbruggen is afhankelijk van:
1. Frequentie
2. Vermogen
3. Propagatie (Tijd van de dag, jaar, zonnecyclus)

Hulpdiensten werken op UHF/VHF wat op zich "line of sight is. Kortegolf werkt "line of sight" maar kan (zie 3) ook gereflecteerd worden in de atmosfeer. Een signaal kan dus hier vertrekken, boven de Atlantische oceaan tegen de atmosfeer "botsen" en in Amerika weer "op de grond" terecht komen. Afhankelijk van de hoogte van de reflecterende laag (F-layer/E-layer/D-layer) is de afstand waarop het signaal terug op de grond komt dichter of verder af (schijn met een lamp op een spiegel om dit effect visueel voor te stellen). Signalen kunnen ook meerdere keren gereflecteerd worden wat de afstand ten goede komt.

Vermogen alleen zorgt er niet voor dat je signaal veel verder gaat. Je gaat op VHF zelfs met 1000 KW geen contact maken met Nieuw Zeeland. Op 15m (21MHz) gaat dat wel met bv. 5W rekening houdend met 3.

Voila ... zeer simplistische manier om mogelijke afstand uit te leggen... Het is nog uitgebreider dan dat en er zijn meer mogelijkheden maar in grote lijnen werkt het zo wel.
Laatst gewijzigd door on4bam 25 maa 2013, 09:25, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als je dus ooit een HAM zich ziet opsluiten in zijn "shack", roepende "tis aurora, tis aurora", bedenk dan de volgende keer niet dat hij een slag van de molen heeft gekregen :-) Leuke en leerrijke info on4bam!
cyberbozzo schreef:Als ik hoor/lees dat jullie contact kunnen opzetten met de andere kant van de wereld, hoe komt het dan dat die mannen soms ook geen/slecht bereik hadden? Was dat dan louter om redenen van gebrek aan investering in hun systemen?
ASTRID staat bol van de fouten en de misérie die er mee samen gaat. Als je je bevind in een ondergrondse parking of diepe kelder (-2 of -3) dan mag je het al vergeten dat anderen je horen zelfs...

Telefonie = EDPnet + OVH
Emile51
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Sorry voor de late reactie, maar ik ben nog niet zo lang lid van dit forum en ontdekte dit topic nog maar recentelijk.

En ja, ik ben de ON6PN die indertijd in een technische school (Molenbeek) een demonstratie mocht geven over amateurradio, zat er toen in het laatste jaar electronica, examens bij de toenmalige RTT nog maar juist afgelegd.

In die school waren ook nog twee andere operatoren operatoren aktief (zij woonden daar!), waren beide personeelsleden én Broeders van de Christelijke Scholen.

@vuurvos : spijtig genoeg bestaat die school al vele jaren niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”