Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik stel me de vraag in hoeverre we moeten denken aan grenzen. De kans dat ik in de Ardennen of aan de kust COVID19 oploop is volgens mij even groot als aan de andere kant van die grens. Mensen hebben het gewoon moeilijk om thuis te blijven of in hun eigen omgeving (incluis ikzelf hoor). Kijk naar de beelden van de afgelopen weken : volop kusttoerisme, de Ardennen liepen ook goed vol, ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

SARS-CoV-2 reeds vroeger verspreid dan tot voor kort aangenomen.

Wetenschappers delen nieuwe inzichten: “Het coronavirus was al langer in sluimertoestand over de hele wereld verspreid”
Vorige week al maakten Spaanse autoriteiten bekend dat het coronavirus al in maart 2019 in het afvalwater aanwezig was. Negen maanden voor het dus in China opdook. Ook in Brazilië en Italië werden soortgelijke ontdekkingen gedaan.

“Ik denk dat het virus hier al langer was”, zegt epidemioloog Tom Jefferson aan de Britse krant The Telegraph. “Het was een sluimerend virus dat vooral gewacht heeft op de juiste omgevingsfactoren om uit te breken.”
Het voortschrijdend inzicht kan weer naar een nieuw level. :wink:
Sandroo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

iceke schreef:fffp2 mondmaskers dan toch, de andere zijn nutteloos om jezelf te beschermen.
achja, ze weten steeds meer en meer, de maatregelen die ze treffen blijven gewoon hetzelfde. :bang:
Je gaat er echt niet komen met social distancing, de klink te ontsmetten en katoenen vodde te dragen als de voornaamste besmettingsbron nevels blijkt te zijn.
Een ‘gewoon’ mondmasker helpt zeker tegen het genereren van die nevels.

Voorwaarde is dan wel dat iedereen ze gaat dragen.
Dan bescherm je elkander en heb je geen fp2 nodig om enkel jezelf te beschermen

Maar onze politiekers zijn in verkiezingsmodus, dan nemen ze niet graag een beslissing die mondmaskers verplicht.
fluppie schreef:Uiteindelijk toch veel onzekerheden,vooral bij vakantiegangers.Men zou alvast vakantie in het buitenland kunnen verbieden voor mensen van boven de 60 jaar bijv.
Niet naar het buitenland voor plezierreizen lijkt me beter dan een groep inperken.
krisken schreef:Ik stel me de vraag in hoeverre we moeten denken aan grenzen. De kans dat ik in de Ardennen of aan de kust COVID19 oploop is volgens mij even groot als aan de andere kant van die grens. Mensen hebben het gewoon moeilijk om thuis te blijven of in hun eigen omgeving (incluis ikzelf hoor). Kijk naar de beelden van de afgelopen weken : volop kusttoerisme, de Ardennen liepen ook goed vol, ...
Binnen een land gelden er vaak dezelfde opsporingsregels en kan men beter aan tracing doen.
Verder is de verspreiding dan minder globaal en heb je kans dat medisch materiaal beter beschikbaar blijft in europese context.
Als alle landen weer samen een piek krijgen is toelevering geen pretje.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zal het anders zeggen @Sandroo : ik ben sneller in het buitenland dan in de Ardennen of de kuststreek.
Een gewoon mondmasker helpt om anderen te beschermen, maar niet om jezelf te beschermen. Zelfs met FFP2 (of FFP3) ben je niet altijd zeker, daar een groot deel van die maskers ofwel niet gekeurd zijn (jazeker, zelfs degene die we speciaal besteld hebben in China) ofwel een ventiel bevatten. Je draagt dus steeds een mondmasker om anderen te beschermen. Wil je jezelf beschermen, dan moet je al denken richting handschoenen, bril en gelaatsmasker. En natuurlijk handalcohol. Liters handalcohol...

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sandroo schreef: Een ‘gewoon’ mondmasker helpt zeker tegen het genereren van die nevels.
Yeah right, net zoals een scheet niet door je broek gaat zeker ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:daar een groot deel van die maskers ofwel niet gekeurd zijn (jazeker, zelfs degene die we speciaal besteld hebben in China)
Hier mogen er enkel nog binnenkomen van de erkende 3M-distributeurs.

Degene die van China komen met "FFP2" op worden stelselmatig afgekeurd, soms is de filtercapaciteit zelfs minder dan 50%... En natuurlijk zijn ze niet te beroerd om daar zonder autorisatie het 3M logo op te plaatsen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

CCatalyst schreef:
krisken schreef:daar een groot deel van die maskers ofwel niet gekeurd zijn (jazeker, zelfs degene die we speciaal besteld hebben in China)
Hier mogen er enkel nog binnenkomen van de erkende 3M-distributeurs.

Degene die van China komen met "FFP2" op worden stelselmatig afgekeurd, soms is de filtercapaciteit zelfs minder dan 50%... En natuurlijk zijn ze niet te beroerd om daar zonder autorisatie het 3M logo op te plaatsen.
Ik wou dat ik dat hier ook kon zeggen. Echter geraken we amper nog aan (echte) 3M maskers. Dus moeten we ons beroepen op die Chinese brol ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Krisken, krijgen jullie geen leveringen vanuit de federale strategische stock? Daar zijn ook Chinese maar die worden wel in labo getest alvorens ze geleverd worden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Even tussendoor - een bericht uit de Standaard.

Bedrijven die door de coronacrisis verlies lijden, hoeven de komende drie jaar geen belasting te betalen op de winst die wordt ingezet om de eigen financiële gezondheid op te krikken.

Drie jaar ?? Zijn ze nu niet een "beetje" aan het overdrijven?? Op de winst die wordt ingezet om de eigen financiële gezondheid op te krikken? Hoe gaan ze dat in hemelsnaam controleren?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Bedrijven die door de coronacrisis verlies lijden, hoeven de komende drie jaar geen belasting te betalen op de winst ...
Het is te hopen dat ze niet in grote getale failliet zijn alvorens er sprake is van "winst".

Recessie in Europa dieper en onzekerder dan verwacht:
De sombere economische vooruitzichten van de Europese Commissie van twee maanden geleden zijn al achterhaald. De Commissie gaat nu uit van een diepere recessie van 8,3 procent van het bbp voor de 27 EU-lidstaten en 8,7 procent voor de eurozone. Alle landen zullen in 2021 een heropleving kennen (5,8 procent voor de EU, 6,1 procent voor de eurozone), maar die is onvoldoende om de krimp van dit jaar te compenseren.
De financiële en economische lawine van 2007-2008 zal klein grut zijn in vergelijking met wat ons nu te wachten staat.
De "quantitative easing" (lees geld bijdrukken om de putten te dempen) van 2007-2008 reikt nú al maar slechts tot de hielen van de geldcreatie die de laatste maanden heeft plaats gevonden.

"Tout va très bien Madame la Marquise."
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

En mensen zeiden mij hier van ja kan Knokke dit dan niet oplossen die overlast enzo.

Wel als zelfs dit moet gebeuren nja...

https://www.hln.be/in-de-buurt/knokke-h ... ~a11394ec/

En dat het waar is heb ik gemerkt ik woon er heel dichtbij.
Ik heb gisteren niet meegemaakt maar ik weet dat Zaterdagavond toen ik hier was minstens 10-15 politiemannen stonden. Toen was het al megadruk.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ze hadden hopelijk allemaal een t-shirt aan :lol:
Kom ook origineel uit een uitdovende "toeristische trekpleister" en als je als zelfs onderdeel van de toeristische atractie (kaarskensprocessie) moet wringen om door de toeristen te raken is de fun er inderdaad wel af.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Het was geen hln+ artike maar is het zonet geworden, waarom? :roll:

En idd ja. Ik passeer daar met men fiets dus ik mocht even afstappen in die menigte.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:
Sandroo schreef: Een ‘gewoon’ mondmasker helpt zeker tegen het genereren van die nevels.
Yeah right, net zoals een scheet niet door je broek gaat zeker ?
Hoeveel "remsporen" heb jij al gezien aan de buitenkant van een broek en hoeveel aan de binnenkant van de onderbroek?
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

We kunnen daar wel eens mee lachen, maar uiteindelijk houdt een maskertje alleen de grote druppels tegen, een virus adem je daar gewoon doorheen.
Men begint stilaan af te stappen van contact besmetting naar airborn...dan heeft een katoenen of chirurgisch masker geen enkele zin.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Als ik me goed herinner hebben we begin/half maart al de waarschuwing gekregen (cfr MIT) dat zulk virus tot wel acht meter ver kon reiken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Yep. Maar elke barrière helpt. Al mag men niet onnozel doen en denken dat enkel het masker voldoende is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

boonpwnz schreef:Het was geen hln+ artike maar is het zonet geworden, waarom? :roll:
Zonder + (je betaalt er al voor :lol: )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/08 ... -ontruimd/
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Parfum, sigarettenrook e.d. van tegemoetkomende voetgangers wordt soms erg vroeg ervaren (zij het nooit vanop 8m afstand dan)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Hangt ervan af hoe de wind staat
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef:We kunnen daar wel eens mee lachen, maar uiteindelijk houdt een maskertje alleen de grote druppels tegen, een virus adem je daar gewoon doorheen.
Men begint stilaan af te stappen van contact besmetting naar airborn...dan heeft een katoenen of chirurgisch masker geen enkele zin.
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als je er van uit gaat dat het via contact contaminatie gaat klopt dat idd, als het airborn is mag je daar een mooi rood kruis doortrekken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

tot gisteren was het zogezegd niet airborne hé ... :angel:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@ duizend
Die percentages heb je van tinternet geplukt zeker? :lol: :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De foto hier geplaatst komt inderdaad van “het internet”
Maar ditzelfde figuurtje en % zit ook in de infobrochure van de preventiedienst idewe ...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Uiteindelijk gaan die mondmaskers in winkels ea toch doorgedrukt worden, een stelletje duur betaalde experten uit de 'hoge gezondheidsraad' heeft beslist of wat van zich laten horen.
Zo weet de burger ook weer dat die niet slapen daar, het wordt met de dag meer belachelijk en vooral verwarrend voor de bevolking.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Sandroo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Verwarrend ???

Doe gewoon een mondkapje op als je naar ergens gaat
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ben even inde grensstreek met Duitsland geweest. In Duitsland was het dragen van maskers verplicht in winkels. In Monschau was het retedruk, gelukkig ging 95% terug naar huis bij valavond.

De bestemming lijkt me minder belangrijk dan wat je er doet. Ergens gaan wandelen zal weinig risico inhouden maar gaan shoppen in een toeristische trekpleister is iets anders. Wat gaan feesten in een disco of café is al helemaal te gek.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

De situatie in Knokke is nog niet verbeterd.

Maar deze politiemacht is wel niet normaal ze.

Zeker op heel de plein Hebk vannacht 30 politiemensen gespot waarvan zeker 1 Nederlandse politieagent ook.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

boonpwnz schreef:Zeker op heel het plein heb ik vannacht 30 politiemensen gespot waarvan zeker 1 Nederlandse politieagent ook.
Die Nederlandse politieagent :cop: : was dat om te vertalen? 8)
Sorry, 'k kon 't niet laten :banana:
Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Nja weet niet haha ik, zag er 1 maar op de foto van hln zie ik er ook 1 tussen 5 van ons lopen dus idk :beerchug:
phil48
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Uiteindelijk gaan die mondmaskers in winkels ea toch doorgedrukt worden, een stelletje duur betaalde experten uit de 'hoge gezondheidsraad' heeft beslist of wat van zich laten horen.
Als de cijfers niet meer dalen en de burger doet alsof corona niet meer bestaat, dat moet dat maar he.

In Duitsland bv is dat OOK verplicht. Dat was een voorbeeldland en daar zullen ze wel beter weten wat nuttig is dan een doorsnee Vlaming.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Heeft iemand tips voor een masker voor een groot hoofd?

I kdenk dat bij mij een mondmasker een averechtse werking gaat beogen.

Het zit nooit goed kmoet het altijd weer goed plaatsen. Als ik eens geeuw glijd het van men neus...

Jeetje echt een groot drama. Die mondmasker met metalen bevestiging aan je neus zijn diepe bucht want ten eerste da metaal doet men neus pijn en als ik geeuw dan nog glijd het van men neus.

Als ge jeuk hebt aan je neus bv n'a een treinrit van 2 u dan moet je da inhoud of aan je mondmasker komen..

Is een stoffen dan beter of wat moetk doen?

Want zo gebruik ik het helemaal verkeerd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

boonpwnz schreef:Heeft iemand tips voor een masker voor een groot hoofd?
Masker vragen in Aalst, die hebben allemaal XXXL maskers gekregen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
phil48
Elite Poster
Elite Poster

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voor de volgende die zaagt dat het niets uitdoet: https://threader.app/thread/1279144399897866248
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Moeten we dus ook zo'n mondmasker dragen als we naar de bakker, de beenhouwer, de viswinkel en in de kleine kruidenierszaak binnenstappen of is dat alleen in de supermarkten en andere winkels?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dag ga je waarschijnlijk zaterdag om 9h in het kb kunnen lezen :bang: :bang: :bang:
Compleet van de pot gerukt weeral me dunkt.
@devilkin
Ik lees vooral veel if's & may's in die teksten... bij de 5de ben ik gestopt... deze :
https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.0c03252
Een N95 (of een fffp2 dus) is efficiënt, de rest hangt er wat vanaf hoe de clown het opzet.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef:Een N95 (of een fffp2 dus) is efficiënt, de rest hangt er wat vanaf hoe de clown het opzet.
Vergeet dat er volop ingezet wordt met: 'het oog op de gezondheid'. Hun lapjes stof halen echt weinig uit, en je kan niemand met een beetje kennis wijs maken dat die experten van de hoge gezondheidsraad en andere excellenties dat ook niet weten.
Het gebeurt allemaal onder druk van Unizo, Voka en andere organisaties die wanneer de GEES het er niet door krijgt er maar die sjamanen van de Raad bijhalen om het dragen van maskers voor elkaar te krijgen.
De economie mag niet stilvallen, de geldmachine moet blijven draaien en alle lapmiddeltjes zijn goed nu. Desnoods hou je maar een onderbroek van oma of zelfs die onderbroek met remspoor van @heist_175 voor je neus. Zolang de verantwoordelijkheid maar niet kan gelegd worden bij winkeliers bij een nieuwe uitbraak met het 'oog op de gezondheid'.
Ik zou liever die slogan van welzijn voor je gezondheid horen als er een FFP2 masker verplicht word. Maggie is to the point wanneer ze zegt: 'dit geeft je enkel een vals gevoel'.

Dan ga we nu maar lobbyen om terug elkaar te knuffelen, volgens het kaartje is het gevaar toch minimaal geworden of zou dat verwijzen naar een FFP2 ?
Bijlagen
Untitled.png
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

iceke schreef: Een N95 (of een fffp2 dus) is efficiënt, de rest hangt er wat vanaf hoe de clown het opzet.
Mja.

Eerste artikel:
Well-fitted homemade masks with multiple layers of quilting fabric, and off-the-shelf cone style masks, proved to be the most effective in reducing droplet dispersal. These masks were able to curtail the speed and range of the respiratory jets significantly, albeit with some leakage through the mask material and from small gaps along the edges. Importantly, uncovered emulated coughs were able to travel notably farther than the currently recommended 6-ft distancing guideline.
Het valt en staat natuurlijk met de kwaliteit van je masker en hoe je dit opzet (zoals je al zei). Ik heb weinig vertrouwen in die dat ik van m'n eigen dorp heb gekregen, die dat we gemaakt hebben heb ik iets meer vertrouwen in (meerdere lagen, stof genomen met een dichtere verweving, mogelijkheid om filter erin te steken (wat we ook doen)), perfect aan het gezicht aansluitend).

Maar het is en blijft (in mijn ogen): mensen er bewust van maken dat het nog niet voorbij is, en doe het civiele en bescherm anderen tegen waar je zelf misschien drager van bent. Masker alleen gaat niet helpen, de afstandsregel ook niet.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”