garagepoort opener aan de buitenzijde

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wij gaan onze garagepoort vervangen en twijfelen nog of we aan de buitenzijde een codeklavier zouden plaatsen of niet.
Een klavier is handig als je met de fiets weggaat, dat je dan zo geen handzender moet meenemen maar ik twijfel omdat ik niet weet of men daar geen misbruik van kan maken door bv een aantal nachten telkens x aantal codes uit te proberen.

Bij een andere fabrikant zag ik dat ze bv een light access toegangssysteem hadden, een soort van app op je telefoon die een bepaalde kleuren sequence genereert en dan de poort opent.

ZIjn er nog andere mogekijkheden om een poort te laten open gaan als je thuiskomt zonder telkens een zender te moeten meenemen die veilig zijn tegen misbruik?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

HomeAssistant met bijvoorbeeld presence detection ? @Liegebeestig heeft zoiets
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onze poorten gaan open met een zender die ik heb, die mijn vrouw heeft en een vaste binnen.
En we hebben tussen beide poorten een slot laten plaatsen. Zo kan je ook met een sleutel de poorten openen: naar links draaien opent de links en naar rechts de rechtse. Het is dus nog iets anders dan het slot op de poort zelf in geval van stroompanne.

Als je op Tweakers gaat zoeken, vind je ook OCR-achtige RPI oplossingen: als je met de juiste nummerplaat/platen aan komt rijden, gaat de poort automatisch open. Hoe zalig is dat :)!

Codeklavier: je kan ook "de poetsvrouw" een (andere) code geven die enkel tussen bepaalde uren werkt. Onze overburen hebben zo'n systeem.
En foute pogingen kan je ook (laten) rapporteren enzo.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Hier is het een https webpage met een grote knop op (die trekt dan het drukknopcontactje van de motor even dicht). De RF module die er eerst bij zat is ritueel vernietigd.

Met zo'n panel loop je het risico dat de "brains" in het paneeltje buiten zitten, en dat die gewoon bij een juiste code een puls sturen. In dat geval is het dertig seconden werk met een schroevendraaier om je garage te openen. Een degelijke oplossing is dat het keypad gewoon doorgetrokken wordt naar binnen en dat de beslissing daar valt - misschien effe navragen bij je leverancier.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Ik frustreer mij ook mateloos aan de traagheid van RF. Heb een Shelly 1 WiFi relais besteld:
https://shelly.cloud/products/shelly-1- ... ion-relay/

Een klavier vind ik niet handig, wil zonder uitstappen de poort kunnen openen. Handig is ook dat je het bv. op afstand kan doen om iemand binnen te laten.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En dan met Google Assistant en/of tasker. Zo doe ik het.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Als je op Tweakers gaat zoeken, vind je ook OCR-achtige RPI oplossingen: als je met de juiste nummerplaat/platen aan komt rijden, gaat de poort automatisch open. Hoe zalig is dat :)!
Extreem handig, maar oh zo open voor misbruik.
Voor €10 een kopie van de nummerplaat maken en de poort gaat open voor iedereen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

sky schreef:Wij gaan onze garagepoort vervangen en twijfelen nog of we aan de buitenzijde een codeklavier zouden plaatsen of niet.
Dat werd ons jaren terug afgeraden door de installateur omdat het redelijk eenvoudig zou zijn om het bakje te openen en binnenin te "hardwire-en". Dit is al wel jaren geleden. Gezien de poort met afstandsbediening werkt hangt er een "bakje" op een handige plaats in de garage en wordt dat meegenomen als ik met de fiets buiten ga. Mijn vrouw heeft er ook eentje op zak en er ligt 1 in de auto.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Als je op Tweakers gaat zoeken, vind je ook OCR-achtige RPI oplossingen: als je met de juiste nummerplaat/platen aan komt rijden, gaat de poort automatisch open. Hoe zalig is dat :)!
Extreem handig, maar oh zo open voor misbruik.
Voor €10 een kopie van de nummerplaat maken en de poort gaat open voor iedereen.
True.
Maar dan moeten de "boeven" ook wel weten dat je zo'n systeem hebt :).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

on4bam schreef:
sky schreef:Wij gaan onze garagepoort vervangen en twijfelen nog of we aan de buitenzijde een codeklavier zouden plaatsen of niet.
Dat werd ons jaren terug afgeraden door de installateur omdat het redelijk eenvoudig zou zijn om het bakje te openen en binnenin te "hardwire-en".
Neem dan een RF klavier?
heist_175 schreef:Maar dan moeten de "boeven" ook wel weten dat je zo'n systeem hebt .
Verwacht geen wonderen van nummerplaatherkenning met een RPI camera. Overdag zal dat misschien werken, 's nachts een pak minder. Vergeet ook niet dat de instellingen dan zo specifiek zijn, dat je 's nachts helemaal niks ziet op die camera (anders is de nummerplaat overbelicht)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

devastator schreef:HomeAssistant met bijvoorbeeld presence detection ? @Liegebeestig heeft zoiets
Inderdaad, als mijn gsm thuiskomt en op wifi gaat (+gps locatie juist) dan gaat de poort open. Fritzbox Wifi en gps via home assistant integratie. De droogcontacten zitten uiteraard langs de binnenkant :)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

liegebeestig schreef:
devastator schreef:HomeAssistant met bijvoorbeeld presence detection ? @Liegebeestig heeft zoiets
Inderdaad, als mijn gsm thuiskomt en op wifi gaat (+gps locatie juist) dan gaat de poort open. Fritzbox Wifi en gps via home assistant integratie. De droogcontacten zitten uiteraard langs de binnenkant :)
Hoe lang duurt dan dan als je komt aangereden met je fiets voor HA gezien heeft dat je geconnecteerd bent met je wifi en de poort opengaat?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ongeveer 20 seconden als het echt tegenvalt. Vaak al open als ik kom aanrijden in de straat. Heb wel een unifi mesh m hangen aan de oprit. Een 'konijn' zoals ik ze noem.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

liegebeestig schreef:Ongeveer 20 seconden als het echt tegenvalt. Vaak al open als ik kom aanrijden in de straat. Heb wel een unifi mesh m hangen aan de oprit. Een 'konijn' zoals ik ze noem.
Ik heb zo ook eens een sturingske zelf in elkaar geknutseld. Enige probleem dat ik had: gsm die wifi reconnect (bvb na een reset): alle sturingen 'thuiskomst' actief ...

's Morgens ontdekken dat de verlichting de hele nacht actief was is één zaak. Een poort die de ganse nacht heeft opengestaan een ander ...

Hoe los jij dit op?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

pfuhu schreef:
liegebeestig schreef:Ongeveer 20 seconden als het echt tegenvalt. Vaak al open als ik kom aanrijden in de straat. Heb wel een unifi mesh m hangen aan de oprit. Een 'konijn' zoals ik ze noem.
Ik heb zo ook eens een sturingske zelf in elkaar geknutseld. Enige probleem dat ik had: gsm die wifi reconnect (bvb na een reset): alle sturingen 'thuiskomst' actief ...

's Morgens ontdekken dat de verlichting de hele nacht actief was is één zaak. Een poort die de ganse nacht heeft opengestaan een ander ...

Hoe los jij dit op?
De sturing door Devastator laten bouwen haha. Nee, ik denk dat er een gps double check op zit. Dus als telefoonlocatie gelijk blijft dan gaat ie niets doen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

pfuhu schreef:
liegebeestig schreef: Hoe los jij dit op?
Minimaal x minuten weg zijn geweest, GPS moet ook op away gestaan hebben, niet in slaapmodus, ...

Dat zijn zo wat de dingen die je kan gebruiken om dat te voorkomen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Als je op Tweakers gaat zoeken, vind je ook OCR-achtige RPI oplossingen: als je met de juiste nummerplaat/platen aan komt rijden, gaat de poort automatisch open. Hoe zalig is dat :)!
Extreem handig, maar oh zo open voor misbruik.
Voor €10 een kopie van de nummerplaat maken en de poort gaat open voor iedereen.
De nummerplaatherkenning moet je niet gebruiken als signaal dat je thuiskomt, daar dient locatiebepaling voor. De nummerplaatherkenning moet je gebruiken om je domotica systeem te laten weten dat je met de auto thuiskomt en niet met de fiets bijv.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Heb ter vervanging van ons kapotte codeklavier (plastiek verpulverde door uv-straling?) het volgende geïnstalleerd :

https://www.conrad.be/p/basetech-bt-189 ... dc-1892978

Elkeen in ons gezin heeft een RF-badge, gemakkelijk als ze met de fiets binnenwillen.

Jammer van de oubollige look, maar doet sinds een viertal jaar zijn dienst.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Er bestaan ook draadloze vingerafdruklezers die beweren een beveiligd signaal zenden naar een module binnen.
Zo zijn er vast ook wel bedrade oplossingen al dan niet met numeriek klavier (maar dat zou eenvoudiger te achterhalen zijn).
Laat u vooral niet misleiden, ze zijn allemaal "beveiligd" maar alleen de respectabele merken zijn dat écht (en dan nog).

Voor de liefhebbers via rtl-sdr te testen hoe eenvoudig dit signaal uit te lezen is.

De mooiste oplossing lijkt me nog steeds een ESP32 module programmeren om te scannen naar het bluetooth adres van je wagen qua beveiliging moet je enkel nadenken op wanneer dit op de juiste moment open hoeft te gaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

sky schreef:Een klavier is handig als je met de fiets weggaat, dat je dan zo geen handzender moet meenemen
Er loopt hier een ander topic over een wireless garagadeur opener (kan je vinden voor ongeveer 15 euro)... je moet dan louter een GSM meenemen (wat je vermoed ik wel doet als je buiten gaat).
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

on4bam schreef:Dat werd ons jaren terug afgeraden door de installateur omdat het redelijk eenvoudig zou zijn om het bakje te openen en binnenin te "hardwire-en". Dit is al wel jaren geleden.
En mogelijk ook een installateur met al jaren ervaring (lees: niet meer 100% mee met de techniek)? 't is niet sinds gisteren dat de logica / sturing achter een code klavier binnen geplaatst wordt, 2 draadjes tegen elkaar houden zoals in de series zit er niet meer in... Misschien als je een klaviertje op Aliexpress zoekt wel 8)

@Sky: Als er iemand echt zo graag binnen zit bij jou dat die elke nacht wil proberen om de juiste code uit minimaal 10.000 tot 100.000.000 combinaties te halen, denk ik dat dat klaviertje echt het laatste van je zorgen is :lol: Meeste klavieren hanteren een wachttijd na X-aantal foute pogingen... Ik heb meer vertrouwen in een klavier waarvan je weet dat de sturing veilig hangt, tegenover een RF oplossing waarvan niemand (?) weet hoe veilig dat draadloos signaal is.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een klavertje is vast zo veilig als het van de muur halen en de juiste draden tegen elkaar tikken ;-)
De code is het probleem niet hoor.

En met wat kwaad opzet strijken ze je klavier met wat onzichtbaars in en zien ze welke knoppen je hebt aangeraakt.
Als je nog maar de combinaties van een knop of 4 uit te zoeken is dat vast niet zo veel werk (12 pogingen?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

honda4life schreef:Een klavertje is vast zo veilig als het van de muur halen en de juiste draden tegen elkaar tikken ;-)
De code is het probleem niet hoor.
Geloof je nu echt zelf dat dat nog werkt met de huidige panelen? Welke verbindingen ga je leggen? Dat je toetsen simuleert? Laat het paneel dan dicht en druk er zo op. Het enige wat het paneel doet, is de knopjes doorsturen, meer niet. Er zijn geen magische 2 draden in het klavier om de juiste code te faken, de sturing is binnen gemonteerd.
honda4life schreef:En met wat kwaad opzet strijken ze je klavier met wat onzichtbaars in en zien ze welke knoppen je hebt aangeraakt.
Als je nog maar de combinaties van een knop of 4 uit te zoeken is dat vast niet zo veel werk (12 pogingen?)
En met wat ander kwaad opzet scannen ze je RF. Waarbij je jouw methode ook nog kan omzeilen door opzettelijk een langere code in te toetsen, waar veel panelen op voorzien zijn, om o.a. pottekijkers af te leiden. Is de correcte code 1234, zal ook 65341234 aanvaard worden, alsook 82123443, alsook 26451234, alsook 651234243, alsook 981234132, ...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

De combinatie van RF ontvanger en de controller (zie mijn vorige post) kan je niet zomaar 2 draadjes tegen elkaar houden.

Volgend protocol wordt hier toegepast tussen beide:
https://getsafeandsound.com/2018/09/wiegand-protocol/

Volgens mij voldoende veilig voor de beoogde toepassing. De beperking van het aantal codes is in een thuisomgeving volgens mij niet zo'n probleem.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Rverm schreef:
honda4life schreef:Een klavertje is vast zo veilig als het van de muur halen en de juiste draden tegen elkaar tikken ;-)
De code is het probleem niet hoor.
Geloof je nu echt zelf dat dat nog werkt met de huidige panelen? Welke verbindingen ga je leggen? Dat je toetsen simuleert? Laat het paneel dan dicht en druk er zo op. Het enige wat het paneel doet, is de knopjes doorsturen, meer niet. Er zijn geen magische 2 draden in het klavier om de juiste code te faken, de sturing is binnen gemonteerd.
honda4life schreef:En met wat kwaad opzet strijken ze je klavier met wat onzichtbaars in en zien ze welke knoppen je hebt aangeraakt.
Als je nog maar de combinaties van een knop of 4 uit te zoeken is dat vast niet zo veel werk (12 pogingen?)
En met wat ander kwaad opzet scannen ze je RF. Waarbij je jouw methode ook nog kan omzeilen door opzettelijk een langere code in te toetsen, waar veel panelen op voorzien zijn, om o.a. pottekijkers af te leiden. Is de correcte code 1234, zal ook 65341234 aanvaard worden, alsook 82123443, alsook 26451234, alsook 651234243, alsook 981234132, ...
Weer wat bijgeleerd dat de betere numerieke klavieren tegenwoordig ook al via een binnendeel bestaan dus ;-)
Als je vreest dat RF omzeild kan worden, hoef je er sowieso niet aan te beginnen aan zo'n garagepoort.
Oké als je deze niet gebruikt maar je gaat niet telkens in de regen uitstappen voor een numeriek klaviertje of zomaar even vertrouwen op je (gestolen) smartphone ofzo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Een modern codeklavier heeft button scrambling (random button transposing) zodat de nummers telkens op een andere plaats staan.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”